Premien beregnes vel basert på statistikkojda wrote:Er dere forresten klar over at den koster mindre i forsikring enn TigerBærta
ojda`s kosekrok
Re: ojda`s lille hjørne
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
Vi er vel alle enige om at det er alfabetet som har siste ordet hva pris angårknutk wrote:Premien beregnes vel basert på statistikkojda wrote:Er dere forresten klar over at den koster mindre i forsikring enn TigerBærta
å alle vet vel at "S" er ganske så ufarlig
Nei den statistikk-teorien svelger jeg ikke helt
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- kvase
- Posts: 4041
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: ojda`s lille hjørne
Nå lurer jeg på hvorfor man skal prate enkelt typer av mc-er ned å ikke se dem`s potensialer men henge seg opp i alskens rare diverse egen meninger som tyter frem fra busker og ikke kratt bevokste områder
-
Å hvor rart det er er å se på helligdommen til enkelte ang type mc (merke) blir pøst på ufor trøttende om at det er best.-
.
Ville tru at mange ville fått en aha opplevelse ved litt prøving
-
Å hvor rart det er er å se på helligdommen til enkelte ang type mc (merke) blir pøst på ufor trøttende om at det er best.-
.
Ville tru at mange ville fått en aha opplevelse ved litt prøving
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
Det er vel kun Hansen som har hatt noe som kan oppfattes "litt negativ tone" til KTM Adventure her (jeg sa kan oppfattes), å i retferdighetens navn er han en av de som tidligere har eiet en Superadventure o byttet den ut veldig prematurt fordi han var veldig misfornøyd med flere ting/feil ved den.kvase wrote:Nå lurer jeg på hvorfor man skal prate enkelt typer av mc-er ned å ikke se dem`s potensialer men henge seg opp i alskens rare diverse egen meninger som tyter frem fra busker og ikke kratt bevokste områder
-
Å hvor rart det er er å se på helligdommen til enkelte ang type mc (merke) blir pøst på ufor trøttende om at det er best.-
.
Ville tru at mange ville fått en aha opplevelse ved litt prøving
I tillegg er han en aning glad i å erte (meg)
Men det skal sies, at jeg er takknemlig for å høre alle erfaringer som jeg ikke har enda.
Både positive og negative
Netopp derfor skrev jeg litt om hvilken overraskelse jeg fikk med denne sykkelen på Fredag
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: ojda`s lille hjørne
Tipper det er en kombinasjon, og kanskje også varierende fra selskap til selskap.ojda wrote:Vi er vel alle enige om at det er alfabetet som har siste ordet hva pris angårknutk wrote:Premien beregnes vel basert på statistikkojda wrote:Er dere forresten klar over at den koster mindre i forsikring enn TigerBærta
å alle vet vel at "S" er ganske så ufarlig
Nei den statistikk-teorien svelger jeg ikke helt
Da jeg byttet fra 1300GT til 1200GSA ble jeg forbauset over at forsikringspremien til GSA var høyere enn for GT, som er en klart kraftigere, dyrere og raskere sykkel.
Svaret til Gjensidige var at GS/GSA var en sykkel brukt til offroad, og skader var mye hyppigere enn hos feks 1300S/GT (som jeg brukte som sammenligning). Så Gjensidige bruker i allefall statistikk som en del av sine beregninger.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
Joda, selvfølgelig er det di som gjør jobben grundigere enn andre, men det er vel liten tvil om at en R i slutten av modellnavnet skjelden gjør noe positivt med prisen på forsikringenknutk wrote:Tipper det er en kombinasjon, og kanskje også varierende fra selskap til selskap.ojda wrote:Vi er vel alle enige om at det er alfabetet som har siste ordet hva pris angårknutk wrote:
Premien beregnes vel basert på statistikk
å alle vet vel at "S" er ganske så ufarlig
Nei den statistikk-teorien svelger jeg ikke helt
Da jeg byttet fra 1300GT til 1200GSA ble jeg forbauset over at forsikringspremien til GSA var høyere enn for GT, som er en klart kraftigere, dyrere og raskere sykkel.
