Hei hei.. Nytt medlem!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by ojda »

De sier at det finnes ikke dumme spørsmål, å det er kansje sant,
men det finnes definitivt dumme tidspunkt å stille de på.
Et slikt tidspunkt er "etter at man har gjort det man er usikker på om man skal gjøre" [-X

Spørre først - gjøre etterpå, så varer motoren myyye lenger ;-)

Man varmer opp oljen i motoren litt 5-10minutters gange før man løsner bunnpluggen.
Da renner all oljen ut, og man skrur så ut oljefilter å lar det så å renne tørt.

Skrur så inn bunnplugg og oljefilter MED RIKTIG MOMENT [-X og fyller rett mengde olje (Kontroler nivå, og etterkontroler når motoren har gått litt).
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

ojda wrote:De sier at det finnes ikke dumme spørsmål, å det er kansje sant,
men det finnes definitivt dumme tidspunkt å stille de på.
Et slikt tidspunkt er "etter at man har gjort det man er usikker på om man skal gjøre" [-X

Spørre først - gjøre etterpå, så varer motoren myyye lenger ;-)

Man varmer opp oljen i motoren litt 5-10minutters gange før man løsner bunnpluggen.
Da renner all oljen ut, og man skrur så ut oljefilter å lar det så å renne tørt.

Skrur så inn bunnplugg og oljefilter MED RIKTIG MOMENT [-X og fyller rett mengde olje (Kontroler nivå, og etterkontroler når motoren har gått litt).
Hehe.. Startet den ikke, bare kinnet for å se om det kunne hjelpe på litt.. Er jo greit å prøve når det nå er slik at den dumme pluggen er langt opp på siden av motoren

Motoren var varm og go.. Hadde latt den stå og gå lenge før jeg gjorde noe.. Regnet nesten med filteret må av før mer kommer ut.. Bare lurte på om det var noen annen runde å gå :) hehe

Filter får jeg jo ikke før senere uansett.. Så blir sykkelløs litt til :(
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by DrGreve »

Bra du ikke startet, men å kinne den uten olje er også en kardinalfeil, bare litt mindre kardinalfeil sammenlignet med å starte :)
Når du har montert filteret og fått på plass bunnpluggen med rett moment så fyll 80% av olja du skal ha før du kinner den litt på starteren. Da får du olje gjennom filteret. Peil olja og toppfyll til rett nivå.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Slik.. Da fikk man endelig det etterlengta oljefilteret.. Så da er nytt filter og olje på plass!
Har og tatt av kåpa, og den skal være av.. Litt for at jeg vil ha en slik nakensykkel, så dette er skritt en for å komme meg dit, og dels for at ene siden sprakk opp når jeg tok de av (ikke pga meg og voldelighet, de var nok skadet fra før, og dårlig fikset..)

Så i dag mens motoren fikk gå seg varm tok jeg og skrudde av festene til kåpa langs ramma.. Den ene måtte jeg knekke av, da gjengene på skrua hadde ryke til ett varmt sted..

Tok sykkelen ut for å smøre kjeda litt og, så jeg satte den på racingstøtta, og kicka inn første gir og lot dette surre og gå litt mens jeg "smurte" på.. Tok litt i sånn for å myke opp etter en stillestående vinter..

Stoppet saken, pakket sammen utstyr og deler.. Skulle ta ned sykkelen og trille den bort på fast underlag.. Vipper opp støtta, lener den rolig ned på sidestøtta.. Merker at her er det noe som ikke stemmer.. FAEN.. Jag har glemt å ta ut sidestøtta etter jeg smurte kjede..
Der gikk sykkelen i bakken..

Ikke store skaden, men ende dekselet sprakk opp.. (fant ut dette og har hvert fikset før) Bort på jula og kjøpe litt glassfiberduk/netting.. Min stefar hadde epoksy i boden, så der var man safe!! Kjøpte en boks rød spray og, så når kvelden var omme, hadde man fått fikset dekselet, og fått på litt ny farge.. Ble en liten farge forskjell, så jeg skal lakke opp litt av andre siden i morgen, bare for å få det til å matche litt bedre.. hehe!

