Elolz - Honda VTR SP1

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by JK95 »

Har brukt barndommen på å kjøre langstamme 30hk totakt fra 80-tallet, de vibrerer som fy, men er ikke tunge å styre :thumleft Tror du får det fint :D
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by mekkern »

Elolz wrote:Tilbudet på 16.600kr var kun for motor, fikk noen lapper utenom for løsøre, så har ikke noe å si på oppgjøret fra Gjensidige. De brukte en god og fair takstmann, samme som var på saken når forrige sykkelen ble rygget ned. ;-)

Har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en helt ny 25hk Tohatsu pga batteriløs EFI, autochoke, og mer cc som burde hjelpe på med mer last i båten. Kunne få en slik til 26.000kr inkl.frakt (lang stamme, uten el-start), men venter til rett over nyttår og ser om de kan skaffe 2016 overliggere. Er ikke så verst pris på båtmotorer etter de fikk ordnet avgiftene litt. \:D/

Motoren er en ny modell fra 2015 eller 2016 med endret gear ratio som visstnok skal gjøre de veldig spreke i forhold til forrige modell og konkurrentene. \:D/ 526cc og 3-sylindre. Den burde gå vesentlig bedre enn 18hk motoren jeg hadde med 328cc og 2-sylindre. Spesielt med flere personer i båten. Eneste ulempen er vekten på 72kg med lang stamme. :shock: Men ser f.eks Honda veier det samme, og Yamaha veier 6kg mer. Det er vel ulempen med 4-taktere. :? Håper ikke den blir tung å styre for hånd.
Tidligere var 30hk og 25hk Tohatsu like -bare med ei strupeplate på innsuget (1/2 time borte :plystre ) men det er sikkert forskjeller nå.....
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

@JK95: Herlig, sjekket vekt på gamle 25-30hk 2-taktere i samme cc-klasse, og de veide vel 55-58kg ca. Så blir litt ekstravekt med 4-takt, men ikke så altfor mye, så ta tror jeg det går greit. :D

@mekkern: 25hk og 30hk er samme motoren nå også, men med forskjellig ECU, så virker ikke som trimming blir aktuelt. Sånn sett var vel forgassere enklere. Jeg kan uansett ikke kjøre over 25hk lovlig da jeg ikke har lappen.

Toppfarten med 18hk'en jeg hadde med kun meg oppi var 20knop. Med en ekstra person i sank den til 16knop, og med 2 ekstra personer helt ned i 12-13knop. Syns den gikk veldig greit med bare meg i, litt tregt med 2 personer i, altfor tregt med 3 personer i. Måtte også presse motoren rimelig for å holde disse hastighetene. Usikker på om jeg vil få så mye mer toppfart, men håper at ekstra cc og sylinder skal hindre farten i å droppe sånn med flere personer i båten. Og at jeg kan cruise på et litt lavere turtall :)
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by mekkern »

Du får uansett mer "oompf" opp i plan med mer volum.. :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Bør ikke mer volum hjelpe på slik at farten ikke dropper like mye med mer vekt i båten, eller er det kun ekstra hester som har noe å si for det? :-k Det jeg håper på, ut i fra farten jeg hadde med 18hk, er at en slik 25hk med større volum vil kunne holde en 24knop med 1 person, 20knop med 2, og gjerne 18knop med 3 personer. Vet ikke om dette høres realistisk ut? :-k
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by KliffArne »

Noen spesiell grunn til å kjøpe 4t? Evinrude sine e-tec'er er jo ikke å forakte
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Evinrude E-tec 25hk koster ca 10 lapper mer (34.900kr + frakt), det syns jeg blir litt drøyt i forhold til Tohatsuen. Ikke er den så mye lettere heller (ca 70kg m/lang stamme). Ellers hadde det absolutt vært et interessant alternativ. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by mekkern »

Elolz wrote:Bør ikke mer volum hjelpe på slik at farten ikke dropper like mye med mer vekt i båten, eller er det kun ekstra hester som har noe å si for det? :-k Det jeg håper på, ut i fra farten jeg hadde med 18hk, er at en slik 25hk med større volum vil kunne holde en 24knop med 1 person, 20knop med 2, og gjerne 18knop med 3 personer. Vet ikke om dette høres realistisk ut? :-k
dette har mye med propell og skrogfasong..sjekk at motor drar turtall ut til max anbefalt(ikke spesielt over heller) med "tom" båt og en lett fører-hvis ikke bytt propell.
da har du max effekt når du laster flere personer.og mulighet til å slippe den ned lavere ved crusingspeed. lengre levetid og mindre forbruk.
4T har noe mindre moment fra lavt turtall enn 2T så aks blir litt tregere-Propell viktig!

På 4t er det viktig at du laster motoren skikkelig slik at ringene setter seg-hvis ikke er det lett å få høyt oljeforbruk.
De "må" kjøres inn på mineralolje..(ofte mineral/innkjøringsolje spesifisert) når den er godt innkjørt kan du velge mer fritt.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Jeg røk på et tilbud på en Tohatsu 20hk istedet :redface :D Ble sendt fra Oschlo i går, og ble levert på døren i dag alt av DSV. :shock: Med tanke på vekt og størrelse når den ligger i kassen, så tror jeg egentlig det var greit at det ble 20hk og ikke 25hk. ;-) Nå håper jeg bare denne motoren får være i fred [-o<
mekkern wrote:På 4t er det viktig at du laster motoren skikkelig slik at ringene setter seg-hvis ikke er det lett å få høyt oljeforbruk.
De "må" kjøres inn på mineralolje..(ofte mineral/innkjøringsolje spesifisert) når den er godt innkjørt kan du velge mer fritt.
Fikk med Motul Outboard Tech4 (semi-synth), var visst dette forhandler og importør anbefalte :-k Har søkt etter mineralolje til 4-takt, og det er faktisk ikke stort å oppdrive hos de forskjellige store merkene, de fleste går som semi-synth, og er ikke priset spesielt høyere en mineral, ikke har de så høy API-rating heller, så vil anta at det hovedsakelig er mineral med litt additiver :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by mekkern »

Jeg "frekventerte" en del år på et par US basert forum der de hadde et tilbakevendende problem-4t motorene "produserte" olje pga stempelringproblemer(bensin/kondens i olja) dette gjelder stort sett kun før innkjøring av ringene..men mye tomgangskjøring kan gi kondens i olja da mye av motoren blir i kaldeste laget..
Mulig dette har endret seg? er ikke så "inni" påhengere lenger..
http://forums.iboats.com/
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Fikk en melding fra IF hin dagen om at kontrollrutinene deres hadde oppdaget at jeg hadde penger tilgode. Jeg sa vel opp hos IF før våren 2015. Trodde dette var noe forsøk på scam, men var ingen mailadresse eller link i sms'en jeg fikk, sto bare at jeg måtte ringe de. Tenkte det var sikkert snakk om 30-100kr og at de i hovedsak ville få meg over til de igjen, men neida, 1.138kr dukker opp på kontoen snart. \:D/
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Noen av dere har gjerne fått med dere at jeg har slitt med nakke/skuldersmerter og alt mulig en 27 åring strengt tatt ikke burde slite med. I dag, etter rundt 10 år med utallige legebesøk og utredninger på sykehuset opp gjennom årene, har de funnet ut at jeg har cøliaki. :shock: Dette til tross for at jeg har tatt prøver for dette og gastroskopi flere ganger uten resultat. Nå var prøvene veldig klare, og legen mente dette kunne forklare alt jeg har slitt med oppover. Nå er jeg bare glad de har funnet ut noe, så da blir det å lære å holde seg unna gluten, og satse på at alt tullet jeg har slitt med oppover forsvinner når betennelsestendensene fra cøliakien er ute av kroppen. Jeg håper så inderlig at jeg nå kan bli i stand til å kjøre mer mc igjen! [-o< Er veldig glad for at jeg ikke solgte sykkelen i fjor slik det var veldig nære på noen ganger. :-# Nå har jeg ihvertfall fått håpet igjen :)
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by ArcticTiger »

Veldig bra å høre, nå skal du se det årner seg :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Snikkeren »

Veldig bra, Elolz. Håper det ordner seg for deg no.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Veldig oppløftende å høre [emoji1319] blir veldig spennende å høre hvordan dette forandrer seg framover! Håper virkelig dette er "løsningen" [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply