Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Gielas »

JK95 wrote:
Toven wrote:Kan noen oppdatere meg på britenes forbannelse? :-k
The curse of the kardang? 8-[
Generelt sett kan det ikke handle om kardang alene, det må nok være kombinasjonen 'kardang og Tr(i)ump(h)'. :roll: :-#
Gielas
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

Blir ikke noe mer reisereferat før macen er tilbake om noen uker, der bestemte touchpad og tastatur seg for å slutte å virke innimellom så den er levert inn. Bruker nå skole pcen jeg hadde, skjermen er så dårlig at det svir i øynene, klarer rett og slett ikke mer enn 20 min i gangen..


Ellers har jeg jo fått A på plass i sertifikatet og prøvekjørt en sykkel, det ble KTM 1090R, den har sikla mest på i det siste. De hadde en sykkel inne på Stord, men det var ikke demosykkel så fikk ikke kjørt den, men de kasta seg rundt og fikk kontakt med en kunde som var offshore, men fikk låst oss inn hos han og lånt sykkelen hans, leverte den på butikken da den skulle på service uansett. [emoji23] Har liksom vært litt misfornøyd med Stord Speedshop da de er vanskelige å få tak i og ikke opplevd noe "super" service, men dette opplevde jeg veldig positivt. [emoji106]

Det er jo en helt rå sykkel, akkurat som jeg forventet. Den passet meg perfekt og var ekstremt lettkjørt, riste på ræva kunne den og. [emoji38] Fikk ikke kjørt så mye grus med den, men ble en del på våt asfalt, desverre. Men fikk nå erfart at TKC80 ikke er gode på våt asfalt..Den slapp helt udramatisk ut av en sving, så at traction control lyste, men det var såpass lite gasspådrag at jeg tror ikke den gjorde så alt for mye her. [emoji106]
Skal ikke se bort ifra at jeg ender opp med en sånn en vis alt med jobb og slikt klaffer.
ImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Snikkeren »

Ikke bare Stord Speedshop som skal ha honnør for den der. Kunden deres skal no ha minst like mye skryt, som låner ut sykkelen sin til en han aldri har truffet før. :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

Snikkeren wrote:Ikke bare Stord Speedshop som skal ha honnør for den der. Kunden deres skal no ha minst like mye skryt, som låner ut sykkelen sin til en han aldri har truffet før. :thumleft
Selvsagt, han har jeg sendt takkemelding til og han skal få seg en øl og tre av meg vis jeg treffer på han på tur. [emoji106] Jeg tror ikke jeg hadde lånt ut min sykkel til en random, så det skal han ha honnør for som du sier.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Toven »

Nå, blirre noe større greier på deg nå som du driver å plager dypvannsfisk`? :lol: \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4040
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by kvase »

Et lite OPs ang de dekka som KTM leverer med nye mc er- de er optimalisert med litt meget gummi slik at de skal gi veldig godt feste for kunden slik at den blir fornøyd der å da-Medaljens bakside som jeg nå har hørt fra flere hold er at original dekka holder knapt mer en 3-4000 km før de må byttes.
Så bytte til Avon Trekrider -eller K60 Scout -tilslutt TKC 70. :thumleft
Selv bytta jeg til Pirelli SCORPION MT90 a de holdt ca.8500-9500 km slet de fort ned på grus vil jeg mene de vil jeg ikke gå tilbake til [-(
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

Toven wrote:Nå, blirre noe større greier på deg nå som du driver å plager dypvannsfisk`? [emoji38] \:D/
Der er fare for at det kommer noe oransje inn på tunet ja :)
kvase wrote:Et lite OPs ang de dekka som KTM leverer med nye mc er- de er optimalisert med litt meget gummi slik at de skal gi veldig godt feste for kunden slik at den blir fornøyd der å da-Medaljens bakside som jeg nå har hørt fra flere hold er at original dekka holder knapt mer en 3-4000 km før de må byttes.
Så bytte til Avon Trekrider -eller K60 Scout -tilslutt TKC 70. :thumleft
Selv bytta jeg til Pirelli SCORPION MT90 a de holdt ca.8500-9500 km slet de fort ned på grus vil jeg mene de vil jeg ikke gå tilbake til [-(
3-4000 på TKC80 er helt normalt, forrige settet på BMWen varte ca 5000 så tviler på at det er noe annet spesielt med de som står på originalt. [emoji106]

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

Real time GPS tracking with LocaToWeb: Blåsjø https://locatoweb.com/map/single/0619113698

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

Fint på tur i dag, godt og varmt og pent vær. Rota meg innpå en annlegsveg i dag, her var det ingen dekning eller noe så får fortsette der når noen andre er med. Men fikk i alle fall flytta litt grus og tatt et sorpebad på baiken. TKC80 henger bra på tørr asfsalt fant jeg også ut i dag. [emoji106] ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by tshansen »

Disse bildene må da være over røldalsfjellet?? :-k Mener å huske det var helt annen standard på veiene og fjellene oppe med blåsjø? :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by freddy123 »

Fuck uuuuu som har sånne veier i umiddelbar nærhet for søndagstur [emoji1] her må jeg sette på Jan teigens mil etter mil i hjelmen og gjøre som han sier før jeg ser noe som likner [emoji22]

TKC 80, de blir ikke veldig hompete på asfalten da ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Disse bildene må da være over røldalsfjellet?? :-k Mener å huske det var helt annen standard på veiene og fjellene oppe med blåsjø? :redface
Det er umulig at dette er over Røldalsfjellet da jeg ikke har vært der i dag. :lol: Bildet du ser av den svingete grusveien er en anleggsveg hvor det står skiltet at all ferdsel står på eget ansvar. I stedet for å ta til høyre inn i tunellen kjører en heller rett frem over en liten broog oppover en veg der. Veldig humpete til tider, men det er jo bare gøy. :thumleft
freddy123 wrote:Fuck uuuuu som har sånne veier i umiddelbar nærhet for søndagstur [emoji1] her må jeg sette på Jan teigens mil etter mil i hjelmen og gjøre som han sier før jeg ser noe som likner [emoji22]

TKC 80, de blir ikke veldig hompete på asfalten da ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hahah, men tenk på alle de grusveiene du har i nærheten. Hadde egentlig planlagt en tur via 520 fra Sauda til Røldal og så gamlevegen over fjellet og tunellene osv hjemover, men der kjører jeg så ofte at jeg droppa det. :lol: TKC80 er overraskende gode på tørr asfalt. Ble til tider noe fothviler skrap, men langt i fra like mye som jeg tør på TKC70. TKC80 blir brukt opp så fort og. Varer 3-5000km.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 2

Post by Trondgv »

Alpetur 2017 - Del 3

Det er tidlig morgen og alarmen går som normalt veldig tidlig, her er det absolutt ingen tid å miste. Det er ingen tvil om at gårsdagens øl har satt sine spor i en 22 år gammel kropp, dette blir fort kurert med en svær frokost med x antall glass med melk. Jeg får pakket sammen tingene mine, går ned og pakker sykkelen og kjører til inngangen. Utenfor sitter det et par kjente fjes fra kvelden før, de hadde utsatt avgangen med et par timer, de var visstnok ikke helt i form for å kjøre enda. La gå tenker jeg, de er nok passert 30 så de gamle kroppene deres takler nok ikke inntaket like godt som unge spreke meg. Jeg takker for selskapet og sjekker ut, kaster et siste blikk på budeia og starter dagens etappe. Jeg kjører mot til Imst og fortsetter oppover et boligfelt. Lurer litt på om jeg er på villspor, men fortsetter likevel. Får avkreftet teorien min da jeg treffer på en gjeng med motorsyklister fra motgående felt. Første del av turen går i dag over Hachtenjoch. Veiene her går langs dalen og en har en fantastisk utsikt hele vegen.

Image

Image

Etter noen fantastiske stykker med vei blir det videre mot Furkapass, jeg har hørt masse skryt om dette passet, så jeg har jo høye forventninger. Som de fleste andre alpepass, så er det rett og slett nydelig, fantastiske veger og en nydelig utsikt på toppen. I det fjerne kan jeg skimte noen heftige grusveier som jeg kunne tenkt meg å kjøre på. Til neste år må det vurderes med litt grovere dekk og utfordre meg selv på TET ruta. Har ikke helt lyst å kjøre på utfordrende veger med alt for tung bagasje, TKC70 og på toppen av det hele være helt alene. Uansett så er jeg jo ikke så veldig flink å ta bilder, så det blir et par bilder på toppen før turen går videre. Jeg kjenner nok en gang på magen at det er lenge siden mat. Nå er jeg jo kommet inn i Sveits og stopper ved et hotell for å få meg noe mat. Spiser en overpriset hamburger og får optimalisert væskebalansen med litt cola før turen går videre igjen.

Image

Image

Image

Image

Turens neste mål er selveste Stelvio Pass. De fleste som har vurdert en alpetur har nok hørt om Stelvio pass uendelige ganger, og det er gode grunner til dette! Med en rå utsikt på toppen over de 48 hårnålsvingene og et hav av folk på toppen, kiosker, suvenirsjapper og pølsebuer blir dette litt utenom alle de andre passene. På toppen hadde Ducati stilt ut flere av de nye modellene, men her var det så masse folk at jeg gikk rett forbi. Stelvio Pass er det nest høyeste asfalterte passet i alpene, med kun Col de l'Iseran som er 13m høyere.

Før jeg kommer til Stelvio pass klarer jeg å rote meg inn i noen trange smågater i en liten by som heter Glorenza. Til slutt finner jeg utav hvordan jeg skal komme meg vekk og følger skiltene frem til oppstigningen. GPSen var ikke helt enig med meg, men det var visst en eller annen luring som hadde rotet litt med planleggingen i MyRouteApp... Det er ikke ofte svetten renner og jeg er så konsentrert som på vei opp dette passet, fy faaen så gøy det var. Slapp forbi noen galninger som kom på noen KTM supermotarder, DET må være perfekt verktøy opp disse hårnålene, fort gikk det i alle fall. Den stakkars Dakaren sleit å holde følge oppover og jeg følte jeg manglet et gir mellom første og andre oppover. Jeg har liksom aldri forstått meg på disse folkene som syntes hårnåler er så ekstremt spennende, men denne turen har nok endret litt på det. Det ble bare bedre og bedre etter hvert som teknikken satt seg. På toppen blir det en kjapp tur innom en suvenir sjappe for å få tak i et klistermerkke, noe jeg har kjøpt på et par av plassene jeg har vært på. Finner sikkert en lur plass å feste de en vakker dag.. Det begynner å nærme seg slutten av dagen og jeg begynner å bli skikkelig øltørst, merkelig nok. Har bestilt meg et rom i Bormio. Finner fram til hotellet og dama i resepsjonen forteller at fra rommet har jeg utsikt rett til VM løypa i alpint. Har tilnærmet null interesse for ski vm, men sender et bilde til gamlingen som har vært her under VM for mange herrens år siden. Får slengt klærne i vasken og gitt dem en kjapp vask og hengt dem ut av vinduet før jeg tar meg en dusj og går ut på jakt etter mat og øl. Får anbefalt en biff resturant noen hundre meter unna som også skal ha god øl, så da stoler jeg på resepsjonisten og finner fram til denne. Maten er rett og slett perfekt og det hjelper godt på med en halvliter med noe lokalprodusert øl. Jeg blir sittende å snakke med en gjeng med andre motorsyklister før jeg bestemmer meg for å ta tidlig kveld. Den planen gikk kjapt i vasken, måtte først en tur innom en pub for å få litt ekstra sovemedisin. Ble en Weissbier og en rød øl (!) før jeg rota meg tilbake til hotellet og får litt skjønnhetssøvn før det er påan igjen neste dag. :thumleft

Image

Image

Image

Image

Neste morgen er det tidlig opp, samle opp klærne som jeg har hengt ut de forskjellige vinduene inkludert den jævla bokseren som hadde bestemt seg for å nesten falle ned av taket. Jeg var skikkelig sulten og leita fram frokostsalen klar for å innta et herremåltid. Det ble aldeles ikke noe herremåltid, italienerene er ikke noe flinke på frokost i det hele tatt. For å få ned frokosten spurte jeg etter melk, joda ingen problem, pisselunka melk skal bli. =D> Jeg spiste meg til slutt mett på noe slags kjeks eller noe i den duren. Fikk pakka på sykkelen, betalt og durte avgårde i retning Livigno. Jeg var litt sår på leppa og hadde hørt rykter om en skikkelig god krem til dette på det lokale apoteket, svært populært blant de norske skilandslaget visstnok. Før jeg ankom Livigno skulle Passo Foscagno bestiges. Det var liksom ikke samme standard som Stelvio pass, men er ingen tvil om at de vet hvordan de skal tilfredsstille en norsk motorsyklist her nede. Likt som alle andre dagene på denne turen var det varmt og da måtte det bli en stopp på toppen for å ta et par bilder og sende noen snapchater til de stakkarene som var hjemme i drittværet. Videre gikk turen mot Livigno, det ble ingen stopp her, foruten om en bråstopp på grunn av et gammelt ektepar som hadde lyst til å kjøre på meg denne solfylte formiddagen.