Da blir neste stopp å fylle luft i dekka.. De virket litt pløsete.. Så det blir en rolig tur bort til bensinstasjonen borti gata..
Får håpe finværet holder seg, og at metrolygene gjør det de skal, lyger på været.. hehe!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by tshansen »

Au da... satt du den ned på støtten som ikke stod ute?? :shock: Det har jeg holdt på å gjøre et par ganger selv... forbanna fort gjort noen ganger. Godt å høre at skadene ikke ble alt for store. :thumleft Tipper du ikke gjør denne tabben igjen.

hvilket trykk kjørte du i dekkene dine? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Toven »

Flere som er godt i gang ja :thumleft Sitter litt på ventebenken enda je :lol:
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

LordShaft wrote:Au da... satt du den ned på støtten som ikke stod ute?? :shock: Det har jeg holdt på å gjøre et par ganger selv... forbanna fort gjort noen ganger. Godt å høre at skadene ikke ble alt for store. :thumleft Tipper du ikke gjør denne tabben igjen.

hvilket trykk kjørte du i dekkene dine? :-k
Har lagt meg opp en vane med å stå bak sykkelen og holde over baken med ene hånden, mens jeg vipper opp støtta med andre.. Da kan jeg holde den oppe med den ene hånden (veier ikke så mye), og forsiktig lene den over på sidestøtta med bare en hånd..

Dog litt verre å holde den oppe med den ene hånden når den først har passert en viss vinkel.. Men skaden ble som nevnt ikke stor, da jeg fikk holdt igjen litt, så den gikk ikke med full kraft i bakken.. Og den er lav, så det er ikke lange fallet.. hehe!

Måtte tenke etter litt med luften, men mener å huske det er 40 bak og 36 foran.. Skal ihvertfall fylle opp det, så får jeg heller kjøre bort å spørre på dekk butikken senere når de er åpne igjen.. Burde jo skrive det ned slik at man husker det men.. hehe!
Toven wrote:Flere som er godt i gang ja :thumleft Sitter litt på ventebenken enda je :lol:
Du som parkerte så tidlig burde jo bare få ut sykkelen med en gang.. Du tok jo vårstellet før du parkerte, så de er jo bare lett ettersyn for din del.. hehe!
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Ny sykkel :shock:

Post by The Cowboy »

Jaja.. Da har man gjort det store..
Ny sykkel har havnet i mitt eie.. Litt nyere enn den jeg hadde (og har) som er fra 89..

Dette er en 2002 Harley Davidson 883R..
Finn.no

Var og tittet på onsdag, søkte lån på torsdag, og hentet i dag.. Bare så jæklig synd man skal på jobb denne helgen da.. Hadde litt lyst å blåse av noen 100 lapper på bensin.. hehe!
Men, jeg får jo en fin "bli kjent" tur til jobb da.. Er jo litt over 1 times kjøring herfra.. hehe!

Håper dere alle får en fin helg videre, nytt solen mens den er her.. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by tshansen »

Gratulere så mye med ny sykkel \:D/ \:D/ Blir morro det der :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Toven »

Grattis med det ! :)
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Adele »

Gratulerer (:!
=^_^=
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

LordShaft wrote:Gratulere så mye med ny sykkel \:D/ \:D/ Blir morro det der :thumleft
Var noe helt annet enn FZR´n ja.. hehe! Litt smalt/hard sete for lengre turer (det advarte dog selgeren om så..hehe), men ved å vri seg litt mens man kjørte gikk det greit..
Mye bedre sittestilling (for meg i det minste) på denne og, mer avslappet.. Dog litt mer aktivitet i magen og ryggen, for å holde seg oppe/rett med vinden i trynet.. hehe :D
Toven wrote:Grattis med det ! :)
Adele wrote:Gratulerer (:!
Takker og bukker..
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Elolz »

Gratulerer med ny sykkel! :D
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Kjapt spørsmål til de av dere som er mer motorkyndig enn meg (skal strengt tatt ikke mye til.. hehe)
Kom hjem fra jobb i dag, og ble oppmerksom på at det hadde sprutet olje på oljetanken (se bilde av sykkelen om forklaringen virker tåpelig..hehe)

Det er ikke noe olje på motor eller drev, men det er på undersiden av luftfiltret.. Ser ut som det kommer fra eller ved luftfiltret..

Noen her som vet hva som kan være feil? og om noen vet, er dette noe som er vanskelig/dyrt å fikse?

på forhånd, takk for hjelpen! :)
Post Reply