Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når man bare skulle innom Ride...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by hakhap »

Det skal vel sies at 1 uke med banekjøring i Spania nå på våren med leie sykkel blir omtrent detsamme eksklusiv fly

Sånn sett er det vel ikke for mye uavhengig mengde av instruktør assistanse, slik jeg leser det er de der hvis du trenger dem underveis du mengde trener på godt egnet og utvalgte strekninger

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by mekkern »

Nå hadde jeg ei "helsereise" til Italia med egen sykkel i september,ei uke (frakt oslo_munchen-oslo for sykkel og eier og ei uke på hotell ved dolomittene) og dette kom på ca 8-10000,-inklusive bensin og litt småtteri.. lunch og middag i tillegg.
Da er jo dette "forbruk av egen sykkel" og etter asfalt..

Segmentet med grusherjing leie-sykler og guider i tillegg blir jo klart dyrere, og et annet konsept.Om en har lyst og økonomi-Hvorfor ikke?? :thumleft

om jeg var fornøyd med utbyttet av min tur? helt klart-gjentar i år... \:D/
om JEG går for "grusekspedisjon ala 2.0"?? njaaaa...mulig.. men ikke i år...
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by voodoodoo »

mekkern wrote:Nå hadde jeg ei "helsereise" til Italia med egen sykkel i september,ei uke (frakt oslo_munchen-oslo for sykkel og eier og ei uke på hotell ved dolomittene) og dette kom på ca 8-10000,-inklusive bensin og litt småtteri.. lunch og middag i tillegg.
Da er jo dette "forbruk av egen sykkel" og etter asfalt..

Segmentet med grusherjing leie-sykler og guider i tillegg blir jo klart dyrere, og et annet konsept.Om en har lyst og økonomi-Hvorfor ikke?? :thumleft

om jeg var fornøyd med utbyttet av min tur? helt klart-gjentar i år... \:D/
om JEG går for "grusekspedisjon ala 2.0"?? njaaaa...mulig.. men ikke i år...
Blir billigere i år ... om man holder seg på veien :-k :-k
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by Palma »

Jeg har sagt ofte at man skal ikke tukle med naturtalenter så jeg holder meg langt unna for mye kursing og helsereiser. \:D/

Men hadde sikkert vært artig...

Ang gruskjøring så er jeg autodidakt, har litt tro på learning by doing og samtidig være åpen for at man kan faktisk løre mye ved å se og lytte til andre. You Tube er og et sted å plukke opp endel tips i så måte. Og som den ungdommen jeg er så har jeg det ikke travelt, jeg er under stadig utvikling på grusfronten. Men helt klart, det frister å ha litt mer intensiv trening/opplæring. Noe helsereise blir det nok ikke da det ikke er så helsosamt for min økonomi pr tiden. Tviler på at NAV vil dekke den type helsereise. [-X
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mens vi venter på.....

Post by Kant1 »

Går inn i en liten "pauseperiode" her nå.
Dog er det ingen grunn til panikk.
Ting skjer jo hele tiden her på landet, aldri et kjedelig øyeblikk [emoji4]

StorTigern blei kjørt på spa-behandling idag, en bekjent som driver detailerverksted, skal stelle pent med den og legge keramisk coating mens jeg er ute på jobb, fra fredag førstkommende til den 22. Blir nok lettere å holde den rein etter det.

Så var vi på Bergenstur i helgen, og hadde flere ærend egentlig.
Først var vi innom Triumphbutikken, de hadde "sesongåpning", og det var mye kjentfolk innom. Utrolig hyggelig

Så var vi oppom på Ride, skulle ha en ekstra bensinkanne, men det var de utsolgt for.

Så da blei det en Givi telefonholder, på rein impuls. Virka veldig solid og mobilen satt som spikret. Skal teste ut litt navigasjons-app'er i år.

Finne en som kan ta imot GPXfiler, og se åssen det funker...for:

Til høsten skal jeg kjøre til Spania og vinterlagre sykkelen der.... og bla teste det som kalles ACT Portugal (Adventure Country Tracks)
Det er litt som TET men mer egnet for tyngre adv.sykler. og med den mengden grusveier som er der nede, må navigasjonen være oppegående.

Viktig å ha noe å glede seg til [emoji41]

Og så blei det jo litt sikling på 1250en da...[emoji7]

Så til slutt på lørdagen var vi i 60års lag til Janet (Triumph damen, for de som har vært på PokerRun'et)
Det blei en staselig feiring med både kaker og kaffi [emoji16]ImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Kom til Onkel - Helsereisen 2.0 "Overpriset stormannsgalskap??"

Post by BMWilly »

tshansen wrote:
Kant1 wrote: Det er ingen klasseromsundervisning nei.
Den reine kursingen skjer på mandagen, og er litt som offroadschool, bare mindre terping.
Men det blir kjapt repetert, før vi skal gjøre i praksis, det vi har lært på mandagen.
Og utifra det jeg har erfart som instruktør innen paragliding, så er dette en bra måte å lære motoriske ferdigheter på. JEG synes iallefall læringskurven er bratt denne uken.
Når du står der i bunnen av en monsterbakke, og de andre kjører opp, da skjerper du deg litt ekstra.

De gamle Dakargutta leier vel ut "mopeder" i forhold til GSen (kostnadsmessig) Skal man sammeligne epler, så må man sammenligne med epler, og ikke pærer. Men, det betyr ikke at det er dårligere / kjedeligere av den grunn- bare annerledes. Jeg kunne GODT tenkt meg ei uke i de samme løypene med en lett endurosykkel...også

De kjører ikke ukeskurs på Offroadschool, det er todagerskurs til kr 7700 inkl. leie av sykkel- Så for seks dager (som vi kjører i Portugal),
blir det kr 23100. og i Portugal får man praktisert på direkten, ikke "bare" kjøregårdsundervisning i to dager, og så hjem igjen.

Det som det koker ned til, er vel opplevelsen av kjøreglede. Og jeg tror jeg aldri har hatt sånne mengder kjøreglede i kroppen som etter denne uka.

Og det vil jo være ekstremt forskjellig hvordan vi opplever dette, hva som gir kjøreglede, og hvordan den utvikler seg-
Og ingen jeg kjenner, har vel hatt en tilsvarende gliding i kjøreglede som du, unge Hansen.
Beint fram artig å se :thumleft
Som sagt, så jobber jeg på en måte daglig med akkurat en del av de tingene som du beskriver her. Ut å praktisere, så rettleder vi underveis. Du kan aldri erstatte det med teori i et klasserom. Noen ting må du bare erfare, kjenne på, lære av og få til å sitte. (PRAKSIS)

MEN!! poenget med disse spørsmålene litt mer seriøs enn tidligere innlegg på sosiale media, ja sånn rent bortsett fra at du er en forbanna kuk av og til :lol: :lol:
Jeg trenger litt slike svar for å kunne rettferdiggjøre eventuelt egen bruk av midler på noe slikt. For i min situasjon, budsjett og muligeter.....snakker vi fort 2 - 3 måneder på tur rundt om i europa for samme pris. Ja, misunnelsen er til å bygge hus av....stråhytte er vel hus det også :lol:

Men etter å ha lest et slikt referat sitter jeg igjen med litt spørsmål angående hvor mye læring det faktisk er fra instruktørene og hvor mye er bare enkel og grei mengdetrening i godt og dyktig selskap? Kan det være fornuftig å få med seg offroad school i forkant av noe slik? Vil man ha like mye utbytte av å kjøre tilsvarende turer med bananer i stede for epler? Kan det være bedre læring i å kjøre lettere sykkel enn en tung ADV sykkel på slike veier? Ja, jeg håper du skjønner hva jeg fisker etter. Selv om du svarte veldig bra i forrige post :thumleft

Så igjen? Er dette overpriset stormannsgalskap for de som er i ferd med å sett bedre pris på rullekake, kamferdrops og ler seg fillete av gamle grisevitser. Eller er dette noe som alle med interesse for grus og videre utvikling bør få med seg? ;-)
Jeg var på både basic og advanced kurset i Lidkøping ifjor og leide gs av TT. Begge kurs er nyttige for den som ikke har mye erfaring med slike underlag, og teknikken er jo myntet på de som vil kjøre store adv sykler. Vil si at det er veldig greit med leid sykkel, spesielt på advanced kurset, da du pusher deg sjøl litt lenger da.

I Portugal var det elementer fra begge kurs. Fra advanced kurset var det vel å snu sykkel i bratte brakker og trening på å kjøre ned bratte(og lange) bakker som var fokus. Med egen sykkel hadde ihvertfall jeg kvidd meg fært for å kjøre opp(og ned) mange av de bakkene vi kjørte der nede. Får du stopp og må snu og "mister" sykkelen utover i bakken, risikerer du at den ender opp i bånn av bakken på de bratteste stedene. Ville kanskje ikke prøvd med egen sykkel til 250k. Med guide får du instruksjoner og tips på de utfordrende plassene og lærer sånn sett underveis.

Er helt sikker på at du hadde hatt utbytte av det. Om man har mulighet til det, eller vil prioritere noe slikt er jo en annen sak. Du hadde ihvertfall ikke sett på det unnarennet i hoppbakken som en utfordring etter en sånn tur. Får du til å kjøre 2-3 mnd i Europa på det budsjettet? :shock: .
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by Kant1 »

Da var det straks hjemtur fra Ula-feltet igjen.
Er alltid herlig å se navnet sitt på innreise-lista.

Så imorgen kl 0945 er jeg på fastlandet igjen.
Om ting går på skinner da.

Og nå er jeg litt spent, for jeg parkerte StorTigern til spa-behandling før jeg reiste ut.
Nå fikk jeg bilder fra "terapeuten", og du allmektige så fin den var.
Tør vel ikke bruke den etter dette [emoji2]

Hjemme på Heimdal venter masse pakker med diverse stæsj,
først og fremst til den hvite XT Tenere'en, så blir nok noen timer kvalitetstid i mancave'n til uka... ImageImage

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by tshansen »

Hahaha, det der var vel anvendte penger.... ser ikke forskjell jeg :lol: :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Hahaha, det der var vel anvendte penger.... ser ikke forskjell jeg :lol: :erte
Homlepong :-#
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by Toven »

:smt007 :smt007
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by ojda »

Toven wrote::smt007 :smt007
Bombe! :lol: :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by Palma »

Når får du 1250'n da? Selger du den nyspyla tigern på Finn.no? :-k
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by Kant1 »

Palma wrote:Når får du 1250'n da? Selger du den nyspyla tigern på Finn.no? :-k
Med den varslede renteoppgangen, må nok sånne drømmer legges på is, er jeg redd.

Dessuten er den ikke bare nyvaska, den har fått keramisk coating åsså, så nå fester ikke dritten seg...
Holder seg like blank og glatt som en rikspolitiker i en skittkastingsduell \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by Kant1 »

Fin dag på messa, traff masse kjekke folk, både forumister, folk hjemmefra, kjenninger fra Nordsjøen, og andre raringer.

Kan legge ut noen bilder...ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel -StorTiger'n på spabehandling

Post by tshansen »

=D> =D> Stille ut en møkkete sykkel :lol: Er det for at folk skal skjønne at sykkelen kan brukes til andre ting enn starbucks?

Flotte at du deler litt bilder med oss som ikke har helt forstått meninga eller gleden med å gå på slike messer :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply