Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav tshansen » 04 jan 2020 08:47

ashland skrev:Hmm... ikke vært borte i, får sjekke ut om det skal gjøres på min også :-k

Alle glidelåser skal pr definisjon vedlikeholdes :thumleft Om det er egne anbefalte produkt fra enkelte leverandører er godt mulig, men det lukter salgstriks i så fall. Det er for å sikre at glidelåsen glir lettere og at den lukker som den skal :thumleft


I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

knutk
Innlegg: 1722
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav knutk » 04 jan 2020 11:20

tshansen skrev:
ashland skrev:Hmm... ikke vært borte i, får sjekke ut om det skal gjøres på min også :-k

Alle glidelåser skal pr definisjon vedlikeholdes :thumleft Om det er egne anbefalte produkt fra enkelte leverandører er godt mulig, men det lukter salgstriks i så fall. Det er for å sikre at glidelåsen glir lettere og at den lukker som den skal :thumleft


Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?

Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav tshansen » 04 jan 2020 11:38

knutk skrev:Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?

Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene litt
:thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

knutk
Innlegg: 1722
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav knutk » 04 jan 2020 12:27

tshansen skrev:
knutk skrev:Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?

Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene litt
:thumleft


Jeg bruker silikonstift stift på Rukka jakka mi, men den har en zip-lås type, det er trolig ikke så lett på de nye jakkene hvor glidelåsen er dekket til for å gjøre den vanntett.

Har Googla litt, og kom over dette forslaget: https://tavarepadetduhar.no/klar-tilbehor/hvordan-vedlikeholde-glidelasen-article205-814.html

Det virker som om alle glidelåser kan ha nytte av renhold og smøring.

Brukeravatar
Kant1
Onkel
Innlegg: 2732
Registrert: 06 okt 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Kant1 » 04 jan 2020 12:30

tshansen skrev:
knutk skrev:Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?

Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene litt
:thumleft


Sånn silkonstift fulgte med Rukkajakkene vi har, ser ut som en diger sprittusj vi drar over glidelåsen.

Det som da skjer, er når man så kjører på grusveier eller støvete asfalt, så fester støv og skitt seg i glidelåsen, og sørger for at denne slites raskt.
Grove YKK låser er vel de beste i så måte, mens de fintannede vanntette glidelåsene som f.eks Rukka bruker på noen modeller, ryker etter overraskende kort tid.
Som KnutK skriver, renhold av glidelåser på jakkene våre er lite kommunisert, men veldig nyttig :)
Jeg vasker med tannkost og blåser med trykkluft iblandt
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)

Brukeravatar
ashland
U-Svingen
Innlegg: 1555
Registrert: 11 okt 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Sted: Halden

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav ashland » 04 jan 2020 13:45

Kant1 skrev:
tshansen skrev:
knutk skrev:Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?

Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene litt
:thumleft


Sånn silkonstift fulgte med Rukkajakkene vi har, ser ut som en diger sprittusj vi drar over glidelåsen.

Kan nok være verdt å følge litt opp uansett leverandør av jakka :)
Har merket min kan være litt "treg" helt i bunn, når jeg skal lukke jakken. Ikke umulig litt smøring gjør susen der

Bi-voks skal jeg nok få tak i lett, men kan bli litt utfordring å få på.. De silikon stiftene, hva type er det? Regner med de er å få tak i for oss ikke Rukka-brukere også :roll:
fun is not a straight line

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1187
Registrert: 14 okt 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Epylypzon » 04 jan 2020 14:27

Silikonspray får du på "alle" bensinstasjoner, bilrekvisita, jula, biltema osv

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 7531
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav ojda » 04 jan 2020 14:37

Listestift til bildører, ellers så er jo ett strøk med ett stearinlys over glidelåsen ett urgammelt knep da :thumleft


https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000038556



Bilde
2019: 16.600km 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km. Pirelli trail II + service 31400.

Brukeravatar
Trondgv
Innlegg: 2868
Registrert: 07 okt 2015 13:15
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Trondgv » 04 jan 2020 18:04

Jeg har ikke hatt noe spesifikt vedlikehold på glidelåsen foruten å vaske i ny og ne. Men fra nå skal jeg kjøpe en stift med voks på en dykkersjappe og bruke den. Jeg brukte dette på dykkerdrakten og den gjør underverker for at glidelåsen skal fungere skikkelig der. Glidelåsen jakka mi er "tett" som en kan se på bildene. Kommer til å prøve å smøre på innsiden så det ikke tyter ut, det er ikke mye som skal til for at den sklir lett. Denne kan nok med fordel brukes på alle glidelåser som blir utsatt for mye slitasje.

https://www.dykk.no/zip-voks-bivoks-sti ... beeswax-nd
TKC 70 - 39500km

Brukeravatar
Trondgv
Innlegg: 2868
Registrert: 07 okt 2015 13:15
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Trondgv » 14 apr 2020 21:26

Til info, Rukka klærne er tilbake og glidelåsen er nå i orden. Betalte ikke frakt en gang. :thumleft

In other news, har faen ikke fått kjørt noe sykkel enda til tross for mye fint vær i området. Har vært i korona "karantene-light" så måtte holde meg hjemme. Gikk på en smell å foreslo å male veggene i håp om litt poeng før leggetid. Så da ble lister revet, stua tapetsert og malt, litt fiks av el anlegg, flislegging av kjøkkenvegger. Får trøste meg med at de 10 tusen jeg har brukt har øker salgsverdien x antall ganger, så ser på det som en investering og finere stue/kjøkken..

I dag tillot jeg meg selv å kjøre ned til MC klubben for å se om jeg fikk ordnet sykkelen nå som sesongen er i gang for lenge siden så kan jeg begynne å bruke den til og fra jobb i tillegg til litt turer innimellom. Alt av elektriske koblinger har fått seg en liten rengjøring og skrudd sammen deksler, målt litt spenninger og konkludert med at det elektriske var i orden. Byttet baklykt til en type med LED og du verden for en forskjell det utgjorde både utseendemessig og lysstyrke i hekken. Tok i tillegg å justerte microbryterene til bremselyset så disse ikke "henger" når det er slakk i bremsehendelen noe som har hendt tidligere. Har fra før LED ekstralys og hovedlys, så vurderer også å bytte til LED blinklys da de som er på har fått seg noen smeller fra før.

Starta opp sykkelen og hadde et lite håp om at problemet med at sykkelen døde på tomgang var vekke nå som alt elektrisk var på stell, men neida. Den er mye "av og på" og maler som en katt før den plutselig stopper. Neste gang jeg skal starte MÅ jeg gi litt gass for å få start i det hele tatt, men da dauer den av uansett..Med tenningen på hører jeg til tider at bensinpumper durer av og på, nesten som den sliter med å opprettholde trykket skikkelig, uten at det er noe utvendig lekkasje. Frykter at bensinpumpen kanskje lever sitt eget liv da jeg allereda har byttet trykkregulatoren. Men men, sykkelen fungerer fortsatt og jeg kan kjøre til jeg har funnet ut av dette. :-k

Har litt håp om innenlandsturer i sommer da sydenturen uansett har gått i vasken. Vis vi får lov ser jeg denne sommeren som en perfekt mulighet til å ta en tur nordover uten alt for mye utenlandsturister. :D

Bilde
TKC 70 - 39500km

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2688
Registrert: 20 aug 2008 17:50
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Toven » 14 apr 2020 21:43

Lenge siden jeg har titta innom bloggen :D
Kjipt det er noe i veien med sykkern som du ikke helt finner ut av, men bra den går sånn nogenlunde!

Håper på noen turer i sommer selv, ser dårlig ut på jobbfronten for sommeren så får jo fryktelig mye tid til kjøring :-k :lol:

Brukeravatar
Trondgv
Innlegg: 2868
Registrert: 07 okt 2015 13:15
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Trondgv » 14 apr 2020 21:54

Toven skrev:Lenge siden jeg har titta innom bloggen :D
Kjipt det er noe i veien med sykkern som du ikke helt finner ut av, men bra den går sånn nogenlunde!

Håper på noen turer i sommer selv, ser dårlig ut på jobbfronten for sommeren så får jo fryktelig mye tid til kjøring :-k :lol:

Jepp, det er kjipt men satser på å få ordna det.

Vis det passer seg sånn kan vi jo sikkert få til en liten tur i lag. Kanskje ta noe forbikjøringer på MC klubber langs smale veger i Sogn :roll: :lol:
TKC 70 - 39500km

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1775
Registrert: 05 okt 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav freddy123 » 14 apr 2020 22:04

Kjipt med sånne tekniske feil som er vanskelige å finne, jeg regner du har ohmet og målt med voltmeter osv der du tror problemet kan ligge?

Er jo foreløpig sykkeløs og kikker litt rundt hva man kan få av morro for 4-60k. Hva hadde du valgt om du skulle handlet nå, ktm 690 duke eller 2010 650gs med 71hk motoren. Du har jo hatt begge og kjenner de relativt godt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

JK95
Innlegg: 3316
Registrert: 10 okt 2015 10:40
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav JK95 » 14 apr 2020 22:10

Se der ja, det er liv i den kanten også :lol: Godt å se at du holder på med MC også, og ikke bare hus :erte

Kanskje vi kan krysse veier i sommer, om restriksjonene lettes litt :-k

Brukeravatar
Trondgv
Innlegg: 2868
Registrert: 07 okt 2015 13:15
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Legg innav Trondgv » 14 apr 2020 22:14

JK95 skrev:Se der ja, det er liv i den kanten også :lol: Godt å se at du holder på med MC også, og ikke bare hus :erte

Kanskje vi kan krysse veier i sommer, om restriksjonene lettes litt :-k

Joda, det er fortsatt liv i meg og MC interessen. :lol: Jeg håper på å få meg en tur nordover i sommer vis det er "lov" mtp koronasituasjonen, så da kan vi kanskje treffes. :thumleft

freddy123 skrev:Kjipt med sånne tekniske feil som er vanskelige å finne, jeg regner du har ohmet og målt med voltmeter osv der du tror problemet kan ligge?

Er jo foreløpig sykkeløs og kikker litt rundt hva man kan få av morro for 4-60k. Hva hadde du valgt om du skulle handlet nå, ktm 690 duke eller 2010 650gs med 71hk motoren. Du har jo hatt begge og kjenner de relativt godt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Jepp, jeg tror problemet kan være trykk. Bensinpumpen går ikke konstant visstnok, men sender ut pulser innimellom for å opprettholde trykket. Skal få tak i noe manometer og styr og måle litt videre.

Det kommer helt an på hvordan du skal kjøre. Vis du ikke har store planer om langturer og vil kose deg ihjel på småveier hadde jeg valgt 690 Duke uten å nøle. Men vis du har litt tanker om å ha det komfortabelt på lengre turer, jobbpendling, mindre vibrasjoner, kanskje grus osv er nok GSen den rette å velge. 2010 650GS har en 2-sylindret motor kontra min som har en en-sylindret. Jeg hadde faktisk en tur på en 650GS med den 2-sylindra motoren for ikke alt for lenge siden og den kjentes overraskende tight ut de få metrene jeg kjørte den.

Jeg har faktisk sett litt på 690 Duke R selv i det siste, men det må bli som sykkel nr 2, men noe sykkel nr 2 kommer jeg ikke til å ha med det første. Duken funker jo på langtur den og, jeg kjørte min til Polen ut at jeg ble spesielt sliten. Du har jo hatt FZ8 og tipper kjørestillingen er mye det samme, kanskje litt mer oppreist på Duke.

Bilde
TKC 70 - 39500km


Gå tilbake til «Bloggen»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester