Elolz - Honda VTR SP1

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by voodoodoo »

JK95 wrote:
Elolz wrote:De har store sprøyter på apoteket. Jeg kjøpte to stk på 50ml, som var det største de hadde inne, 18kr til sammen på Apotek 1. :) Ellers har de noen 100ml sprøyter spesielt for dette på ebay etc. Bruker en til å suge opp all gammel bremsevæske fra reservoaret, og en annen til å sprute inn ny væske og fylle på reservoaret med så jeg ikke griser med kannen. :thumleft
Takker for tips, helt knall :thumleft Siste spørsmål, så skal jeg slutte å mase :redface Hvilket apotek?

Denne forklarer framgangsmåten greit: http://www.badweatherbikers.com/buell/m ... 1265046285
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by JK95 »

voodoodoo wrote: Denne forklarer framgangsmåten greit: http://www.badweatherbikers.com/buell/m ... 1265046285
Takker :thumleft
Andreas wrote:Denne 5mm plastslangen fra Biltema passer perfekt på kalipperluftenippler. På de siste apoteksprøytene jeg kjøpte, så gikk det ann å skru slangen inn på sprøytetuppen også :thumleft Gjennomsiktig slange, så da ser man luftbobler og fargeforskjell på ny/gammel væske.

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange ... 000017744/
Flott, skal ta en innkjøpsrunde i morgen :thumleft
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Tob »

Elolz wrote:I dag har jeg pakket om pottene, hadde jo mine mistanker pga gulning nederst på ene potten. Så ikke helt godt ut inni der :shock:
Image
Slagmarken før montering og rydding:
Image
Langt i fra noen morsom jobb, jævlig glad jeg er ferdig nå. Spent på hvordan de FMF mattene jeg heiv inni fungerer, håper de varer leeeenge. [-o< Hadde akkurat nok med 3 pakker. Nå er middagen i ovnen, og resten av kvelden skal jeg sitte i en stol og se på tv-serier. :thumleft
Her var det jo maaaasse igjen (tydelig at det har vært varmt). Da jeg åpnet på sv'en for et par år siden var det HELT TOMT. Ikke et eneste spor igjen :lol:

Image
Image
Image
Image

Biltemaull passet rett på når potta var kappet til 12 tommer (flaks, for jeg målte ikke). Surr rundt, pop igjen. Tut å kjør :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Haha, ingenting igjen faktisk! :shock: Hvordan holdt Biltema-mattene seg? :-k

I dag har jeg fått på bremseslangene foran og klutsjslangen. Balte lenge på med slangene foran, ingen monteringsanvisninger, så måtte bare prøve meg fram. Knotet med å finne en løsning på å få festet de nederst på styrekronen der de originale var festet. De nye slangene var ikke lange nok til å passe i de originale festene, og det fulgte ikke med gummiholdere til å ha inni festene, så måtte kløyve de originale i to og gjøre det beste utav det. Til slutt fikk jeg nå en løsning på det, byttet om på festene og satt de på motsatt vei, så nå ser det ut til at de ikke tar ani noe. :thumleft Luftingen gikk overraskende greit på egenhånd, var veldig lite vanlig bleeding som skulle til etter at jeg pumpet inn bremsevæsken via kaliperen. Nå går det slange til hver kaliper, istedenfor originalt der det er en splitter like over forskjermen. Tror jeg kommer til å spare meg mye tid her neste gang det skal byttes bremsevæske. :)
Image

Klutsjslangen var ganske grei å få på plass, men der var det bleedingen som tok tid. Den har nok blitt oversett/unngått, mørk og skitten væske, og full av seig guffe i bunnen på reservoaret. Måtte sitte med Q-tips og pirke utav seig guffe i kriker og kroker. [-X Men det ble bra til slutt, og etter en god stund med bleeding fikk jeg nå en god hendel på den og. Må bare få fatt i noen solide strips (Biltema sine suger...) så jeg får lagt slangen skikkelig bak radiatoren. :thumleft
Image

En ting jeg merket meg var at bleedingen, spesielt på klutsjen, gikk mye greiere når jeg slapp hendelen veeeldig langsomt ut. :-k Det er overraskende hvor lite bremsevæske som faktisk går med, kjøpte to halvlitere og var redd jeg ikke skulle ha nok, men brukte bare en halv av de. :lol:

Nå kjennes ihvertfall hendler og pedal veldig bra ut, og alle banjobolter er tightet til riktig moment og ingen lekkasjer. Så da får jeg si meg godt fornøyd. :) Da er det flush av radiatorer, rens av reservetank, og på med ny kjølevæske som gjenstår. Prøver meg sikkert på dette i morgen.

Da er det kun olje og filter som skal skiftes til neste sesong. \:D/ Blir vel 48.000km service med ventiljusteringer, plugger, luftfilter og gaffelolje enten på slutten av denne sesongen eller etter neste sesong igjen, men det skal verksted få ta seg av.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Tob »

Holdt fint så lenge jeg hadde den. Var vel et par sesonger etter vattingen tror jeg :)
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Tosk »

Hvor lenge holder egentlig det, og hvordan i alle dager putter man i ny? Eller i det hele tatt åpner potta?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Tosk wrote:Hvor lenge holder egentlig det, og hvordan i alle dager putter man i ny? Eller i det hele tatt åpner potta?
Jeg har ingen erfaring med hvor lenge slik ull holder, men det kan en sikkert søke seg til på internett :thumleft Skal du åpne potten, må du gjøre det på samme måte som den blir montert, bare motsatt... Du må belage deg på å borre ut pop-naglene som holder "båndene" rundt skallet.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Tosk »

Skjer ikke, med andre ord :P
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Som Lorden sier måtte jeg borre ut popnaglene som holder båndene fast, og nagle igjen etterpå. ;-) Brukte litt WD-40 på naglene jeg borret ut, det hjalp mye på. Bare å bruke et lite bor så en ikke utvider hullet unødig. Trenger ikke borre ut hele naglen, kun såvidt større enn midten, så knekker hodet av de. Litt nerver siden det var snakk om Akrapovic potter, ikke noe jeg har lyst å skrape opp hvis borret glipper eller måtte kjøpe nytt akkurat. :lol: Enkelte potter har bolter istedenfor nagler, men det er vel heller unntaket.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Tob »

Brenner jo opp den ulla etter hvert. Bank i potta å hør - klang klang så erre tomt (pluss mere lyd) :lol:
Hvor lenge det holder kommer jo an på bruk. Mye høy temp/flammer så forsvinner det fortere en loffekjøring ;-)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Da har jeg flushet kjølesystemet 3 ganger med rent batterivann. Startet sykkelen og fikk motoren opp til normal driftstemp mellom hver gang, lot den avkjøle seg og tappet av. Første gangen var det fremdeles mye farge, andre gangen ørlite farge, tredje gang så rimelig blankt. Third time is the charm. :thumleft Så var det på med ferdigblanda Shell Advance Coolant spesielt for mc og uten silikatbestyr, kjøre den varm med radiatorlokket av, blippe gassen litt for å få ut luft av systemet, etterfylle litt etterhvert og la den kjøle seg ned. :)

Starter sykkelen igjen i morgen og får den opp til driftstemp og blipper gassen litt for å være sikker på at jeg har fått ut luften og etterfyller. Så stripse klutsjslangen fast slik originale var, på med kåpene og klar for finværet frem til tirsdag! :D
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Toven »

Ingen teaser video? skuffa [-X 8)
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Tob »

Tror jeg flusha busaen åtte ganger før det ble helt klart sist jeg bytta kjølevæske - Med fint og rent hageslangevann ;-)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Heiv på kåpene i går og vasket av sykkelen så jeg skulle være klar for en luftetur i dag. Nærmer seg eksamen, og mye innleveringer som skal inn før den tid, så har ikke hatt mye tid til å nyte finværet. Ble bare en kort runde på 1,5 time rundt Sotra, Klokkarvik etc. Sykkelen er helt herlig nå med nye dekk, oppgraderte bremser. Motortempen var veldig fin, så virker som jeg har fått luftet kjølesystemet godt. :)

