Hei hei.. Nytt medlem!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Grattis med sesongstart! :)
Bjerknez

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Bjerknez »

Er det Yamaha FZR600 Genesis du skal ha?

Hvis ja, så kan jeg fortelle deg at du nok kommer til å få et skikkelig bredt glis med tanke på fart/aksellerasjon i forhold til Scootere. Har selv kjørt en 2013 Kawasaki J300 Scooter (300cc) og det var tragiske greier. Kommer så klart ann på hva man er vant til fra før, men når man blir frakjørt av en Avensis i aksellerasjonsfeltet så har man ikke mye kraft for å si det sånn. men i forhold til moped så er dte så klart spennende.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Bjerknez wrote:Er det Yamaha FZR600 Genesis du skal ha?

Hvis ja, så kan jeg fortelle deg at du nok kommer til å få et skikkelig bredt glis med tanke på fart/aksellerasjon i forhold til Scootere. Har selv kjørt en 2013 Kawasaki J300 Scooter (300cc) og det var tragiske greier. Kommer så klart ann på hva man er vant til fra før, men når man blir frakjørt av en Avensis i aksellerasjonsfeltet så har man ikke mye kraft for å si det sånn. men i forhold til moped så er dte så klart spennende.
Det er en genesis jeg har! Men den har stått på verksted nå de første kjøre ukene.. Så da har jeg kunnet bruke min stefar sin scooter om jeg ville.. hehe!
Og den sykkelen (min altså) gir meg et bredt glis bare jeg fyrer den opp.. hehe!!
Var en lengre tur til vestfold i dag.. Var deilig å slippe den litt løs og prøve seg på å ligge litt i svingene igjen!

Aldri helt gjort det med den sykkelen, så litt uvant og forsiktig frem må man prøve seg! Eneste kjedelige med sykkelen, er at den ikke har ABS! Dette er mest surt på bakbremser, da jeg ikke føler jeg kan bremse så mye som jeg vil, gitt jeg skulle være litt seint ute, i svingete nedoverbakker!

Men det er bare en vanesak, og snart blir jeg vel mer oppmerksom på veien, og mindre euforisk når jeg kjører, så da går det nok bra :lol: hehe..
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Her er et bilde på sykkel og sjåfør!
Så om dere ser meg langs veien, bare flagg meg ned :)

Image

Er forresten skjegg løs nå, og har lengre hår! hehe..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Lekker FZR! Hadde sånn som førstesykkel selv :)

Bli vant til frembremsene på en tom parkeringsplass, du kan gi på ganske mye uten noe problem. Jeg bruker som regel bakbrems bare i lyskryss når jeg står og venter.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

supermons wrote:Lekker FZR! Hadde sånn som førstesykkel selv :)

Bli vant til frembremsene på en tom parkeringsplass, du kan gi på ganske mye uten noe problem. Jeg bruker som regel bakbrems bare i lyskryss når jeg står og venter.
Takker..
Er forsåvidt vant med frembremsen, det er kun i nedoverbakke med sving jeg liker å ha kontrollen med bakbremsen (noe jeg lærte på skolen).. Sykkelen blir mer stabil da, siden du lener deg over! Om man bruker forbrems da, vil jo vekten skifte forover, og gjøre det mer ustabilt.. (mulig det ikke gjør det, men det føles ihvertfall slik ut, og enkel fysikk tilsier at slik er det! hehe)

Dog, siden du har hatt en slik før, vet du hvor jeg kan få tak i ny kåpe?
Slo av litt plastikk på siden når den gikk i bakken i høst.. Ikke noe direkte ille, men om man får byttet blir det no finere uansett! hehe..

Noe annet jeg har tenkt på å gjøre, er å bytte speil, da di som står på suger rimelig hardt! Og enten bytte styre, eller få åpnet de opp litt.. Syns jeg holder for snevert (for å si det slik..), og jeg blir lett sliten i armer og hender ved lengre turer!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Kåper ville jeg tittet etter på Ebay. Eller så kan du prøve å fikse dem med glassfiber/plastsveising?

Jeg byttet til nyere speil fra YZF, siden jeg bare så skuldrene mine i de orginale speilene :P

Bør bremse før svingen, ikke i svingen ;) Godt mulig du har rett, at det er greiere å bruke bakbremsen da, men jeg pleier nå å bruke forbrems. Er kanskje litt med vane?
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

supermons wrote:Kåper ville jeg tittet etter på Ebay. Eller så kan du prøve å fikse dem med glassfiber/plastsveising?

