MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 okt 2018 05:34

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 964 innlegg ]  Gå til side Forrige 159 60 61 62 6365 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 10:13 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2299
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
hakhap skrev:
Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?


Så du ikke absolutt HELE videoen altså?? :erte :smt003

Vi brukte over 7 timer på å filme alt dette. Men da var det jo ikke bare filming, men en god del prat også. :thumleft

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 10:24 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5446
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Liker bedre og bedre :thumleft
Men så så jeg hele filmen også jeg da :lol: :lol:

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 10:25 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2299
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
ojda skrev:
Liker bedre og bedre :thumleft
Men så så jeg hele filmen også jeg da :lol: :lol:



_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 10:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 06:50
Innlegg: 2412
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Snikkeren skrev:
hakhap skrev:
Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?


Så du ikke absolutt HELE videoen altså?? :erte :smt003

Vi brukte over 7 timer på å filme alt dette. Men da var det jo ikke bare filming, men en god del prat også. :thumleft
Nei såg bare 3/4 sen måtte jeg leke med barnen :)

misspelling with autocorrect

_________________
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 11:31 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2299
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
hakhap skrev:
Nei såg bare 3/4 sen måtte jeg leke med barnen :)

misspelling with autocorrect


Jeg bare måtte, siden vi snakker om deg mot slutten.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 19:31 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17303
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.

Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?

Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor? :-k :-k

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 19:38 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2299
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
tshansen skrev:
Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.

Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?

Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor? :-k :-k


Prøv å kjør ned en lang bratt bakke med sand/gjørme/mye løsgrus. Da skjønner du fort hvorfor det kan være greit å ha muligheten til å låse bakhjulet.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 19:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2931
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Snikkeren skrev:
tshansen skrev:
Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.

Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?

Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor? :-k :-k


Prøv å kjør ned en lang bratt bakke med sand/gjørme/mye løsgrus. Da skjønner du fort hvorfor det kan være greit å ha muligheten til å låse bakhjulet.
Konklusjon: Begge har rett. Men nå er det visst litt macho å kjøre uten da, slenge bakhjulet rundt hindringer og ta "brekksladd"

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 19:52 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17303
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Jeg ser bare at veldig mange veldig erfarne førere, fraråder det på filmene de legger ut på youtube... Elektronikken redder deg langt oftere enn behovet for å kunne låse bakhjulet. Men jeg har ikke peiling, derfor jeg spør.... Jeg merker veldig stor forskjell når jeg kjører med ABS innkoblet. Å jeg driver jo på å tørrtrener noe jævlig for tiden :plystre

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 20:23 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2299
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Jeg liker ihvertfall best å ha muligheten til å låse bakhjulet. Ikke nødvendigvis for å bremse ut bakhjulet, men for å ha mulighet til å låse det litt i bratte nedoverbakker med mye løs masse. Hvis man ikke har mulighet til det kan det gå temmelig fort nedover.

Jeg har ikke opplevd noen ulemper med det enda. Hvis man kjenner at bakhjulet begynner å skli ut, er det bare å lette litt på bakbremsen igjen, før man bremser me bakhjulet igjen.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 20:47 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1191
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
tshansen skrev:
Jeg ser bare at veldig mange veldig erfarne førere, fraråder det på filmene de legger ut på youtube... Elektronikken redder deg langt oftere enn behovet for å kunne låse bakhjulet. Men jeg har ikke peiling, derfor jeg spør.... Jeg merker veldig stor forskjell når jeg kjører med ABS innkoblet. Å jeg driver jo på å tørrtrener noe jævlig for tiden :plystre


Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 21:48 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17303
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
knutk skrev:
Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.

Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater om :lol: :redface
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen. \:D/

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 22:29 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 1372
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
tshansen skrev:
knutk skrev:
Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.

Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater om :lol: :redface
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen. \:D/

Må Kælve noe da så blir alt ting bedre etterpå
Bilde

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 22:59 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1191
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
kvase skrev:
Må Kælve noe da så blir alt ting bedre etterpå
Bilde


Har da ingen hensikt å investere i veltebøyler om man ikke bruker dem \:D/

@tshansen: Enduro vs Enduro-pro, så høres det fornuftig ut. Pro-mode er tilpasset knastedekk ala TKC80, så med dekke med tettere mønster vil nok ikke pro-mode funke så godt, som du allerede har påpekt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2018 23:04 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5446
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
tshansen skrev:
knutk skrev:
Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen. :lol:

Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.

På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.

Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater om :lol: :redface
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen. \:D/


Nå er vel "gammeldags :erte enduro pro ment for knastedekk (bedre grep)?
Sjøl har jeg ikke vanlig enduro (uten pro) men heller mulighet til å konfigurere abs og traction i steps :k

Sikkert bede for å få oppsett just som man ønsker, men krever litt mer bevisthet på hva man ønsker :roll:

Foreløbig har jeg bare gått ett stepp ned på begge fra "full pro" å det er ut til å fungere greit?
Men her trengs det mye mere prøving :thumleft

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 964 innlegg ]  Gå til side Forrige 159 60 61 62 6365 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner