Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by Kant1 »

Eventyr i østerled del 3

Når frokosten var vel fortært, og sykkelen ferdig pakka, og hytta reingjort, var det bare å takk for seg, og sette snuten sørover. Tilbake der man kom fra i går, bare i et MYE bedre vær.

Måtte ha noen stopp og nyte morgenen.
Utsikt mot øst, over Femunden mot fjellet Store Svuku

Image


Det bærer sørover mot Femundsenden, og der har jeg liten stopp, må bare nyte stunden og stemningen. Sol fra øst betyr at man har dagen forran seg, og det er aldri feil følelse-

Image

Image

Om veien nedover mot Hamar er det sikkert mye å fortelle, men jeg har liksom kun fokus på ei kjørejakke som kan lukkes skikkelig.
Så det går raka vegen, mer eller mindre non stop, kun ettpar bildestopp ved Storsjøen.

Image

Rett før Elverum er det fueling og så tråkling av mer urbane omgivelser langs Mjøsa, til jeg ankommer MC Huset på Nydalen.

Begynner å se på jakker, men ingenting fenger… bortsett fra to.. En Klim som er litt for stor, og en himla dyr Rukka som er på 30% rabatt.

Ikke lett å bestemme seg, kunne tenkt meg den Klim’en men jeg har ikke tenkt å vokse inn i den.

Kort fortalt, etter god service og en overtalende indre dialog med meg selv, klasker jeg til med den litt i overkant dyre Rukka’en. Den sitter som et skudd, og glidelåsen er av en annen type enn den som har havarert

Image

Det er jo mer penger å spare på 30% avslag på en jakke til 13000, enn en til 4700, sånn er det bare.

Er man forretningsmann, så er man…

Vel forsynt med ny jakke, og noen lommepenger fattigere, drar jeg videre.

Tilbake mot Elverum og videre sørover mot Mortjernsberget.
Guuuhh så kjekke veier de har her …

Heldigvis har GPSdama andre planer, og etter et bensin og pølsestopp «nedi der» blir jeg atter engang ledet ut på den smale sti. Man blir ganske så kysk av denne gruskjøringa.

Grusveien var ikke av den mest underholdende, men bedre enn milevis med snorbein asfalt.

Brått så virker veien litt mer kjent, og ganske riktig, jeg er snart framme på Mortjernsberget.

Det er nesten som å komme hjem, der står Willy og Thomas og har et hyggelig passiar, mens Palma er «all over the place» som vanlig. Det er ikke kommet så mange, så jeg får ettpar rolige timer før det siger på med godtfolk fra fjern og nær.

Men utover ettermiddagen og kvelden kommer de fleste, Snikkern og Spirit, KnutK, Kvase og Papegøyemannen (har glømt navnet)

(Bildet er lånt av BMWilly
Image

(Bildet er lånt av tshansen)
Image

og etter mørkets frembrudd er Pål fra Stavanger på plass med sin 3 desiliters BMW.

Og da blir det slik det skal være, øl, dram, juging og rabalder. Men de fleste er jo herremenn i sin beste alder og vel så det, så ikke spesielt seint, er lyset slukket, og skogsarbeid dominerer lydbildet.

Image

Neste morgen våkner jeg (og de fleste andre) av at den stillfarne brannmannen steiker bacon og koker kaffe på kjøkkenet.

Opp og hopp, her skal det kjøres æmmsee, og det på skogen til og med. Men litt småprat om viktige ting som olje og dekk må man ta seg tid til.

Image

Med morgenmaten på rette plassen, gjør vi oss klare, og klokka 10 drar Palma avgårde ut fra tunet, med en hale av store og små sykler etter seg.

Image

Image

Hit og dit på kryss og tvers, rasende gøy, og med passe mange stopp.

Image

Willy leder an, og tar oss til en liten nedlagt hoppbakke, der vi øver oss på å kjøre opp.

Image

«Noen» tar det med ro, og demonstrerer en kontrollert nedstigning i «revers»,
(fordi han later som han ikke kom opp på 1. forsøk) mens de (eller han) uten evne til konsekvensanalyse, passerer kulen i 40 kmt og «drar åt skogen».
Pluss alle varianter i mellom.

En stund seinere drar vi på videre, underlaget varierer fra fast til løst til rullende stein, men tilslutt er vi vel omtrent på høyde med Elverum.

Image

Her blir det vaffel og kaffepause, beint fram en fin stund i sola med gode vafler, som blei stekt på et analogt vaffeljern, Det må jeg si jeg ikke har fått før

Revelberget setra
Image

Image

Kva seier du, Jon… skal vi ta oss ein tur på denna i stedet…berre du og eg??
Image
(bildet er lånt av tshansen)

Image

Så brått er freden brutt, mobilen ringer, og det er personalkoordinator hos BSA, de som skaffer meg jobber offshore.
Om jeg kan reise til Aberdeen på søndag? En ukes tid.. max ti dager. MAX!


Jaja, jeg har vært hjemme i 6 uker så man skal ikke si nei, penger er ferskvare og de må jo tjenes på et vis.

Jeg sier jeg kan, og er allerede klar over hva konsekvenser det har for helgen.
Den blir nok amputert.

Omtrent før jeg legger på, tikker eposten med flybilletter inn, klokken 14.30 fra Flesland.
Jaja, dett var dett

Her prøver Knut å trøste meg litt
Image

Turen fortsetter, vi er nedom sivilisasjonen og fyller tanken på syklene, før det bærer til skogs igjen.

Jeg synes andre halvdel av dagen var bedre enn første, litt mer dårlig vei, bla var vi forbi Ambros plass igjen, og noen riktig fine dual tracks som Willy ledet an i.
Image

Image

Men det jeg husker best fra siste halvdel av dagen er elvekrysningen som Pål hadde lagt inn.

De som forventa en heftig kryssing med vann til knærne (eller forbi) blei nok skuffa, men den sandete veibiten ned og opp igjen var likevel en utfordring for flere, spesielt de som hadde «snille» dekk.

Bildet under er lånt fra Thomas
Image

Image

Image

Dagen blir avsluttet for de fleste med bensinfylling på Svullrya, men min dag har knapt begynt.

Vel tilbake på Mortjernsberget går jeg i gang med å pakke sakene mine, laste opp StorTigern, si takk for meg og på gjennsyn til den fantastiske gjengen som bruker å samles her i august.

Og mens noen fyrer opp grillen og lesker seg med øl fra Pål’s hjemmebryggeri, må arbeidsfolk innse livets realiteter, og dra seg avgårde

63 mil asfaltcruising venter, klokka er ca 19 når jeg setter fart opp mot Riksveien og peiser på mot Kongsvinger.

Motorvei er for en gangs skyld en velsignelse, man kan forflytte seg raskt uten FOR mye sure miner fra en evt patruljebil-
Kongsvinger, Skarnes, Gardermoen, Oslo, Drammen, Kongsberg til Notodden går non stop. Parkerte vel her i 22 tida om jeg husker rett.

Her blir det påfyll av både StorTiger og pilot, før jeg fortsetter inn i svarte natta, oppover indre Telemark.
Har lyst å dra på skikkelig, men vissheten om stor elgfare, og andre ulumskheter i form av rådyr og grevling, gjør av jeg holder litt igjen.

Ganske riktig, mellom Notodden og Sauland krysser tre elger like forran meg, ikke noe dramatisk, men hadde jeg hatt en del km/t ekstra, kunne det blitt VEL spennende.

Fra Nutheim blir det indre veg mot Rauland, og de neste fem mila ser jeg ikke en eneste annen bil, eller fotgjenger for den saks skyld. Langs Totak begynner jeg å bli trøtt, så en sjelden kaffekopp blir fortært på Edland, før den siste etappen over fjellet (var 3 grader på Botn Skyss-stasjon)

I Odda er det bluesfestival, men jeg er sterk og havner ikke utpå. Siste fem mila gikk på trass, for da var mannen trøtt og rumpa øm.
Parkerer rett over klokka 02, med en ganske anstendig gjennomsnittsfart på kjørecomputeren.

Image

Dermed var «Grustur i øst 2018» kommet til en ende, ikke helt slik JEG ønsket det, men man må jo jobbe litt også.


Sjeleglad var jeg, for at jeg drog den tirsdagen og fikk den vanvittig bra dagen opp til Vågå.

Takk for følge,
Etter turen offshore var det duket for ny tur, da til Säfsen i Sverige, på Adventure Days med Touratech.
Det blei selvfølgelig litt rockn roll da også… kommer plutselig til en blogg nær deg
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by ojda »

Kaffe, lunsjkaker fra Meny og eventyr fra onkel!
Kan man bedre ha det en Lørdag formiddag i Februar :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by JK95 »

ojda wrote:Kaffe, lunsjkaker fra Meny og eventyr fra onkel!
Kan man bedre ha det en Lørdag formiddag i Februar :thumleft
Om du sjekker «Hva gjør du akkuratnå» tråden så kan vel Olav si at det også er mulig :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by Bikeridr »

Flott turreferat, det der.
Synd med den amputasjonen der på lørdagskvelden, men du får vel sjansen å ta det igjen en annen gang, håper jeg :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by kvase »

Takk for all god lektyre og veivalg ide-er :thumleft
Jo det kommer en tur til etter hvert vel til de fine områdene til Palma for deg også :-k
Du gjør det bra med referatene her og andre steder takker for all innputt å deling :thumleft
Papegøye mannen navn er Bård i F å han har meldt sin adkomst for 2019 treffet å oppmed Mortjen-berget (papegøye er sikkert med) kommer da med en DRZ400 å min med i kasse bilen jeg skal ha med meg KTM1090 også for videre ferd alene
Last edited by kvase on 16 Feb 2019 20:04, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by freddy123 »

3 herlige referater, deilig at noen pusher ut turreferater i vinterkulda og nå er det værste av vinter uansett snart over og man kan begynne og se fremover mot vår og nye turer[emoji41]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by Spiritofwinter »

Flott referat som vanlig [emoji106][emoji106]

Skulle gjerne hatt deg med på ekstremrunden på lørdagen å sett hvordan en som har vert på helsereise til Portugal håndterer en stor adventuresykkel langt til skogs, var jo kun jeg som hadde over 1000cc og over 200kg på den runden. Men satser på du stiller opp å viser nye kunster fra ny helsereise i år [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by Kant1 »

Spiritofwinter wrote:Flott referat som vanlig [emoji106][emoji106]

Skulle gjerne hatt deg med på ekstremrunden på lørdagen å sett hvordan en som har vert på helsereise til Portugal håndterer en stor adventuresykkel langt til skogs, var jo kun jeg som hadde over 1000cc og over 200kg på den runden. Men satser på du stiller opp å viser nye kunster fra ny helsereise i år [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk

Tusen takk for det. Kjekt med gode tilbakemeldinger.

