Haha, ingenting igjen faktisk!
Hvordan holdt Biltema-mattene seg?
I dag har jeg fått på bremseslangene foran og klutsjslangen. Balte lenge på med slangene foran, ingen monteringsanvisninger, så måtte bare prøve meg fram. Knotet med å finne en løsning på å få festet de nederst på styrekronen der de originale var festet. De nye slangene var ikke lange nok til å passe i de originale festene, og det fulgte ikke med gummiholdere til å ha inni festene, så måtte kløyve de originale i to og gjøre det beste utav det. Til slutt fikk jeg nå en løsning på det, byttet om på festene og satt de på motsatt vei, så nå ser det ut til at de ikke tar ani noe.
Luftingen gikk overraskende greit på egenhånd, var veldig lite vanlig bleeding som skulle til etter at jeg pumpet inn bremsevæsken via kaliperen. Nå går det slange til hver kaliper, istedenfor originalt der det er en splitter like over forskjermen. Tror jeg kommer til å spare meg mye tid her neste gang det skal byttes bremsevæske.
Klutsjslangen var ganske grei å få på plass, men der var det bleedingen som tok tid. Den har nok blitt oversett/unngått, mørk og skitten væske, og full av seig guffe i bunnen på reservoaret. Måtte sitte med Q-tips og pirke utav seig guffe i kriker og kroker.
Men det ble bra til slutt, og etter en god stund med bleeding fikk jeg nå en god hendel på den og. Må bare få fatt i noen solide strips (Biltema sine suger...) så jeg får lagt slangen skikkelig bak radiatoren.
En ting jeg merket meg var at bleedingen, spesielt på klutsjen, gikk mye greiere når jeg slapp hendelen veeeldig langsomt ut.
Det er overraskende hvor lite bremsevæske som faktisk går med, kjøpte to halvlitere og var redd jeg ikke skulle ha nok, men brukte bare en halv av de.
Nå kjennes ihvertfall hendler og pedal veldig bra ut, og alle banjobolter er tightet til riktig moment og ingen lekkasjer. Så da får jeg si meg godt fornøyd.
Da er det flush av radiatorer, rens av reservetank, og på med ny kjølevæske som gjenstår. Prøver meg sikkert på dette i morgen.
Da er det kun olje og filter som skal skiftes til neste sesong.
Blir vel 48.000km service med ventiljusteringer, plugger, luftfilter og gaffelolje enten på slutten av denne sesongen eller etter neste sesong igjen, men det skal verksted få ta seg av.