Image

Image

Image

Image


Jeg er ikke den flinkeste når det kommer til å stoppe for å ta bilder hele tiden, så det blir fort glemt når en har sola skinner, himmelen er blå og dekkene begynner å krølle seg i kantene. Naturen og veiene her nede kan uansett ikke dokumenteres godt nok i bilder, det må rett og slett oppleves. Det blir ikke noe stopp før jeg ankommer Passo del Bernina, egentlig av den simple grunn at det står en kar med en skikkelig gromsykkel her oppe. Nemlig en svenske på en F650GS Dakar, det blir en liten samtale med han som har vært på MC tur det siste året, slik så det vel egentlig ut på karen også. Han kunne fortelle at sykkelen hadde fungert knirkefritt under hele turen og at han nå var på vei hjem tilbake til hjemlandet. Videre gikk turen til Albula pass for å hilse på kyrne som Olav hadde vært å hilst på for ikke så alt for lenge siden. Vegen ned fra Albula er rett og slett fantastisk og det er ingen tvil om dette er et paradis for motorsyklister.

Image

Image

Image


Jeg får bestilt meg hotell i Andermatt og putrer videre avgårde. Neste pass på lista er Tremola pass. Langs vegen ser jeg en kar som står ved en elv med en fluestang. Det finnes jo et snev av fiskeinteresse hos meg så jeg stopper et lite stykke lenger borte. Ser på et skilt at det må betales for å komme seg videre og det skal også være en skikkelig spektakulær foss her inne. Greit nok tenker jeg og betaler for å se på denne fossen. Dette er jo i Sveits, så det er ikke billig og fossen Er egentlig ikke så spektakulær som de skulle ha det til, tror kanskje de burde ta seg en tur til Norge før de begynner å kreve penger for den bekken som rant nedover. Det eneste vi ikke har er det blåe vannet som skiller seg merkbark ut. Uansett, lesson learned, ALDRI betal for å se på en foss i utlandet igjen. Vegene over Tremola pass er nydelige og jeg går selvsagt for den mest svingete ruta, her var det også lite trafikk så tempoet kan økes et aldri så lite hakk. Jeg forbereder meg på å mishandle sykkelen da neste plass er St Gotthard pass, har hørt rykter om en stakkar på en S1000RR som ikke taklet å kjøre her på grunn av all brosteinen. Jeg kjører og kjører men finner da for faen ikke noe brostein?? Det går til slutt opp for meg at jeg har kjørt på den nye, asfalterte vegen, den samme som stakkaren på S1000RRen gjorde i sin tid. Men det gjør meg ikke noe, jeg skal tilbake samme veg neste dag uansett. Av en eller annen grunn begynner jeg å bli sulten og øltørst igjen så nå er neste stopp Andermatt. Samme sekund som jeg har fått pakket av sykkelen begynner det å regne og tordne. Dette kaller jeg god planlegging. Samme rutine som alltid, opp på rommet, pakk ut, ta en dusj og ut for å få i seg noe mat og litt øl. Jeg klarer heldigvis å finne fram til nok en resturant hvor servitørene er kledd opp i lederhosen, kvinnelige alle sammen vel og merke. 8) Jeg bestiller en stor øl og får spørsmålet om jeg vil ha stor eller veldig stor. Går jo da for veldig stor og leser videre på menyen og ender opp med dagens. Det sto ikke noe på engelsk så da ble det bare sånn. Ølen kommer på bordet og den er av størrelsen som det må brukes 2 hender for å bæres. Nå skjønner jeg hva de mente med veldig stor..Forreten kommer og dette er en god salat før biffen ankommer. Sluker salaten og nå kommer servitøren med nok en øl?? "This is the beer that comes with your menu, enjoy" Heldigvis var dette "bare" en 0,5l. Hun ler litt og kommer tilbake med en helt fantastisk biff. På bordet ved siden av meg sitter det en gjeng med engelskmenn og de er som vanlig vemmlige og jeg begynner å bli trøtt. Jeg kan jo ikke gå ifra bordet med mer øl i glasset så da går resten ned på høykant. Dæven så godt det er med øl etter en lang dag i salen. 8)

Image

Image

Image

Image



Det var alt for denne gang, det er ikke umulig at det kommer mer i løpet av de neste dagene, og da trolig resten av en helt fantastisk ferie. :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Palma »

Fy flate Trond, detta kan du ! =D> =D> =D> =D> =D> Skikkelig bra. Jeg syns jeg ser eg rundt omkring der nede i det oppskrytte landet :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Tommas »

Strålende =D>

Og ja, det går rake veien utforbakke når du passere 30 :lol: :lol:
Post Reply