Her bor Tommas - tut og kjør?

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by Tommas »

Den du linket til Palma er 2,5 til 5 liter. Den jeg har er 4 liter, så bildet lyver litt om størrelsen. Ellers ser tankingen ganske så bra ut på plass :thumleft :D

Uansett størrelse, så synes jeg en hurtigkoblet tankbag er seriøst praktisk. Tror det har kommet for å bli 8)


Fikk puslet litt i dag også, blir muligens et bilde eller to etterpå.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by Palma »

Tommas wrote:Den du linket til Palma er 2,5 til 5 liter. Den jeg har er 4 liter, så bildet lyver litt om størrelsen. Ellers ser tankingen ganske så bra ut på plass :thumleft :D

Uansett størrelse, så synes jeg en hurtigkoblet tankbag er seriøst praktisk. Tror det har kommet for å bli 8)


Fikk puslet litt i dag også, blir muligens et bilde eller to etterpå.
Morro å pusle med slik.
Ja den så veldig svæær ut , men så det etterhvert at det var noe feil proposjoner. Har jo sett maken og den er ikke dum den heller :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - En slags worklog...

Post by Tommas »

Fikk gjort litt småting i helgen,som antagligvis leder til flere småting på sikt :D

Eksosrør ble forsøkt pusset, men litt for mye dyp rust til at jeg orker å bruke mer tid på det.
Så det fikk en runde med varmebestandig lakk. Tiden vil vise hvor bestandig den faktisk er.

Alt rundt ser så klart ille ut nå, men skal ta en skikkelig motorvask til helgen. Mistenker at det hjelper en bra bit.

Vil få på plass en mer dekkende bashplate/skidplate, så da vil oljekjøler etc synes litt mindre.

Image

På sikt har jeg lyst til å ta hele røret til eksosanlegget, tidens tann har ikke vært så trivelig med utseendet.

Tok også en liten runde med svart lakk på diverse hylser til crashbars og litt andre småting som gjorde vondt i øynene. Har fått levert nedflytttere til fothvilerene, så da er planen å gi de en liten puss og lakk samtidig.

Ellers fikk jeg tatt en skikkelig prøvetur eller to med kortere skjerm, og det ble ganske så bra. Formen er litt for "rund" i kantene enda, og klarer nok enda litt mindre areal. Planen er en utgave til i papp og gaffa før plexiglass skal til pers.

Image

Image

Image

På shoppinglista står det også en liten heving av styret, speil som ikke har areal som en låvevegg (og samme aerodynamikk som en...) og en girindikator. Siste mest fordi jeg har lyst til å prøve meg på montering 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by mekkern »

Ser ikke ille ut den skjermen- men ville muligens laget den noe bredere oppover ut mot styreholkene, slik at den holdt fasongen fra lyktekåpa?
Da ville den ogsålaget litt bredere luftfelt men ikke høyere. :-k
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by Spiritofwinter »

Moro å se at små og "små" detaljer utgjør litt på utseende. Blir spennende å se hvordan det går med vindskjermen, sliter jo litt med turbulens selv, men gikk for løsningen å kappe originalskjermen heller enn å lage en ny.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by Tommas »

mekkern wrote:Ser ikke ille ut den skjermen- men ville muligens laget den noe bredere oppover ut mot styreholkene, slik at den holdt fasongen fra lyktekåpa?
Da ville den ogsålaget litt bredere luftfelt men ikke høyere. :-k
Ja, langsidene buer litt feil vei. Så enten litt rettere og videre, eller smalere og mindre.

Skal jobbe litt med det i morgen :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by mekkern »

med prinsippet at man har en spalte bak skjermen så drar en med seg mer luft oppover og erstatter noe av lufta bak skjermen slik at det ikke blir like mye undertrykk bak skjermen og da vil jeg tro det er fordelaktig med at skjermen er litt bredere?
vil vel også minske vindpress/regn på underarmene opp til albuene vil jeg tro. :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by jhn »

Jeg tror ikke vindskjermen har stor betydning for underarmene ... den er for høyt plassert.
Handguardene derimot fungerer brukbart. Jeg blir hovedsakelig våt på skuldrene.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by Tommas »

Denne skjermen er foretrukket av mange, så mulig jeg bare mer eller mindre kopierer den :D

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by Tommas »

Fikk småbiter til å få styret litt høyere.

Image

Etter en del kløing i hodet, fundering på flytting av ledninger og vaiere så endte det opp med å feste styret igjen - men i en litt høyere vinkel enn før.
Så langt perfekt, så får nøye meg med det.

Deretter var det montering av supereksklusive sidespeil fra tilbudskassa på Biltema. 90 blanke kroner investert, og resultatet ble bra :thumleft

Image

Gjorde et forsøk med akryl og varmepistol til vindskjerm, men glemte helt å ta bilder. Like greit, for det var ikke spesielt vellykket :)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by intruder »

et lite vellykket resultat kan en leve med,Tommas :thumleft

jeg hadde en lite vellykket opplevelse i 1969....å ""glemme"" kondomet for å øke nytelsen ble en dyr greie frem til `87.. :redface
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by ArcticTiger »

intruder wrote:et lite vellykket resultat kan en leve med,Tommas :thumleft

jeg hadde en lite vellykket opplevelse i 1969....å ""glemme"" kondomet for å øke nytelsen ble en dyr greie frem til `87.. :redface
Men "resultatet" var vel velykket :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Her bor Tommas (StromTrooper)

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
Tommas wrote: Ikke 100% fornøyd med formen, tror den kan ha en enda litt rettere kant langs siden. Men synes det ble en god start visuelt.
Forstår jeg godt, når du bruker papp fra Biltemaeske ;-)

Men fra spøk til alvor, dette blir et prosjekt det blir spennende å følge med på :thumleft
Strengt tatt ikke så veldig spennende .... for flere år siden var dette heftig debattert og forsket på ...turbulensen på v-strom var et velkjent fenomen, og mange løsninger ble prøvd ... av mange. World wide. Til syvende og sist endte nesten alle opp med MRA vario screen (tror jeg den heter) med overleppe og justerbar brakett fra Madstadt
Det har vært et ikke - tema i mange år nå.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by Tommas »

@jhn Eller givi airflow pluss Madstad :thumleft

I mine øyne er ulempen at jeg synes de løsningene ser ut som en låvedør, og koster også en del kroner.

Så spenningen for min del er vel å se om det går an å få til en kort løsning som gir stabil luft, til en meget lav sum samtidig som det for meg ser bedre ut :thumleft

Foreløpig så halvduger den skjermen jeg har i "høyeste stilling pluss pluss" til lengre turer i ymse vær, så gjenstår egentlig bare å få på plass en kort liten sak.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Her bor Tommas - en slags worklog...

Post by jhn »

Joda jeg ser poengene dine ... både om utseende og kroner.
Jeg ser også poenget med å prøve i hop noe selv ... Det er veldig tilfredsstillende når man får til noe smarte greier :thumleft
Post Reply