Men, nakken... den har vært håpløs siste ukene. Så for å si det rett ut: selv om jeg elsker denne sykkelen og det er den ultimate drømmesykkelen min kjøremessig, så har jeg det ikke gøy når jeg kjører lengre. Jeg har det bare vondt, og jeg er stokk stiv. Det er så irriterende at jeg spyr. Jeg har måttet gi opp treningen allerede (trente 5-6 ganger i uken), kutte ned til 50% studie, og nå spøker det for at mc må legges på hylla og. :( Jeg hadde håpt på mange lengre turer i år med overnatting, og hadde håpet på å få med meg både Lindesnesturen og Hardanger Poker-Run.

Og nei, det har ingen hensikt med sykkelbytte til noe mer oppreist, jeg har vondt bare jeg sitter rett opp og ned i en god stol. Får jeg en hjelm på hodet og skal sitte med den over lengre tid, snu meg å se inn i svingene og jeg i tillegg er stokk stiv, så hadde det ikke hjulpet om jeg så kjørte adventure. [-( Alt kommer fra spenninger i kjeven, som igjen gjør at nakken låser seg, og både nakke og skuldre blir helt stivt. Føler meg pinne stiv på sykkelen, og det blir null flyt. Fysioterapeut får meg litt bedre, men ikke nok til at jeg kan fungere i nærheten av 100%. Han mener jeg må få bittskinne for å få orden på kjeven, så det er ingen quick fix.

Jeg må ha meg en periode i tenkeboksen fremover, om jeg rett og slett må selge, eller om jeg skal beholde sykkelen en sesong til og håpe at jeg er bedre da, og satse på noen halvtimes småturer i ny og ne, men det blir jo egentlig bare selvpining. Samtidig er det for gale å la en sånn sykkel stå ubrukt og støve, Men selger jeg, så finner jeg neppe noe lignende i Norge igjen om jeg skulle bli bedre. Og om jeg selger, skal jeg da legge alt av mc på hylla noen sesonger fremover, eller evt kjøpe et gammalt billig vrak av en lettsykkel eller lignende å fikse opp og ha til ren transport i nærområdet. Jeg vettafan lengre. :(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Det høres jaggu ut som du har litt tankekjør for tiden... å med god grunn! Men du legger jo det fram ganske godt selv, hvorfor selge når du bare kan bli bedre? Har du råd til å la den stå, ja så må du la den stå, om vi snakker en eller to sesonger spiller ingen rolle.

Akkurat nå er du jævlig dårlig, da kan det strengt talt ikke bli verre? Med riktig behandling kan du gå fra verre til langt bedre. Å da blir du å angre som faen på at du solgte. Du finner ikke en slik sykkel igjen her i Norge :-k

Da jeg fikk høre at jeg har fått prolaps i ryggen måtte jeg gå noen runder med meg selv. Det er bare en ting som kan gjøre meg bedre. Å det er riktig trening, bevegelse og masse tøying. Lar jeg dette være, så risikerer jeg både jobb og videre sykkel kjøring. Tar jeg tak i det nå, så vil resten av livet være smertefritt, men det tar tid.

Du har jo hatt disse plagene, i mine øyner alt for lenge.. Men gi det en stund til. Du sier at du er stiv å har spenninger. Jeg skal driste meg til å komme med et latterlig forslag, i fare for at du kommer til å le deg ihjel så prøver jeg forsiktig. Har du vurdert yoga? :-# :redface
Kiropraktoren min er yoga instruktør.. Noen av pusteteknikkene og øvelsene han har vist meg har funket sjokkerende bra. I desperate tider, er alle råd gode råd (mener jeg)
Hvis du ikke er fremmed for noe nytt, ville jeg anbefalt å kanskje ta en prat med en yoga instruktør. Om det ikke kurerer, kan jo det hjelpe. Selv har jeg ledd mye, samt gjort narr av de tullingene som driver med yoga :redface Men fy faen så uviten jeg har vært! Balanse i egen kropp som de sier, er så forbanna mye viktigere enn jeg har kunnet forestille meg. Leser selv at jeg hører litt små religiøs ut, men det får bare være ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply