Alle glidelåser skal pr definisjon vedlikeholdes Om det er egne anbefalte produkt fra enkelte leverandører er godt mulig, men det lukter salgstriks i så fall. Det er for å sikre at glidelåsen glir lettere og at den lukker som den skalashland wrote: Hmm... ikke vært borte i, får sjekke ut om det skal gjøres på min også
Trondgv - Honda og nytt kjøretøy
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?tshansen wrote:Alle glidelåser skal pr definisjon vedlikeholdes Om det er egne anbefalte produkt fra enkelte leverandører er godt mulig, men det lukter salgstriks i så fall. Det er for å sikre at glidelåsen glir lettere og at den lukker som den skalashland wrote: Hmm... ikke vært borte i, får sjekke ut om det skal gjøres på min også
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene littknutk wrote: Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Jeg bruker silikonstift stift på Rukka jakka mi, men den har en zip-lås type, det er trolig ikke så lett på de nye jakkene hvor glidelåsen er dekket til for å gjøre den vanntett.tshansen wrote:Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene littknutk wrote: Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?
Har Googla litt, og kom over dette forslaget: https://tavarepadetduhar.no/klar-tilbeh ... 5-814.html
Det virker som om alle glidelåser kan ha nytte av renhold og smøring.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Sånn silkonstift fulgte med Rukkajakkene vi har, ser ut som en diger sprittusj vi drar over glidelåsen.tshansen wrote:Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene littknutk wrote: Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?
Det som da skjer, er når man så kjører på grusveier eller støvete asfalt, så fester støv og skitt seg i glidelåsen, og sørger for at denne slites raskt.
Grove YKK låser er vel de beste i så måte, mens de fintannede vanntette glidelåsene som f.eks Rukka bruker på noen modeller, ryker etter overraskende kort tid.
Som KnutK skriver, renhold av glidelåser på jakkene våre er lite kommunisert, men veldig nyttig
Jeg vasker med tannkost og blåser med trykkluft iblandt
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2643
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Kan nok være verdt å følge litt opp uansett leverandør av jakkaKant1 wrote:Sånn silkonstift fulgte med Rukkajakkene vi har, ser ut som en diger sprittusj vi drar over glidelåsen.tshansen wrote:Jeg vet bare at vi bruker en silikon stift på jobb... akkurat som en lipsyl eller hvordan jeg skal forklare det, som man drar over låsene fram og tilbake, eller opp og ned. også lukker du og åpner glidlåsene littknutk wrote: Hvordan smøres glidelåsene? Spray-løsning?
Har merket min kan være litt "treg" helt i bunn, når jeg skal lukke jakken. Ikke umulig litt smøring gjør susen der
Bi-voks skal jeg nok få tak i lett, men kan bli litt utfordring å få på.. De silikon stiftene, hva type er det? Regner med de er å få tak i for oss ikke Rukka-brukere også
fun is not a straight line
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Silikonspray får du på "alle" bensinstasjoner, bilrekvisita, jula, biltema osv
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Listestift til bildører, ellers så er jo ett strøk med ett stearinlys over glidelåsen ett urgammelt knep da
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000038556
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000038556
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Jeg har ikke hatt noe spesifikt vedlikehold på glidelåsen foruten å vaske i ny og ne. Men fra nå skal jeg kjøpe en stift med voks på en dykkersjappe og bruke den. Jeg brukte dette på dykkerdrakten og den gjør underverker for at glidelåsen skal fungere skikkelig der. Glidelåsen jakka mi er "tett" som en kan se på bildene. Kommer til å prøve å smøre på innsiden så det ikke tyter ut, det er ikke mye som skal til for at den sklir lett. Denne kan nok med fordel brukes på alle glidelåser som blir utsatt for mye slitasje.
https://www.dykk.no/zip-voks-bivoks-sti ... beeswax-nd
https://www.dykk.no/zip-voks-bivoks-sti ... beeswax-nd
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Til info, Rukka klærne er tilbake og glidelåsen er nå i orden. Betalte ikke frakt en gang.
In other news, har faen ikke fått kjørt noe sykkel enda til tross for mye fint vær i området. Har vært i korona "karantene-light" så måtte holde meg hjemme. Gikk på en smell å foreslo å male veggene i håp om litt poeng før leggetid. Så da ble lister revet, stua tapetsert og malt, litt fiks av el anlegg, flislegging av kjøkkenvegger. Får trøste meg med at de 10 tusen jeg har brukt har øker salgsverdien x antall ganger, så ser på det som en investering og finere stue/kjøkken..
I dag tillot jeg meg selv å kjøre ned til MC klubben for å se om jeg fikk ordnet sykkelen nå som sesongen er i gang for lenge siden så kan jeg begynne å bruke den til og fra jobb i tillegg til litt turer innimellom. Alt av elektriske koblinger har fått seg en liten rengjøring og skrudd sammen deksler, målt litt spenninger og konkludert med at det elektriske var i orden. Byttet baklykt til en type med LED og du verden for en forskjell det utgjorde både utseendemessig og lysstyrke i hekken. Tok i tillegg å justerte microbryterene til bremselyset så disse ikke "henger" når det er slakk i bremsehendelen noe som har hendt tidligere. Har fra før LED ekstralys og hovedlys, så vurderer også å bytte til LED blinklys da de som er på har fått seg noen smeller fra før.
Starta opp sykkelen og hadde et lite håp om at problemet med at sykkelen døde på tomgang var vekke nå som alt elektrisk var på stell, men neida. Den er mye "av og på" og maler som en katt før den plutselig stopper. Neste gang jeg skal starte MÅ jeg gi litt gass for å få start i det hele tatt, men da dauer den av uansett..Med tenningen på hører jeg til tider at bensinpumper durer av og på, nesten som den sliter med å opprettholde trykket skikkelig, uten at det er noe utvendig lekkasje. Frykter at bensinpumpen kanskje lever sitt eget liv da jeg allereda har byttet trykkregulatoren. Men men, sykkelen fungerer fortsatt og jeg kan kjøre til jeg har funnet ut av dette.
Har litt håp om innenlandsturer i sommer da sydenturen uansett har gått i vasken. Vis vi får lov ser jeg denne sommeren som en perfekt mulighet til å ta en tur nordover uten alt for mye utenlandsturister.
In other news, har faen ikke fått kjørt noe sykkel enda til tross for mye fint vær i området. Har vært i korona "karantene-light" så måtte holde meg hjemme. Gikk på en smell å foreslo å male veggene i håp om litt poeng før leggetid. Så da ble lister revet, stua tapetsert og malt, litt fiks av el anlegg, flislegging av kjøkkenvegger. Får trøste meg med at de 10 tusen jeg har brukt har øker salgsverdien x antall ganger, så ser på det som en investering og finere stue/kjøkken..
I dag tillot jeg meg selv å kjøre ned til MC klubben for å se om jeg fikk ordnet sykkelen nå som sesongen er i gang for lenge siden så kan jeg begynne å bruke den til og fra jobb i tillegg til litt turer innimellom. Alt av elektriske koblinger har fått seg en liten rengjøring og skrudd sammen deksler, målt litt spenninger og konkludert med at det elektriske var i orden. Byttet baklykt til en type med LED og du verden for en forskjell det utgjorde både utseendemessig og lysstyrke i hekken. Tok i tillegg å justerte microbryterene til bremselyset så disse ikke "henger" når det er slakk i bremsehendelen noe som har hendt tidligere. Har fra før LED ekstralys og hovedlys, så vurderer også å bytte til LED blinklys da de som er på har fått seg noen smeller fra før.
Starta opp sykkelen og hadde et lite håp om at problemet med at sykkelen døde på tomgang var vekke nå som alt elektrisk var på stell, men neida. Den er mye "av og på" og maler som en katt før den plutselig stopper. Neste gang jeg skal starte MÅ jeg gi litt gass for å få start i det hele tatt, men da dauer den av uansett..Med tenningen på hører jeg til tider at bensinpumper durer av og på, nesten som den sliter med å opprettholde trykket skikkelig, uten at det er noe utvendig lekkasje. Frykter at bensinpumpen kanskje lever sitt eget liv da jeg allereda har byttet trykkregulatoren. Men men, sykkelen fungerer fortsatt og jeg kan kjøre til jeg har funnet ut av dette.
Har litt håp om innenlandsturer i sommer da sydenturen uansett har gått i vasken. Vis vi får lov ser jeg denne sommeren som en perfekt mulighet til å ta en tur nordover uten alt for mye utenlandsturister.
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Lenge siden jeg har titta innom bloggen
Kjipt det er noe i veien med sykkern som du ikke helt finner ut av, men bra den går sånn nogenlunde!
Håper på noen turer i sommer selv, ser dårlig ut på jobbfronten for sommeren så får jo fryktelig mye tid til kjøring
Kjipt det er noe i veien med sykkern som du ikke helt finner ut av, men bra den går sånn nogenlunde!
Håper på noen turer i sommer selv, ser dårlig ut på jobbfronten for sommeren så får jo fryktelig mye tid til kjøring
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Jepp, det er kjipt men satser på å få ordna det.Toven wrote:Lenge siden jeg har titta innom bloggen
Kjipt det er noe i veien med sykkern som du ikke helt finner ut av, men bra den går sånn nogenlunde!
Håper på noen turer i sommer selv, ser dårlig ut på jobbfronten for sommeren så får jo fryktelig mye tid til kjøring
Vis det passer seg sånn kan vi jo sikkert få til en liten tur i lag. Kanskje ta noe forbikjøringer på MC klubber langs smale veger i Sogn
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Kjipt med sånne tekniske feil som er vanskelige å finne, jeg regner du har ohmet og målt med voltmeter osv der du tror problemet kan ligge?
Er jo foreløpig sykkeløs og kikker litt rundt hva man kan få av morro for 4-60k. Hva hadde du valgt om du skulle handlet nå, ktm 690 duke eller 2010 650gs med 71hk motoren. Du har jo hatt begge og kjenner de relativt godt.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Er jo foreløpig sykkeløs og kikker litt rundt hva man kan få av morro for 4-60k. Hva hadde du valgt om du skulle handlet nå, ktm 690 duke eller 2010 650gs med 71hk motoren. Du har jo hatt begge og kjenner de relativt godt.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Se der ja, det er liv i den kanten også Godt å se at du holder på med MC også, og ikke bare hus
Kanskje vi kan krysse veier i sommer, om restriksjonene lettes litt
Kanskje vi kan krysse veier i sommer, om restriksjonene lettes litt
Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart
Joda, det er fortsatt liv i meg og MC interessen. Jeg håper på å få meg en tur nordover i sommer vis det er "lov" mtp koronasituasjonen, så da kan vi kanskje treffes.JK95 wrote:Se der ja, det er liv i den kanten også Godt å se at du holder på med MC også, og ikke bare hus
Kanskje vi kan krysse veier i sommer, om restriksjonene lettes litt
Jepp, jeg tror problemet kan være trykk. Bensinpumpen går ikke konstant visstnok, men sender ut pulser innimellom for å opprettholde trykket. Skal få tak i noe manometer og styr og måle litt videre.freddy123 wrote:Kjipt med sånne tekniske feil som er vanskelige å finne, jeg regner du har ohmet og målt med voltmeter osv der du tror problemet kan ligge?
Er jo foreløpig sykkeløs og kikker litt rundt hva man kan få av morro for 4-60k. Hva hadde du valgt om du skulle handlet nå, ktm 690 duke eller 2010 650gs med 71hk motoren. Du har jo hatt begge og kjenner de relativt godt.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Det kommer helt an på hvordan du skal kjøre. Vis du ikke har store planer om langturer og vil kose deg ihjel på småveier hadde jeg valgt 690 Duke uten å nøle. Men vis du har litt tanker om å ha det komfortabelt på lengre turer, jobbpendling, mindre vibrasjoner, kanskje grus osv er nok GSen den rette å velge. 2010 650GS har en 2-sylindret motor kontra min som har en en-sylindret. Jeg hadde faktisk en tur på en 650GS med den 2-sylindra motoren for ikke alt for lenge siden og den kjentes overraskende tight ut de få metrene jeg kjørte den.
Jeg har faktisk sett litt på 690 Duke R selv i det siste, men det må bli som sykkel nr 2, men noe sykkel nr 2 kommer jeg ikke til å ha med det første. Duken funker jo på langtur den og, jeg kjørte min til Polen ut at jeg ble spesielt sliten. Du har jo hatt FZ8 og tipper kjørestillingen er mye det samme, kanskje litt mer oppreist på Duke.