Hehe,
Er vel flere grunner til at jeg aldri hadde giddet å dra tett på 300kg med engelsk støpejern langt inn i skogen.

Jeg ELSKER å KJØRE sykkel. Ikke bære den.

Der en GS/GSA er en 50/50 sykkel, er vel StorTigern omtrent 70/30 asfalt/grus.
Så det blir ikke å skje :roll: ;-)

Dessuten er jeg nok mest sannsynlig på grustur myyye lengre øst på den tida. \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by tshansen »

Gikk akkurat en kaffekopp til det siste innlegget i sagan om Rukka jakka :lol: Satan så jævlig amputert ting blir av sånt. Man klarer jo ikke bare å la det være heller. Litt synd at du ikke ikke fikk deg klim jakke, med bedre lufting... men men, det er hips om haps hva man trenger mest her på vestlandet. Noen ganger det jo vinter hele forbanna året :lol: Det er vel billigere å investere i gubbe bukse/jakke enn å kjøpe en egen rukka dress for de kaldeste periodene :roll:

Strålende levert, synd at helgen ble noe kort for din del... men vi passet på å kose oss litt ekstra i ditt fravær :erte
Takk for turen, dette var helt nydelig Olav :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by Kant1 »

tshansen wrote: Litt synd at du ikke ikke fikk deg klim jakke, med bedre lufting... men men, det er hips om haps hva man trenger mest her på vestlandet. Noen ganger det jo vinter hele forbanna året :lol: Det er vel billigere å investere i gubbe bukse/jakke enn å kjøpe en egen rukka dress for de kaldeste periodene :roll:

:thumleft
Nå var det litt tilfeldig at det blei Rukka på meg og HausGestapo.
Men supertilbudet på forrige MCmesse gjorde det vanskelig å komme utenom, med 50% på jakka og 60% på buksa

Og sånn etterpå tror jeg... at jeg setter veldig pris på den gode kragen og mansjetten til Rukka, jeg kjører oftere på kjølige dager enn på de brennheite. Og i 40 grader i sørfrankrike er det sikkert like greit å kle varmen ute :lol:

Men jeg legger ikke skjul på at jeg har siklet på på Klim og Touratech bekledning...også \:D/ plutselig...
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by ashland »

Ingenting er som frokost kaffe og tur referat :)

Takk for du gjør mørketiden litt kortere, nå som våren nærmer seg :thumleft
fun is not a straight line
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 3

Post by ketilf »

Tusen takk for et flott referat Kant! Her var det knallfine bilder og gode skildringer som inspirerer :thumleft I tillegg har du en underliggende humor i skrivinga di som er veldig underholdenede :thumleft Ser frem til flere referat :D
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by Kant1 »

Sku kje tru vi fortsatt skriver februar.

Fina været og to-sifret på gradestokken.

Drog avgårde like før 10, og tok 10.10 fra Årsnes.

Så blei det cruising til Venjaneset og ferge til Os-sida.

Rundt Lysekloster og over Fanafjellet, og såg jeg kunne rekke å treffe Roald og Marthon på Esso'en på Skjoldskiftet kl 12.15.

Jeg var der 1 min tidligere, men ingen å se.
Men etter et kjapt p..ss var Roald der og sekunder seinere kom Marthon..strålende som ei sol.

Og dæsken så stilig den nye Scrambler 1200en er. Gedigen framtoning, men slett ikke så ille tung.

Fikk prøvd den bittelitt, men håper jeg kan kjøre den skikkelig når den er innkjørt.

R & M skulle i en retning, mens jeg hadde andre planer.
Opp mot Totland, og over kyrastien til Bontveit.

Tok runden inn dalen og hadde deretter en kjapp stopp ved ErAn.
Såg at 15 ferga fra Gjermundshavn var innen rimelig rekkevidde, så då blei det Rolvsvågen Grand Prix igjen.

Fueling på Bjørkheim og rett hjem.

Flink gutt fikk kake og Cider som premie for vel gjennomført sesongstart med StorTigern


ImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by Tommas »

Her er det snø, så enda bra noen får kjørt og dokumentert så man har noe å lese på 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Kom til Onkel - Sesongåpning '19 - - i Norge

Post by biker7 »

Jaggu forskjell på folk ! :shock: Neida, bare kos deg med tidlig sesong-start du ;-)
Uti veien her er det sørpe og slaps enda, så får nok vente en stund :roll: :)
Post Reply