Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA

Post by tshansen »

Jeg er imponert over hvor mange bilder du klarer å ta uten å forlate salen på sykkelen :lol: =D>

Men det har ganske god effekt når man formidler på den måten! Noe jeg burde bruke litt mer av selv :-k ikke umulig at jeg låner litt inspirasjon her og der. Nydelig lektyre på morran dette Olav. Sesongen er så kort, å det er så mange turer man skulle hatt
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA

Post by ojda »

Humm, bilder fra salen :-k Jeg teller igen, en, to? Nei det var bare ett :lol:
God lesing Olav, velkommen på land igen =D>

P.S. Når jeg titter ordentlig etter var det visst bare ingen :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA

Post by Tommas »

Kant1 wrote:Og forresten...
Har droppet en liten epistel fra "The 50 Shades of Green Tour"
Med fare for å gjenta meg selv: det var utrolig bra!
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA

Post by Kant1 »

Da er jeg tilbake fra "Den Store Sommerturen 2019"

GSAngela har straks passert 6000km, dvs den vil gjøre det morgen.
Jeg må til Bergen og få fikset kjørebuksa, da jeg har raknet sømmen på innsida av venstre foten.

Så satser jeg på å få prøvd en grusveg eller to, da jeg har satt på ekstrafelgene jeg kjøpte. Har skodd disse med TKC 80, så nå skal det bli mer "ækksjæn" framover,
Image

Har diverse greier på vei fra utlandet, men noe har jeg fått.

Rally skid plate fra Touratech (hentet den i Lidkjøping)
Image

Image


Styreforhøyer fra Wunderlich (kjøpte på Ride Bergen)

Støtteplate fra Cougarpaw (Ebay) Kansje ikke den mest elegante, men den gjør nok jobben likegodt som en fra Turatekk til 4x prisen
Image

Ventilhusbeskyttelse fra Ricochet Off Road. Bestilt fra California
Image

Dette er den eneste ventilhusbeskyttelsen som er tilgjengelig for 1250en foreløpig, men jeg skal ha en annen etterhvert, når MachineArt Moto er leveringsklare med sin løsning, som er noe penere

Image


Etter 6000km kilometer blir jeg bare mer og mer fornøyd med sykkelen, og kanskje spesielt, har de originale Anakee Adventure-dekkene imponert meg. Har lagt inn bestilling på et nytt sett, så jeg har klart til de originale er historie.
Har også bestillt et sett til med dekk, men det er til Junior sin lille ZX6R :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Planlegger tur til uka

Post by Kant1 »

Så er det visst finevær på vei, og jeg sitter og koser meg på MyRA.

Må legge ut på en liten grustur uti uka, om jeg ikke må reise ut på jobb igjen da.
Men foreløpig så planlegger jeg en standardløsning med den beste og kjekkeste veien østover,
Hardangervidda, vestsida av Hallingdal, Fanitullvegen til Hemsedal, Golsfjellet, Slettefjellsvegen og Jotunheimsvegen, og overnatting i telt østafor Vinstra. Så blir det oppdagelsesferd i Rondane etter det, og kanskje se til slekta på Femundshytten.
Har laget en rute, men den er ganske lett å modifisere. Eneste jeg VIL, er en tur oppom på Tronfjellet om morran, om været blir bra. :thumleft

Desverre har den andre halvdelen av Den Dynamiske Duo solgt sykkelen sin, og BusaTrond er opptatt med å selge hus. Så det blir vel aleine igjen 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Planlegger tur til uka

Post by ojda »

Er utpå retning Ålesund fraOnsdagen av, så ikke umulig man råkas på veien :thumleft
Aursjø og Refvik som er tegnet ned i boka her foreløbig, ellers blir det vel mest hit-og-dit \:D/

Ps. Har handlet myggjager :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by Kant1 »

Sommer og fri, pliktløpet med kjerringa unnagjort og kalenderen såg ut som en snødekket vidde i påskesol.
(bortsett fra at det var endel kunder som måtte juges litt til da.. men det finnes tilgivelse for sånt)

GSAngela var pakket og klar, og klokken tidlig onsdag morgen var vi klare, hun og jeg. Så mens madammen fortsatt sov sin skjønnhetssøvn (noe som strengt tatt er et stort selvbedrag etter fyllte 50) stakk elskerinna og jeg på tur... bare vi to.

Tåke og veeeeldig fuktig i Dimmelsvik, og allerede ved bensinstasjonen var elskerinna så våt at det rant av henne :lol:
Image

Image

Men allerede i Rosendal var sola framme, og over en morgenstille Hardangerfjord hang det kun igjen enkelte tåkedotter

Image


Jeg var veldig klar i hodet mitt på at jeg måtte komme meg forbi Kinsarvik og til Bu, før klokka var 10, ellers er det bare flaks om man ikke havner i seriøs trafikkkork.
Anabole bobiler med inkompetente sjåfører har nemlig den virkningen på oss, her inne i Hardanger.

Så et parti litt forbi Kinsarvik er regulert med lys, for å ta unna trafikkdirigeringen på det aller verste partiet

Image

Videre utover mot Eidfjord var det fortsatt tåke som hang nedi fjorden, og i Eidfjord var det deilig og kjølig, rundt 15 grader.

Image

Image

En liten pause på veien forbi Tinnhølen, og så videre mot Geilo, Hardangervidda har jeg kjørt så mye at det er liksom ikke helt fotomateriale for meg lengre. (jeg veit jeg har feil der)

Image

På Geilo har jeg innført mine egne tradisjoner etterhvert, til høyre ved industriområdet ved Øyo, og ned til miljøstasjonen. Her er det skogsvei slik vi liker den best, ikke for fin, og med varierende underlag.

Og veien er merket som gang og sykkelveg mot Gol.

Image


Image

Treffer på en turist her, en mann, og sannsynligvis sønnen hans. Når jeg nærmer meg, gir han meg et surt blikk, og tommel ned.
Jeg stopper, åpner visiret, og spør om det er noe galt....?

"No no, there iz no problem.... but are you really allowed to ride hier??"

"Excuse me, but I have to ask" svarer jeg, og fortsetter: "Are you from Germany"

"Yezz we are" svarer syklisten, som nå får selskap av kone og en datter også. De ser ikke spesielt blide ut de heller...

"I see" svarer jeg.... "No I think maybe this road is not intended for motorcycles, but I find it very interesting that YOU... as a German, ask me... as a Norwegian, if I am allowed to ride here"

GSAngela starter så snart tommelen er i nærheten av startknappen, og så legger vi historieløse tyskere bak oss, og ankommer steinbruddet etter noen kilometer med kjerrevei

Image

kjører langs jernbanelinja nedover til Ål stasjon (det stod ingen framandkulturell der idag heller), og etter noen kilometer svinger jeg av Rv7 og opp mot Leveld, og Fanitullvegen.

Her vil desverre kortautomaten ikke ha kortet mit.. (ikke NOEN av kortene faktisk) så da bukker jeg takknemmelig, og durer avgårde.
Fanitullvegen er nydelig... det er ikke mer å si. 35 kilometer med høyfartsgrus over til Hemsedal, men utsyn og feelgoodstemning er upåklagelig

Image


Image


Image

Etterhvert entrer man Hemsedalsbygda, fyller en skvett bensin, og fortsetter på asfalt til Ulsok, der man tar av mot Lykkja.
Noen kilometer med sånn passe svingete asfalt, så blir det grus innover Golsfjellet og jeg entrer Panoramavegen.

Og den svarer til navnet sitt, virkelig!
Image

Image


Men ingenting varer evig, snart er jeg nede på Røn i Valdres, følger E16 vestover, før jeg tar av og kjører bygdaveger oppover mot startpunktet til Slettefjellsvegen. Betaler mine bompenger med Glede, og durer oppover... for denne veien er mest oppover, eller nedover.

Iallefall går det unna i godt driv, og jeg setter faktisk ny hastighetspers på grus oppover her :roll:

Utsikt østover gjennom Valdresområdet

Image

På toppen må jeg bare knipse et bilde, av "veien" som går opp til varden på toppen der.

Image

Nylig var det to karer på endurosykler som blei tatt for å kjøre oppover her, og de blir nok belønnet med et ørlite forelegg... etterhvert

Jeg er ikke SÅ dum, (fellesferie og ettermiddagstid er ikke tida for slike "stunts") så jeg fortsetter over mot Beito og Beitostølen.

Stopper på Bitibua rett over Beitostølen, kjøper meg en geitost,

Image

før jeg lar GSAngela strekke på beina over mot startpunktet til Jotunheimsvegen.
Det er allerede andre gang jeg drar over her iår, og dette er alltid rein høytid for meg.

