Elolz - Honda VTR SP1

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Skulle få båten løftet utpå igjen i dag, men noen smartinger hadde parkert trucken inne, så vi utsatte det inntil videre. Jeg begynte å skru meg frem til anoden i kjølesystemet, dekselet den er skrudd fast i satt veldig fast, men fikk rikket den løs etterhvert. Var en pakning mellom som var gått i oppløsning, så den må jeg bestille ny, men sjokket var når jeg fikk se anoden, denne tror jeg ikke kan ha vært byttet siden motoren var ny. :shock:

Han jeg kjøpte båten av hadde den på full service m/ventilsjekk hos MC Marine vinteren 2014. På kvitteringen står det at anoder ble kontrollert. De utvendige anodene var nok greie, de så HELT annerledes ut og ikke i nærheten så korrodert som dette. Så jeg har en "liten" mistanke om at de har glemt å sjekke den i kjølesystemet:
Image

Anoden er helt korrodert fast i både bolten og dekselet den sitter på, så her må jeg nok få fatt i ny bolt, deksel og pakning. :evil: Jeg visste ikke at det var anode i kjølesystemet engang, jeg bare bestilte deler fra West System, og spurte de hvor denne anoden satt da jeg ikke fant den utvendig. Flaks at de har kontroll på dette ihvertfall. :thumleft Er det forresten vanlig å ha anode i kjølesystemet på påhengsmotorer? :-k Kan isåfall være noe å sjekke opp i for de som har påhengsmotor her inne!

Sjekket litt nøyere over motoren og oppdaget også en bensinslange til forgasseren som ikke så helt god ut som jeg må få byttet:
Image

Så nå er sjøsettingen utsatt i påvente av deler så jeg får fikset dette først. :(
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Jessda.. Var nede med båten i dag, og der var motoren stjålet :evil: Jeg var sist nede på søndag og sjekket til den, og ene i båtforeningen sa den var borte i går når han var nede, men han trodde jeg hadde tatt den hjem for å ta servicen. Båten har jo bare vært på land i noen dager, så det virker nesten som tyvene har holdt havnen under oppsikt, og det er jo en litt ekkel følelse. Har vært å anmeldt saken på politistasjonen og meldt det inn til forsikringsselskapet.

Båtmotoren var låst med hengelås, og i tillegg har de tatt med seg bensintank og slange, batteri, ledningsnett, noe luker inni båten, fiskeutstyr/sluker, en fender, og knukket en åre. :evil: De må ha kappet låsen og bare lempet alt inn i en varebil, utrolig hvor frekk det går an å bli... Er så forbanna. Akkurat betalt for å få den løftet på land, tatt service på og brukt noe lapper i reservedeler i tillegg. Nå blir det 4.000kr i egenandel og mye styr, så spørs det hva jeg får dekket på forsikringen.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Toven »

Man finner ikke ord for sånn pakk som gjør slikt faenskap altså :evil: :evil:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Dessverre så er det slik at ikke en drit får stå i fred lengre. Å da spesielt båter. De er litt mindre "oppsyn" rundt og ligger veldig beleilig til ofte. Nei det skulle vært klippet en finger for hvert lovbrudd som ble gjort på denne måten [-( [-( [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Flanker »

Hello, Saudi Arabia [emoji23]
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Snikkeren »

Det verste er at selv om det eventuelt er video-overvåkning av området, så er det stor sannsynlighet for at det bare blir henlagt uansett.

Vi hadde en episode på jobben for et par år siden, hvor en ansatt som hadde satt fra seg bilen, fikk skåret opp alle 4 dekkene. Vi så bilen som hadde sirklet rundt på parkeringen, og vi så han som gjorde det på film. Vi klarte å identifisere han med navn og alt sammen, men politiet gjorde ingenting med det.

Nei, da er det godt de holder fartskontroller, slik at ikke oppklaringsprosenten blir for lav. ](*,)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Elolz - Honda VTR SP1

Post by freddy123 »

Utrolig irriterende men sånn er det og bo i og i nærheten av storbyer...