Svaret til Gjensidige var at GS/GSA var en sykkel brukt til offroad, og skader var mye hyppigere enn hos feks 1300S/GT (som jeg brukte som sammenligning). Så Gjensidige bruker i allefall statistikk som en del av sine beregninger.
Jeg fikk selv redusert forsikringstilbud på Tigeren (uten at det er noen R i den) med borti 50% etter en lengere dialog med avdelingslederen i et selskap (mener det var Trygg) ved å forklare han hva en Triumph 1200 er for type sykkel (de hadde veldig avvikende priser mot GS)
Skal sies at jeg alikevel endte opp i annet selskap
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: ojda`s lille hjørne
Jeg har hatt en lang prat om forsikring med en som faktisk jobbet med risikovurdering i Storbrand. Nå er det en del år siden, men den gang var ble prisen satt ut fra en kombinasjon av egen statistikk (vektet høyest) og litt andre faktorer (bla andres priser). Mao selv om en sykkel var "trygg" i deres statistikk, så ville de legge på prisen en del om alle andre klassifiserte den som risikabel (føre var prinsippet, og et ønske om å tjene litt ekstra...).
Egen statistikk var alltid viktigst, mens det ble større andel synsing om de hadde få forsikret av typen eller andre selskaper priset veldig forskjellig.
Denne prisen ble selvsagt også kombinert med den faktiske brukeren av sykkelen, som igjen var en ekstremt viktig faktor. Forskjellige typer ulykker rammet også forskjellige typer sykler og brukere. Feks ung bruker med R-sykkel: om ulykken først var ute, så ble det som regel kondemnering og høy utbetaling. Eldre bruker på cruiser: mer vanlig med "sakte fart velt", mindre utbetaling.
Som sagt en god del år siden, så ting forandrer seg nok noe, men til syvende og sist dreier all forsikring seg om å sette riktig risiko på objektet. Da kommer man ikke utenom statistikk
Egen statistikk var alltid viktigst, mens det ble større andel synsing om de hadde få forsikret av typen eller andre selskaper priset veldig forskjellig.
Denne prisen ble selvsagt også kombinert med den faktiske brukeren av sykkelen, som igjen var en ekstremt viktig faktor. Forskjellige typer ulykker rammet også forskjellige typer sykler og brukere. Feks ung bruker med R-sykkel: om ulykken først var ute, så ble det som regel kondemnering og høy utbetaling. Eldre bruker på cruiser: mer vanlig med "sakte fart velt", mindre utbetaling.
Som sagt en god del år siden, så ting forandrer seg nok noe, men til syvende og sist dreier all forsikring seg om å sette riktig risiko på objektet. Da kommer man ikke utenom statistikk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
Det hevdes jo også at statistikk er den beste veien til det resultatet man selv ønsker
Det med forsikringspriser er jaffal en jungel det ikke går an å beregne seg ut av
Det med forsikringspriser er jaffal en jungel det ikke går an å beregne seg ut av
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: ojda`s lille hjørne
Jeg er så heldig å ha RR i navnet på sykkelen, tross det ikke er en RR i klassisk forstand.
Trygg ringte meg i uken å lurte på om jeg ville være interessert i å prate forsikring. Klart det så jeg men først ønsker jeg høre hva dere skal ha for å forsikre sykkelen. Etter 1 time får jeg en sms med hva de ønsket seg sånn før pakke pris etc. Svarte at det var 3x mer enn hva jeg betaler idag. Hørte ikke mer fra de etter det....
misspelling with autocorrect
Trygg ringte meg i uken å lurte på om jeg ville være interessert i å prate forsikring. Klart det så jeg men først ønsker jeg høre hva dere skal ha for å forsikre sykkelen. Etter 1 time får jeg en sms med hva de ønsket seg sånn før pakke pris etc. Svarte at det var 3x mer enn hva jeg betaler idag. Hørte ikke mer fra de etter det....
misspelling with autocorrect
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
Har hatt noen slike selgere på tråden fra tid til annen jeg også, pleier først å spørre om pris mc (enklest sånn)hakhap wrote:Jeg er så heldig å ha RR i navnet på sykkelen, tross det ikke er en RR i klassisk forstand.
