Robin`s blogg....

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Robin`s blogg....

Post by Robin79 »

Tenkte jeg får skrive noe her jeg også så folk kan lese litt om hva jeg driver dagene med etc....

Image

Jeg heter da Robin, født på tampen av 1979. Jobber som supervisor ved ett sveise og mekanisk verksted på Hanøytangen på Askøy utenfor Bergen, men bor så mye som 3 kommuner unna, så jeg har 106km å kjøre hvær dag til og fra jobb, så det blir noen kilometer på 2 hjul på meg i løpet av en sesong (kjører sykkel uansett hvær og vind i sesong til jobb).
Når ikke jobber så har jeg en samboer som jeg må ta vare på med en jente bebis i magen sin som kommer til verden iløpet av oktober en gang, og en sønn; Simon, på starks 9 år som elsker å sitte bakpå sykkelen med meg, til tross for mora hans sterke innvendinger mot at han sitter på, men det er en helt annen diskusjon hvorvidt han er for liten eller ikke..... Driver også med kroppspleie (eller pining) i form av å bli bitt av Crossfit basillen, og Kettle-Bells trening, tilbringer vel litt for mye tid på trening, blir fort 4-5 dager i uken ettefulgt av å bare henge der inne å drikke kaffi og prate sjit. Der traff jeg LordShaft som tipset meg om dette forumet, men har enda tilgode å kjøre sykkel med han, men det kommer vel i løpet av sommeren tenker jeg.

MC karriæren min startet vel allerede som 14 åring da fatten kom dragende hjem med en 1974 mod Tempo Panter som jeg fikk av han bare fordi han va så glad i meg, og mot at jeg IKKE kjørte den aleine før jeg fikk lappen... Yeah right... Seff klarte jeg ikke det, og det hele endte med motorhavari fordi jeg klarte ikke å holde verktøyskrinet unna sykkelen ved å skru å herje med den så den sku gå litt fortere fordi jeg hadde jo så inni h..... peiling på å skru å mekke :? Så fatten tok fra meg den havarerte sykkelen og solgte den som den var til en kompiss av han som samler på Tempoer, den har det sikkert bedre der enn hos meg.

(Det er ikke den som er avbildet her, men den var helt lik, samme farge)
Image

Så det ble ikke noe fler mopper på meg før jeg ble 16, da ble det litt forskjellig, bla MTX, DT50, MT-5 og til slutt grom moppen, Honda MB-5, fy flate for en doning, med 18hk trimsett, Delorto forgasser og effekt potte klarte jeg 115km/t på den. Var en av de raskeste moppene i min omgangskrets, ble slått av en annen MB-5 med 22hk vannavkjølt trimsett den gikk visst i 125km/t sa han, fliste meg vertfall......

Da jeg endelig ble 18 var jeg ganske lei 2 hjulinger og da var det bil som gjalt, men interessen kom tilbake ved midten av tjuetallet, da diverse kompisser kjøpte seg sykkler, og jeg ble med som eksosrype på diverse treff og turer. (ble endel mobbet rundt om, men jeg hadde det kjekt jeg) Men kom meg aldri til å ta lappen selv, delvis pga økonomi til å ta lappen, kjøpe utstyr og sykkel + forsikringer, og at jeg var altfor fartsglad i bil at jeg rett og slett ikke turte å ta lappen på MC i frykt for å miste lappen, eller i verstefall ta livet av meg selv. Så det gikk noen år til, faktisk helt frem til i fjor (2011) før jeg satt meg på tungsykkel. Så inni det h..... hvor jeg angret på at jeg ikke gjorde dette for lenge siden, men bedre sent enn aldri :)
Det var faktisk svigerfar som pushet meg til å ta lappen, for han kjører selv MYE og kunne godt tenkt seg å ha svigersønnen med seg på tur. Så da jeg i fylla engang sa til han at NÅ skal jeg ta lappen, tok han meg på ordet og gikk henn å kjøpte sykkel til meg i gave som kunne stå der som en gullerot så jeg fikk fingen ut. Da kom en 1998mod Yamaha XJ6 Diversionen på tunet.

Image

Den sykkelen fikk mye stell og kjærlighet, den bar preg over å stått i ro over lengre tid, men med litt mekking, service, utskifting av diverse deler og full lakk rens ble resultatet ikke så verst, men desverre endte den sykkelen under en bil (se en annen tråd)

Image

Men det var ikke så galt at det ikke var godt for noe, for forsikringen til bilføreren var raus og ga tilbake 10000kr mer enn det sykkelen ble innkjøpt for, så da ble det ny sykkel, grom sykkelen som jeg freser rundt på nå, 2000mod YZF600r Thundercat :D

Image

Men jeg kunne jo ikke frese rundt på denne stilige sykkelen iført noen kjedelige sorte Bullfighter filler, og BILTEMA sko, og ikke minst en HJC åpningshjelm (som jeg forøvrig også fikk av svigerfar) Så da måtte jeg på jakt etter nytt stesj, og valget falt på Arlen Ness og Arai, fy flate så rått :) Storfornøyd nå.
Image
Image
Image
Image

Og nyinnkjøpte Puma støvler IDAG

Image

Tips mottas forresten om hvordan i huleste jeg klarer å holde hvitt skinn reint.......

