Jørgen's hverdag

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

Heisann!

Var ikke helt klar over dette forumet før nå, men har fått registrert meg og tenkte å bidra litt på moroa. Starter denne tråden for å legge ut litt bilder og for å blogge litt fra mitt motorsykkel-liv :-) daglige oppdateringer blir det nok ikke, men skal prøve å få oppdatert litt iblant.

Jeg er en 25-åring fra Hamar, som nå bor i Oslo i forbindelse med jobb. Tok lappen som 21-åring i 2011.
Ble tidlig introdusert for MC da fattern har eget hobbyverksted, og har en sterk interesse for blant annet Norton, Ducati og Moto-Guzzi(I den rekkefølgen :vs )
Da er det ikke overraskende at det skinner litt igjennom på syklene jeg har/har hatt.

Høsten 2010 kjøpte jeg en 1999 Ducati 750SS og brukte denne første året med lappen. Kjempeflott sykkel som er driftsikker og lettkjørt. Eide denne fra høsten 2010 til fram våren 2012.
Her er sykkelen:
Image

I Januar 2012 begynte jeg å se etter ny sykkel. Ikke fordi SS'en var stor nok, rask nok eller kjedelig, men fordi jeg i all hovedsak ønsket en sykkel med litt mer oppreist kjørestilling.
Utvalget var ikke så stort i Januar, men SS'en ble solgt og drømmesykkelen dukket opp :) Det ble en helt strøken 2001 Ducati S4 Monster.
I de flotteste fargene på en S4, grå metallic sykkel, med rød felger. Dette er sykkelen jeg har savnet mest av alle jeg har hatt.
Fantastisk sykkel, fantastisk motor og fantastisk sjarm.
Her er den:
Image

Image

Men, moroa tok slutt. Jeg var student ved Høgskolen i Telemark, hvor jeg begynte i 2011, og fant ut at jeg egentlig ikke hadde råd til Monster'n. Den ble solgt Februar 2013.
Hadde egentlig ikke særlig planer om å kjøpe meg sykkel igjen dette året, men utrolig hvor rart det er å ikke ha sykkel :roll
Fattern hadde en 1998 ST2 som ikke ble brukt noe særlig, så jeg forhandlet meg til en god pris, og kjøpte den.
Den hadde stått ubrukt en liten stund, så jeg tok en skikkelig service på den før den ble tatt i bruk.
Nye dekk, ventiljustering, lakkering av felger, ordnet en liten oljelekkasje på toppen på den horisontale sylinderen, og generell service.
For de av dere som er skeptisk til Ducati og driftsikkerhet, så kan jeg fortelle at etter 70 000km, var fabrikkhoninga i sylinderen fortsatt synlig og motoren var i ypperlig stand ;-)
Slik ble den:
Image

Image

Hadde en knallfin sommer på ST2'en. Men, den ble solgt på høsten samme år. Siste året på studiet skulle fullføres, og jeg måtte ha litt kapital til å komme gjennom året 2013-2014 :vs

Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe noen sykkel i 2014, men jeg og fattern kom over et "barnfind" i Trønderlag.
Vi ble tipset om to Guzzier som stod på en låve og at eieren var dement og at familien hans ønsket å kvitte seg med syklene. Vi reiste oppover med henger og godt humør, resultatet ble en 1969 V7 Spesial på meg, og en 1974 850T på fattern, laaaaangt under markedspris :vs
Fattern bygget sin om til cafe racer(den var å se på Moto Guzzi-standen på MC-messa i år), mens min fikk litt TLC, kjørt noen småturer og deretter solgt med god fortjeneste :-)
Her er noen bilder av Spesialen min:
Image

Image

Image

Etter salget av Guzzien hadde jeg ingen sykkel, og sånn kan det ikke være, så denne våren begynte jakten på sykkel, igjen.
Drømmesykkelen dukket opp, en sykkel jeg hadde drømt om siden jeg var liten sneip, nemlig en Ducati 916. En sykkel jeg syns er den absolutt flotteste som noensinne er blitt laget :prf
Denne er jeg veldig fornøyd med, og har ingen planer om å selge den med det første. Ser ut til at det blir den første sykkelen jeg har mer enn èn sesong :D
Image

Ble også en annen impulshandel Mai-måned :-k
Fant en Yamaha XS500 som jeg tenkte kunne være et veldig fint vinterprosjekt til vinteren som kommer. Ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre med denne enda, men noe blir det.
Kommer nærmere tilbake til det etterhvert. Hel og fin sykkel. Tilogmed fått kjørt 1000km med den :vs

Image

Tror det er en grei oppsummering hittil, kommer med mer etterhvert :-)
Jørgen
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Jørgen's hverdag

Post by supermons »

Velkommen til forumet!

God samling sykler det der :) Tenker oppussing eller ombygging av Yamaen?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jørgen's hverdag

Post by tshansen »

Er ikke en sykkelsamling å være flau over det der \:D/
Det er noe helt eget med Ducati :twisted: :twisted:

Velkommen hit, skal bli kjekt å følge med i denne loggen også :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

supermons wrote:Velkommen til forumet!

God samling sykler det der :) Tenker oppussing eller ombygging av Yamaen?
Takk for det! :)

Jeg vet neimen ikke helt enda.. :-s
Jeg liker egentlig sykkelen veldig godt som den er, samtidig så blir jeg stadig inspirert av forskjellige Tracker-bygg som jeg ser rundt omkring. Jeg har litt sprekere framgaffel og eikefelger liggende, så jeg har hvertfall planer om bytte om til det. Blir 18" både foran og bak mot 19" foran og 18" som det er idag, men tror kåpe og resten av stilen får bli \:D/

Men, først av alt må jeg ta en liten runde på motoren. Komptest resulterte i ganske nøyaktig 5 i begge sylindre(noe som er 5 for lite [-X ). Håper nye stempelringer, honing av sylindre, slipe ventiltetninger og justering av ventiler skal løse det, men vi får se.

Har du erfaring med denne type sykkel? :) isåfall, noen tips?
Jørgen
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

LordShaft wrote:Er ikke en sykkelsamling å være flau over det der \:D/
Det er noe helt eget med Ducati :twisted: :twisted:

Velkommen hit, skal bli kjekt å følge med i denne loggen også :thumleft
Takk for det Lordshaft!

Ja, det er det - jeg er egentlig veldig altspisende innen MC, men jeg havner stadig vekk tilbake på Ducati :twisted:
Jørgen
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jørgen's hverdag

Post by tshansen »

Jeg har faktisk bare opplevd ett sykkelmerke som har gitt meg litt av den "sjel" opplevelsen som jeg hadde med ducati. Den følelsen av å eie noe helt ekstraordinært, noe som fikk folk til å nesten behandle deg litt annerledes, å det er KTM! Men det er fortsatt ikke det samme som å eie en Ducati :smt055

Kanskje det har noe med V-Twin å gjøre :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

LordShaft wrote:Jeg har faktisk bare opplevd ett sykkelmerke som har gitt meg litt av den "sjel" opplevelsen som jeg hadde med ducati. Den følelsen av å eie noe helt ekstraordinært, noe som fikk folk til å nesten behandle deg litt annerledes, å det er KTM! Men det er fortsatt ikke det samme som å eie en Ducati :smt055

Kanskje det har noe med V-Twin å gjøre :-k
Skjønner veldig godt hva du mener! Må være noe med den rampete motorkarakteren, litt ujevne gangen og den flotte lyden. (Og i ducati sitt tilfelle; dyre servicer :lol: ) Eller er det bare vi som er litt sære? Sære på en god måte i såfall \:D/

Selv har jeg aldri hatt gleden av å teste en KTM V-twin, men det er høyt på ønskelisten.
Må da bli en Duke da jeg er redd jeg ikke når ned til bakken på din type sykkel :shock:
Jørgen
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Jørgen's hverdag

Post by Elolz »

Kjekt å se deg her, kjente igjen syklene men ikke nye nicket, hehe. ;-) Ser gjerne flere bilder av Ducatien din! :D
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

Hehe, jeg regnet kanskje med at noen kjente de igjen ja, selvom jeg ikke har vært så aktiv i det andre foraet. Dess mindre aktiv etter at flere pakket snippen og forlot, så da var det godt å se igjen mange her :D

Flere bilder skal du få se \:D/

I slutten av Januar og begynnelsen på Februar begynte jeg virkelig å kjenne på at jeg ikke hadde noen sykkel klar til sesongen.. Bestemte meg tilslutt for å finne en OK sykkel innenfor et budsjett på 50' . Var lite spennende på markedet faktisk, spesielt på Ducati-fronten. En og annen 750 Monster, men gjerne da til over 50'. Fikk etterhvert tips om at sønnen til en gammel venn av pappa hadde en 1998 916S stående, som han hadde forsøkt å selge høsten i forveien. Tok kontakt med han, og etter mye om og men mtp. pris, så ble vi enige, og det innenfor budsjettet mitt :) Han hadde hatt sykkelen siden 2001 og jobber som tekniker, så den var godt fulgt opp. Gått 47000 km. Bakdelen med sykkelen var at den hatt en støttevelt, så litt riper og sprekker i kåpa, samt en sprekk i frontkåpa. Tror det var litt av grunnen til at den ikke ble solgt på høsten også, i tillegg til at prisen den var utlyst med var ganske høy. Jeg liker jo å skru og styre litt, så jeg var ikke noe bekymret ovenfor de skadene.

Satte oss i bilen før 05.00 en søndagsmorgen og kjørte avgårde gjennom Østerdalen og til endepunktet - Alvdal. Dette var i midten av februar, så sykkelen måtte hentes på henger.

Første bildet av sykkelen. Ikke det beste bildet, men den ser jo hel og grei ut.
Image

Etter å ha fått den hjem i garasjen til pappa, så brukte jeg vårparten på service og litt shining. Sjekket ventiler, byttet registerreimer, byttet framdrevet, overhalte calippere foran, samt bytte av olje og filter. Også en god polering :)

Her er noen bilder fra den turen jeg hadde.
Image

Image

Har alltid vært veldig svak for monoseat med hvitt på denne, så etter å ha speidet Ebay noen timer så fant jeg en ganske god kina-seat til 900,-. Var veldig spent på denne, men den viste seg å være absolutt god kvalitet. Tilogmed lakken og passformen var bra. Den er også i plast, mot glassfiber som mange av kina-kåpene er. Måtte også ha noe tankbeskyttelse da jeg er litt kort i arma som resulterer i at jeg støtter meg litt på tanken etter en del mil i salen :roll:

Med mono-seat, men uten tankbeskyttelse.
Image

Image

Her er tankbeskyttelsen. Ble også bestilt på ebay. En tysker som støper de selv - god kvalitet og god pris :)
Image

Image

Image
Jørgen
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jørgen's hverdag

Post by tshansen »

Image

Image

Jeg får nesten tårer i øynene når jeg ser tilbake på de gamle bildene. Synd at jeg måtte selge, dette var virkelig en sykkel jeg hadde lyst å beholde.

Var den 916 din holdt alle servicer på osv? Måtte skru mye på den selv annet enn kåpe?

Her er en blogg du bør gløtte i. Vet at Rerell er å finne her inne av og til, men har ikke oppdatert bloggen sin på en stund. Den 998'en hans har jeg siklet mye på :twisted: :twisted:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?p=282999#p282999
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

Flott 748 du hadde! Virkelig flott =D>
Du hadde også Marchesini-felgene jeg drømmer om på min :D
Hadde du den lenge eller? Mye påkost?

Min 916 hadde hatt alle servicer, men ingen hos verskted. Kun av av han som hadde den før meg, så skal innrømme at jeg var noe skeptisk..
Derfor prutet jeg også ganske mye på den, da jeg ville ha litt rom for eventuell påkost.
Den var utlyst for 69000,- men jeg fikk tilslutt for 46000,- .

Som kjent, som du sikkert også kjenner igjen fra 748'n, så er ventilløftere et problem på disse. I tillegg er de også ganske dyre i innkjøp, og det er 16 av dem :lol: Så jeg demonterte alt av plast og stod tilslutt igjen med en helt naken sykkel. Tok av registerreimer og vippet ut kammene. Til min store glede så alle ventilløfterne fine ut, ikke noe flassing, så jeg slapp noe påkost på disse heldigvis. Men siden dette har jeg kjørt nesten 5000km, så nå i vinteren så skal jeg levere den hos Løvaas så de får tatt en nøyere sjekk og justert opp ventilene.

Takk for link til Rerell sin blogg. Jeg så den sykkelen når den var tilsalgs, og herregud, ingen ord som beskriver den sykkelen. Mer strøkent eksemplar er vel ikke mulig å oppdrive??
Jørgen
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jørgen's hverdag

Post by tshansen »

Jeg kjøpte min av en danske som hadde den stående i norge. Den var ikke påkostet noe annet en hekk og anlegg. Bortsett fra det var den helt original. Var en 748S jeg hadde. Jeg mener å huske at vippearmene før 2000 var et problem, at de gikk for mer solid materiale etter dette. Du kan se litt om dette i på førstesiden til rerell.

Jeg stelte utrolig fint med den sykkelen. Skrudde alt selv. Eneste problemet jeg hadde var den gangen en originalt montert Datatool alarm, som gjorde at ikke bensinpumpen slo inn når jeg skrudde på tenningen. Tror du jeg klødde meg mye i hodet før jeg klarte å feilsøke meg til det problemet :roll:
Å for en sykkel det var å kjøre. Som du ser, det er noe magisk med Ducati. Det vekker noe i meg altså :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Jørgen's hverdag

Post by Jørgen »

Skjønner :) Så du trengte ikke bytte noen vippearmer i ditt eierskap?
Vet at det har vært et ekstra stort problem på 748-modellene. Usikker på om det kan litt å gjøre med at det er kvassere kamming på disse. Når man ser vinkelen på kammen på en 748, så er det naturlig å tro det hvertfall. Jeg har jo den "snilleste" utgaven av 916, bare en helt vanlig S med 105hk orginalt, og kammen på denne er mye mer oval enn på 748 og SPS/R utgavene.

Moro å skru selv 8) Det er vel en del vanskeligere nå som syklene blir mer og mer fulle av elektronikk.

Jeg fjernet faktisk et par Datatool-klistremerker på sykkelen min her i vår også, så tenker at det har vært en del av samme mikkmakket på min :lol: Kanskje jeg bør ta en titt på om det er noe startsperre-komponenter på min også. Har du noen tips til hva jeg bør se etter?
Jørgen
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jørgen's hverdag

Post by tshansen »

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Jørgen's hverdag

Post by supermons »

Jørgen wrote: Har du erfaring med denne type sykkel? :) isåfall, noen tips?
Ikke akkurat den, men pusser opp en GSX750 selv, så gøy å se hva andre gjør :)

Hvilken årsmodell er det?
Post Reply