Men utrolig surt er det jo uansett, men det blir vel ikke så mye kjøring på deg nå uansett nå som det er kaldt og vinter rett rundt hjørnet eller ?

Fattern har en snekke jeg bruker en del og der har vi ingen problemer med tyveri ihvertfall innenbords motor så sover man godt om natta [emoji2]

Edit: og at politiet skal løse saken er vel like sannsynlig som at de som stjal motoren leverer den tilbake....

Bare å betale de sure 4K i egenandel og få handla seg ny motor på forsikringsselskapets regning.

Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Bikeridr »

Snikkeren wrote:Det verste er at selv om det eventuelt er video-overvåkning av området, så er det stor sannsynlighet for at det bare blir henlagt uansett.

Vi hadde en episode på jobben for et par år siden, hvor en ansatt som hadde satt fra seg bilen, fikk skåret opp alle 4 dekkene. Vi så bilen som hadde sirklet rundt på parkeringen, og vi så han som gjorde det på film. Vi klarte å identifisere han med navn og alt sammen, men politiet gjorde ingenting med det.

Nei, da er det godt de holder fartskontroller, slik at ikke oppklaringsprosenten blir for lav. ](*,)
Ja, men prøv å ta saken i egne hender. Da er det plutselig "synd" i jævel'n som har vært utsatt for selvtekt. Da er det du som havner i spjellet og jævel'n som bedrev hærverk får erstatning på din bekostning. :evil:
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by KliffArne »

Bikeridr wrote:
Snikkeren wrote:Det verste er at selv om det eventuelt er video-overvåkning av området, så er det stor sannsynlighet for at det bare blir henlagt uansett.

Vi hadde en episode på jobben for et par år siden, hvor en ansatt som hadde satt fra seg bilen, fikk skåret opp alle 4 dekkene. Vi så bilen som hadde sirklet rundt på parkeringen, og vi så han som gjorde det på film. Vi klarte å identifisere han med navn og alt sammen, men politiet gjorde ingenting med det.

Nei, da er det godt de holder fartskontroller, slik at ikke oppklaringsprosenten blir for lav. ](*,)
Ja, men prøv å ta saken i egne hender. Da er det plutselig "synd" i jævel'n som har vært utsatt for selvtekt. Da er det du som havner i spjellet og jævel'n som bedrev hærverk får erstatning på din bekostning. :evil:
Sønn av ei dame i et nabohus her jeg bor, tok saken i egne hender. Det hadde forsvunnet en liten påhengsmotor, og han var sikker på at det var noen av byens løsgjengere som var skyldig.

Han oppsøkte et par av dem, og gav dem en passelig omgang juling. Og så gav han beskjed om at de skulle få mye mere hvis ikke påhengs'en dukket opp hos mora iløpet av kvelden.

Stakkars jævlene hadde jo ikke peiling på hvilken påhengs som hørte til hvor. Dagen etter lå det to stykker utenfor :smt111
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by JK95 »

Kjipe greier, Elolz :(

Den nye mannen til svigermor kunne fortelle om en gang seilbåten hans(hans kjæreste eiendel) ble stjålet. Han visste nøyaktig hvor båten lå, og kjørte nær båten med noen kompiser i en annen båt, og ringte politiet. De kunne fortelle at siden tyvene hadde tatt den med over fylkesgrensa, fra et fylke med politibåt til et uten, var det ingenting de kunne gjøre :roll: Da la han på, ringte på nytt, og sa at de var fire mann med balltre ombord i båten, klare til å borde den stjålne seilbåten om ikke politiet var kommet innen 30 min. Politiet møtte opp, for å si det slik. Han fikk noe kjeft for å ha sagt slike ting, men han fikk i det minste tatt tyvene på fersk gjerning, og båten tilbake.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Ja tviler på jeg ser noe mer til den motoren, er vel på vei nedover til baltikum... Lurer på om det kun var min båt som ble tømt pga den sto på land, eller om de har vært å rotet i andre båter i havnen der også. Men at de har tatt med seg alt i fra fiskesluker til ledningsnett til lanterner som ikke var koblet i en gang. :shock: Og at det bare tok 4-5 dager fra båten ble løftet på land til motoren forsvant, er jo helt sprøtt. Om politiet gjerne har flere saker og at det dreier seg om en bande som kjører rundt og holder øye med båtforeningene her på øyen. Det skulle være styremøte i båtforeningen nå i uken, så da er jeg spent på om det dukker opp flere saker.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Bikeridr »

