Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - sesongåpning '19

Post by Palma »

Jadda, bare gniii det inn. Men med slik vær og føre så skulle det bare mangle om du ikke kjørte en tur og. Her kom det 15 cm nysnø i natt... :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - sesongåpning '19

Post by Tommas »

Ganske hvitt utenfor her også, men setter pris på at noen kan kjøre tur :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by Kant1 »

Dette er snart et år siden, men håper dere setter pris på en liten røverhistorie i vintermørket 8)


Jeg velger meg april!

Jeg velger meg april
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

Bjørnstjerne Bjørnson



Uke 15, midten av april 2018.

Det var meldt et aldeles himmelsk vær, og jeg planla tur med StorTigern.
Jeg bruker normalt å ha meg en tur nedover til Lyngdal og Lindesnes på vårparten, når den første varmen kommer, og lufta fylles av duften av møkk og våronn.

Men værmeldinga var mer positiv nordover, enn den var mot sydspissen av fastlandsNorge.

Det betydde at jeg skulle ta en tur jeg har tenkt på lenge. Måløy og Stadtlandet. Har aldri vært på noen av plassene.

Etter mye om og men og att og fram, pga at jeg trengte nytt bakdekk, var jeg ferdig pakka og klar for tur, fredag morgen.

På vei til fergekaien på Årsnes, kom jeg på den lyse ideen å invitere Roald med.
Egentlig skulle jeg jo dra i uka engang, og da hadde ikke han anledning, men nå.. på en fredag!?

Vel om bord på MF Kvinnherad sendte jeg han en melding, og startet ventinga på at han skulle ringe.
Og mens sola skein og StorTigeren malte sin metalliske sang, nærmet jeg meg Trengereid. Tenkte jeg skulle ha meg en utvidet frokost eller tidlig lunch der hos Baker Hjelle.

Men akkurat idet jeg parkerte, ringte unge lovende Roald. Han hadde lovet seg bort på et slags jubileum, og kunne ikke slå følge nordover.
Well, det bør være et MEGET bra jubileum, svarte jeg tørt.
Men vi blir i alle fall enige om at vi skal møtest på Bakst og Bryggehuset om en liten time.
Brunch’en på Trengereid utgår med ett, og jeg saler opp og kjører gamleveien innover mot Arna. Fra Arna lurer jeg meg over Langedalen, ei ukjent perle, som gir deg skikkelig følelse av å være på «landet», til tross for at du er kun svært få minutter unna Åsane og Vågsbotn.

Image


Mens jeg venter på Roald, drar jeg innom Ride Bergen og sikler litt på nye sykler, ikke minst denne BMWen her. Et deilig gjensyn, jeg kjørte jo en slik den uka jeg var i Portugal i februar.

Image

De hadde også inne en fin Kawa, i alle fall falt jeg veldig for fargen, av noen grunn.
Image

Så plinger det fra Roald, «er på Team MC», dvs at han er 100 meter nedi gata. Jeg ruller ned dit, og så slår vi i hjel noe tid der, før vi tar oss en bolle på Bakst & Bryggehuset.

Image

«Vi» er i dette tilfellet Roald, Jens H. og undertegnede.
Jens H er vel sålangt et ubeskrevet blad i mine memoarer. Men han er et orakel når det kommer til motorsykler, og det meste annet som drives av en motor, i den hensikt i at vi skal ha det gøy underveis. Han holder på å restaurere en BSA fra 1960, og viser villig fram bilder av progresjonen.

Jens’en og bollen
Image

Men viktigere, vi preiker sjit og koser oss, og spiser opp «alle bollers mor» før vi splitter opp, og jeg setter fart nordover, og som ved et mirakel rekker jeg akkurat det begynnende ettermiddagsrushet. Men så lenge trafikken ikke står, får man være fornøyd.

Jeg ruller over Nordhordalandsbrua, og etter at Knarvik «sentrum» er lagt bak meg, kan tempo og turtall økes til et mer trivielt nivå.
Mobilen ringer, det er en tidligere kollega fra Saipem som bor i Florø.
Han har fått med meg at jeg er på tur nordover (Locatoweb’en har visst fortsatt noen seere) og forhører seg om planen. Den går jo i korthet ut på å ta meg til Måløy og Stadt iløpet av de neste dagene.

Og i plenum blir vi enige om at kveldens overnatting skjer hos Vidar i Florø. Som takk for hans gjestfrihet insisterer jeg på å spandere øl og pizza på «Bua» (Hjørneviksbua) i kveld. Han er klok, og nekter ikke.

Very well, jeg nærmer meg Oppedal, og fergekaien der. Ett par kilometer før, møter jeg bilkøen som kommer i motsatt retning, og som ved et under, kan jeg rulle rett inn på ferga, noen sekunder før de legger ned bommen og går fra kai. Jeg har meg en hot dog i kafeen og snart etter klapper vi til kai i Lavik.

Bakerst i køen… ikke en plass der jeg trivest nevneverdig godt, men jeg anser det som relativt uproblematisk i dag, siden jeg har planer. Så selv om jeg er sist av ferga er jeg lys til sinns.

Like ovenfor fergekaien blinker jeg venstre, og leiter meg fram til Fv63 som går opp i lia og deretter gjennom Laviksdalen.
Så tidlig på året, ligger snøen enda på bakkene ved siden av veien, og det får sine konsekvenser. Det er ikke spesielt varmt, men for all del. Det er godt å være ute, og kjenne at man lever.

Og med lave temperaturer er det heller ingen insekter som klasker i visiret..

Jeg møter Fv 57 i sørenden av Espelandsvatnet, og svinger høyre, nordover. I enden av Espelandsvatnet begynner ettpar mil med noe av den mest underholdende asfalt jeg vet om her til lands.

Image

Jeg har kun kjørt her ettpar ganger før, men denne veibiten har sin egen rytme, og er utrolig morsom. Et av de bedre stedene å brenne fossilt drivstoff her til lands. I allefall ifølge min subjektive mening
Det svinger seg avgårde forbi Flekke, Dale i Sunnfjord, og så østover, inn langsmed Dalsfjorden.

Image

I den innerste enden kan man velge litt ymse ruter videre mot Førde. Jeg satser som vanlig på den tynneste og mest kronglete streken, og det vil i dette tilfelle si Fv 422, forbi Hjelmeland. Og Hjelmeland…. har vi jo i Dimmelsvik også, så jeg må jo åssen der ser ut.

Image

Og Hjelmeland her oppe i S&F er like øde som den hjemme Ikke en bil møter jeg, og iblandt, når jeg stopper StorTigern, er stillheten nesten overdøvende.

Image

Rein terapi, jeg knipser noen bilder her og der, men dagen drar seg sakte mot kveld, og jeg vil ikke være så altfor sein framme i Florø. Man skal jo rekke noen små øl også.

Image

Image

I fra jeg passerer flyplassen oppforbi Førde (eller, i alle fall avkjøringen i den retningen), går det non stop mot Florø. Strekningen Førde Florø er å anse som et stort gjeeeeeeesp, og forbigåes i stillhet.

Det er klart, kommer man kjørende her på ettermiddagen/kvelden utpå sommeren, kan man nok få med seg noen flotte solnedganger, men reint kjøreteknisk, så egner vegen seg bedre for amerikanske cruisersykler enn for svingglade adventurister.
Cruisecontrollen gjør imidlertid jobben, så det er bare å slappe av

Men etter hvert kommer man fram, leiter meg opp i tunet til Vidar, og blir tatt godt imot av både husbond sjøl og katten.

Image

Det blir både handshakes, go’prat, og en laaaang kikk i garasjen hans, som har vært utbygd og påbygd et ukjent antall ganger.
Vidar er svært aktiv i vannscootermiljøet, og går under tilnavnet «Dr. Doo» (ref vannscootermerket «SeaDoo) og det har vært en del av dem innom i denne garasjen.

