Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Toven »

God tur!
Pass på mc-gjeng fra Bergen da.. :lol: :lol: :lol: :lol: \:D/
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

Bikeridr wrote:God tur :)

Blir nok ikke noe kjøring på meg for tiden, med et øye "i graven" p.t. :(
Takk for det. Ja valper er ikke å spøke med. :lol: God bedring.
Toven wrote:God tur!
Pass på mc-gjeng fra Bergen da.. :lol: :lol: :lol: :lol: \:D/
Takk for det. Skal prøve å holde meg unna den gjengen der, tror ikke de hadde blitt så glad for å sitt meg eller Freddy. :lol: Måtte i så fall kjørt fort forbi dem. :roll:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

Her blir ruta for helga, det blir innslag av noen grusveger og muligens jeg finner noen andre på vegen. Har aldri vært i Lysebotn før, så tar en svipptur innom der også. Vegen hjem er ikke planlagt enda da jeg treffer på en gjeng i Rjukan som har en rute klar for hjemvegen! :D

https://www.myrouteapp.com/route/open/616079
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

Real time GPS tracking with LocaToWeb: Ut på tur aldri sur https://locatoweb.com/map/single/0524114849

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by JK95 »

God tur :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by tshansen »

Opp til punkt 16, der på "feil" side av Gaustadtoppen tror jeg det er bom [emoji848] men det finner du fort ut av [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

JK95 wrote:God tur :thumleft
Takk for det. :)
tshansen wrote:Opp til punkt 16, der på "feil" side av Gaustadtoppen tror jeg det er bom [emoji848] men det finner du fort ut av [emoji1303]
Det stemmer nok, fikk dette tipset fra RuneMC sin blogg, en fin avstikker.

Ellers.. Ikke noe napp, men øla er god og har kjøpt inn mat [emoji38]

ImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

Storaure selgesImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by tshansen »

Hahaha! Fantastisk med slik stor kjæft [emoji23] hvordan trives du i køyen? Hva er anbefalt lengde i den?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Hahaha! Fantastisk med slik stor kjæft [emoji23] hvordan trives du i køyen? Hva er anbefalt lengde i den?
Første natta nå, fornøyd men gleder meg til underquilt er på plass! Ligger ikke i ro så da er miggeunderlaget litt irriterende. Max lengde er 213m. Var en del å gå på for meg på 187

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

Da var jeg hjemme fra helgens tur. Turen gikk rundt om kring på vest og sørlandet, rute kan ses på Locatoweb..En helt fantastisk helg, nydelige farger i fjellet nå om dagen. Har fått fiska litt og ikke stressa. På lørdag var sykkelen parkert kl 12, starta i 7-8 tiden. :) Kjørte også en 2013 R1200GS noen mil i dag. Helt klart noe annet en Dakaren. Bedre enn 1090R? Njaa, de må testes samme dag i så fall..



ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Tommas »

Fine bilder!

God bruk av en helg :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by freddy123 »

Så ut som en fin runde det der [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 3

Post by Trondgv »

Alpetur 2017 - Del 4

Likt som alle andre morgener ringer klokka tidlig. Dette alpelivet begynner nesten å bli en rutine nå. Øl hver dag, tidlig til sengs, tidlig opp, rett i frokosten og så bånn gass over nye alpepass. Egentlig en livsstil jeg uten tvil kan leve med fremover. Først på menyen i dag er Susten Pass. Stikkordet her er vel hårnålsvinger og LITE trafikk tidlig på morgenen. Det betyr jo ofte at det vokser horn i pannen på en når en først har begynt å like disse hårnålsvingene. Jeg liker jo å være effektiv når jeg først er på tur og det er ikke noe unntak her heller. I en av de siste får jeg meg en liten støkk med et lite gruslag som ligger i svingen. Det merkes på ræva når jeg får en fin (u)kontrollert sladd ut av svingen. Det blir litt roligere opp til toppen, tatt et par bilder. Jeg ser at det ligger noen faretruende skyer i den retningen jeg skal.


Image

Image

Image

Image

Image

Image


Jeg har vokst opp på vestlandet med regn, storm og tåke halve året så det burde jo ikke bli noe problem, tenker jeg. Før jeg skal inn i veggen av tåke må jeg ha bensin etter en svikt i rutinene dagen før. Stopper ved en bensinstasjon i Interkirchen for å fylle opp. Neida, her blir kortet avvist. Skjønner ikke helt hvorfor, det skal jo være penger. Tar en sjekk i nettbanken og det er ingen tvil om at jeg har nok penger til både bensin og overnatting helt hjem..Gullkortet må da tas i bruk og da starter søren meg pumpa. Nå er jeg klar for flere mil på vegen igjen og kjører avgårde i retning Grimselpass og Furkapass. Disse to har fått skryt for fine utsikter og morsomme veier. Dette er ikke noe jeg har kontroll på. Med et innforjævlig regnvær, tåke og en sikt på 2m frister det ikke akkurat å gi bånn gass. Jeg frykter at det er langt ned vis jeg kjører utenfor. Det er egentlig ikke så mye mer å si om Grimsel og Furka, jeg så ingenting før jeg var på veg ned fra Furkapass igjen..