Trygg ringte meg i uken å lurte på om jeg ville være interessert i å prate forsikring. Klart det så jeg men først ønsker jeg høre hva dere skal ha for å forsikre sykkelen. Etter 1 time får jeg en sms med hva de ønsket seg sånn før pakke pris etc. Svarte at det var 3x mer enn hva jeg betaler idag. Hørte ikke mer fra de etter det....
misspelling with autocorrect
Når de ikke er i nærheten av å kunne matche drar de somregel fram samleforsikrin.
Lar de av og til få regne på hele pakka, men til gode å finne noe varp der
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: ojda`s lille hjørne
Se her ja selv eldre kan bli fornuftige innimellom også [emoji23]
Artig lesning det angående prøvekjøringen av 1290s, lurer på hvordan den er iforhold til min 1190.
Blir spennende å se hva du ender opp med til neste år, men jeg har en følelse av at du ikke kommer på hverken ny triumph tiger, eller BMW r1200gs.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Artig lesning det angående prøvekjøringen av 1290s, lurer på hvordan den er iforhold til min 1190.
Blir spennende å se hva du ender opp med til neste år, men jeg har en følelse av at du ikke kommer på hverken ny triumph tiger, eller BMW r1200gs.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
freddy123 wrote:Se her ja selv eldre kan bli fornuftige innimellom også [emoji23]
Artig lesning det angående prøvekjøringen av 1290s, lurer på hvordan den er iforhold til min 1190.
Blir spennende å se hva du ender opp med til neste år, men jeg har en følelse av at du ikke kommer på hverken ny triumph tiger, eller BMW r1200gs.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tiger blir det ikke denne gangen
GS er faktisk høyaktuell, å det samme er KTM'n, ting som innbyttepris kan bli avgjørende for utfallet.
Fakta om begge kjøretøyene er saumfart over lengere tid, men Ny-Gs'n er ikke prøvekjørt enda da.
Den ene lytter til fornuften, og den andre til rebellen i "Gamle Ojda"
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: ojda`s lille hjørne
Litt spent på å se hvem som vinner... Den KTM'n hvordan er salen på den da? Har hørt at det er noe ala 2"x2" ? Du kjører jo noen lange turer og, ikke bare Ojda-turer...
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: ojda`s lille hjørne
Njaa, 2 x 2 er vel noe uretferdig å sammenligne med
Men kansje heller stolene i klasserommet på 70-tallet
Mener, formen er jo ikke helt borte og bredden er jo der men stopping er det ikke flust med
Må nok tilpasses ojda's stump ved langturer
Men på den andre siden bruker jeg jo pute ved lange turer i dag også.
Men kansje heller stolene i klasserommet på 70-tallet
Mener, formen er jo ikke helt borte og bredden er jo der men stopping er det ikke flust med
Må nok tilpasses ojda's stump ved langturer
Men på den andre siden bruker jeg jo pute ved lange turer i dag også.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Gielas
- Posts: 1179
- Joined: 15 Oct 2015 09:32
- MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS - Location: Sandefjord
Re: ojda`s lille hjørne
Moro å følge med på dine + og - for den ene eller den andre / tredje eller fjerde, Arneojda wrote:Njaa, 2 x 2 er vel noe uretferdig å sammenligne med
Men kansje heller stolene i klasserommet på 70-tallet
Mener, formen er jo ikke helt borte og bredden er jo der men stopping er det ikke flust med
Må nok tilpasses ojda's stump ved langturer
Men på den andre siden bruker jeg jo pute ved lange turer i dag også.
Spennende, rett og slett.
Gielas