Men nå.. har han sett lyset. En fin samling motorsykler fyller lokalet, både Harley, og to gamle tresylindrede, totakts Kawasakti…

Image

Image

Harleyene står ytterst, den ene er vel en kompis av Vidar sin, og så står Kawaene innerst. Og der inne står også den lille rare Harlyen som egentlig er fra Italia. en artig raritet…

Det er noe eget, når menn får være menn, i en garasje fyllt av motoriserte leketøy, da går tida fort. Legger man til en kald øl eller to i ligningen, blir det fort travelt….

Vi skal jo ut på «Bua» og ha oss både øl og pizza, så etter en rask dusj på garasje/gjestebadet er jeg klar. Jeg synes Vidar har lagt litt VEL lite innsats i stylingen av badet, men det er i alle fall ingen tvil om at her bor det en mann aleine....stort sett

Image

En kamerat av husverten kjører oss til Bua, og der fikk vi som forventet både vått og tørt i passende mengder.

Image

I korte trekk, en kjekk kveld. Traff på flere kjente fra både Snorre A og B, og ingen hals var tørr i disse timene.

FFWD:
Lørdag morgen.

Våkner tidlig, med en hint av siste kveld/natt i bakhodet. Definitivt ikke kjørbar… Faen, jeg som hadde satsa på en tidlig avreise.

Jaja, man har KUN seg selv å takke, ingen hensikt i å risikere førarkort på en tidlig avreise, så man returnerer til Høie og Wonderland, og sover ettpar timer til.

Våkner igjen ca 0930, pakker bagen og går til garasjen, for å klargjøre StorTigern.
Der er allerede Tom, kameraten som har den andre Harleyen på plass, og gjør seg klar til en tur.
Han kunne godt tenke seg å bli med til Stadt, for det er en super dagstur fra Florø.

Dog er det LITT tidlig på året for disse gutta som helst kjører i tynne skinnjakker, halvhjelm og flortynne skinnhansker… UTEN varme i håndtakene. Så turen går nok aleine i dag. Også…

Etter hvert våkner Vidar og hans frk. Fryd til livs, og vi tar en nærmere kikk på Kawa’en som er komplett (den blå får en komplett maskinoverhaling) Herlig å høre en stor totakter, både lyd og lukt er til å bli forelsket i.

Image

Image

Den lille italienske Harlyen får også en runde på tunet, før jeg fyrer opp StorTigern, og legger Florø bak meg.
Dvs, på vei ut fyller jeg opp tanken og kjøper med meg litt frokost, og så går det samme vei tilbake som jeg kom i går.
Jeg finner meg en rasteplass med deilig morgensol, og har en stille stund, kun avbrudt av en og annen bil som suser til eller fra Florø.

Image

Like etter rasteplassen kommer jeg til veikrysset, der jeg tar av på Fv614 nordover mot Bremanger, og vipps, er jeg på ukjent grunn.

Det synes jeg er like spennende hver gang, det er første gang, bare en gang.
Veien svinger seg oppover i terrenget, og det blir kaldere, uten at det plager meg så veldig.
Fv 614 har aldri stått på noen liste for større utbedringer, så asfalten slynger seg rundt det som måtte stå i veien. Herlig.

Øverst i en dal har de laget en lang tunnell. Og for en gang skyld, kan man kjøre en lengre tunnell uten å havne opp i trafikkdirigering og ledebil og andre faktorer som ødelegger for den fine flyten man har i kjøringa en slik herlig vårdag.

På nordsia av tunnellen bærer det nedover og snart etter er jeg i Svelgen.

Image

Det er mange vakre plasser man kjører forbi på en slik tur, men Svelgen er IKKE en av dem….

Image

Jeg kjører litt feil, men greit nok så får man sett seg litt rundt. Men etter en ørliten kursjustering , er man igjen på FV614, på rett vei mot det lovede land
Og veien slynger seg oppover forbi Svelgsvatnet som er regulert, oppover oppover i fantastiske svinger som man skulle tro var bygget med motorsykkelkjøring i tankene.
Jeg kunne neppe laget den bedre selv, så moro har jeg det.

Image

Image

Oppe ved Sørdalsvatnet svinger jeg av Fv 614, og fortsetter gjennom den lange Bortnetunnelen, nordover.
Snart etter må jeg ha et lite stopp, gå av sykkelen og studere Hornelen, som er europas høyeste sjøklippe, 860moh.

Image

Preikestolen: Eat your heart out
Men.. man kommer ingen steder ved å stå i ro.

Videre mot fergekaien på Oldeeide.
Over ei lita bru til Rugsundøya, og så stuper vi under fjorden og over til Bremangerlandet.
Her på nordsia er det kjøligere, men det tar ikke så lang tid før jeg passerer Berleporten (en relativt lang tunnell som går gjennom fjellet til en håndfull husstander på sørsida av fjellet… (slikt går kun an her i Sogn og Fjordane) og er framme på fergekaien akkurat i tide til å rekke neste avgang.

Det må vel sies at fartsgrensa blei tolket litt fritt, det siste stykket, men her… i ingenmannsland, i det ville ville vesten, får sånt sjelden alvorlige konsekvenser.
( uten at jeg på NOE vis kan anbefale andre å gjøre det samme)

Den lokale sheriffen var i alle fall ingen steder å se… heldigvis.

Nuvel, fergeturen forløper udramatisk, snakker litt med to unggutter på RR sykler som er med ferga, de er på helgetur fra Haugesund med ryggsekk og lite annen bagasje. Moro å se ungdom som tar ting på sparket, på den måten :)

Image

Måløy i sikte
Image

Ved anløp Måløy er man brått i siviliserte strøk igjen, og jeg leiter meg fram mot Kannesteinen som er delmål 1 for dagen. Det er godt skilta, men GPSdama kunne uansett veien utenatt. Forbi Vågsvåg (for et oppfinnsomt stedsnavn) og ut til Oppedal.

Og DER openbarer den seg,… Kannesteinen, for en fantastisk formasjon. En kunstner kunne neppe prestert noe flottere.

Image

Kameraet går varmt, jeg må klatre ned til den, noe som var en utfordring med stive kjøresko, og slarkete knær, samt en kjøredress som ikke bidrar nevneverdig til kattemyke bevegelser over såpeglatt grønske og andre ulumskheter.

Image

Image

Etter en liten stund, en kopp te, litt sjokolade, og en rolig stund på en benk i sola, får jeg en ide.

Ute på neset, tvers over fjorden kan jeg se et fyr.

Dit burde jeg ta meg en tur. Så jeg kjører tilbake i den retning jeg kom fra, og tar høyre mot Nednes Fyr, som det tydeligvis heter.
En god kilometers vei, og så er man på snu/parkeringsplassen. Jeg skifter til joggesko og vandrer med freidig mot utover mot fyret. Her har veien fått mye juling og lite stell de siste årene, det er beint fram facinerende å se hva naturkreftene får til.

Image

Image

Det viser seg at fyret blei automatisert i 1963, og deretter så godt som forlatt. Det er i alle fall ikke utført noe særlig omfattende vedlikehold her siden den gang, 55 år siden.

Image

Image

Utsikt tilbake mot Kannesteinen

Image

Image

Image

Noen bilder seinere jogger jeg tilbake til StorTigern, og kjører videre på turen

Image

Image

Over Måløybrua, og etter hvert tar jeg av fra den breie Nordfjordvegen, og inn på den smale sti.. i dette tilfelle Fv 618, mot Flatraket. Her har jeg meg en liten stans igjen, spiser en is ved nærbutikken og nyter dagen og utsikten mot Stadt, før jeg saler på igjen og fortsetter mot.. ja nettopp Stadt.

Image

Inn og ut av viker og bukter, og plutselig er man på Selje.
Vurderer å leite fram et overnattingssted her, men det blir enstemmig nedstemt. Jeg svinger meg oppover fjellsida og tar meg over til nordsia av Stadtlandet.

Image

Hårnåler på vei opp og ned gjør ettermiddagen litt lysere, selv om et tynt skylag har dratt sitt slør over himmelen. Langsmed Leikanger brenner de bråte, så det svir i nesa og renner fra øya.

Image

Men det varer ikke lenge, jeg har fått ferten av dagens delmål nummer 2…. nemlig

Vestkapp.

Vegen deler seg. og så svinger man venstre, følger skiltinga og GPSdama sin strenge røst i riktig retning… det er ikke akkurat så vanskelig å finne fram, det er bare to tre veier å velge mellom :-D
Nedover en lang dal, får jeg følelsen av å være riktig «på landet», det er goldt og øde, og de tre små innsjøene nede til venstre er fortsatt islagte.

Image

Ved nederste enden av Dalsbøvatnet blir det den selvsagte veien mot høyre, mot Honningsvåg og Vestkapp.
Noen herlige svinger seinere tar jeg av fra den smale veien mot Honningsvåg og siste bakkene opp mot selve Vestkapp kjøres i ensom majestet. Egentlig slik det meste av dagen har blitt kjørt….
Mye trafikk har det ikke vært noen steder.
Image

Image

Image

Så var man altså på Vestkapp. Litt facinerende, og sikkert ikke ofte man kan være her i slikt vær.
Vindstille, litt sol, og god sikt.

Image

Image

Jeg rusler litt rundt og ser meg om, men etter en stund kjeder jeg meg, sikkert fordi jeg er litt småsulten. Så… tilbake.

Stopper på nærbutikken ved Dalsbøvatnet, fyller tanken på sykkelen min og ser på surfegutter med rastahår som bunkrer øl for kvelden.
Skitne og illeluktende, men tydeligvis fornøyd med tilværelsen :-D

Jeg fortsetter i retning Hoddevika, som er delmål 3 for dagen. Hoddevika i seg selv driter jeg egentlig litt i, for jeg surfer ikke, annet enn på internett.

Men veien dit ser jo morsom ut, med en serie smale hårnåler på vei ned. Og opp igjen.

Image

Image

Noen selfie’s seinere er jeg på tur nedover, det er mer overskyet nå, og ikke såå fotovennlig lys. Men mat må jeg ha… og jeg har sånn halvveis en plan om å campe på Hoddevika Camping.

Men når jeg ruller forbi, ser det mer ut som en real hippiecamp, med en relativt liberal holdning til gress og andre grønnsaker.
Jeg er ikke så glad i for mye grønt, så jeg kjører ned på moloen, finner en liten «sweet spot» til å ha en liten rast.

Image

Image


Pasta bolognaise fra Real Turmat sitter normalt som et skudd, slik det også gjør i dag.

Image

Image

Jeg kikker på klokka og ser at det er LITT tidlig å slå seg til ro for kvelden.. i alle fall når ikke den camp’en ser spesielt innbydende ut i dag.

Så jeg rydder sammen og kjører tilbake, opp de herlige svingene, og forbi Leikanger, tilbake over fjellet til Selje.
Setter meg ned utenfor butikken der og leiter fram noen telefonnummer

Image

Prøver å oppnå kontakt med noen på Selje Camping, men det tydeligvis ikke sesong for øyeblikket.

Klokka tikker mot mørkets frambrudd, og jeg begynner å innse at det blir villcamping i kveld.. greit nok det, om jeg finner en brukandes plass.
Så videre går turen opp igjen i fjellet, og voila.. like over et lite tjern, finner jeg noe tørr skogbunn mellom noen grantrær.

Oversiktsbilde fra Google maps

Image

Her setter jeg opp teltet, og blir ferdig omtrent idet det blir mørkt. Flinke og heldige meg :-D

Image

Vel installert med hodelykt, sovepose og en god bok, samt en kopp varm te (så man er sikker på å våkne iløpet av natta) går kvelden greit unna, og jeg sovner nok lenge før klokka 23.

Image

Før klokka 06 er jeg på beina i et nydelig vær, og går i gang med å bryte leir,

Image

men,… når jeg skal lure meg over røtter og glatt mose setter jeg meg grundig fast.
Rart egentlig, så liten og nett som StorTigeren er, spesielt med opp-pakning.
Så jeg må laste av igjen og før klokka er 07 er jeg gjennomvåt av svette, men endelig tilbake på fast grunn.

Image

Og idet sola renner over åsen i øst, angriper den ensomme… eeehhh neida, da kjører jeg nedover fra toppen mot Kjødspollen og videre mot Åheim.
Her er jeg litt i villrede på veivalget, men etter en kort, men meningsfyllt debatt, blir jeg enig med meg selv om å ta Rv 61 sørover mot Nordfjord, og følge denne mot Nordfjordeid.

Straks etter stiger veien oppover og så passerer jeg Kvilehytta, en kafe/restaurant/veikro ellernosånt, med utleiehytter spredd utover fjellsia.

Pokker, dette skulle jeg visst… for lite Google der altså, hadde jeg ikke kjørt omveien via Selje kvelden før ville jeg vært her rundt kl 19. Jaja.. NESTE gang da…
Oppå fjellet, langsmed Vaulvatnet og Bekslevatnet rekker morrakulden å snike seg helt inn på huden, og selv ikke setevarmen og flott utsikt kan hindre dette.

Image

Så vel nede med fjorden tar jeg en tvangsstopp og fyller tanken på en ubetjent stasjon like ved fjorden…, minst like mye for å få litt varme tilbake i kroppen, som jeg har behov for bensin.

Innover Nordfjord skinner morgensola, temperaturen er til å leve med, og trivselsfaktoren er på grønt nivå.

Image

På Sørkel Kay stasjonen i Nordfjordeid blir det påfyll av noe varmt i koppen, før jeg suser mot fergekaien på Lote.
Men…jeg har ikke planer om noen fergetur i dag, så på kaien svinger jeg venstre og fortsetter på en veibit jeg har tenkt på lenge:

Panoramavegen…

Aleine på en solfyllt svingete vei, med prima utsikt i brukandes temperatur… kan man som motorsyklist egentlig ha det bedre…??

Jeg kommer ikke på noe bedre i alle fall, og nyter den tidlige formiddagen til fulle.
Oppe på det jeg tror er det høyeste punktet på veien, finner jeg en rasteplass, der en utvidet frokost finner sted.

Normalt er ikke Polarbrød min største favoritt, men på tur er det knallbra.
Litt gourmetskinke, hjemmelaget majones og sjøldyrka tomater løfter det hele,
og OM jeg hadde vært i besittelse av de to sistnevnte, ville jeg aldri kommet meg herfra i live..
men vanlig Mills og cherrytomater gjør en brukandes jobb de også.

Image

Image

Og utsikten… ja denne veien svarer til navnet sitt.

Image

Image

Nytelsen fortsetter videre mot Faleide der jeg møter Rv15 mot Stryn, der jeg tar en pause for å gruble på veivalget.

En del av meg lurer på å vippe meg over Strynefjellet og til Vågå.
Jeg vet Valdresflya er åpnet for i år, men om den er kjørbar for StorTigern og meg..det finner jeg ikke helt utav.

Og skal jeg kjøre den veien, blir det kaldt (ja jeg har kjørt fra gubbejakka hjemme)

Om jeg IKKE kommer meg over der, blir det en ekstra dag på tur.

4 seriøse fjelloverganger i midten av april, det er ikke sikkert det går helt uten snøfokk og skitt.

Det er i tidligste laget sånn sesongmessig til å velge de kjekkeste veiene i fjellet, så..det koker ned til at jeg velger minste motstands vei og kjører mot Loen.

Image

Image

Vurderer en tur med skyliften der, men får med meg at en gjeng basehoppere med wingsuit kommer susende inn for landing på den tomme parkeringsplassen.

Videre utover fjorden, og over Utvikfjellet mot Byrkjelo.

Image

Sola skinner som den har betalt for det, og jeg begynner så smått å merke at det stygge «hjemover-syndromet» begynner å kjempe om plassen.
Jeg kjemper imot, og koser meg på en grusvei gjennom noen gårdsområder

Image

Trivselen er stor, helt til jeg kommer til Jølster. Da kommer veien langs Jølstravatnet… herreguud for en prøvelse, milevis med vegarbeid, 50 soner, tett trafikk (hvor KOM alle bilene fra) og det tar ikke lang tid før jeg begynner å koke innvendig.

Image

Skulle selvsagt kjørt Valdresflya i stedet.. men men.. jeg tar en pause i ettermiddagssola, ved en nybygd rasteplass.

Image

Litt sol og varme er helt ok, og når jeg skal kjøre videre kommer det en liten bil inn på rasteplassen..

En riktig flott ung dame stiger ut, og kommer med raske skritt rett mot meg.. helt ubevisst trekkes magen inn, ryggen rettes og munnen fuktes for å prestere en uklanderlig diksjon, dersom man skal måtte samtale med denne…. Milfen.

For..eller..men... hun har en liten gutt i bilen, som elsker motorsykler over alt på jord. Om han kan få sitte på sykkelen min litt?, for han holder på å sovne, og de er på vei til mormor i Byrkjelo.
Det kan da umulig gjøre noe å være behjelpelig med noe sånt, så kort tid etter sitter en smørblid pjokk i salen på StorTigern. Ikke mye søvnig nå lengre nei.
Image

Jeg får telefonnummeret av mora, men det var en grunn til det.. jeg knipser noen bilder av pjokken og sender henne, før de forsvinner videre mot Byrkjelo.

Jeg derimot, fortsetter til Førde og kopierer turen på vei oppover på fredag.

Image

Rv 57 sørover forbi Dale i Sunnfjord. Her får jeg selskap med en MCgjeng, i alle fall fram til Dalsfjordbrua, der de kjører nordover igjen. Greit nok, de holdt ikke akkurat noe grensesprengende tempo…

Jeg derimot, gasser ørlite opp, og nyter hver sving tilbake til Lavik, Rv57 er like herlig begge veier.

Denne gang rekker jeg akkurat ikke ferga, så må vente litt på neste avgang.
Idet jeg kjører i land på Oppedal kommer den skumle gule bensinlampen på..
pokker så urutinert.
Her ligger jeg først i køen, og ikke vet jeg helt hvor langt det er til nærmeste bensinstasjon..
jaja, heldigvis dukker det opp en bensinstasjon, og når først alle bilene skal forbi meg, har jeg tid til både is og brus, og litt skjiitpreik med en annen motorsyklist som er på tur i dag.
Men så… slår «hjemover syndromet» inn for fullt, når jeg er vel plassert i salen, og farten er etablert på et akseptabelt nivå (både for meg og onkel Blå) setter jeg på cruisecontroll både på sykkelen og i hodet, og turen går på vakkert vis over fjell og ned i daler.

Omtrent der veien tar av til Modalen tar jeg igjen en VW Golf, som sneglekjører og vingler att og fram i kjørefeltet. Innimellom kommer det en arm ut igjennom vinduet på førersia og vinker litt, og jeg lurer egentlig på.. er denne sjåføren edru??

Jeg tør ikke kjøre forbi før det er VELDIG brei vei, og ingen trafikk imot. DA drar jeg på forbi, og iløpet av et millisekund går det opp for meg hvem det er…. Selveste Thomas, aka Lordsk…. Tshansen på MC-forumet.
Han har nok vært på hytta og er på vei hjem til Åsane. Jeg burde jo ha stoppet og prata litt, men orker ikke å stå og dra orda utav han… så fåmælt som han er!

Jeg skal hjem.

Ryktet går om årets første grilling om jeg ikke er for seint hjemme, så da holdes wire’en stram forbi Knarvik, over NordHordalandsbrua, videre til Vågsbotn, der det kommer telefon om at noen Triumphister er på tur til ErAn veikro, mellom Bergen og Os.

Det blir vurdert, i noen sekunder, men en nygrillet entrecote på Heimdal triumpher det meste.
Så da er det raka vegen mot Gjermundshavn… uspennende, egentlig.
Lite å fortelle, og på Gjermundshavn må jeg igjen vente på ferga, en liten time.

Image

Men.. man kommer da hjem, tilslutt...
Og grillen er varm, ølet er kaldt og livet er godt.
Man kan ikke klage over ei sånn helg.
Drøye 1300 km og ikke en dråpe nedbør.
Thank you Tiger
Last edited by Kant1 on 14 Jan 2019 15:54, edited 1 time in total.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by DrGreve »

=D> =D> =D>
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by ArcticTiger »

Hærlig Kantern! Men, hvorfor kjørte du ikke sørsida av Jølstervatnet da :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by tshansen »

Hahaha... rett og slett fantastisk lesning på morrakvisten =D> =D> Tilbakeblikk er vel så kjekt kjenner jeg \:D/ heldigvis er du ikke noe særlig pratesjuk du heller, så det hadde blitt bra stille med oss to ilag. Det har vi jo mange eksempler på :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by hakhap »

Nydelig morgen lektyre

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by BMWilly »

Vakkert. Godt lesestoff på en mandag morgen. Det går mot lysere tider og vi gleder oss. =D>
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by ojda »

Deilig med litt kjøtt på beinet igen. (har ingen problemer med å lure meg til å tro at dette er en deilig tur nyss igennomført) :roll:
Mye godt å se og lese =D> Faan! Æ HE ABSTINÆNSA :twisted:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by Tommas »

Takker og bukker!
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by Moffa »

For en herlig start på uka \:D/ Fortellerkunsten har du god kontroll på - som vanlig :thumleft =D>
Tror jeg må lese den igjen - bare sånn for å få enda mer abstinenser :-D
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by Palma »

God lesing til en kopp økologisk urtete med ditto honning mens det uler og snør rundt hushjørnene her i øst. Jeg lurte ei lita stund på om det var årets tur du hadde lagt ut, men takk det var gammel morro. Så da blir du ikke slettet fra noen lister ;-)
Knallbra levert igjen Kant, du begynner å få taket på det her. :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by Kant1 »

Palma wrote:God lesing til en kopp økologisk urtete med ditto honning mens det uler og snør rundt hushjørnene her i øst. Jeg lurte ei lita stund på om det var årets tur du hadde lagt ut, men takk det var gammel morro. Så da blir du ikke slettet fra noen lister ;-)
Knallbra levert igjen Kant, du begynner å få taket på det her. :thumleft
I tidligste laget for langtur i Norge...ennå. Så dette var fjordårets første go'tur :)
Men ikke i Portugal :plystre
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by JK95 »

Knallbra skrevet, fikk nesten lyst til å gjøre klar Ducatien av alle fine skildringene :shock: :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kom til Onkel - Jeg valgte meg april

Post by mekkern »

Grunnet tidligere skade var jeg litt usikker på om jeg ville lese dette innlegget... :-k
Disse innleggene er nemlig i stand til å gi meg sterke abstinenser og en nærmest sykelig trang til å få kalenderen til å gjøre et par tre hopp.... :shock:

Men som en "sucker for a good story" greide jeg ikke la være.. :redface

Knakende godt skrevet \:D/ -og vinteren smerter i sinnet....igjen.. :cry:
Post Reply