Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Trondgv - EICMA og fysioterapi

Post by ojda »

Kant1 wrote:
Trondgv wrote:Kobla opp gubbejakka mi i dag og tok en liten tur på Karmøys lengste grusveg, som ikke er så veldig lang..

Gubbejakke burde alle som kjører når det er under 15 grader vurdere å kjøpe. Fyy faen så genialt!!

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Føler nesten jeg har sagt det samme selv. :lol: Har brukt gubbejakke i 4 sesonger nå, og det er og blir den beste investeringen jeg har gjort på MCfronten.
Så kommer vel StorTiger med setevarme på en god 2.plass. Det høres ut som no' jåleri, men fytterakkern så herlig det er å ha det. :thumleft
Det hadde jeg blitt å savne om jeg bytta ut med GS
Det der med setevarme trodde også jeg skulle bli savnet ved bytte til GS :-k
Men så ikke :shock:
Har ikke annen forklaring enn at jeg sitter på en måte som gir bedre blod-sirkulasjon enn på Tigere'n.
Men gubbe- jakka =D> =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by JK95 »

Bare for å ha spurt, kjører samtlige her dyr gubbejakke fra Gerbing, eller er det noen som er fornøyde med BT sin også? :-#
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by jhn »

Jeg må jo si jeg er overrasket over at såpass mange mener varmekabler både i hue og rævva er uunnværlig ... og så helt opp til 15 +. :shock:
Hva er det som har skjedd med folk? :-s
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

JK95 wrote:Bare for å ha spurt, kjører samtlige her dyr gubbejakke fra Gerbing, eller er det noen som er fornøyde med BT sin også? :-#
Enten Gerbing eller den fra Varmekle.no tenker jeg. Den fra Biltema er vel utgått nå og tror ikke den kan kobles til konstant strøm men kun batteri?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

jhn wrote:Jeg må jo si jeg er overrasket over at såpass mange mener varmekabler både i hue og rævva er uunnværlig ... og så helt opp til 15 +. :shock:
Hva er det som har skjedd med folk? :-s
Jeg tenkte nok mer på de som kjører mer enn søndagsturer med sol og 20+ grader. I 15 grader er det nok ikke nødvendig. Jeg kjører stort sett hele året så en varmejakke er veldig god å ha.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Tommas »

jhn wrote:Jeg må jo si jeg er overrasket over at såpass mange mener varmekabler både i hue og rævva er uunnværlig ... og så helt opp til 15 +. :shock:
Hva er det som har skjedd med folk? :-s
Jepp, det er jo opptil flere som vaksinerer unger, har innlagt vann, abs-bremser og klær som faktisk er vanntette nå til dags. Relativt bortkasta med tanke på at alt funket fint før 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: RE: Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by jhn »

Trondgv wrote:
jhn wrote:Jeg må jo si jeg er overrasket over at såpass mange mener varmekabler både i hue og rævva er uunnværlig ... og så helt opp til 15 +. :shock:
Hva er det som har skjedd med folk? :-s
Jeg tenkte nok mer på de som kjører mer enn søndagsturer med sol og 20+ grader. I 15 grader er det nok ikke nødvendig. Jeg kjører stort sett hele året så en varmejakke er veldig god å ha.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Vi tenker nok på de samme, men jeg er likevel overrasket. Jeg kjører mc fra .. la oss si 3 - 4+ og opp, og litt snøscooter om vinteren, helt ned til minus svinkaldt, men har så langt ikke vurdert el-klær.
Selvfølgelig er det komfortabelt å alltid kjenne denne varmen, men at det i løpet av de siste par åra er blitt en nødvendighet overrasker meg
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by jhn »

Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg må jo si jeg er overrasket over at såpass mange mener varmekabler både i hue og rævva er uunnværlig ... og så helt opp til 15 +. :shock:
Hva er det som har skjedd med folk? :-s
Jepp, det er jo opptil flere som vaksinerer unger, har innlagt vann, abs-bremser og klær som faktisk er vanntette nå til dags. Relativt bortkasta med tanke på at alt funket fint før 8)
Jøss, de finnes altså? :shock:
Jeg mener bare ... Det er sjelden kulde er et stort tema når man treffer motorsyklister rundt omkring. De fleste av oss har kjørt i årevis, og har funnet klær som funker fint fra ned mot null og opp. Så at det så plutselig er blitt uunnværlig er litt underlig ... mener jeg. Er det en veldig sær mening?
Har du opplevd kulden som problematisk tidligere i ditt mc-liv, eller har komfortsonen plutselig blitt innsevret ganske radikalt?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

Vis en på enkelt vis kan øke komforten uten x antall lag med klær osv, hvorfor ikke gjøre det vis en har økonomi til det? Hvorfor oppgradere sykkelen når Hondaen fra 1990 starter like fint som den nyeste, flotteste BMWen?

Er vel ingen som har sagt at det er en nødvendighet med varmejakke, men det er i alle fall noe jeg kommer til å sette stor pris på når jeg pendler til jobb hver morgen i surt og kaldt vær. Samt de gangene jeg kjører på nattestid og temperaturen ikke er på topp. Ved vinterkjøring er den i alle fall genial.