Jeg byttet til nyere speil fra YZF, siden jeg bare så skuldrene mine i de orginale speilene :P

Bør bremse før svingen, ikke i svingen ;) Godt mulig du har rett, at det er greiere å bruke bakbremsen da, men jeg pleier nå å bruke forbrems. Er kanskje litt med vane?
Takker for svar!
Må si jeg irriterer meg litt at det finnes så lite som alt er på norsk jord.. hehe! Men men, får vel sjekke ut Ebay´en..

Sliter litt med det samme jeg og, pluss at han som lakket sykkelen, ga litt F og lakka ALT.. Ergo sleit jeg med å forandre stilling på speila.. De er litt løsere nå, men må fortsatt vri meg lett unaturlig for å se skikkelig bak (utenom i sving da, der ser jeg fint.. hehe)

Angående sving, heh, selvsagt bremser man før svingen.. hehe!! Men noen ganger er det lett å missbedømme svingen (spes for meg som er ny og fersk), og farten er litt høy! Ikke nødvendig noe farlig høy, men mer ukomfortabel høy! Spes da i nedoverbakker (er der jeg bruker bakbremsen for å kontrollere sving/fart best mulig, det jeg lærte på skolen).. Jeg suplementerer med forbrems og, men i selve svingen, er det bakbremsen som skal være mest aktiv.. Selv sensoren min sa det når jeg kjørte opp (den tekniske delen)
På flat vei eller oppover er det bare å legge seg litt mer ned, så er det greit i de aller fleste tilfeller..

Bare så det er sagt, nå skal ikke jeg komme her og komme her, og prøve å lære deg å kjøre sykkel, tror du kan det langt bedre enn meg.. hehe! Videreformidler bare det jeg lærte på skolen, samt hva jeg gjør på veien..
Etter hvert som jeg blir varmere i trøya, samt får meg en nyere og bedre sykkel, så antar jeg kjørestilen og valg etter veien kommer til å forandre seg og! :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Er aldri for sent å lære noe nytt heller, selv om jeg har kjørt noen år :) Hvis lærern/sensor har sagt det så er det nok en bra teknikk, så hvis den funker for deg, bruk den.

Lakket forrige eier uten å demontere? :shock:
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Det var han som skulle lakke som var så treg og brukte lang tid, så når sesongen kom, så sa eieren "se å få lakka saken nå da, slik at jeg kan komme meg ut!"
Noe som resulterte i lakking.. Der og da!

Så det ble nok litt hu og hast.. Som resulterte i ikke fult så god dekke jobb!! Tror alle delene var av sykkelen da! Ser ikke noen lakkrester ellers på den så!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Uff, kjipt å måtte slite med andres dårlige arbeid :(

Min FZR var langt fra noen skjønnhet den heller, men veldig morsom å kjøre :)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Sett bort fra dårlig vær, har jeg i dag hatt en utrolig morsom formiddag..
Fikk en sms fra CBP her i skien, om at det var demodag i dag (fikk vite det i går kveld..)

Så da var det bare å sale opp og håpe på pent vær.. Det pene været uteble, men det hindret ikke.. En vanntett jakke, som ikke var vanntett etter en stund, og en regnbukse så var vi i gang..

Første sykkel ut var Indian Scout.. Den var helt fantastisk å kjøre.. Skulle tro en slik sykkel ville by på utfordringer for en passe fersk sjåfør som meg, men neida.. Gikk som en glede.. Kjørte sammen med en jeg traff på CBP, og han kjørte da Victory Gunner, så vi bytte halveis og kjørte tilbake..
Kan ikke si jeg likte den like godt.. Sikkert fin å kjøre på landeveien og motorveier, men der vi kjørte, likte jeg Scout´en bedre..

Grunnet været, ble det ikke lange turen.. Selv om det sikkert var mulig å kjøre mer.. Fikk ikke kjørt den i byen heller, selv om det var litt det jeg ville.. Landevei er en ting, men det er tross alt i byen man kjører mest sånn alt i alt (ihvertfall for min del.. hehe)

Etter dette måtte jeg hjem å hente regnbuksen (begynte dagen uten, da det kun var grått, og ikke vått når jeg kjørte ut til CBP)

Etter jeg kom tilbake fant jeg ut min nye venn, som heller ikke kjente noen som kjørte i området (ny kjøre kompis der.. nr ble utvekslet), hadde takket for seg.. Sikkert pga været..
Jeg var derimot klar for mer..

Gikk over på Honda sine sykler.. Kjørte først en VFR800F (om jeg ikke husker helt feil).. Den var helt nydelig å kjøre.. Noe helt annet enn min gamle FZR gitt.. hehe!
Gikk deretter over på storebroren, en 1200 med kardang (fikk ikke med meg hva modell dette var.. Sikkert noen som vet).. Den gikk som et olja lyn.. Faen for en sykkel..
Visste honda hadde grep om dette med sykler, men uansett da!!

Etter det ble det en pause.. Måtte tørke litt og la været få gli litt over.. Og når det var gratis pølser og brus inne, så var det jo greit :)
Som nevnt fant jeg ut den vanntette jakken min ikke var helt vanntett, så da passet det fint å få den av seg litt, og la den renne fra seg, mens jeg tørket genseren så mye som mulig.. hehe!
Kom meg no ut igjen, og da var det en Suzuki VF 650 et eller annet som sto for tur.. Syns den så stilig ut, så den måtte jo prøves.. hehe!
Fant ut at dette nok kan bli neste gen. skolesykler.. Veldig lettkjørt, men full av kraft.. Eneste jeg hadde å utsette på den var den "on/off" effekten på gassen.. Ble jo forklart grunn, men uansett.. Den var veldig ubehagelig over tid..
Kjørte denne i byen, og ikke landeveien, da dette var en skikkelig by sykkel (i mine øyne), og fant ut den var smidig som F.. Filtret og kosa meg som en tulling.. hehe!

Kom tilbake og spurte pent om de ikke hadde en duke å by på og.. Noe de skulle ha, men den sto ikke ute..
Så selgeren fant frem en, ene og alene til meg.. hehe!! Ble bare en 390 da, og ikke 690.. Men jeg klager ikke jeg.. Skulle no bare prøve den uansett..
Ble by kjøring på den og.. Og for et leketøy.. hehe!
Var litt annerledes enn trodd, så den fasinasjonen jeg har for duke, ble litt svekket.. Ikke mye, men litt..

Siste sykkel, var det jeg hadde stor tro på at skulle været et beist av en sykkel å kjøre, men jeg kan vel si at den nesten må være den letteste sykkelen jeg prøvde.. MV augusta Brutale 800RR..
For en sykkel.. Det er seriøst min nye favoritt nå.. Så mye enklere å kjøre enn hva den gir inntrykk av (fra bilder og rykte), det var en helt rå sak..

Eneste jeg skulle ønske de hadde der, som jeg og vil prøve, er MT-09.. Men de er ikke forhandlere av Yamaha der, så den må jeg lete etter et annet sted.. hehe!

Nå er det ned og spille lotto.. For jeg trenger penger!! hehe..

Neste sykkel tror jeg må bli enten en Scout eller Brutale.. Disse to var de beste jeg kjørte, med VFR800F som en god #2..

Sånn.. Det var dagens blogg.. hehe! Håper alle andre har hatt en like fin lørdag som meg.. :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Jeanette »

Virker som du hadde en artig dag ja, selv med dårlig vær! Det er moro å få prøvd litt forskjellig og å bli kjent med nye folk \:D/

Lagt noen turplaner for sommeren?
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Jeanette wrote:Virker som du hadde en artig dag ja, selv med dårlig vær! Det er moro å få prøvd litt forskjellig og å bli kjent med nye folk \:D/

Lagt noen turplaner for sommeren?
Heisann.. Sorry seint svar! Ikke sett noen har skrevet her før nå.. hehe!

Nei, ingen turer er planlagte.. Blir mest kosekjøring hjemme om helgene.. :)
Jobber jo mandag til fredag (lastebil = ikke hjemme)..

Mulig man finner seg en tur til noen av de større byene mellom kr.sand og oslo en eller annen dag men.. Vi får se :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Jeanette »

Man kan komme langt på en dag og få med seg mange flotte veier om man tar en titt på kartet :D
Post Reply