Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når man bare skulle innom Ride...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by ojda »

Jeg har ingen problemer med å forstå vurderingene dine, men for egen del ser jeg ikke på 40000kr for ei uke som RETT anvendte penger :-k
Dette ville i såfall blitt satt opp mot 3-4 uker sommerferie i Europa, eller muligens hyppigheten av oppdatering på sykkelfronten [-X
Da blir fasit rett selv for meg :o
Baksiden av det er jo at man fortsatt er og forblir ei pyse på grus da :(
Nettopp derfor setter jeg stor pris på ord bilder og klipp fra deres strabaser sørafor på vårparten =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by freddy123 »

Fantastisk skrevet[emoji44]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Kant1 »

Ikke for å leke "klikkhore" men nå har jeg lagt ut story'en om Helsereisen 2.0 på Norges kansje beste MCblogg.

Mer bilder, mer tekst (glemte å fortelle noe) og tilogmed noen videosnutter som Willy har tatt.

http://kant1.no/index.php/2019/02/26/po ... #more-2283
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Tommas »

Den lille "sladden" til ære for fotografen var tøff :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by tshansen »

ojda wrote:Jeg har ingen problemer med å forstå vurderingene dine, men for egen del ser jeg ikke på 40000kr for ei uke som RETT anvendte penger :-k
Dette ville i såfall blitt satt opp mot 3-4 uker sommerferie i Europa, eller muligens hyppigheten av oppdatering på sykkelfronten [-X
Da blir fasit rett selv for meg :o
Baksiden av det er jo at man fortsatt er og forblir ei pyse på grus da :(
Nettopp derfor setter jeg stor pris på ord bilder og klipp fra deres strabaser sørafor på vårparten =D>
Ja vi har jo alle våre prioriteringer.... Selv kunne jeg godt tenke meg å bli bedre via kursing, instruksjoner og samlinger. Men jeg sitter ikke igjen med følelsen av at det er så mye kursing etter dette referatet? Hvor mye terper dere teknikk? teori rundt det dere skal gjøre osv? Eller er det bare instruksjoner i forkant når dere er ute i felt å kjører? :-k

For det er SINNSYKT mye penger for en liten uke i Portugal. Der er gamle dakar gutter som driver i både spania og portugal å leier ut mindre crossere til en brøkkdel av prisen, men alikevell tilbyr mye av samme "pakken" :-k

Hvordan er dette opplegget kontra de ukene de kjører på off-road school ? til en 4 del av prisen?
Jeg skjønner at det er vanskelig å sette en pris på noe av dette, enkelte ting er bare verd sine kroner. Joda, mange kan hevde å kjøpe seg ny sykkel med det verditapet som galskap. Men turene, opplevelsene og den rene terapien det er å være på tur.... den er aldri med i regnestykket :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by kvase »

Har man en romslig grei pengepung så unner jeg alle å gjøre slike ting eller andre ting som gir innhold å glede i hverdagen- =D>
Ja det å bli litt misunnelig (ikke litt mye) på slike muligheter som blir fremstilt i slike blogger etc. Er bare sundt :-#
Hadde min sparebøsse hatt noe mere i bunn så tror jeg også jeg hadde hoppa på en slik tur --
tshansen Men vi klarer å få til lignende ting med langt mindre redskap å må være glad for det vi vokser på det vi å :) Så får vi smile å være glad for andre får det til.
joda det er flere der som vi møter på steder her til lands av disse langveisfarende mc ryttere som er dratt med i bloggen til han O.K,
Vi kan ikke få til alt men det vi får til skal vi være glad for :shock:
- :-k
Takk for oppløftende lesing både her å i bloggen det var gildt å se å lese
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Tommas »

Til syvende og sist så er ting kun "dyrt" om kjøper føler at man ikke får igjen nok for pengene man har brukt.

Ergo er "dyrt" ikke en fast verdi, men særdeles variabel.

I det tilfellet her så virker det jo som om de som har betalt er godt fornøyd med kjøpet, og da er vel prisen omtrent sånn den skal være 8)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Kant1 »

tshansen wrote: Ja vi har jo alle våre prioriteringer.... Selv kunne jeg godt tenke meg å bli bedre via kursing, instruksjoner og samlinger. Men jeg sitter ikke igjen med følelsen av at det er så mye kursing etter dette referatet? Hvor mye terper dere teknikk? teori rundt det dere skal gjøre osv? Eller er det bare instruksjoner i forkant når dere er ute i felt å kjører? :-k

For det er SINNSYKT mye penger for en liten uke i Portugal. Der er gamle dakar gutter som driver i både spania og portugal å leier ut mindre crossere til en brøkkdel av prisen, men alikevell tilbyr mye av samme "pakken" :-k

Hvordan er dette opplegget kontra de ukene de kjører på off-road school ? til en 4 del av prisen?
Jeg skjønner at det er vanskelig å sette en pris på noe av dette, enkelte ting er bare verd sine kroner. Joda, mange kan hevde å kjøpe seg ny sykkel med det verditapet som galskap. Men turene, opplevelsene og den rene terapien det er å være på tur.... den er aldri med i regnestykket :-k
Det er ingen klasseromsundervisning nei.
Den reine kursingen skjer på mandagen, og er litt som offroadschool, bare mindre terping.
Men det blir kjapt repetert, før vi skal gjøre i praksis, det vi har lært på mandagen.
Og utifra det jeg har erfart som instruktør innen paragliding, så er dette en bra måte å lære motoriske ferdigheter på. JEG synes iallefall læringskurven er bratt denne uken.
Når du står der i bunnen av en monsterbakke, og de andre kjører opp, da skjerper du deg litt ekstra.

De gamle Dakargutta leier vel ut "mopeder" i forhold til GSen (kostnadsmessig) Skal man sammeligne epler, så må man sammenligne med epler, og ikke pærer. Men, det betyr ikke at det er dårligere / kjedeligere av den grunn- bare annerledes. Jeg kunne GODT tenkt meg ei uke i de samme løypene med en lett endurosykkel...også

De kjører ikke ukeskurs på Offroadschool, det er todagerskurs til kr 7700 inkl. leie av sykkel- Så for seks dager (som vi kjører i Portugal),
blir det kr 23100. og i Portugal får man praktisert på direkten, ikke "bare" kjøregårdsundervisning i to dager, og så hjem igjen.

Det som det koker ned til, er vel opplevelsen av kjøreglede. Og jeg tror jeg aldri har hatt sånne mengder kjøreglede i kroppen som etter denne uka.

Og det vil jo være ekstremt forskjellig hvordan vi opplever dette, hva som gir kjøreglede, og hvordan den utvikler seg-
Og ingen jeg kjenner, har vel hatt en tilsvarende gliding i kjøreglede som du, unge Hansen.
Beint fram artig å se :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by ojda »

Her kunne det kansje være en ide for Touratech å sette isammen "Folk-packan" :-k
1 uke med GS1150 og overnatting i campingvogn 8)
Halvgamle semipro-instruktører (alla Palma) og ingen tapas i sporet :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Kant1 »

ojda wrote:Her kunne det kansje være en ide for Touratech å sette isammen "Folk-packan" :-k
1 uke med GS1150 og overnatting i campingvogn 8)
Halvgamle semipro-instruktører (alla Palma) og ingen tapas i sporet :lol: :lol: :lol:

\:D/ \:D/ det er sånne kommentarer som gjør at vi elsker deg Ojda :thumleft :thumleft

=D> Ojda for president =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by biker7 »

ojda wrote:Her kunne det kansje være en ide for Touratech å sette isammen "Folk-packan" :-k
1 uke med GS1150 og overnatting i campingvogn 8)
Halvgamle semipro-instruktører (alla Palma) og ingen tapas i sporet :lol: :lol: :lol:
Er vel omtrent slike "Tjuratekk" folk-packor Palma har på trappene oppå Tjura kommende sesong vel :lol: ;-)
(kanskje han er sponset ?? :shock: :lol: )
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Palma »

biker7 wrote:
ojda wrote:Her kunne det kansje være en ide for Touratech å sette isammen "Folk-packan" :-k
1 uke med GS1150 og overnatting i campingvogn 8)
Halvgamle semipro-instruktører (alla Palma) og ingen tapas i sporet [emoji38] [emoji38] [emoji38]
Er vel omtrent slike "Tjuratekk" folk-packor Palma har på trappene oppå Tjura kommende sesong vel [emoji38] ;-)
(kanskje han er sponset ?? :shock: [emoji38] )
Det er helt riktig Biker7, men noe så modderne som campingvogn har jeg ikke.
Det ligger ute på internettet. Og sponsorene vil være anonyme....

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by tshansen »

Kant1 wrote: Det er ingen klasseromsundervisning nei.
Den reine kursingen skjer på mandagen, og er litt som offroadschool, bare mindre terping.
Men det blir kjapt repetert, før vi skal gjøre i praksis, det vi har lært på mandagen.
Og utifra det jeg har erfart som instruktør innen paragliding, så er dette en bra måte å lære motoriske ferdigheter på. JEG synes iallefall læringskurven er bratt denne uken.
Når du står der i bunnen av en monsterbakke, og de andre kjører opp, da skjerper du deg litt ekstra.

De gamle Dakargutta leier vel ut "mopeder" i forhold til GSen (kostnadsmessig) Skal man sammeligne epler, så må man sammenligne med epler, og ikke pærer. Men, det betyr ikke at det er dårligere / kjedeligere av den grunn- bare annerledes. Jeg kunne GODT tenkt meg ei uke i de samme løypene med en lett endurosykkel...også

De kjører ikke ukeskurs på Offroadschool, det er todagerskurs til kr 7700 inkl. leie av sykkel- Så for seks dager (som vi kjører i Portugal),
blir det kr 23100. og i Portugal får man praktisert på direkten, ikke "bare" kjøregårdsundervisning i to dager, og så hjem igjen.

Det som det koker ned til, er vel opplevelsen av kjøreglede. Og jeg tror jeg aldri har hatt sånne mengder kjøreglede i kroppen som etter denne uka.

Og det vil jo være ekstremt forskjellig hvordan vi opplever dette, hva som gir kjøreglede, og hvordan den utvikler seg-
Og ingen jeg kjenner, har vel hatt en tilsvarende gliding i kjøreglede som du, unge Hansen.
Beint fram artig å se :thumleft
Som sagt, så jobber jeg på en måte daglig med akkurat en del av de tingene som du beskriver her. Ut å praktisere, så rettleder vi underveis. Du kan aldri erstatte det med teori i et klasserom. Noen ting må du bare erfare, kjenne på, lære av og få til å sitte. (PRAKSIS)

MEN!! poenget med disse spørsmålene litt mer seriøs enn tidligere innlegg på sosiale media, ja sånn rent bortsett fra at du er en forbanna kuk av og til :lol: :lol:
Jeg trenger litt slike svar for å kunne rettferdiggjøre eventuelt egen bruk av midler på noe slikt. For i min situasjon, budsjett og muligeter.....snakker vi fort 2 - 3 måneder på tur rundt om i europa for samme pris. Ja, misunnelsen er til å bygge hus av....stråhytte er vel hus det også :lol:

Men etter å ha lest et slikt referat sitter jeg igjen med litt spørsmål angående hvor mye læring det faktisk er fra instruktørene og hvor mye er bare enkel og grei mengdetrening i godt og dyktig selskap? Kan det være fornuftig å få med seg offroad school i forkant av noe slik? Vil man ha like mye utbytte av å kjøre tilsvarende turer med bananer i stede for epler? Kan det være bedre læring i å kjøre lettere sykkel enn en tung ADV sykkel på slike veier? Ja, jeg håper du skjønner hva jeg fisker etter. Selv om du svarte veldig bra i forrige post :thumleft

Så igjen? Er dette overpriset stormannsgalskap for de som er i ferd med å sett bedre pris på rullekake, kamferdrops og ler seg fillete av gamle grisevitser. Eller er dette noe som alle med interesse for grus og videre utvikling bør få med seg? ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by JK95 »

En kan jo spekulere i verdien av noe i det lange og det brede. Jeg synes det virker som en spektakulær tur, med gode muligheter for både teknikkopplæring og mengdetrening i godt selskap, som virker til åvære all inclusive sett bort fra middag og øl? :-k Slik sett er det jo kanskje en dyr uke på tur, men når det gir en liten pause fra pms, mulighet for å oppleve mestringsfølelse og samhold, og null bekymringer så er det jo ikke så ille uansett?
GS er en dyr sykkel for de fleste av oss, spesielt når de er fullt TT-utstyrt. Legg til fri bruk av dekk og drivstoff, null servicekostnad og kun 1000kr i egenandel så kan en slå seg ganske greit løs. Og mestrer du en stor og tung ADV er vel mindre endurosykler enda lettere å kontrollere i etterkant? :-k
Uansett skulle jeg gjerne prøvd noe sånt selv, og etter en slik reklameavis som Olav har ordnet her er det ikke mindre fristende heller :lol: Selv hadde jeg nok tatt et kurs først, da jeg er som Bambi på glattisen så fort jeg får grus under dekkene, men etter det virker ikke dette som et dårlig steg videre :thumleft

Jeg selv skal jo kaste bort 16 dager på bilferie i Europa i en gammel veteran som ikke er verken holdbar eller så billig som den gjerne skulle vært :-# Her har noen kompiser tatt seg av planleggingen, så jeg betaler kun en egenandel som dekker overnattinger og ferje, bensin og mat samt bil må jeg stille med. Når overnattinger og ferje alene havner på 9500kr pluss estimert 10000kr i bensin og mat oppå der så kunne jeg også heller valgt å bruke de 20+ lappene på tre uker på MC-ferie, og sluppet å kjøpe et ekstra kjøretøy bare for turen, men for meg er det verdt det da jeg vet at dette blir en tur uten like i godt selskap 8) Er det verdt det for den gjevne nordmann, neppe [-( Men for en bilgal og sosial fyr som meg selv så havner det høyere på ønskelista enn tre uker alene på tur :shock: Så årets MC-tur blir langhelg til Rosendal, godvær er bestilt \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Bikeridr »

40+ tusen for en ukes "luksustur" inkl motorsykkel, uansett om det er "læring" eller ikke, synes ikke jeg egentlig er "dyrt" eller "bortkastede penger", hvis en er interessert i det.
Joda, en ukes pakketur til syden koster to sigarettpakker og en binders, men en ukes tur med Hurtigruta på Grønlandskysten koster over 60K, Ja og så må man selv bekoste reise til/fra Køben fra hjemsted. (Køben-Kangerlussuaq er inkl).

Ikke at en Grønlandstur kanskje sees i sammenengen, men det setter prisene litt i perspektiv. Man betaler velvillig for det man har lyst på, men det man ikke tør/vil/kan forsvare, ja det er "dyrt".

Selv har jeg lyst på en liten by/herje-sykkel å fise rundt med her. Den jeg ser på koster "bare" 50K. Kan jeg forsvare det? Tja.. Er det dyrt? Hmm - tja.. Jeg *har* jo sykkel og jeg har jo fint klart å fise rundt i byen med den hittil :)
Post Reply