Page 61 of 80

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 26 May 2018 10:13
by Snikkeren
hakhap wrote:Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?
Så du ikke absolutt HELE videoen altså?? :erte :smt003

Vi brukte over 7 timer på å filme alt dette. Men da var det jo ikke bare filming, men en god del prat også. :thumleft

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 26 May 2018 10:24
by ojda
Liker bedre og bedre :thumleft
Men så så jeg hele filmen også jeg da :lol: :lol:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 26 May 2018 10:25
by Snikkeren
ojda wrote:Liker bedre og bedre :thumleft
Men så så jeg hele filmen også jeg da :lol: :lol:
[emoji23][emoji23][emoji106]

Re: RE: Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 26 May 2018 10:33
by hakhap
Snikkeren wrote:
hakhap wrote:Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?
Så du ikke absolutt HELE videoen altså?? :erte :smt003

Vi brukte over 7 timer på å filme alt dette. Men da var det jo ikke bare filming, men en god del prat også. :thumleft
Nei såg bare 3/4 sen måtte jeg leke med barnen :)

misspelling with autocorrect

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 26 May 2018 11:31
by Snikkeren
hakhap wrote:Nei såg bare 3/4 sen måtte jeg leke med barnen :)

misspelling with autocorrect
[emoji106][emoji106] Jeg bare måtte, siden vi snakker om deg mot slutten. [emoji23]

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 19:31
by tshansen
Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.

Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?

Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor? :-k :-k

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 19:38
by Snikkeren
tshansen wrote:Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.

Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?

Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor? :-k :-k
Prøv å kjør ned en lang bratt bakke med sand/gjørme/mye løsgrus. Da skjønner du fort hvorfor det kan være greit å ha muligheten til å låse bakhjulet. [emoji106]

Re: RE: Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 19:49
by Palma
Snikkeren wrote:
tshansen wrote:Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.

Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?

Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor? :-k :-k
Prøv å kjør ned en lang bratt bakke med sand/gjørme/mye løsgrus. Da skjønner du fort hvorfor det kan være greit å ha muligheten til å låse bakhjulet. [emoji106]
Konklusjon: Begge har rett. Men nå er det visst litt macho å kjøre uten da, slenge bakhjulet rundt hindringer og ta "brekksladd"

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 19:52
by tshansen
Jeg ser bare at veldig mange veldig erfarne førere, fraråder det på filmene de legger ut på youtube... Elektronikken redder deg langt oftere enn behovet for å kunne låse bakhjulet. Men jeg har ikke peiling, derfor jeg spør.... Jeg merker veldig stor forskjell når jeg kjører med ABS innkoblet. Å jeg driver jo på å tørrtrener noe jævlig for tiden :plystre

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 20:23
by Snikkeren
Jeg liker ihvertfall best å ha muligheten til å låse bakhjulet. Ikke nødvendigvis for å bremse ut bakhjulet, men for å ha mulighet til å låse det litt i bratte nedoverbakker med mye løs masse. Hvis man ikke har mulighet til det kan det gå temmelig fort nedover.

Jeg har ikke opplevd noen ulemper med det enda. Hvis man kjenner at bakhjulet begynner å skli ut, er det bare å lette litt på bakbremsen igjen, før man bremser me bakhjulet igjen.

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 20:47
by knutk
tshansen wrote:Jeg ser bare at veldig mange veldig erfarne førere, fraråder det på filmene de legger ut på youtube... Elektronikken redder deg langt oftere enn behovet for å kunne låse bakhjulet. Men jeg har ikke peiling, derfor jeg spør.... Jeg merker veldig stor forskjell når jeg kjører med ABS innkoblet. Å jeg driver jo på å tørrtrener noe jævlig for tiden :plystre
Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 21:48
by tshansen
knutk wrote: Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.
Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater om :lol: :redface
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen. \:D/

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 22:29
by kvase
tshansen wrote:
knutk wrote: Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.
Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater om :lol: :redface
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen. \:D/
Må Kælve noe da så blir alt ting bedre etterpå
Image

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 22:59
by knutk
kvase wrote: Må Kælve noe da så blir alt ting bedre etterpå
Image
Har da ingen hensikt å investere i veltebøyler om man ikke bruker dem \:D/

@tshansen: Enduro vs Enduro-pro, så høres det fornuftig ut. Pro-mode er tilpasset knastedekk ala TKC80, så med dekke med tettere mønster vil nok ikke pro-mode funke så godt, som du allerede har påpekt.

Re: Snikkerens Lekeplass.

Posted: 28 May 2018 23:04
by ojda
tshansen wrote:
knutk wrote: Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.
Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater om :lol: :redface
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen. \:D/
Nå er vel "gammeldags :erte enduro pro ment for knastedekk (bedre grep)?
Sjøl har jeg ikke vanlig enduro (uten pro) men heller mulighet til å konfigurere abs og traction i steps :k

Sikkert bede for å få oppsett just som man ønsker, men krever litt mer bevisthet på hva man ønsker :roll:

Foreløbig har jeg bare gått ett stepp ned på begge fra "full pro" å det er ut til å fungere greit?
Men her trengs det mye mere prøving :thumleft