Omtrent som Valdresflya, jeg har "alltid" elsket å kjøre over her, og det er like deilig denne gangen også.
At det er gratis for MC over her, gjør jo heller ingenting :-D


Image

Image

Image

Må alltid ha meg en 10minutter bortpå stølen der, med eventyrlig utsikt tilbake mot Vinster og Bygdin

Men jeg fortsetter østover, forbi Skåbu, og ned til Vinstra. Asfalten fra Skåbu til Vinstra er forresten tidvis MEGET underholdende, man kan formelig føle hvordan TKC80 dekka virkelig suger seg fast i asfalten....

Opp igjen på andre sia, og i år er tydeligvis Peer Gynt Seterveg blitt gratis for tohjulinger... herlig.

Kveldsola fyller landskapet med sine kobberfargede stråler, og jeg vet med meg selv at det er på tide å gi seg for idag.....
Men det var den planen da.. men det er ikke langt igjen.

Image


Image

Image

Passerer Avstjønna, og kjører de siste bakkene opp mot utkikkspunktet Krøkla, der jeg og Trond hadde oss en 5 minutter ifjor.

Image

Dette har jeg drømt om i et år, utsikten her er berusende, der Rondane bretter seg ut i horisonten.

Teltet kommer på plass, mens vannet koker opp.
Kokken tilbereder en velsmakende viltgryte mens jeg pumper opp Exped matten jeg kjøpte av Ojda ifjor... for en genial sak.

Image

Og mens solen tar et siste krafttak, fortæres viltgryta, litt KvikkLunsj (SnøggDugurd) og leskedrikke selvsagt.

Når maten er vel fortært, og synker på plass , rusler jeg på stien oppover mot Krøklatoppen (1254moh.)

På veien opp kommer jeg forbi en postkasse, sånne har vi hjemme tenker jeg.. man skriver navnet sitt i en bok, og i noen tilfeller blir man med på en loddtrekning.
Men dette er ikke noen loddtrekning!

Image

Image

Image

Igjen... "Veien til Gud" Denne boka prøvde en misjonær å lure på meg i Lyngdal for to år siden, men nå... denne gangen, tar jeg med et eksemplar, så jeg har litt lektyre i soveposen om litt...

Men den kosestunda i soveposen tok ikke lang tid, jeg må ha sovna til lyden av rypekakling og saubjeller i det fjerne.
Siden jeg er en voksen mann etterhvert, gjør som regel øldrikking seint på kveld seg gjeldene tidlig på morran.

Kvart over 4 må jeg opp og ut for å lette på trykket, i utgangspunktet litt irriterende, men noen ganger (som idag) SÅ verd det....

Image

En liten bris holder myggen borte, 16 varme grader, og en soloppgang som ikke kan beskrives med ord....

Kansje fant man ikke Gud her heller, men fred med seg selv, skal man ikke kimse av .....



to be continued
Last edited by Kant1 on 01 Aug 2019 19:04, edited 1 time in total.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by biker7 »

Her er det bare å ta av seg hatten =D>
Vakkert og nydelig beskrevet som vanlig :D :thumleft =D>
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by Gielas »

Kant1 wrote: Kansje fant man ikke Gud her heller, men fred med seg selv, skal man ikke kimse av .....

to be continued
Glimrende Olav :thumleft :thumleft :thumleft
Gielas
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by Palma »

Det er rimelig varmt her i øst i dag, men allikevel får jeg frysninger når jeg leser og ser på bilder. Steike ta dette er bra. Du må gi ut bok Olav!
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by intruder »

"Jeg er veien,sannheten og livet"

Fikk meg til , i forbindelse med Grustur i Øst"...å tenke på en svovelpredikant som ropte ut med skum i munnvikene ::
OG DET SKAL REGNE I FEMTI DAGER OG FEMTI NETTER...

...LA OSS HÅPE AT DET LANGTIDSVARSELET IKKE SLÅR TIL,PALMA..... :!: :!:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by tshansen »

Norge er et vakker land! Strålende eventyr dette Olav \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet"

Post by JRO »

Kos deg på tur på Østlandet Olav kjempefin fint turreferat, ser du forlater Vestlandet for å oppdage gode grusveier. Kos deg på tur Olav og er du i nærheten av Kongsberg ta kontakt så kan vi ta en kaffe sammen. :D :thumleft
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 2

Post by ketilf »

Tusen takk for nok et flott turreferat og nydelige bilder Kant1, veldig inspirerende. Må også si at jeg liker GSAngela, mulig det blir en slik hvis det skulle bli bytte av mc :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 2

Post by Bikeridr »

Rett og slett nydelig :thumleft
Post Reply