Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når man bare skulle innom Ride...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
JRO
Posts: 1292
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by JRO »

Kongsberg er også full av snø og is, men grattis kant1 med tidlig sesongstart i Norge. Ellers så har du vel kjørt 1 uke i Portugal allerede. Så fin ut den Scramblern, er det en 2019 modell?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by tshansen »

Kjedelig at du har rota bort telefonnummeret mitt [-( [-( [-( [-X [-X [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by freddy123 »

Det her så ille ut... Fryktelig ille[emoji25][emoji38]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by ojda »

Liiiike før vi starter sessongen her også tror jeg \:D/
2-3 månter nå, så er vi igang. :smt021 :smt022
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Kjedelig at du har rota bort telefonnummeret mitt [-( [-( [-( [-X [-X [-X
Trenger du å snakke om noe?? \:D/
Jeg var på rein freestylin idag, og stoppen på Skjoldskiftet varte i 15-20 min. Hadde jeg endt opp i Åsane hadde jeg kommet opp i tunet til deg.

Scrambler'n var knallfin den. Faktisk den første som er registrert her til lands. Utrolig flott håndverk, meget pent bygg det der.

Og lyden i orginalpottene var absolutt til å leve med.

Gleder meg til å prøve den mer....

Og imorgen.... lufte Goldwing. Kanskje :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap"

Post by Kant1 »

Helsereisen 2.0 er like rundt hjørnet, jeg har bittelitt bildekrøll (min skyld, ikke forum'ets) men iløpet av kvelden skal jeg legge ut story'en om Portugal 2019.
men NÅ: Ut og kjøre litt sykkel, det blir bra :)

https://locatoweb.com/map/single/0936166287
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Kant1 »

Helsereisen 2.0
Gruspulverguttene i Portugal

Image

Det måtte jo komme.
Etter en kollbøtte med den leide GS’en under fjorårets Helsereise, måtte jeg kaste inn håndkleet, og la Trond Erik kjøre aleine i «Ekstremgruppa», og selv ta til takke med to dager i «Snegleklubben»
Jeg tok ikke sjansen på å få en ny skade, jeg skulle jo hjem på jobb etter Helsereisen 1.0
Så jeg «mistet» den heftigste kjøringen på torsdagen og fredagen

Så, under en kveldsstund med ost og kjeks (og en ørliten øl med cognac), ved Sølensjølen i Hedmark juli 2018, blei Trond Erik og jeg enige om at det måtte bli en Helsereise 2.0



Etter hvert meldte Willy B seg som rookie, og tur blei bestillt.

Ukene og månedene gikk fortere enn sist, og etter 14 dager offshore var det brått avreise.
Først mot Bergen, og pub/filmkveld med Triumph i Vest på Er-An veikro….. deretter overnatting hos Roald, så avgårde lørdag morgen klokken 10.00 fra Flesland til Gardermoen.

Her blir det tid til en øl eller tre, og etter hvert kommer Willy og Trond Erik også.

På snap og messenger prøver jeg å formidle gleden jeg føler ved å dra på tur, men det er ikke bare misunnelse å spore.
Det finnes utrolig nok dem som kaller dette for «overpriset stormannsgalskap»… hva byr du meg?
Jeg legger mobilen til sides, og konsentrerer meg om Dagens Næringsliv i stedet.
Image


Etter hvert dukker Willy og Trond Erik opp, og praten går lystig. både om hva som venter oss i Portugal, om siste ukes utvikling på børsen og ikke minst… uroen i eiendomsbransjen.

Flyet går ganske nøyaktig på tida si, og ettpar tre fire øl seinere, er vi framme og blir kjørt til Resort’en, og så blir det på ånkli chartervis, velkomstdrink og fellesmiddag.

Det var jo veldig greit, vi blei litt kjent med noen av de andre deltakerne, men ikke så svært seint på kvelden, blei det å roe seg ned, gjøre klart litt utstyr for morradagen, samt inspisere GSA nummer 541 som jeg skal bruke denne uka.
Se så rein og fin… det må vi få orden på…

Image

Søndag.

Image

Etter en rask frokost er det samling ved syklene kl 08, med en rask presentasjon av både guider og deltakere.
Info og demo av funksjoner på GSene vi skal bruke, blir det også, og like etter er det tid for avreise.

Image

Første del av dagen går ca 10 mil vestover mot Gabo de Sao Vicente, et fyr, på det absolutte sørvestlige punktet av Europa.

Image

Her blir det pause, kaffe, snacks og fotografering, før det blir noen små veibiter med grus, og deretter mer underholdende asfalt innover i landet.
Lunchen blir på en landsens taverna, der de serverer den beste kyllingen jeg har fått… noen gang.

Image

De fleste rundt bordet er enig i den vurderingen, og alle er vel i tvil om hvordan videre sykkeltur vil bli, når vi er så overspiste som nå.
Men det gikk greit.

Turen videre går langs ei lang fjellside, på fantastisk svingete asfalt, stadig stigende oppover mot et fjell med flott utsikt mot havet.
Her blir det litt dekksparking, og mange skuelystne søndagsturister lurer på om vi har kjørt helt fra Sverige.

Image


Noe vi selvfølgelig ikke har, syklene er transportert ned av Touratech-teamet selv.

Turen går videre, veien slynger seg nedover fjellet, og i år synes jeg det er mer flyt på kjøringa enn det var i fjor.
Noen timer seinere er vi ferdig med oppvarminga, det er tid for det en svenske kaller for «det essensielle»
For vår del…. Øl og cognac. Øl til Willy og meg, cognac til Trond.

Image

Så blei det etterhvert middag på en fiskerestaurant, der ukens mantra blei presentert for de sprudlende, men dog litt gruskjørenervøse to damene.
«Tyngden på dalskidan…elskling» (jadda, den legendariske kommentaren fra Selskapsreisen 2)

Jeg forklarte min teori og tanke bak dette, og om de ikke akkurat tok det for god fisk, så blei det ikke blankt avvist heller.
Men stemningen var meget god, og nådde vel sitt crescendo i maxitaxien på vei tilbake til Resorten. Sjåføren har nok fått en varig hørselsskade etter den turen
Skulle tro klokka var laaangt på natt, men den var i realiteten lenge før kl 23

Kvelden kommer tidlig når man er på Helsereise, så før midnatt var det nok stille på rom 604.

Image

Neste morgen, kjøretrening på tapetet.

Frokost slik den skal være… loff, egg, bacon, stekte krydderpølser, croissanter og syltetøy…ferskpressa appelsinjuice og «black english breakfast tea»

Image

Hvorfra vi i Norge har den sinnsyke ideen om melk, grovbrød, brunost, havregrøt og kølsvart kaffe fra…må Gudene vite, men etter min mening skulle de hatt pryl.

Men men.. det skal prøve å være en reisefortelling og ikke en gastronomiblogg

Avgårde klokka 0830 til treningsfeltet like utenfor byen Silves.

Her blei det en komprimert utgave av Touretech sine kjørekurs, det gikk i slalomkjøring, nødbrems til full stopp… Her er det Willy som bremser alt GSen er god for. Bildet lånt fra Touratech

Image

stopp i bratt bakke, med snuoperasjon og nedkjøring, kjøring i bratte oppoverbakker, og kjøring i like bratte nedoverbakker.

Willy har forankret seg skikkelig med knærne, kun et lett grep i styret med høyrehånda, og tar en high five med David

Image

Image

Image

Og med så mye motorsykkelgymnastikk, må man ta seg tid til litt forfriskninger

Image



Her har vi kjørt oss fast oppi en ganske så bratt bakke, og øver på å snu, og kjøre ned igjen. Det er noen tjuvtriks som er greit å ha i kroppen når dette blir nødvendig

Image

Samt vannpasseringer…



Alt sammen er ting man får veldig god nytte av resten av uka.. forhåpentligvis med unntak av nødbremsing da.

På slutten av dagen fikk noen av oss sette øvelsene ut i praksis i noen av de utrolige bakkene som er rundt øvingsområdet.
Når bakkene får egne navn, da vet du at noen har slitt her, før deg.

«Strifeldt-bakken» er bare ett av eksemplene, foreløpig finnes visstnok ikke «Kant hill», men så har man heller ikke vært i Portugal for siste gang.

Tilbake på Resorten blir det samling med nordmenn og finner, samt noen gjestende svensker på «Den Norske Terrassen» utenfor leilighet 604.

God juging kjenner ingen språk, så vi har det helt fortreffelig

Middagen på mandagen var av det enklere slaget, kun en rask tre-retters i restauranten på Resorten, før enda noen øl utenfor leiligheten vår. Ja altså, min og Trond Erik sin.

Vi er som et gammelt ektepar, som sover på hvert sitt rom, og kun snakker sammen under måltidene.
Willy derimot, er som ungkaren som disponerer en egen toppsuite og nyter livet slik det passer seg.

Men tidlig kveld blei det denne dagen også, på Helsereiser er det viktig med skjønnhetssøvn, og for å lettere oppnå sin indre fred… ellernosånt. Vi var i alle fall stuptrøtte før klokka var 23.

Tirsdagen.. endelig litt real offroad

Vanlig timeplan på morran, avreise kl 0830, og vi kjører i samla flokk den første lille timen.
Lette fine grusveier som ender opp ved en gammel ruin av en vindmøllekvern.
Her blir det «fika-paus» som svenskene sier, eller kaffepause som vi staute nordmenn vil kalle det. Og hva ord våre nye finske venner brukte seg imellom, aner jeg ikke, men det var nok mange bokstaver involvert… i en for oss, tilsynelatende tilfeldig rekkefølge.

Men det er uansett et vakkert sted på en solrik morgen, og etterpå splitter vi i to grupper, en «Ekstremgjeng» og den andre… «Snegleklubben»

Ekstremgjengen drar ut med David i front, og det begynner snillt, men tar seg opp etter hvert, både tempo og utfordinger.
Utover dagen kjøres det noen bakker, som så tidlig i uken kjennes ganske heftige ut, og tempoet er helt der det bør være….Utfordrene, men med flyt når du bare finner rytmen

Løypa går mye oppe i høyden, med luftig og fin utsikt, men det er også en del kilometer med kjøring nedi frodige daler, der det er mer gjørme og vannpassasjer. Nedi en av dalene er det en stopp og vi skal på appelsinslang.
Guiden tar på seg jobben som apekatt. Noe han tydeligvis har gjort før.

Image

Appelsinene var veldig økologiske og syrlige som fy. Disse to, tok jeg med meg hjem og gav dem til min ekssvigermor

Image

Og uansett hvor bra vi har det, jeg som har vært her en gang før, vet at dette bare er oppvarming mot hva som kommer de neste dagene.

Vissheten om dette sender herlige ilinger opp og ned i ryggsøyla, og jeg får gåsehud bare av tanken. Gåsehud av den gode sorten altså… ikke den typen gåsehud vi får, når kjerringa kommer inn i rommet og sier de fire små ord:
«Vi må snakke sammen»

*Grøss*

Lunchen denne dagen blei servert fra pick-up’en, på en åsrygg de tydeligvis har brukt til å fly paraglider ifra. Flott plass med herlig utsikt.

Image

Image

Her hiver jeg av meg på overkroppen, for å tørke litt svette i den milde fine vinden, men da blir jeg utsatt for sjikane av verste sort. En av de to svenske damene jubler og kommer bort til meg….klapper meg på magen og sier til venninna---
«Det här Karina… det här er vad som kallas Buddahbuilding»

1000 krenkepoeng til meg. Liksom.. ingen fokus på den breie brystkassa eller de flotte skuldrene.
Kun på magen som muligens er ørlite over minstemålet. Makan

Resten av dagen var det som det pleier å være,

Når vi vel har kommet oss tilbake til Resorten, blir det som vanlig å gjenvinne væskebalansen, noe vi ordner i samarbeid, og med stort velbehag.

Siden dagen i går var ganske hard på øvingsområdet, blir det en noe kortere dag i dag.
Så allerede klokken 17 er vi passe solgangsbrisne, og ingenting er som en sval solgangsbris på en solskinnsdag, er det vel?

Bildet har jeg lånt av guiden vår, Carla
Image

Tirsdagen var det fellesmiddag på en italiensk restaurant. Vi var her i fjor også, og for meg som er barnslig glad i pasta var dette helt topp.
Villa Medici, i nabobyen Carvoeiro kan varmt anbefales.. både etter egne erfaringer og Tripadvisor sine tilbakemeldinger.
Og kvelden blei det svenskene kaller «en höydare» med en av mine favorittretter til forrett – Carpaccio… nom nom nom


Image
og så Linguini (firkanta spagetti) med oksekjøtt og chili til hovedrett.

Både maten, vinen (som Willy valgte ut) og humøret stod til MEGET godt, og igjen, jeg synes fortsatt synd på sjåføren i maxitaxien…. Samme mann som kjørte oss på mandagskvelden, stakkar.

Igjen en tidlig kveld, for morradagen visste jeg blei krevende..

Onsdag morgen, vi er igjen klare klokka 0830, tar en briefing over dagens rute. Den går bla rundt en innsjø, og er sinnsvakt kronglete.

Første stopp ved Silves for å fylle opp tankene, og så bærer det noen mil på asfalt, nordøstover forbi byen Sao Bartolomeu de Messines, og dreier nord, og deretter vestover på særdeles underholdene grusveier.

Igjen er det fantastisk å cruise oppi høyden, med eventyrlig utsikt i alle retninger. Det går mye i det, denne uka.

Image

Bakkene i dag er et lite knepp opp i forhold til i går, og for første gang denne uka skal traction control slåes av.
Jeg har en liten frykt i kroppen etter at jeg slo rundt i fjor, og skamslå høyre hofta mi, mens jeg kjørte opp en lang bratt bakke.

Og i den første heftige bakken for dagen beholder jeg tractioncontrollen på, og det ender opp med stopp, like før toppen.
Jaja, da får vi praktisere å snu i bratt bakke, noe som går greit.. man blir bare fryktelig svett :-D

Ned igjen, av med TC før turen igjen går gjennom bekken nederst i stigningen, og oppover den mildt sagt steinete bakken.
Igjen kommer terpingen fra kjøretreningen på mandag til nytte… «Vikten lååångt bakåt» hører jeg guiden kauke fra sidelinja, og det spoler seg oppover.

Marktrykket på bakhjulet blir jo formidabelt når denne superatleten henger med rumpa over bagasjebrettet.
Lettet over å være over det værste av bakken, lener jeg meg litt framover, og blir straks belønnet med en kjempesladd. Men den blei hentet mesterlig inn igjen. Eller kanskje var det flaks….??
Nei, mest dyktighet….trur eg

Her tar finske Marko seg opp bakken, bildet er lånt av Touratech

Image

Okay, det er noen som kommer opp på første forsøk, men i alle fall halvparten må ta to forsøk. Trond og Willy ikke blant dem… de er stødige som Dovrefjell i det meste de gjør på sykkel.

Image

Turen går videre, igjen oppe i høyden, med flott utsikt og et herlig friskt tempo med guiden David i front.
Plutselig drar han fram kamera og kikker bakover, høyre hånd på gassen, og 50/50 oppmerksomhet framover og bakover. Selv da, skal oss dødlige gjøre ting riktig for å kjøre like bra.

Image

Jeg biter tenna sammen, og kjører helt oppi hekken på sykkelen, skal det taes bilder, skal man i alle fall se at det er meg som er så flink å kjøre. Vet ikke om de andre tenkte det samme, men så er jeg nå engang litt glad i å bli tatt bilde av… i alle fall om jeg ser bra ut.

I tillegg til luftige opplevelser i høyden, får vi også stifte bekjentskap med det motsatte, nedi dalene… gjørme.

Image

Men det er ikke så langvarig, snart etter kjenner jeg igjen et veikryss, og da vet jeg… at nå er det mat.



Lunchen blir servert fra pick up’en, slik bare Ann Cathrin kan, det var vel texmex såvidt jeg husker.
Lunchplassen er på ei stor fin slette, som jeg har merket av som potensiell villcamp, i tilfelle touring på egenhånd her nede.
Her møtes Snegleklubben og Ekstremgjengen, og noen i Snegleklubben har ikke bare lagt ned sykkelen i gjørma, de har jammen tatt seg et spa-bad i gjørma også.

Image

Vennlig, men bestemt, forklarer jeg at den slags funker best UTEN motorsykkelbekledning, og heldigvis virker vedkommende mottakelig for slik nyttig info.

Maten var god den, og så fukter vi beina over elva vi har rastet ved…og fortsetter dagen.

Bildet lånt av Touratech – Marie har fått taket på vannpasseringer.
Image

I år passerer vi bakken der jeg slo rundt i fjor (takk for det) og finner noen andre utfordringer. Der jeg skada meg i fjor, har regn og erosjon gjort det bortimot umulig å ta seg fram, både på to,- fire og seks hjul.
Men etter hvert kjører vi noen spor jeg kjenner igjen, bla ned en stupbratt bakke som ender opp i noe som har vært en vei, men nå ligner mer på et uttørket elveleie.

Jeg lar meg imponere så gåsehuden står, hvor greit disse syklene takler såpass røfft underlag.
Like etter er blir det stopp, og vi ser på neste utfordring.
En bakke, ikke så alt for bratt, men med en krevende «entring», via ei grøft som må krysses på skrå, og så skarpt venstre, oppover i en relativt bratt, dårlig pløyd potetåker. Slik ser det ut i alle fall.

Image

Igjen, jeg glemmer å slå av TC, og får stopp like før toppen. Men her går det å komme i gang igjen (med litt hjelp) og dermed sparte vi mye tid og forbannelse… i alle fall for meg, som etter hvert begynner å få en relativt sprukket selvtillit.

Snart så er vi igjen på høydene, og cruiser i bra tempo. Vi kommer etter hvert til denne innsjøen vi skal kjøre rundt, og det er helt enormt svingete i perioder.

Ukens beste vannkryssing finner sted her, vi får beskjed om å ta det rolig, og hjelpe hverandre, noe de fleste gjør.
Bortsett fra en av finnene, han gasser på midt uti, og kjører fra de to som støtter han over. Det gikk nå bra, litt action er uansett gøy.

Image

Jeg tråkker feil uti der, går litt til sides fra der jeg burde gå.. og vipps, så var det ikke lengre vann til midt på låret, men til midt på brystkassa. Wow, og ingen klarte å ta bilde.
Vel over kommer vi dog alle mann, uten å drukne sykkelen eller oss selv.

Image

Image

Image

Og ferden fortsetter rundt innsjøen, og når det er tid for ny kaffepause, har de fleste allerede kjørt seg tørrere i den varme lufta.
Image

Image



De fleste snakker om hvor innimari mye svinger det har vært de siste kilometrene, og noen blir ganske lange i maska når jeg og Trond kan fortelle at det blir 20 kilometer til, med det samme.

Så etter to jobbete mil med svinger, kommer vi til asfalten igjen.

Jeg vet hva som kommer, samler Trond og Willy, og sier NÅ…NÅ skal vi henge i rumpa på guiden.
Den mest fantastiske asfaltveien jeg vet om, jeg har hatt noen våte drømmer om den mer enn en gang de siste årene.

Jeg oppfordrer guiden om å prøve å kjøre fra oss, og så stikker han.
En svenske, Gert; blander seg inn i laget, og sammen så grisekjører vi 10-12 kilometer før vi kommer til et veikryss.
Veien bukter seg langs ei fjellside, litt opp og til venstre, så ned i en kompresjon og opp mot høyre, og det gjentar seg, og gjentar seg, og gjentar seg…herregud, det er utrolig.

At det finnes så snille mennesker som har designet en slik vei…
Takk, det finnes en Gud som tar hånd om oss. Jeg vurderer et øyeblikk å bli katolikk…

Vel framme i veikrysset må vi vente en stund på de andre, det kjennes ut som en evighet men det har vel mest med adrenalinet å gjøre. Veien videre går i mer sedat tempo, og ei stund seinere ankommer vi resorten, og etter en rask debrief, åpner serveringen på den norske terrassen, utenfor leilighet 604.

Her sørger vi igjen for at solgangsbrisen blir gjeldene fra klokken 17, og to timer seinere er det «vinsmaking» (les:drikking) og tapas i kjelleren under restauranten.
Dette forbigåes i stillhet (lett for meg siden jeg blei litt rufsete i kroppen og la meg tidlig)
Men stemningen hadde vistnok truet med å løfte taket, så det var nok en festlig vinopplevelse…

Det hører med til historien at alle var rimelig våte etter dagens vannpassasjer, så jeg og Trond Erik setter gulvvarmen på badet på max, så vi får tørket opp littegran.
Og det er ingen hemmelighet at det ikke akkurat duftet nysteikte vafler innpå det badet denne natta.

Image

Neste morgen… torsdag
Avreise som vanlig, og turen går som alltid nordover. Sørover er det jo bare vann.
Dagens tur blir varslet å være noe kortere enn gårsdagens, og starter igjen med en liten times kjøring nord og så østover forbi Sao Bartolomeu de Messines. Og som jeg har fortalt tidligere, det er ikke bare grusveiene som er fine på denne turen, også asfaltstrekkene får mer enn godkjent hos meg.

Like etter vi har passert Sao Bartolomeu dreier vi nordover og entrer grus-sporet under en motorveibro. Dette er veier og ruter du skal være mer enn normalt lokalkjent for å finne.
Etter noen lette kilometer på ganske greie veger, ankommer vi dagens første pausested, på en åsrygg, under en gammel kork-eik. Du veit, et sånt tre der barken blir, eller blei brukt til å lage vinkorker.

Stemningen er som alltid god, og for min del, litt ekstra god i dag.
Jeg vet at seinere på dagen kommer vi til å kjøre noe av det heftigste på turen, nemlig «den røde ryggen».

Snart etter, deles vi inn i to grupper, og Ekstremgjengen stikker avgårde med David i front, og Snegleklubben venter noen minutter ekstra.
Jeg synes å huske vi kjørte hele dagen oppe i høyden, men når jeg ser på bildene, var vi på noen vakre plasser lavere nede i terrenget også.

Image

Veiene i dag er vel de mest utfordrende hele uka, med svært få asfaltetapper.

Image

Image

En god del kronglete, veldig smale stier, der balanse og clutchkontroll er viktig, setter en liten ekstra spiss på dagen, og vi har ikke et kjedelig minutt hele formiddagen.

Image

Image

Tilslutt finner vi lunchplassen vår, ved ei klar, lita elv. Her har den raske gruppa en litt lengre pause, da vi har kjørt såpass godt og raskt hele formiddagen.
Man rekker flere gode historier på den tida det tar før de andre kommer.

Men lunch blei det, noe pastagreier som var kjempegodt.
Ektremgjengen starter først og forsvinner i ei støvsky, og ferden går gjennom en liten dal, og deretter opp i høyden…og etter en liten, men SÆRS underholdene asfaltstrekke, treffer vi det som er starten på det som kalles «Den røde ryggen»

Image

En bratt bakke som er full av løse steiner, og for en gangs skyld får jeg av TC FØR jeg starter.. Det spoler seg greit til topps, og så…er vi på fest.
Himmel og hav, for ei rute, dette er det råeste jeg har kjørt. Ikke at jeg har kjørt så sykt mye bra offroad utover dette i Portugal, men… ja jeg har knapt ord.

Image

Adrenalinet suser i ørene, og man skal visstnok ikke kjøre når man er ruset.
Men… det gir vi faen i, her skal det kjøres til den store gullmedalje.
Bildet er lånt av Touratech
Image
Ikke er det for mange veikryss heller, så vi gasser på i kilometer etter kilometer uten cornerman, vi følger kun støvskya til han forran. Jeg ligger bevisst noen hundre meter bak han forran meg, så støvskya er ikke for plagsom, til og med videoen blei ganske brukbar.

Image

Om jeg skal beskrive denne strekningen, så må du tenke på hvordan ryggen på en sånn eventyrdrage ser ut.

Image

Innimellom dukker det opp noen småhauger som vi kan hoppe på, og etter hvert blir vi modigere og farten øker.
Når jeg så brått kommer på en sånn liten haug, i litt for stor fart, tar det skikkelig av og jeg hopper rett inn i neste oppoverbakke.
Dææsken kor det smalt, både i sykkel og meg selv. I brøkdelen av et sekund tenkte jeg at der punkterte jeg igjen, eller at fronten tok kveld. Men et sekund seinere tenker jeg at det nok gikk bra.
Atter et sekund seinere, tenker jeg at kanskje man skal senke tempoet ørlite grann, men det blir like for glemt som det var tenkt.
Vi har noen få stopp for å samle opp gjengen, og vi benytter muligheten til å ta noen bilder.

Image

Alt godt har dog en ende, og tilslutt tar en kjempelang bratt nedoverbakke slutt, og vi blir gjenforent med Snegleklubben.
Stemningen er ubeskrivelig, slik den bare kan bli når du har pumpet frydefull adrenalin helt inn i neglerøttene. Tror nok Snegleklubben lurte på hva vi var ruset på.

Image

De siste kilometrene var så bra at de er verd hele uka i seg selv.



Deretter blir det en liten vann/kaffipause der nedi den skyggefylle dalbunnen.

Returen til Resorten går i fellesskap, i et roligere tempo, så vi er nesten nullstillt når vi ankommer SuitesAlba igjen.
Debriefen tar litt lengre tid i dag for alle har litt på hjertet, etter den fantastiske kjøringen.

Men over til noe viktigere… gjenvinning av væskebalansen.
Vi tar den oppgaven med største alvor, og en vakker bivirkning er jo solgangsbrisen, som i dag inntreffer litt tidligere enn i går.
Blandingen av alkohol og adrenalin er fantastisk, og det er så vidt vi får samlet oss, og får dusjet før, taxien henter oss klokken 19.
Denne kvelden var det indisk restaurant, og så vidt jeg husker var det knallbra mat, og ganske billig.

Tilslutt innhenter virkeligheten oss, og vel tilbake på resorten, blir det tidlig kveld på meg.

Jeg vet det var flere som satt oppe en stund til, men når denne kroppen landa, var det game over.

Neste morgen var det klart for siste kjøredag.

Vår nye finske venn Marko har seg en energidrikk etter frokost, og sørger for litt påfyll av finsk sisu

Image

Dagens rute går ikke så langt avgårde, opp til Silves der treningsområdet ligger, og videre nordover.
Vi har første stopp ved en demning, før vi splitter i to grupper, og kjører på. Dette vi kjører i dag er nytt for meg, og det er like bra som det meste av dagen i går.
Ikke noe som overgår «Den røde ryggen», men der og da, veldig veldig bra.
Vi kjører mye i et område som er herjet av skogbrann, noe som gjør at vi har et utrolig bra utsyn mye av dagen.

Image

Visstnok kjører vi noen av de samme veiene som tidligere i uka, bare i motsatt retning.
Så opplevelsen er helt ny. Oppe på åsryggene blir livet lett, og tempoet er fantastisk.
Vi har kaffipause på en haug oppi skogbrannområdet, litt vemodig er det at det er siste dagen, men så snart kjøring begynner igjen, er det glemt.
Noen har en punktering lengre bak, så det blei venting oppi løypa, der, og heldigvis for meg, på et sted der det var både vind og utsikt.

Image

Snegleklubben passerer oss, men snart kommer resten av Ekstremgjengen, og vi har en liten reunion på toppen, der veien deler seg i to.
Her varsler guiden at de som følger han, bør være opplagt og skjerpet, for det kommer noen noen heftige passasjer. Trond Erik, Willy og meg stiller opp syklene med framhjulet i den retningen, og jammen blir ettpar tre finner og en svenske med også.

Vi kjører på. Og ganske riktig, bratte og krevende bakker kommer på løpende bånd, både oppover og nedover.
Guiden Lasse kommer opp som sistemann
Image

Men utsikten… oooh så deilig.

Image


Image

Image

Etter en liten asfaltstrekke med herlige kurver, svinger vi hardt høyre og inn på et slags platå.

Jeg er i gang med å få opp farten, idet en velvoksen hjortekolle dundrer forbi like forran sykkelen.

DET var nære det.. HERREguuuhhh så nære, jeg kunne kjenne hovslagene i bakken gjennom sykkelen. Den må ha vært MAX 2 mtr forran sykkelen, og igjen har jeg et adrenalinrush… dog med et annet fortegn enn i går.

Heldigvis gikk det bra, og jeg fortsetter turen, dog med et ørlite dropp i tempoet for en stund.

Image

Men det er ikke lett å holde igjen når man har det så bra. Vi kjører en runde mot nordvest, og kommer tilbake og kjører samme vei som tidligere i dag. Så er det duket for en repetisjon fra i fjor.
Forfatteren i farta. Bildet er lånt av Touratech
Image

En lang og relativt lettkjørt serie av åsrygger ender tilslutt opp, ved den gamle vindmøllen over treningsfeltet.
Her blir det tapas til lunch, og den blir noe lengre enn de andre dagene. En herlig avslutning på ei fantstisk uke.

Han her TRENGER vel egentlig ikke mer mat..men likevel forsyner han seg dobbelt.
Bilde lånt av Touratech
Image

Bildet av svenske Karina oppsummerer egentlig åssen denne uka vil bli husket

Image

Etter lunch reiser Snegleklubben på sightseeing langs kysten, mens vi Ekstreme får kjøre noen runder på veiene rundt treningsfeltet.

Ukas gruskjøring blir avslutta med at David tar oss med til en bakke vi ikke har sett før.
Jeg gir den umiddelbart navnet «Veggen», for det er slik den ser ut, der vi står i bunn og kikker oppover. Jeg vet at et bildet ikke på noen måte viser hvordan den oppleves i virkeligheten


Image

Men det ser overkommelig ut, vi kan ta en del fart i oppløpet og som vanlig… David skal demonstrere. Det ser jo leikende lett ut, og for sikkerhets skyld så avslutter han med en lang wheelie mot toppen.

Image

Vår tur..
Det var heftig, men moro, og på toppen er alle like fjollete som dagen før, etter den «Den røde ryggen»

Bildet er lånt av Touratech
Image

Vi får mast oss til å gjøre det en gang til, og det å kjøre ned igjen var minst like spennende som å kjøre opp. Det bare tar mere tid.

En gang til, det var like moro, men så setter vi fart tilbake mot asfalten.

Siste bakken ned ser meir ut som ei steinrøys, og her må jeg faktisk legge ned sykkelen for første gang denne turen.

Image

Den begynner straks å ringe opp nødsentralen til BMW, men jeg får kansellert i tide.
Men ingen skader på hverken mann eller sykkel, så i bunnen der blir det oppsamling og deretter en liten sightseeing.

Egentlig skjedde det ikke mye mer spennende etter dette, først blei det restituering på Den Norske Terrassen. Væskebalanse forran alt.

Så hadde vi felles middag med en oppsummering av uken, og deretter var det pakking for mitt vedkommende.
Hjemturen var sømløs og uten noen komplikasjoner… til en forandring.

Portugal 2019---- fantastisk. Vi skal leve lenge på dette her

Image


Image


Image

3 av 3 rustne håndtverkere anbefaler dette som Helsereise.

Epilog: "Overpriset Stormannsgalskap

En ting kan man og må man være enig i... dette er en relativt kostbar tur.
34 400 svenske Pesetas (litt under 32000 norske) er en merkbar slump med penger for de fleste av oss.

Men vi hadde mer enn en diskusjon rundt verdien for den enkelte, av en slik tur.

Arrangøren reklamerer bla med :
1: Luxuriøs suite på SuitesAlba Resort
2: Nye BMW R1200 GS eller GSA (fullforsikret, kun kr 1000 i egenandel)
3: Ubegrenset med dekk og bensin (det du greier å bruke opp, er inkludert)
4: Supportbil som er med hele veien, hele dagen
5: 4 guider, 2 i hver gruppe
6: Kjøretrening
7: Reserve motorsykkel i beredskap, ekstra dekk og felger

1: Stedet vi bor på er fantastisk flott, men om det er kostnadsdrivende i denne sammenhengen er jeg usikker på. Ifølge booking.com koster en natt her under 1000 kroner på denne tiden (off season) Det gjør andre hotel i nærheten også.

2: Touratech kjøper nye sykler hvert år. Min GSA hadde gått under 1500 km når jeg startet den på søndagen.
De er fullt utstyrt med TT beskyttelse, og det står nye TKC 80 dekk på, ved ankomst.
Her er det bare å kjøre alt man orker.
Og det bringer oss inn på tanken om DU ville brukt din egen sykkel slik vi kjører disse leide GSene her nede.
Jeg TROR de fleste ville kjenne litt på det.
Og krasjer du og ødelegger GSen, ødelegger en felg, punkterer og river i filler et dekk eller knekker en clutch/bremsehendel... det koster max 1000 kr i egenandel
Disse 20 syklene blir transportert fra Lidkjøping, 4 personer har jobben med å kjøre ned. og opp igjen.

3: Vi kjører opp 12-16 liter bensin om dagen. Og personlig brukte jeg opp et bakdekk, og punkterte et framdekk, begge blei byttet

4: Supportbilen er med hele dagen, og kjører endel som sweaper (kjører bakerst) i Basic gruppen. Den har med seg drikke, førstehjelpsutstyr, ekstra hjul, og verktøy. Mye av dette kunne man hatt med selv, på sykkelen, men det har vært behov for ekstra hjul på de to turene jeg har vært med på. 5 minutter, så er man klar til å kjøre videre. Er du på tur aleine, så står du der...aleine, med ødelagt hjul.

5: 4 guider er med hele uka. (3 på sykkel og en i bilen) Og en ting
har reiser med paraglider, ski, og nå i det siste motorsykkel, lært meg... En lokalkjent guide er gull verd.
Mange av disse rutene vi kjører, vil du mest sannsynlig ikke finne på egenhånd om du skal tilbringe en uke i området.

En annen ting er at disse guidene OGSÅ jobber som instruktører på Touratech OffRoad School. Så du/vi får coaching hele veien, og man får kjørt seksjoner og ruter man mest sannsynlig ikke ville vurdert å ta i ferd med på egenhånd.
Guidene hjelper også til, om det skulle dukke opp skader, punkteringer etc. Jeg tror man må oppleve nytten av dette, for å forstå at dette også koster litt. Portugalturene, og sikkert også de andre turene til TT, er like mye et ukelangt kurs som en ren tur.
Du bare tenker ikke like mye over det, som du gjør når du er på et rent kurs. Gull verd for meg, iallefall.

Man hever kjøringen sin flere hakk på en slik uke.


6: Kjøretreningen på mandagen kan virke "kjedelig" når man leser om den på nettsida. Men himmel og hav så nyttig denne treningen er, utover i uka.
Sjelden er et kurs så relevant mot det man driver med, og det man lærer mandagen, får man bruke allerede tirsdag..og onsdag...osv osv.
Mange tenker sikkert ikke over det engang, men det blei mye diskutert på den norske terrassen om ettermiddagene.

7: Reservemotorsykkel... det sier seg selv at dette er en kjekk sak å ha, dersom noe skjer med motorsykkelen din iløpet av uka.
I løpet av timer er du igang med ny sykkel.


Skal jeg summere opp, så er kostnaden for denne turen innafor.. for MEG!
Dette må hver enkelt vurdere for sin egen del, men som sagt.. JEG har ikke vært her for siste gang :)
Last edited by Kant1 on 26 Feb 2019 20:18, edited 4 times in total.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by ArcticTiger »

Etter smila å dømme, så virka det som dere hadde mye grus mellom tenna :roll:
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Tommas »

Heite hule så bra!

Det har jo drysset noen smakebiter på sosiale kanaler, men det er noe helt eget med å få ord og bilder i vakker symfoni =D>

Skal lese en gang til i morgen til frokosten :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by ojda »

Jeg klarte denne gangen ikke aa venter, saa det blir litt seint natta idag :-k Men det var godt verd det :thumleft
Flott referat fra noe jeg forstaar var vel verd utleggene \:D/
Tusen takk for at du tar deg arbeidet med aa dele turen med oss andre Olav =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Palma »

Jaja gutter, det er bra dere tok en for laget og holder liv i Touratech. Så god ut den ene lunchen forresten :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by tshansen »

Hva skal man si, hvor skal man begynne..... Referatet er jo knall, som alltid! hvor mye skryt skal man gidde å slenge rundt seg når bitterheten river i kroppen :lol: :lol:

Neida, fra spøk til alvor... så unner jeg seniorene våres en slik tur ;-) Utrolig bra bilder, som fanger litt av essensen av en slik tur. Kunne godt tenkt meg å sett enda mer fra det sosiale faktisk :thumleft Men det jo dette med kamera, tid og sted osv :thumleft

Den eneste som faktisk klarer å holde igjen på en anelse sjuklig misunnelse er den hysteriske prislappen på en slik tur. Det er lett å sitte i godstolen hjemme å stille spørsmål om det er verdt det. Noe helt annet etter man har deltatt på en slik tur å pengene er gått ut av konto :)

Nei, faen ta deg! Håper du må jobbe mye i sommer!!!!!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by BMWilly »

Takker for fantastisk referat. Føltes akkurat som om jeg har vært der \:D/ . Blir nok helsereise igjen, for detta var moro, og lærerikt. Verdt hver krone.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by ojda »

tshansen wrote:
Den eneste som faktisk klarer å holde igjen på en anelse sjuklig misunnelse er den hysteriske prislappen på en slik tur. Det er lett å sitte i godstolen hjemme å stille spørsmål om det er verdt det. Noe helt annet etter man har deltatt på en slik tur å pengene er gått ut av konto :)

Nei, faen ta deg! Håper du må jobbe mye i sommer!!!!!!
Har akurat hatt varmtvannstank-sammenbrudd, og derav rørlegger på besøk :-s
Tro meg, de pengene er fort inntjent 8) :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Tommas »

Leste en gang til jeg 8)

Ikke kjedelig nå heller :lol:
Post Reply