Image

Image

Image

Image

Det var egentlig bare å komme seg videre på jakt etter finværet, regn har jeg nok av hjemme. Videre var det mot mot San Gotthard pass og Passo del Noeva. Vegene begynte å bli tørre så her var det bare å gi gass. San Gotthard kjørte jeg jo også dagen før, så det har egentlig ikke endret seg så mye siden sist.. Over Passo del Noeva var det overskyet, men tørre veier så jeg var egentlig fornøyd, selv om jeg kunne tenkt meg et par ekstra grader på gradestokken. Det ble riktig nok en lang pause på toppen her hvor jeg kom i prat med en lokal helt som sa at det skulle være bedre i den retningen jeg hadde tenkt meg. Supert tenker jeg og kjører videre. Kommer meg ned på motorveien for litt transport videre. Og han hadde rett, det er ikke mindre en 42 grader der jeg cruiser på motorvegen. Uansett hva jeg gjør så svetter jeg som en gris. Av med hansker, opp med jakken og prøver å stå imens jeg kjører. Det er fortsatt like varmt. MÅ bare ha en stopp innom en bensinstasjon for å få meg noe vann. I sola her viser termostatet 48 grader. DET er varmt det. Det hjelper nok ikke på med ullklær og en svart goretex tekstildress, men la gå.. Heldigvis skal jeg opp i fjellheimen igjen, blir jeg her noe lenger blir jeg stekt levende.

Image

Image

Image

Temperaturen kommer seg heldigvis i det jeg nærmer meg hundepasset, eller St Bernhard passet som det også kalles på fint. Jeg ser ikke noe til bikkjene utenom en schæfer som bestemte seg for at jeg og han var bestevenner. Fra samme vei som jeg kom fra hører jeg et skikkelig rabalder. Opp kommer en Aston Martin, det smeller i eksospottene når den kommer, heftige biler dette her. Han kjører litt videre og parkerer så jeg sniker meg sakte men sikkert etter for å få et bilde av skjønnheten. Ut av bilen kommer 2 unge blondiner i de strammeste kjolene jeg noen gang har sett. Jeg pleier ikke å ha fordommer, men tror ikke noen av de har jobba så ekstremt mye for den bilen. :roll:

Resten av dagen blir transport frem til Chamonix. Veldig kjedelig men slipper heldigvis å bli stoppet på grensen, det holder at jeg betaler for tunellpasseringen. Vel fremme i Chamonix finner jeg frem til hotellet og ender overraskende nok opp på en resturant med en øl foran meg. Jeg er ikke særlig god i fransk, så jeg gjør som sist og bestiller dagens, som ikke inneholder en ekstra øl her. Tanken slår meg ikke at franskmennene spier mye rart før sneglene lander på bordet. Jeg spiser som regel det jeg blir servert uten å tenke meg om, men her blir det et minutts stillhet før jeg hiver meg i det. Overraskende nok smakte det veldig godt og sneglene går til bunns. Til hovedrett får jeg servert en skikkelig saftig hamburger. På vei tilbake til hotellet går jeg desverre feil og ender opp på en liten pub for å ta en ekstra øl å sovne på, typisk min uflaks dette her.. [-( Jeg sier meg i alle fall fornøyd med dagen med flere grensepasseringer og skikkelig vestlandsvær med sol, regn, tåke, varme og kulde.

Image

Image

Image

Image

Image[/url]
Her kan dere se en Triumph som ikke har blitt smittet av alpeviruset enda..

Image


Planen for neste dag var egentlig å slappe litt av og ta en tur til topps av Mont Blanc med gondolen, men det er mye skyer så jeg dropper det og fortsetter heller på turen. I dag er det franske fjelltopper på menyen, blant annet Col de Los Saises og Col De L'iseran. På veien opp mot Col de Los Saises tar jeg meg en stopp og ser at det kommer et tog av Porscher et stykke bak meg. Her er det alt fra helt nytt til sikkert en av de første Porschene som ble laget. Må være en klubb som er ute på luftetur. Får så vidt tatt noen bilder og lar hele gjengen passere før jeg kjører videre. Det blir ikke tatt så mange bildene videre før jeg kommer til Cormet de Roselend og en innsjø som ligger like i nærheten. Imponerende hvor fint det er her nede. Også på toppen her går det et par grusveier som går laaangt innover fjellene. Kunne godt tenkt meg en tur her, men igjen så er jeg jo helt alene med en tunglastet sykkel og da må de desverre hoppes over. Det setter jo en liten stopper for stemningen men jeg fortsetter med godt mot til Col De L'iseran, dette er det høyeste asfalterte alpepasset med sine 2770 meter.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

På toppen her kommer det en fra Sveits som lurer på om jeg er gal? Blir litt sjokkert da det ikke var helt forventet, men det var ikke verre enn at han ALDRI hadde sett for seg en norsk turist på en en-sylindra sykkel helt der nede. Ikke det at jeg syntes det var så stort, men han tok bilder av både meg og sykkelen. Enda mer imponert ble han da han fikk se bilder fra min ferd tidligere i år på snødekte veger. "You craaazy norwegian!!!" Det er jo litt gøy med sånne reaksjoner og det ble jo litt oppmerksomhet fra noen andre i nærheten også. Jeg sniker meg vekk og skal inn for å kjøpe meg en t skjorte inne på sjappa her. Dama i kassen slår inn intet mindre en 80 euro for en t skjorte som koster 29 euro. Syntes egentlig 29 var mer en nok så jeg sier at det må være en feil, men hu står på sitt og er sikker på at den koster 80, selv om den er priset med 29 euro. Jeg ender til slutt opp med å bli jaget ut og det er vel egentlig bedre enn å betale 80 euro for en t-skjorte..Møkkakjerring..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jeg kjenner nå at jeg begynner å bli litt lei og stopper ved Mont Cenis for en liten matbit. Det blir en meget god andebiff og iskald cola. Mot slutten av måltidet har jeg tatt en sjefsavgjørelse og bestemmer for å avslutte turen før jeg skulle, hovedsaklig på grunn av at jeg var lei av å farte rundt alene og ikke ha det så veeldig sosialt på kveldene og når jeg stopper, men også på grunn av at været ikke skulle være så bra de neste dagene. Jeg sender en melding til selveste Olav og lurer på om jeg kan hive han og Stian hjemover, de hadde også satt kursen mot Norge samme dag. Vi avtaler at vi skal møtes i Basel. Jeg får klar beskjed om at Dakaren skal få slite med å holde følge med de igjennom Tyskland, men da er det ikke verre enn at jeg tar dem igjen på fergekaien i Danmark. Olav bestemmer seg heller for å overnatte i Sveits så da blir det til at jeg og Stian møtes i Freiburg og kjører videre hjemover neste dag. Etter en 40-50 mil med å henge på en 1190 på Autobahn tror jeg Dakaren har fått kjørt seg nok. Når jeg tar han igjen, forsvinner han faen meg igjen. :lol: På neste stopp er det mat og vi blir ønsket velkommen av den sureste dama i hele Tyskland, som på toppen av alt serverer den dårligeste snitzelen i Tyskland. Ut på autobahn igjen og Dakaren får nok en gang slite med å holde følge frem til neste bensinstasjon. Stian bestiller ferge og jeg hotell og vi takker for turen og kjører nå hver for oss. Jeg stopper i Vejle i Danmark og avslutter turen med nok en øl og en heftig biff på Jensens Bøfhus. Jeg skal ikke så tidlig opp neste morgen, så det blir en eeekstra lang tur innom en pub på veien til hotellet. Her blir jeg sittende med noen dansker frem til stengetid. Koselig gjeng, selv om jeg ikke forsto en dritt av hva de sa, vi hadde det i det minste gøy. :lol: Dagen derpå blir det bånn gass videre igjennom Danmark, ferge og så heim att ho mor. Ølå er klar til jeg kommer hjem og det er egentlig jævlig godt å komme tilbake til min egen seng.

Image

Image

Image

Image

Takk til dere som har lest igjennom og håper dere har kost dere, det er ikke mulig dere får "være med" på tur til neste år igjen!

Sykkelen oppførte seg supert på turen, forutenom starten med punktert hjul og ødelagt nav. En ekstra takk til Motorsyklisten Kristiansand som fikset dette både billig og kjapt slik at jeg kom meg på ferga. Takk for turen til alle "involverte" og alle som har kommet med gode tips underveis, dere vet hvem dere er. Etter denne turen er jeg ikke i tvil om at det blir mange flere alpeturer de kommende årene. Til neste gang vil jeg nok ha noen å kjøre i lag med, men det har heller ikke vært et problem alene og det har vært utrolig lærerikt å ta den første store turen helt alene.

Hva har jeg lært?

- Øl smaker best etter en lang dag på sykkelen.
- Du treffer på masse hyggelige folk nedover i Europa.
- Autobahn er helt jævlig, spesielt på en 1-sylindra 650 i 140.
- Øl smaker best etter en lang dag på sykkelen.
- Lokal mat er ikke noe å være redd for.
- Lokalt øl er heller ikke verst...
- Opplevelser som dette får du ikke om du sitter hjemme. Vurderer du noe lignende? Hopp i det, det går fint.
- Øl..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 4

Post by Bikeridr »

Fin-fint referat :thumleft
Hvis turnus og annet passer, så ikke se bort fra at jeg møter deg sør for tyskland ved en passende anledning :)
Post Reply