Toskebloggen (Mortenolb her!) - Multistrada 950 S

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Elolz »

Gratulerer med salget! :thumleft

Kjøper har egentlig veldig mange rettigheter selv om det er mellom privatpersoner, men få som vet om hvor mye rettigheter man egentlig har og benytter seg av dette. Og de som vet om det gidder ikke lage sak utav det dersom det ikke er betydelige summer det dreier seg om.

Det lønner seg uansett å være ærlig når en selger ting, og få med alt en vet om av mangler og potensielle svakheter i kontrakten, da er det med en gang verre å krangle på noe i etterkant. Selv småting som slitasje på dekk, (kjede/drev ved mcsalg), kondens i blinklys etc, en skikkelig kontrakt er et must. Er jeg selger, så liker jeg en kontraktmal der jeg kan skrive ned det jeg vet, selv om jeg også har sagt det muntlig, slik at kjøper ikke kan krangle i etterkant. Er jeg kjøper, så liker jeg kontraktmaler der selger må krysse av på at kjøretøyet ikke har hatt problemer med div ting (f.eks motor, kollisjon, gir/drev etc, som det står avkrysningsbokser for i kontrakt, mener NAF har noe sånt i sin standardkontrakt. NMCU har også en grei standardkontrakt.
Last edited by Elolz on 25 May 2016 17:05, edited 1 time in total.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Trondgv »

Kjøpte han den usett har han ingenting å klage på i alle fall [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Elolz »

Kjøper en usett, så har en vel heller MER rettigheter, siden han ikke har fått prøvekjørt og hørt evt ulyder eller problemer. Kan vel heve kjøpet mener jeg, dersom han mottar bilen og merker ulyd som viser seg å være noe mer, som han hadde merket dersom han hadde prøvekjørt.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tosk »

Kjenner jeg karmaen min kommer det til å gå rett til helvete, men det gjenstår vel å se. Lånet blir betalt ned så fort penga er på konto, og så blir bilen sendt avgårde, så får han den, så dukker det opp en feil også må jeg betale tilbake 56500kr som jeg ikke har. Ikke sikkert, men rent statistisk sett så er det min flaks.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by tshansen »

Nåja, nå har jeg solgt gammelt og brukt av det meste... Ut døra garanti er ut døra garanti!!! :-k

Du skriver selvfølgelig dette i kjøpskontrakten og presiserer at du ikke kan holdes ansvarlig for feil eller mangler som skulle dukke opp. Du vet jo faen ikke hva fyren gjør rett etter han setter seg i bilen?? :-s

Han kan jo prøve seg å heve kjøpet så lenge han har signert kontrakt :roll: Men tilbakeholder du bevisst informasjon eller bilen har kjente feil og mangler som du burde opplyse om. Da er saken en annen!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tommas »

Gammel sak, men blir stadig skrevet om tilsvarende. Man har faktisk to års reklamasjonsrett om man kjøper en bruktbil. Selv om den selges "som den er".

Er nok ikke det folk tror, men slik er kjøpsloven :shock:

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/ ... 768612.ece
Salg av bruktbil mellom privatpersoner er det temaet Forbrukerrådet får flest henvendelser om. Rådet får rundt 10 000 henvendelser i året som angår bruktbil.

En fallgruve som mange selgere av bruktbiler ikke er klar over, er at kjøperen har to års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven.

Det fikk Anett Gundersen erfare. Hun annonserte sin Opel Astra til salgs "som den er" og uten garanti. I kontrakten sto det at bilen var EU-godkjent, men at registerreim og vannpumpe burde vurderes byttet.

- Jeg fikk en kjøper på bilen og vi underskrev kontrakten, men kort tid etter påpekte han feil og mangler som han mente jeg måtte betale for, forteller Gundersen.

Ifølge Ringerikes Blad tok kjøperen bilen til en NAF-test der det ble påvist motorskade.

Gundersen nektet å etterkomme kravene og viste til at bilen ble solgt "som den er" - uten garanti. Saken havnet til slutt i Forbrukertvistutvalget der Gundersen ble pålagt å betale skaden beregnet til 10 000 kroner.

