Da har jeg fått kjørt noen timer med Slagskipet, og kan forsiktig gjøre meg opp en begynnende mening
For å ta det første først: jeg synes sykkelen ser fin ut til å være 25 år! Selvsagt litt alderslitasje rundt knapper etc, men lakk og krom er veldig bra. Den kjennes også tight ut, lite ulyder, knirking og mekanisk støy. En liten spabehandling hos Bjerknez så hadde den sikkert vært showklar!
Setet er godt, og heller ikke sprukket opp som jeg har sett på flere andre. Girkassa er ikke fan av skifting ala Super Duke, og det trengs en bestemt fot/hånd. Bremsene er linket, og fungerer godt. Ikke "øye-eple i visiret"-bremsing, men heller ikke "BREEEEEEEEMSDINJÆVEL"-dårlige.
Man trenger ikke å gire mye, 1,5 liters motor holder godt cruisetempo uten å bli andpusten. Forbikjøringer i langt over lappesnapper-fart har jeg lest at er mulig om man ikke følger med på speedometeret og glemmer manglende fartsvind pga ENORM vindskjerm. Selv kjørte jeg kun forbi i gjeldende fartsgrense, det er nemlig det man gjør på slike sykler...
Det går utrolig mye crap opp i sideboksene og bagasjerommet (nei, det er IKKE en toppboks
)
Tyngden merkes godt når man står stille og skal balansere, sette den på støtte og midtstøtte - hjertet i halsen de første gangene! Man skjønner bare at å legge den over blir tungt
Ellers forsvinner kiloene når man kommer i gang, men tror det lønner seg å være obs på manøvrering (typisk parkerinsgplass, krappe svinger i bygater, u-sving etc) da jeg mistenker at det er fort gjort å "falle inn" litt i sakte fart.
Ellers la jeg merke til at det ble forbaska varmt! Jeg er vant til å kjøre med 100% av vinden på kroppen og hjelmen, men her var det så stille at jeg måtte kjøre med visiret oppe. Med visiret lukket så kokte skallen, samt at lufta inne i hjelmen ble dårlig. Normalt sett så luftes det rimelig brutalt ut a\så snart man kommer over byfart. Måtte stoppe to ganger og legge tøy i bagasjerommet (
). Ulempen er så klart at når jeg kjørte gjennom en regnbyge så blåste ikke vinden unna regndråpene på vindskjermen en gang, de ble bare holdt på plass. Jeg ble ikke våt noe sted, men det hjelper lite om man ikke ser en dritt
Ikke noe krise i dag, men kan tenke meg at det er skummelt på høstkvelder og dårlig vær. Tror en kort billig vindskjerm burde bestilles fra ebay for testing.
Etter å ha tatt en liten runde rundt sykkelen, så er det også en del krom-pynt og duppedingser som skal av (flagg/antenner og led-lys også). I mine øyne ser det ut som det ville gjøre sykkelen litt mindre visuelt "bråkete". Finnes små plugger i riktig farge som kan settes i skruehull etc, så en eventuell neste eier kan "Kromifisere" ekvipasjen igjen om det ønskes. Kommer ikke til å gjøre noen permanente greier enda, da slike ting er viktig for andre.
Så er vel på en måte det viktigste igjen: gøy å kjøre?
Ja absolutt! Snittfarten gikk noe ned, men "maks-dragene" var langt færre og i lavere hastighet uten at jeg kjedet meg. Virkelig søndagstur-sykkel som tenkt, hvor å se seg rundt muligens får mer fokus. Helt klart godt alternativ til bil for helgetur, feks Sverige hvor veien ned ikke akkurat er Super Duke materiale.
Kommer ikke til å erstatte Super Duke'n (det var heller ikke tanken), men et knallbra supplement!
Ble ikke mye bilder, men noen få fikk jeg med:
Sånn ca dagens rute
Obligatorisk bensinfylling (nei, hverken min eller sykkelen sin våte flekk på bakken...)
Mutter'n måtte prøve (så rolig med kommentarene...)
På plass sammen med lekekameraten (KTM fikk også en liten leketur på slutten av dagen, så det ikke skulle bli urettferdig!)