Men, det er jo alltid noen som skal være negative til alt som er nytt og skal tviholde på alt som fungerte for 20 årsiden. Alt var faktisk ikke bedre før i tiden..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Tommas »

Mine motorsykkelvenner er nok kyllinger muligens, for det er ikke få ganger vi har stått med en varm kopp drikke i hendene og satt pris på en liten varmepause etter en tidlig vår/sen høst tur. Vil si at trivselen ble radikalt forbedret når varmehåndtak gjorde sitt inntog. Muligens fordi jeg stort sett har kjørt flest mil på naken'ish sykkel, og da gjør virkelig avkjøling fra fartsvinden sitt.

Uunnværlig er det vel ganske langt unna, men at varme i alle typer og fasonger gjør turen mer behagelig er det vel vrient å være uenig? Det taler vel for seg når de som har varmklær er unisont fornøyde og faktisk bruker tingene de har kjøpt. Etter min erfaring så har ting som faktisk blir brukt (og ikke ender opp i et kott) som regel livets rett.

Det fine er jo at om man ikke fryser (eller fryser), så kan man fortsatt godt kjøre tur uten å være koblet til på noe som helst vis 8)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by kvase »

Har varme holker - å ymse klar noen tar fartsvind+ vann med en gang har jeg grei bekledning under der så holder jeg grei temp selv ned på blå streken---- :-s
" andre jakker som vind tettinga sitter nesten innerst blir jeg fortere kald i å små-hutrer litt ikke kjekt. :thumleft
Varmen i holkene har en ødeleggende effekt på vann og kuldebroer i hanskene så de må på har kjørt på medium på det verste av kulde på KTM-enen
Varme i rova har jeg enda til gode for å ha da motoren sitter nesten rett under med en varm sylinder :o
Fort gjort i port å sette varme på der og ødelegge en vanntett bukse vis man har sånn varme da - ikke meg
Når jeg kjører DRZ 400 på vinterstid så eksisterer ikke varme noen plass men der blir man svett og varm på grunn av aktiviteten som blir i kjøringa :-k
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by jhn »

Trondgv wrote:Vis en på enkelt vis kan øke komforten uten x antall lag med klær osv, hvorfor ikke gjøre det vis en har økonomi til det? Hvorfor oppgradere sykkelen når Hondaen fra 1990 starter like fint som den nyeste, flotteste BMWen?

Er vel ingen som har sagt at det er en nødvendighet med varmejakke, men det er i alle fall noe jeg kommer til å sette stor pris på når jeg pendler til jobb hver morgen i surt og kaldt vær. Samt de gangene jeg kjører på nattestid og temperaturen ikke er på topp. Ved vinterkjøring er den i alle fall genial.

Men, det er jo alltid noen som skal være negative til alt som er nytt og skal tviholde på alt som fungerte for 20 årsiden. Alt var faktisk ikke bedre før i tiden..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Enkelhet er et stikkord ... for meg har det alltid funket å kle meg normalt i forhold til vær, og så bare dra på meg kjøredressen.
Da slipper jeg tilkobling og/eller lading av batterier og annet mikk-makk. For meg er det enkelhet som er komfort.
Hvorfor gjøre det om man er komfortabel uten, selv om man har økonomi?
Jeg er ikke negativ til at noen vil ha el-klær, (hvorfor skulle jeg?) jeg er bare overrasket over at såpass mange, ganske plutselig, anser det som uunnværlig
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by jhn »

Tommas wrote:Mine motorsykkelvenner er nok kyllinger muligens, for det er ikke få ganger vi har stått med en varm kopp drikke i hendene og satt pris på en liten varmepause etter en tidlig vår/sen høst tur. Vil si at trivselen ble radikalt forbedret når varmehåndtak gjorde sitt inntog. Muligens fordi jeg stort sett har kjørt flest mil på naken'ish sykkel, og da gjør virkelig avkjøling fra fartsvinden sitt.

Uunnværlig er det vel ganske langt unna, men at varme i alle typer og fasonger gjør turen mer behagelig er det vel vrient å være uenig? Det taler vel for seg når de som har varmklær er unisont fornøyde og faktisk bruker tingene de har kjøpt. Etter min erfaring så har ting som faktisk blir brukt (og ikke ender opp i et kott) som regel livets rett.

Det fine er jo at om man ikke fryser (eller fryser), så kan man fortsatt godt kjøre tur uten å være koblet til på noe som helst vis 8)
Varmeholker er jo tilnærmet uunnværlig, men de sitter nå bare der, og krever ikke noe ekstra mikk-makk.
Hvis man er kald kan man jo ikke være uenig i at varme er godt, helt sant. Men er man ikke kald, er det bortkastet ... det kan man vel heller ikke være uenig i?
Jeg tror mine varmeklær hadde blitt liggende i skapet
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Tommas »

jhn wrote:Jeg tror mine varmeklær hadde blitt liggende i skapet
Da er det lurt at du ikke bruker penger på det :lol:

Med litt moderne batteriteknologi så må jeg si en varmevest virker veldig fristende. Da er mikk-makk nivået holdt ganske lavt tror jeg :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by jhn »

Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg tror mine varmeklær hadde blitt liggende i skapet
Da er det lurt at du ikke bruker penger på det :lol:

Med litt moderne batteriteknologi så må jeg si en varmevest virker veldig fristende. Da er mikk-makk nivået holdt ganske lavt tror jeg :-k
Vest sier du .. jeg ville trodd at jakke med varme i ermene hadde vært essensielt om man skulle skaffe seg noe sånn
Post Reply