- Jeg fikk sjokk. At jeg skulle ende opp med å måtte betale kjøperen et større utlegg hadde jeg aldri drømt om, sier Gundersen.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tosk »

Kjenner det på kroppen at det her kommer til å gå til helvete. Hva skjer når det dukker opp en feil to dager etter han har tatt i bruk bilen? Jeg kan jo ikke forutse sånt, annet enn at det er en passat. Og siden jeg er konfliktsky og ikke klarer å snakke for meg, mens han virka som en bilselger, så har jeg jo ingenting å stille opp med.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tommas »

Egentlig helt teit å poste den linken i denne tråden :redface

Det blir jo solgt hundretusenvis av biler i året uten problemer, og du har gitt han en god pris.
Da tror jeg ikke du har så mye å være redd for.

Han pusser den opp, og selger videre med en liten profitt. Alle er glade :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by tshansen »

Tosk wrote:Kjenner det på kroppen at det her kommer til å gå til helvete. Hva skjer når det dukker opp en feil to dager etter han har tatt i bruk bilen? Jeg kan jo ikke forutse sånt, annet enn at det er en passat. Og siden jeg er konfliktsky og ikke klarer å snakke for meg, mens han virka som en bilselger, så har jeg jo ingenting å stille opp med.
2 års reklamasjonsrett på en bruktbil?? Det er jo sinnsykt [emoji43][emoji43] nei det der hadde jeg tatt med knusende ro!! Jeg hadde en kar som kjøpte ducatien min! Han ringte å prøvde seg etter noen måneder! Hevdet at clutch lamellene var satt inn feil vei osv osv! Han fikk beskjed om å ta seg en relativt lang tur på en kort brygge [emoji849]

Skal de prøve seg er det bare å henvise de til kontrakten du har skrevet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tommas »

Ja, det er helt vilt med to års reklamasjonsrett på bruktbil. Faktisk en av grunnene til at innbytte hos en bilselger er lurt - selv til lavere pris.
Skal vel være glad de fleste reagerer som Lord'en, og praktisk talt ikke tror på det. Ellers hadde det vel knapt vært biler til salgs på Finn.no 8)
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by quattrokim »

Skriv i kontrakten: Selges som reperasjonsobjekt. Betre ryggdekning får du ikkje.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tommas »

Sorry asså :shock:

Skal utrolig mye til å vri seg unna kjøpsloven, spesielt om det dukker opp mangler du burde kjent til.

Masse linker om det på nett. Som sagt bra de aller fleste ikke kjenner til alle rettighetene sine ved kjøp av bruktbil.
Bilen ble solgt til ny eier «as is», som den stod. Dette i seg selv er naturligvis ikke godt nok som fraskrivelse av ansvar, men hva når bilen i tillegg fremstilles som delebil og reparasjonsobjekt?

Heller ikke dette er god nok dekning for å kunne selge en bil med uspesifiserte feil og mangler.
Bjerknez

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Bjerknez »

Gratulerer med salget Morten :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Tommas »

Ja, beklager at det druknet litt i all kjøpslovsdiskusjonen. Flott du fikk solgt, veksler ned til noe billigere og unngår fremtidige reparasjoner på en bil som tydeligvis var i ferd med å bli en mandagsbil :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Toskebloggen (Mortenolb her!) - Men dét var jo ikke meninga.

Post by Elolz »

Ja i de fleste kjøp/salg mellom privat blir det jo ikke noe styr. :) Det er ikke annet å gjøre enn å være ærlig og påpeke selv alt du kommer på. Pointet var at en god kontrakt kan være veldig nyttig forsikring mot noe styr i etterkant, da kjøper faktisk har loven på sin side i de fleste tilfeller. :thumleft Slik jeg fikk inntrykk av, så var det litt småplukk på denne bilen, og da er det greit å ha det skriftlig at kjøper visste om alt på forhånd. ;-)
Post Reply