Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- HeldigGreece'n .
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Drømmer om reiser man ønsker å gjøre og veivalg man ikke ønsker å ta er like mangfoldig som antall medlemmer i forumet (minst ).
Å snakke ned andres ønsker kun fordi man ikke ønsker det selv finner jeg å være litt for enkelt.
Helt konkret, Gibraltar - Nordkapp på 72 timer må da være litt av en utfordring. Men jeg vil også driste meg til å komme med litt betenkeligheter: Turen innebære en snittfart på ca 100km/t. Denne farta er det relativt lett å oppnå syd av Skagerak. Men straks man entrer den siste tredjedelen av ruten øker utfordringene dramatisk. Man er trett etter å ha kjørt i nesten 2 døgn allerede, veistandarden og fartsgrensene innbyr til mye lavere fart, og snittfarten lider ytterligere av at man kjører gjennom mange steder med redusert hastighet. De siste 100 milene er verst, med dårligste vei og stor fare for påkjøring av Rein og annet vilt.
Hvor stor denne risiko-faktoren er kan jeg ikke tallfeste, men jeg tror gutta velger riktig strategi når de begir seg på kortere ruter først. Ikke bare for å sjekke hvordan syklene funker, men også sjekke hvordan man selv fungerer med hensyn til tretthet og finne en rytme i kjøringen. Og hva som skal til for å holde snittfarten oppe.
Jeg må innrømme at jeg ikke deler OP's drøm om den type kjøring, men jeg finner det spennende å følge med og setter stor pris på at de deler sine erfaringer med oss andre.
Å snakke ned andres ønsker kun fordi man ikke ønsker det selv finner jeg å være litt for enkelt.
Helt konkret, Gibraltar - Nordkapp på 72 timer må da være litt av en utfordring. Men jeg vil også driste meg til å komme med litt betenkeligheter: Turen innebære en snittfart på ca 100km/t. Denne farta er det relativt lett å oppnå syd av Skagerak. Men straks man entrer den siste tredjedelen av ruten øker utfordringene dramatisk. Man er trett etter å ha kjørt i nesten 2 døgn allerede, veistandarden og fartsgrensene innbyr til mye lavere fart, og snittfarten lider ytterligere av at man kjører gjennom mange steder med redusert hastighet. De siste 100 milene er verst, med dårligste vei og stor fare for påkjøring av Rein og annet vilt.
Hvor stor denne risiko-faktoren er kan jeg ikke tallfeste, men jeg tror gutta velger riktig strategi når de begir seg på kortere ruter først. Ikke bare for å sjekke hvordan syklene funker, men også sjekke hvordan man selv fungerer med hensyn til tretthet og finne en rytme i kjøringen. Og hva som skal til for å holde snittfarten oppe.
Jeg må innrømme at jeg ikke deler OP's drøm om den type kjøring, men jeg finner det spennende å følge med og setter stor pris på at de deler sine erfaringer med oss andre.
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Angående Galmans Prosjekt:
[youtube-iframe]lcP00akTP98[/youtube-iframe]
[youtube-iframe]lcP00akTP98[/youtube-iframe]
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Hvorfor man på død og liv skal til Gibraltar, med de import/eksport-problemene det kan bli er meg egentlig et mysterium, all den grunn at det ikke er sydligste punkt i (fastlands)Europa engang. Det er Tarifa, det.
Videre er jo ikke Nordkapp det nordligste punktet i (fastlands)Europa heller, det er Nordkyn.
https://www.worldatlas.com/articles/wha ... urope.html
Nuvel, Nordkapp - Tarifa er 5.528 km og ifølge google maps kan dette unnagjøres på 59 kjøretimer:
https://goo.gl/maps/2gtgx235DHPhtEyK6
Videre er jo ikke Nordkapp det nordligste punktet i (fastlands)Europa heller, det er Nordkyn.
https://www.worldatlas.com/articles/wha ... urope.html
Nuvel, Nordkapp - Tarifa er 5.528 km og ifølge google maps kan dette unnagjøres på 59 kjøretimer:
https://goo.gl/maps/2gtgx235DHPhtEyK6
- intruder
- Posts: 4290
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Kjørte taxi ei stund,jula var stress...kjørte nærmere 60 timer i ett.En blir sliten av fulle folk og stress.
tok kvelden etter at jeg så haugevis av høyballer i veien...
stoppet og gikk ut av bilen...ingenting der..
Fant senga i en viss fart....
tok kvelden etter at jeg så haugevis av høyballer i veien...
stoppet og gikk ut av bilen...ingenting der..
Fant senga i en viss fart....
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Det er iflg Google 5519 km på denne turen, enten Gibraltar/ Nordkapp (som "administreres" av IBA Finland, eller "European End 2 End" som administreres av IBA UK.
Denne siste starter/slutter like ved Gibraltar, men på spansk territorium, nettopp... i Tarifa.
Men 5519 km på 72 timer gir en snittfart på ca 73km/t.
Men det skal jo soves og fylles bensin ca hver 40ende mil, spises og pisses... så snittfarten må nok betydelig opp, i praksis.
Det er en håndfull tullinger som gjennomfører hvert år, og det gjøres også på under 66 timer.
Vi må minimum gjøre en SaddleSore1000 på forhånd, og den ruta er klar. Kun Koronasituasjonen som begrenser oss der.
Heimdal -Tyin - Hønefoss - Sandvika - Svinesund - Øresundbroa - Storebelt - Skagen = 1634 km. Google tid ca 18 timer
Å starte i nord, og gjøre seg ferdig med "det værste først" framstår som en god ide i mitt hode.
Å finne "flyt og fart" på turene har vi en grei rutine på, Stian og meg. Men på disse turene må hver mann ha egne bensinkvitteringer, for verifikasjon og godkjenning. Så noen få minutter mer pr bensinstopp må kanskje påregnes.
Det blir 14-15 tankstopp totalt.
Men mat og drikke kan / bør inntaes rullende i størst mulig grad,
å pisse kan man også finne løsninger på, mens det rulles.
Ethvert lite unødvendig stopp senker snittet.
Gøy å tenke/planlegge.
Også på det som kommer etter man er ferdig med galskapen
Denne siste starter/slutter like ved Gibraltar, men på spansk territorium, nettopp... i Tarifa.
Men 5519 km på 72 timer gir en snittfart på ca 73km/t.
Men det skal jo soves og fylles bensin ca hver 40ende mil, spises og pisses... så snittfarten må nok betydelig opp, i praksis.
Det er en håndfull tullinger som gjennomfører hvert år, og det gjøres også på under 66 timer.
Vi må minimum gjøre en SaddleSore1000 på forhånd, og den ruta er klar. Kun Koronasituasjonen som begrenser oss der.
Heimdal -Tyin - Hønefoss - Sandvika - Svinesund - Øresundbroa - Storebelt - Skagen = 1634 km. Google tid ca 18 timer
Å starte i nord, og gjøre seg ferdig med "det værste først" framstår som en god ide i mitt hode.
Å finne "flyt og fart" på turene har vi en grei rutine på, Stian og meg. Men på disse turene må hver mann ha egne bensinkvitteringer, for verifikasjon og godkjenning. Så noen få minutter mer pr bensinstopp må kanskje påregnes.
Det blir 14-15 tankstopp totalt.
Men mat og drikke kan / bør inntaes rullende i størst mulig grad,
å pisse kan man også finne løsninger på, mens det rulles.
Ethvert lite unødvendig stopp senker snittet.
Gøy å tenke/planlegge.
Også på det som kommer etter man er ferdig med galskapen
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Hahaha, ja dette er galskap satt i system. Hva om dere møter på en ulykke, stengte veier, veiarbeid osv? Hvor lenge kan man strengt talt holde seg våken før man bør ha en obligatorisk hvil? Man trenger jo ikke sove 8 timer
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Nei da må man vente da. Evt så ryker tidsplanen.tshansen wrote:Hahaha, ja dette er galskap satt i system. Hva om dere møter på en ulykke, stengte veier, veiarbeid osv? Hvor lenge kan man strengt talt holde seg våken før man bør ha en obligatorisk hvil? Man trenger jo ikke sove 8 timer
Vi har da ventet pga ulykker før, langs med Autobahn.
Søvn ja, i teorien min, klarer vi normalt å kjøre inn tid i forhold til Google maps. 59 timer er estimatet, tidsmessig Så ettpar 5 timers pauser har man tid til, om man er heldig mtp veiarbeid etc.
Nå holder Google maps god kontroll på sånt, med varsling av køer etc. Kanskje kan man ta strategiske pauser i forhold til dette, evt finne omkjøringer.
Holder på å legge inn bensinfyllinger nedover nå.
Galskap ja, men absolutt gjennomførbar.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Min erfaring med google maps er at den er veldig raus! Tar man strekket fra meg til Ålesund, som jeg har kjørt noen ganger sier goolge 7 timer og 11 min.... dette klarer du på 6 timer selv uten å treffe på fergene (med sykkel)
Så om google har såpass slingring på 40 mil, burde det være mulig å legge inn litt pauser ved fylling, samt spise å hvile litt (power nap) uten å sprekke. Det må da være andre tullinger som har gjort tilsvarende å kan dele historien sin? Hvor pissetrengt ble det mot slutten? hadde de nok tid? osv?
Så om google har såpass slingring på 40 mil, burde det være mulig å legge inn litt pauser ved fylling, samt spise å hvile litt (power nap) uten å sprekke. Det må da være andre tullinger som har gjort tilsvarende å kan dele historien sin? Hvor pissetrengt ble det mot slutten? hadde de nok tid? osv?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Ja det er blitt gjort av flere, hvert år. Bare å google litt. Mye tysk og finsk,... noen engelske RR.tshansen wrote:Min erfaring med google maps er at den er veldig raus! Tar man strekket fra meg til Ålesund, som jeg har kjørt noen ganger sier goolge 7 timer og 11 min.... dette klarer du på 6 timer selv uten å treffe på fergene (med sykkel)
Så om google har såpass slingring på 40 mil, burde det være mulig å legge inn litt pauser ved fylling, samt spise å hvile litt (power nap) uten å sprekke. Det må da være andre tullinger som har gjort tilsvarende å kan dele historien sin? Hvor pissetrengt ble det mot slutten? hadde de nok tid? osv?
Leste bla om et ektepar som gjorde det samnen, på en Kawa GTR.
Turen gikk ikke på skinner, med problemer på sykkelen deres.
Men de klarte det på under 72 timer... inkl 2 korte hotellovernattinger.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Kan ikke bare sitte inne og se på at folk har langt framskreden tastaturfrustrasjon.
Så når sola skinner, fuglene synger og asfalten tørker...
Da må syklene ut...
Innover fjorden, med flyt og conduite, selvsagt.
Gjennom hullet til Odda, men så venstre utover mot Utne.
Noen mindre utbedringer i de smaleste partiene utover fjorden skal sikre bedre trafikkavvikling, men øvrig trafikk er fraværende i disse tider.
Etter en kort diskusjon sånn ca ved Utne, er vi noenlunde enige i at vi har møtt tre biler de siste 9 milene. Og kjørt forbi tre, pluss to traktorer.
Utne mot Jondal er jo kjent materie, smalt, veldig veldig svingete, men med stort sett nyere asfalt.
Her finner man ikke noen indre ro, men litt aktiv gladgassing bringer oss iallefall nokså nær en tilstand av Nirvana.
Over Åsleitet, og ned mot Herand. Men vi prøver veien inn mot Mælen, der vi var på HPR i 2016.
Dengang var det en gjørmete opplevelse på en grusvei, og enkelte som er ekstra glad i å vaske/polere motorsykkelen sin, er vel nettopp ferdig med terapitimene som de måtte ha i ettertid.
Men nå.. er veien asfaltert.
Hadde planlagt en friluftslunch her på svaberget, men den sure nordavinden gjør at Stian ikke er så lysten på en lang stopp.
Vi kjører ned til kunstgalleriet, hilser på den digre hunden til innehaveren Arne.
Videre... ned bakkene til Herand, 180⁰ og opp igjen. Igjen og igjen og igjen.
Disse svingkombinasjonene har gjort at jeg vurderer å flytte hit til Herand.
Men sulten tar oss, så vi tar de neste 12 km til Jondal i en smell, og har oss en varm lunch i parken utenfor Sparbutikken.
Og så hjemover...
Hjem og lage middag, og etterhvert nyte solnedgangen.
Klokken stilles, og så får vi be om at det går mot lysere tider.
Tett på 20 mil. 18 mil med ren moro.
Så når sola skinner, fuglene synger og asfalten tørker...
Da må syklene ut...
Innover fjorden, med flyt og conduite, selvsagt.
Gjennom hullet til Odda, men så venstre utover mot Utne.
Noen mindre utbedringer i de smaleste partiene utover fjorden skal sikre bedre trafikkavvikling, men øvrig trafikk er fraværende i disse tider.
Etter en kort diskusjon sånn ca ved Utne, er vi noenlunde enige i at vi har møtt tre biler de siste 9 milene. Og kjørt forbi tre, pluss to traktorer.
Utne mot Jondal er jo kjent materie, smalt, veldig veldig svingete, men med stort sett nyere asfalt.
Her finner man ikke noen indre ro, men litt aktiv gladgassing bringer oss iallefall nokså nær en tilstand av Nirvana.
Over Åsleitet, og ned mot Herand. Men vi prøver veien inn mot Mælen, der vi var på HPR i 2016.
Dengang var det en gjørmete opplevelse på en grusvei, og enkelte som er ekstra glad i å vaske/polere motorsykkelen sin, er vel nettopp ferdig med terapitimene som de måtte ha i ettertid.
Men nå.. er veien asfaltert.
Hadde planlagt en friluftslunch her på svaberget, men den sure nordavinden gjør at Stian ikke er så lysten på en lang stopp.
Vi kjører ned til kunstgalleriet, hilser på den digre hunden til innehaveren Arne.
Videre... ned bakkene til Herand, 180⁰ og opp igjen. Igjen og igjen og igjen.
Disse svingkombinasjonene har gjort at jeg vurderer å flytte hit til Herand.
Men sulten tar oss, så vi tar de neste 12 km til Jondal i en smell, og har oss en varm lunch i parken utenfor Sparbutikken.
Og så hjemover...
Hjem og lage middag, og etterhvert nyte solnedgangen.
Klokken stilles, og så får vi be om at det går mot lysere tider.
Tett på 20 mil. 18 mil med ren moro.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Jo takk, der kom det flashbacks!Over Åsleitet, og ned mot Herand. Men vi prøver veien inn mot Mælen, der vi var på HPR i 2016.
Dengang var det en gjørmete opplevelse på en grusvei, og enkelte som er ekstra glad i å vaske/polere motorsykkelen sin, er vel nettopp ferdig med terapitimene som de måtte ha i ettertid.
I dag våknet vi som bor i bartebyen til masse snø, så ekke mye kjørevær å skryte av her (JK95 )
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Det er godt dere tar ansvar for motorsykkelkjøring og slik Olav og Stian. Godt å lese, men sola skinner så innmari på skjermen min her..
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Vakkert skrevet, Olav Kjenner nok en gang at jeg trenger bolig i Hardanger
Snøen tar jeg null ansvar for, vi bor dessverre i Norge i Mars måned, så snøen er vi neppe ferdig med enda Nå trenger vel ikke du kjøreværet her oppe?
Kjente flashback der selv, Gixxer var ikke komfortabelt på den veien Men for et sted, og for et minneToven wrote:Jo takk, der kom det flashbacks!Over Åsleitet, og ned mot Herand. Men vi prøver veien inn mot Mælen, der vi var på HPR i 2016.
Dengang var det en gjørmete opplevelse på en grusvei, og enkelte som er ekstra glad i å vaske/polere motorsykkelen sin, er vel nettopp ferdig med terapitimene som de måtte ha i ettertid.
I dag våknet vi som bor i bartebyen til masse snø, så ekke mye kjørevær å skryte av her (JK95 )
Snøen tar jeg null ansvar for, vi bor dessverre i Norge i Mars måned, så snøen er vi neppe ferdig med enda Nå trenger vel ikke du kjøreværet her oppe?
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Ledighet er roten til.....?
Nei jeg har det bra her oppeJK95 wrote:Vakkert skrevet, Olav Kjenner nok en gang at jeg trenger bolig i HardangerKjente flashback der selv, Gixxer var ikke komfortabelt på den veien Men for et sted, og for et minneToven wrote:Jo takk, der kom det flashbacks!Over Åsleitet, og ned mot Herand. Men vi prøver veien inn mot Mælen, der vi var på HPR i 2016.
Dengang var det en gjørmete opplevelse på en grusvei, og enkelte som er ekstra glad i å vaske/polere motorsykkelen sin, er vel nettopp ferdig med terapitimene som de måtte ha i ettertid.
I dag våknet vi som bor i bartebyen til masse snø, så ekke mye kjørevær å skryte av her (JK95 )
Snøen tar jeg null ansvar for, vi bor dessverre i Norge i Mars måned, så snøen er vi neppe ferdig med enda Nå trenger vel ikke du kjøreværet her oppe?