Vel så da var årets sesong reddet, og årets første lang tur går av stabelen i mårra, da freser vi bortover mot Vålerbanen for å glo på Våler Classic Racing, gleder meg :)

Vel det var alt for denne gang, kommer mere etterhvert, og ikke minst bilder fra helgen :) Cya.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Robin`s blogg....

Post by tshansen »

Se her ja :-) Lærte jeg enda litt mere om deg ;-)

Kanon fet den mopeden der! Herregud... slik hadde jeg lett kunne hatt i garasjen :-D
Gjorde seg med nytt kjøreutstyr.

Det er ikke lett å holde kvitt skinn rent. Du må bare være flink å vaske over det hver dag (når du har brukt det) også gjerne bruke skinnrens eller skinnshampo :-)
Jeg bruker ofte bare jif spray. også en våt fille. Det funker til å ta bugs og lett skit. men det svarte som setter seg skikkelig, må du ha noe som ikke skader skinnet.

Mvh
Thomas
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Robin`s blogg....

Post by Robin79 »

Då var jeg kommt vel hjem etter en velykket tur til Våler Classic Racing. Var en hard men kjekk helg.

Turen gikk fra Bergen på fredag klokka 12:00, over Filefjell og var vel fremme ved campen på våler klokka 18:30
Image
Der sto ølet, Jægeren og masse godt humør å venta på oss. Vi hadde 2 stykker som kom fra 1 ukers tur fra Bergen til Øland i Svergie tilbake til Våler og satt opp campen vår, og hadde alle drikkevarer klare og kalde til vi kom frem, så det var bare å hive av seg skinnet og ta seg en kald en.

De er jo helt klin gærne disse gamlingene som kjører på gammle sykkler der borte, spesiellt crazy var de som kjørte med sidevogn, hadde ikke fått meg på en slik "sykkel" om jeg hadde fått betalt masse penger... Der va jo ræven i bakken rett som det var. En svenske var så dritings på treningen på fredag at han datt av sidevognen i en sving... Va sykt kult å se på den gjengen :)
Image
Image

Var mye annet tøff kjøring også, og stemningen var god over hele arrangemanget, bortsett fra at det skulle være live musikk der og bar om lørdagen, noe som desverre ikke ble noe av, men vi hadde nok av varer i campen så stemningen var god. Men annbefaler alle motor intreserte å få med seg dette neste gang :)


En liten -Vaske innsekter av visiret stopp- på veien hjem
Image
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Robin`s blogg....

Post by supermons »

Har sett sidevognsracing før, rimelig syke greier :)

For å holde mitt hvite skinn rent går jeg over med en klut med varmt vann, også smører jeg det inn med minkfett etterpå så det holder seg mykt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Robin`s blogg....

Post by tshansen »

minkfett er ikke noe særlig å smøre i ræven... da blir det meget glatt på salen om jeg ikke husker feil. Mener det var minkfett jeg smurte med da det ble såpeglatt... Kan du bekrefte eller avkrefte dette mons?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Robin`s blogg....

Post by supermons »

Merket ikke noe på det med min, men jeg lot den tørke ganske lenge før jeg kjørte med den.

Har også heldress så mye tekstil for å få den fleksibel i skrittet, så fikk nok noe feste der. Hvis du ser på side 87 i bloggen min og ser du bilde av skinndressen oljet inn og her er skoene før og etter vask. Var visst basert på bivoks den jeg hadde, men går vel for det samme.
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Robin`s blogg....

Post by Robin79 »

Takk for tips anng skinnrens, men jeg kjøpte AutoGlym`s Leather Cleaner for interiør idag, og det va gull stoff, jakken ble nesten som ny... Vel.... Den ble mye renere vertfall, skiten bare rant av, så var det bare å tørke av med en lett fuktig fille. Balsamert den inn igjen, så nå er det bare å skitne den til igjen.

Da har sykkelen fått seg en god omgang med vaske svampen også, og de 2 siste stegene i Meguiars 3 stegs serie, gadd ikke ta lakkrens da jeg ikke såg behovet idag. Så nå glinser den så flott atte. Vasker vel sykkelen 2-3 ganger i uken, med fulgt voksing av nedre del av kåpa, og forskjermen etter hvær vask, og full lakkrens og påfølgende voksing 1-2 ganger i mnd.. Litt overkill kansje?? Nahhh, må jo gi sykkelen stell og kjærlighet :) Hva gjør dere andre da?
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Robin`s blogg....

Post by KiM »

Nå skal voksen i meguiars sin 3-steg ha grei holdbarhet. Den burde fint holde et par måneder uten noe særlig problem, så å vokse så ofte som du gjør er teoretisk sett bortkastet. Husk at polering sliter litt på lakken, i den forstand at den kanskje fjerner litt av den hver gang du bruker den. Spørs hva du bruker til å legge den på. Gjør du det for hånd gjør du gjerne minimalt med skade. Likevel vil jeg ikke anbefale deg å gjøre det altfor ofte.

Tror du kommer godt unna det med bare håndvask. Sørg for at du ikke bruker for sterk avfetting, og ikke for sterk blanding av såpe, da dette tærer på voksen du legger på. Bruk også gjerne vaskehanske eller ripefrie svamper istedenfor den typiske 10-pakningen med svamper kjøpt på biltema/bilxtra el.

Ikke meningen å være negativ! Creds til deg som tar vare på sykkelen din! =D>
ingen KiM, ingen kos
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Robin`s blogg....

Post by tshansen »

Robin79 wrote:men jeg kjøpte AutoGlym`s Leather Cleaner for interiør idag, og det va gull stoff,
Hvor kjøpte du dette? ved vanlig bilrekvisitta? Hørtes ikke dumt ut, må kanskje nødt å prøve selv :-) send meg et bilde på telefon da er du snill :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Robin`s blogg....

Post by Robin79 »

Vert litt fraværende fra forumet i hele vinterhalvåret, men nå nermer det seg jo straks sesong start igjen :) Sykkelen er sesong klar med full service, men venter på å få sadelen tilbake fra omtrekking.
Image

Har også byttet bremser og klosser på den og fått på ny Viper eksos ;) Byttet alle bolter til kåpesettet til rustfrie bolter fra ProBolt, det eneste som gjennstår nå er å få byttet vindskjermen til sotet
Double-Bubble glass.

Image

Så nå ble det litt mere gromlyd i den og kansje 1% effektøkning?? hehe.. Men jeg må si at priser på MC deler her til lands er serdeles skrekkelig... 2000,- for en bremseskive? Mot ca 750,- fra England, det er jo direkte kriminellt, og så er desverre deleutvalget til akkurat min sykkel labert på de fleste norske nettbutikker, det meste er bestillingsvarer. Så jeg forsøkte meg på en engelsk nettside, wemoto.com, og den annbefaler jeg til samtlige, sinnsykt god service og rask levering (og så får du med give aways i hvær pakke \:D/ (nøkkelringer og skriveblokker)). Alle pakkene mine har annkommet Norge max 2 dager etter bestilling, men synd den raske leveringen stopper opp i Norge med Tollvesenet, Bring og Posten. der er det fan meg sirup.... Alt jeg har kjøpt fra wemoto har de merket Gift/commercial sample og jeg har klart å fått det tollfritt hjem, bortsett fra eksosen, den ble stoppet i tollen og måtte ut med 500,- i toll, men allikevel ble det billigere enn om jeg sku kjøpt den her hjemme.

Så ble det startet MC-Klubb nå i vinterhalvåret, det begynnte bare som tull og fjas egentlig. Noen hadde kjøpt seg Davy Crockett luer på Route66 tur for ett par år siden, og da ble Davy Crockett MC opprettet i fylla vrøvl, men nå er den blitt en realitet, med merker og slagord. Men Presidenten bomma litt på slagordet som var ett sitat fra Davy Crockett som følger: "You may all go to hell, and I will go to Texas" Når merkene kom står det på de Some go to hell, we go to Texas... Jaja, er bare på gøy allikevel :)

Image


Så nå er det bare å vente på litt mere temperatur så en får kjørt litt :)
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Robin`s blogg....

Post by Robin79 »



En liten snutt av nye eksosen, sykkelen var kald så jeg gadd ikke gi på....
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Robin`s blogg....

Post by Robin79 »

Dagens gjerning unnagjort.... Skinn dressen er rengjort og smurt inn igjen... Satt å undret meg litt når jeg satt her på gulvet og skurte på det hvite skinnet, hvorfor i all verden jeg ikke gjorde dette ved sesong slutt, og hvorfor jeg i det heletatt kjøpte jakke med hvitt skinn på :-k

Prøvde å grine litt til min kjære med hint om å få kjøpe nytt kjøre utstyr iår, men det ble ikke så godt mottatt, da vil vel hun ha en tur til Roma eller noe slikt igjenngjeld da....
Jaja, god helg :)
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Robin`s blogg....

Post by supermons »

Min skinndress har mye mer hvitt på seg :P

Tar litt tid, men det er bare kos frem til sesongen starter ordentelig!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Robin`s blogg....

Post by tshansen »

Hva bruker dere på skinndressen for å vaske den? sette den inn med etterpå? :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Robin`s blogg....

Post by Robin79 »

Jeg kjøpte som sagt tidligere Auto-Glym sin leather cleaner for skinn seter til bil, den er mild mot skinnet men sammtidig blir den rein og fin. Bruker litt ymse å sette den inn med etterpå, skinn balsam, noe olje greier og vaselin. Funker som pokker mot vann gjennomtrengning :)
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
Post Reply