Elolz wrote:Ja tviler på jeg ser noe mer til den motoren, er vel på vei nedover til baltikum...
I såfall er det Litauen. Estland og Latvia (hvor jeg bor) har politiet skjønt det. Som i Russland, sier de mer enn gjerne "we look away for 5 minutes". :thumleft
Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Bergen »

Kjedelige greier :(
Hadde innbrudd i bilen min i 2011 av omreisende vinningskriminelle iflg politiet, så kjenner igjen følelsen :evil:
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Har fått tilbud fra forsikringen på 16.600kr minus 4.000kr i egenandel, altså 12.600kr utbetalt. Jeg har ikke fått svar på om dette er kun for motor, eller om det er inkludert alt som ble tatt av utstyr også. Hadde forventet 21k ut i fra det jeg listet opp, så jeg skal ringe de i telefontiden snarest og få en begrunnelse og komme med argumenter for å få opp den summen litt.

Har sett litt på priser på nye motorer, vurderer å gå opp til 25hk for at båten skal gå bedre med flere personer i. Var fornøyd med Tohatsu, og de jeg kjenner som har hatt Tohatsu har også vært fornøyde, så jeg vurderer:

20hk Tohatsu: 21.490kr, 351cc, 2 sylindre, forgasser, vekt 52kg, 12l tank.
25hk Tohatsu: 25.990kr, 526cc, 3 sylindre, innsprøyting, vekt 71kg, 22l tank.

Dette er altså uten el-start. Er det virkelig behov for el-start? Jeg ser liksom ikke det store problemet i å dra i en snor for å starte? I mitt hode er batteri og starter bare mer unødvendig pjatt som kan skape problemer. :-k

Heller litt mot 25hk pga volum og innsprøyting, vekt og pris trekker ned. 20hk har ca samme kubikk som 18hk'en jeg hadde, så der vil jeg neppe merke noe særlig forskjell i fart og evne til å gå greit med flere i båten. Er usikker på 2 vs 3 sylindre på båtmotorer? Er innsprøyting en stor fordel på båter som brukes året rundt? Det blir jo litt småkjøring og start/stopp med tanke på fisking.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Tilbudet på 16.600kr var kun for motor, fikk noen lapper utenom for løsøre, så har ikke noe å si på oppgjøret fra Gjensidige. De brukte en god og fair takstmann, samme som var på saken når forrige sykkelen ble rygget ned. ;-)

Har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en helt ny 25hk Tohatsu pga batteriløs EFI, autochoke, og mer cc som burde hjelpe på med mer last i båten. Kunne få en slik til 26.000kr inkl.frakt (lang stamme, uten el-start), men venter til rett over nyttår og ser om de kan skaffe 2016 overliggere. Er ikke så verst pris på båtmotorer etter de fikk ordnet avgiftene litt. \:D/

Motoren er en ny modell fra 2015 eller 2016 med endret gear ratio som visstnok skal gjøre de veldig spreke i forhold til forrige modell og konkurrentene. \:D/ 526cc og 3-sylindre. Den burde gå vesentlig bedre enn 18hk motoren jeg hadde med 328cc og 2-sylindre. Spesielt med flere personer i båten. Eneste ulempen er vekten på 72kg med lang stamme. :shock: Men ser f.eks Honda veier det samme, og Yamaha veier 6kg mer. Det er vel ulempen med 4-taktere. :? Håper ikke den blir tung å styre for hånd.
Image
Post Reply