Bjerknez - Kampen med kaloriene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Locked
Bjerknez

Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

Hei og hopp godtfolk!

Jeg trodde jeg allerede hadde en blogg her inne, men klarte vertfall ikke å finne den, så jeg starter en ny. Greit å starte med blanke ark :thumleft

Jeg er en gutt/mann på snart 40 år som i 2013 bestemte meg for å ta lappen på tung sykkel for første gang. I en alder av 38 år så var det etter kjapp hoderegning ca. 20 år siden jeg satt på noe med to hjul og motor. Ellerfaktisk to hjul i det hele tatt, da sykling ikke akkurat var noe jeg kastet bort tiden min på.

Jeg hadde en drøm og å "cruise inn i solnedgangen" og det var det som for meg var hovedgreia med motorsykkel. Vertfall slikt jeg hadde sett for meg tilværelsen selv. Så da ble det kjøp av en cruiser. Etter mye om og men så ble det kjøp av en demokjørt Yamaha XVS 1300 2012 mod. Kort fortalt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med og strengt tatt er det den sykkelen jeg har de beste minnene fra. Etter en del fellesturer etc. så fant jeg fort ut at cruiseren var fin på langturer i passe tempo, men ikke aktiv småkjøring i svinger, så denne ble etter hvert byttet ut med en Triumph Street Triple R.

Et bilde av cruiseren:
Image

Triumphen var virkelig bang for the bucks. Jeg elsket utseendet, lyden, feelingen denne sykkelen ga meg. I førsten var det uvant og gå fra en svær cruiser til en liten Street Triple R, men etter noen tusen kilometer på salen så ble jeg frelst. Jeg fant ut at dette var det som passet meg best. Hadde mange flotte turer med denne og den skuffet meg aldri.

Et bilde av Street Triplen:
Image

Men så dum som jeg var så klarte jeg kunststykket og prøvekjøre Tommas sin BMW S1000R på en av turene vi var på. Jeg trodde aldri jeg skulle finne en sykkel som overgikk Street Triplen på mange ting, men du store for en opptur med tanke på motor og elektronikk! Street Triplen var mer lettkjørt og "morsom" men BMW'en bare et monster. Her har man alt man ønsker seg. Adaptive dempere som kan justeres elektronisk med et tastetrykk, Cruise control, adaptive traction control, Alarm, Quickshifter, varmeholker, Brembo bremser etc etc. Lyden i BMW'en er kanskje ikke like spennende som på Streeten, men den er tøff på sin måte allikevel.

Bilde av BMW'en:
Image

Hva min neste sykkel blir vet jeg ikke, men så langt savner jeg vertfall ingenting på motorfronten, får man får vel strengt tatt ikke noe som går noe spesielt bedre enn denne i den klassen. Det finnes en del sykler som kan konkurrere med den som feks. Tuono, KTM Superduke 1290R etc. når det kommer til motor, og selv om jeg ikke har kjørt en Tuono så har jeg vertfall kjørt en SuperDuke 1290R og denne er et like stort monster som BMW'en, men bare på en annen måte.

Jaja... det var noen ord om meg.... var vel en grei start dette?
Last edited by Bjerknez on 21 Jan 2018 10:29, edited 25 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by tshansen »

Se her ja :thumleft velkommen til deg også Bjerknes. Ålreit start dette. Kjekt at du velger å bidra litt her du også.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Tommas »

Vi har hatt fine turer med alle tre syklene. Spennende å se hva neste sykkel blir ;-)
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Foreløpig har jeg ingen sykler i kikkerten. Jeg føler dte kan bli hva som helst egentlig. Men det blir ikke noe sykkelbytte tll neste år uansett. Så langt så savner jeg ikke noe annet og man kan vel ikke akkurat si at BMW'en er "utslitt" heller etter bare 10.000km. :lol:

Så sykkelkjøp ligger veldig langt unna foreløpig. Lurer på og kanskje kjøpe meg Rizers og en AirHawk pute for å gjøre de lengste turene litt mer komfortable, men strengt tatt så holder jeg jo ut like lenge som dere andre på salen og 160 mil på en helg må vel kunne kalles godkjent...
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Snikkeren »

Du får vente til SD GT kommer, og prøvekjøre den. Tipper den er temmelig lik SD'en, bare med bedre vindbeskyttelse. ;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by jhn »

Bare et kjapt spørsmål ... du sier "alt man ønsker seg. Adaptive dempere som kan justeres elektronisk med et tastetrykk .. osv"
Du er jo ikke alene om å fremheve en sånn funksjon, men hvor ofte ønsker man seg dette? Hvor ofte justerer du egentlig demperinnstillingene?
Selv har jeg gjort det kanskje 5 ganger på min nåværende sykkel, som jeg har hatt i 8 år.
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:Du får vente til SD GT kommer, og prøvekjøre den. Tipper den er temmelig lik SD'en, bare med bedre vindbeskyttelse. ;)
Jeg er egentlig litt motstander av vindbeskyttelse jeg da... Liker å få vinden jamt fordelt, så for min del tror jeg SuperDuke'n hadde passet bedre...

Men jeg tror allikevel at den nye KTM'en blir en veldig flott sykkel. Blir spennende å se resultatet :thumleft
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

jhn wrote:Bare et kjapt spørsmål ... du sier "alt man ønsker seg. Adaptive dempere som kan justeres elektronisk med et tastetrykk .. osv"
Du er jo ikke alene om å fremheve en sånn funksjon, men hvor ofte ønsker man seg dette? Hvor ofte justerer du egentlig demperinnstillingene?
Selv har jeg gjort det kanskje 5 ganger på min nåværende sykkel, som jeg har hatt i 8 år.
Til å begynne med så utforsket jeg ikek dette noe særlig, men har i det siste testet ut forskjellige dempermodus og jeg kan så absolutt se fordelene med å kunne endre disse.

Ved aktiv kjøring på fine veier så har jeg testet den litt i hard modus og responsen blir da helt annerledes. Til vanlig funker Soft modus best, men skal man virkelig dra på litt i svingene på flotte veier så setter jeg den i hard.

Det mest geniale er derimot ikke de forskjellige modusene, men det faktum at demperne justerer seg automatisk etter underlaget. Dette synes jeg fungerer utmerket. Ved hard nedbremsing (frembrems) så kjenner man at den "strammer" seg til underveis. Et fantastisk system :thumleft

Om man trenger det? Sikkert ikke. Man trenger sikkert ikke air condition i biler heller, men har man først blitt vant til det så blir det vanskelig å velge bort ved neste bytte... Problemet er vel at det ikke er så mange som tilbyr dette så da fpr jeg et lite dilemma.... kanskje..?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Kant1 »

Hey Ove =D>
Trivelig å se deg her, og for å si det rett ut.. du får virkelig syklene til å skinne på bildene dine. =D>

Gleder meg til mer bilder
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote:Hey Ove =D>
Trivelig å se deg her, og for å si det rett ut.. du får virkelig syklene til å skinne på bildene dine. =D>

Gleder meg til mer bilder
Hehe, takk for det onkel :thumleft

Her er et minnerikt bilde av Cruiseren og den gamle GS'en til Tommas. Tatt på vei hjem fra Gøteborg etter en fuktig kveld:

Image
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Kant1 »

Det er så flott... men du tok ikke bilde av en viss Speed Triple i høstsola, for en tre ukers tid siden? ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote:Det er så flott... men du tok ikke bilde av en viss Speed Triple i høstsola, for en tre ukers tid siden? ;-)
Dette du tenkte på? :smt005

Image
Neida... jeg gjorde nok ikke de desverre :redface
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Sitter her og trykker litt på iPaden og plutselig ser jeg det begynner en film på tv med kjente skuespillere. Jeg tenker Yess! Nå skal jeg hente meg en pils, slå av iPaden og kose meg...

Men til min ergrelse så var det faen meg Pirate of the carribian som startet. Er det bare jeg som ikke liker filmer hvor folk går rundt i teite hatter, krøllete parykker og leker krig??

Netflix neste...
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Tosk »

Du må ikke ta det så seriøst! :D
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Snikkeren »

Bjerknez wrote:Sitter her og trykker litt på iPaden og plutselig ser jeg det begynner en film på tv med kjente skuespillere. Jeg tenker Yess! Nå skal jeg hente meg en pils, slå av iPaden og kose meg...

Men til min ergrelse så var det faen meg Pirate of the carribian som startet. Er det bare jeg som ikke liker filmer hvor folk går rundt i teite hatter, krøllete parykker og leker krig??

Netflix neste...
Det er bare du. :smt005
Locked