Skravlesens blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Skravlesens blogg

Post by aUg88 »

Hallo folkens!

Tenkte jeg skulle lage en liten blogg nå som det endelig nærmer seg sesong nå \:D/ Har lurka rundt på forumet her i vinter & sett på div blogger her på forumet og vlog'er på youtbe blant annet for å prøve å dempe litt av PMS'en, men nå er det bare noen få dager til første turen skal gjennomføres \:D/

Litt om meg:
Kasper, 24år, eiendomsmeglerstudent i Bergen, gårdsgutt fra skogen, tok mc lappen i Oktober i fjor, så rimelig fersk kan du si.

Dyret jeg skal tøffe rundt på i sommer:
Image
Kjøpte denne ca en uke før jeg hadde oppkjøring ca av faren til en kompis hjemmefra.
Litt usikker på valget nå etter å ha fått mange anbefalinger med å ikke starte på R-sykkel. Er det så ille & lite rom for feilmargin som enkelte skal ha det seg til? Eller er det bare å bruke hue litt så går det fint?

Har akkurat bestil litt deler på ebay, så noe som blir montert litt etterhvert er:
-Nye led blinklys(de som sitter på nå synes alt for dårlig)
-Framesliders
-Nye Clutch & Bremsehendler

Planene fremover er:
-Ta en skikkelig overgang med stramming, vasking, rensing, overgang av vesker, lagre osv..
-Lakkere felger svarte
-Bytte til Michelin Pilot Road 3 i tilfelle litt regn på langturer

Forrige eier sa at sykkelen hadde gått som banesykkel tidligere, men har ikke fått skrudd eller demontert noe på sykkelen enda så vet ikke om det er tilfellet eller hva som kan ha blitt gjort. Men demprene er oppgradert/byttet til noen justerbare Ariete dempere/innmat. Lurer på om det er bytta til større dyser/powerfilter el, skjer veldig lite før 7k? Standard eksos.

Sykkelen står for tiden parkert hjemme på gården mens jeg sitter her i solsteiken i Bergen og hører sykler som tøffer forbi :smt119
Men på torsdag skal det vaskes, poleres og klargjøres for harde livet før det skal tøffes rundt i hele påsken for å så tilslutt tøffe over til Bergen :D
Håper på å bli med på mange kjøreturer rundt i bergensområdet i vår, jeg er ihvertfall klar som ett egg! Men jeg er nok ingen racer, så blir nok liggende litt bak :p
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Skravlesens blogg

Post by aUg88 »

Da var påsken over for en liten stund siden og nå begynner eksamenslesinga for fulle mugger her i gården.

Fikk ikke kjørt så mye som jeg hadde håpet på dessverre, den ene simmeringen i gaffelen begynte å lekke etter å ha kjørt litt over 60mil. Så da var det bare å tøffe rolig hjem igjen og bestille deler. Men klarte å legge bak med 73mil på tre dager så har allerede klart å kjøre mer enn hva jeg fikk kjørt i fjor som var med kjøreskolen for det meste. Og for noen fantastiske km det har vært! =D>
Planen var egentlig å tøffe hjemover i helgen for å bytte kjede/drev og overhalle gaffla , men ser på yr at det er spådd snø på fjellovergangene nå i helgen så det utsettes til neste helg er jeg redd. Har lasta ned verkstedmanual til dama, så håper at bolter og klips ikke sitter så altfor j**elig så skal nok det gå greit :)

Har også fått noen andre pakker med led blinklys, motstand til disse, velteklosser og hendler. Så blir litt kosemontering også :)
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Skravlesens blogg

Post by Trond_V »

Velkommen til forumet .:) Ser ut som en hel og fin Kawa det der. ;) Hvor gammel er den?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skravlesens blogg

Post by supermons »

Bruk hue, så går det fint. Brodern hadde en sånn, morsomme å kjøre :) Men må bruke hue om du ikke er vant til det :)
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Skravlesens blogg

Post by aUg88 »

Trond_V wrote:Velkommen til forumet .:) Ser ut som en hel og fin Kawa det der. ;) Hvor gammel er den?
Takker :) Gikk over og tok en sjekk etter å gjort den klar, og den virker som den er i ganske god teknisk stand. Er jo en 97-modell, så er jo noen skjønnhetsfeil. Redd for at det var min feil at pakningen røyk siden jeg ikke hadde noe varmt sted til den i vinter, men nå har jeg lært så neste vinter blir den stående i stua :)
supermons wrote:Bruk hue, så går det fint. Brodern hadde en sånn, morsomme å kjøre :) Men må bruke hue om du ikke er vant til det :)
Da satser vi på det :) Ble egentlig litt overraska over hvor lite skremmende den er å kjøre når man kjører på litt lavt turtall, da er den veldig tilgivelig hvis du skulle være så uheldig å vri litt på rulla over en dump. Men når du pisker hu litt.. Waff!! Da flytter det jo seg noe så helt sinnsykt :D Prøver å bruke hue hver gang jeg er ute, men er jo ikke alltid like lett. Er noe som skjer når man tar på seg hjelmen :p
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Skravlesens blogg

Post by KiM »

aUg88 wrote:Er noe som skjer når man tar på seg hjelmen :p
Kjøre uten hjelm da, vettu ;) :lol:
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: Skravlesens blogg

Post by Stiga »

Å starte med en R sykkel er da ikke dumt så lenge du klarer å kjøre som folk ;)
Er vel ikke så mye sykler som er så lettkjørte som R syklene heller.

Jeg startet selv med R sykkel og det er da ikke noe jeg angrer på.

Lykke til !
just cruising
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Skravlesens blogg

Post by aUg88 »

Heisann folkens! :D

Da ser det ut til at det begynner å gå litt mot slutten på sesongen for min del. Men selv om det har vært mye regn & skitvær så har det vært en knallsesong!
Starten av sesongen ble det ikke så mye kjøring, da var det skippertak frem mot eksamen. Og en liten tur på kona til verksted for å bytte kjede, drev, pakning i gafflene og hjullager. Hadde egentlig planer om å gjøre dette selv, men når jeg knakk latmannsarmen når jeg skulle ta av framdrevet kasta jeg inn hånklet. Totalt har jeg klart å kjøre på den gamle fruen en 8-9k eller noe i den duren, helt uten prblemer. Har kun vært litt vanskelig å starte kona en gang, og da hadde jeg kjørt på alt for lavt turtall over laaang tid slik at motoren var full av bensin, rå som ett dyr & oste bensin laaang vei. Men bortsett fra det så har det ikke vært noen problemer :)

Jeg er så heldig at selv om jeg bor på østlandet så har jeg noen smale nyasfalterte svingete godveier rett rundt hjørnet. Og de har blitt flittig brukt med en gang asfalten har tørket opp mellom regnskyllene \:D/ For det meste har det blitt småturer og dagsturer rundt om, og noen dagsturer i Valders på jakt etter svingete godveier. Men jeg har også kommet en tur over til Bergen en helg også. Noe som var mest en testtur for å se hvordan det er å kjøre børsa over litt lengre avstander. Planen var egentlig å ta en tur til Nürburgring, men siden brotah from antother mother er i Australia om dagen blir det neste år :D
Fått mitt første merke i år også 8) Var på Trollrally siste helgen i Aug, var sykt fett! Rundt en 1000 sykler der eln. Så bare gikk rundt hele helgen og glante som en idiot \:D/ Var ett følge på 11-12 sykler, så fikk prøvd det også. Men siden jeg var ferskest så ble jeg plassert bakerst i følge, noe som helt riktig :)
Hittil så har jeg klart å komme meg igjennom uten bøter & prikker, støttevelt og seiling på skinn. Og sinnsykt nøyd med det! Men kjenner jeg begynner å få litt vel mye horn i panna om dagen, så må komme meg på en del banekjøring neste år for å få ut litt raptus :twisted:

Vurderer ny sykkel til neste sensong om dagen, driver å sikler litt på Street Triple om dagen. Men får se i løpet av vinteren om jeg får råd til det, eksamen gikk ikke helt veien. Så får jo ikke begynt å jobbe ordentlig før i januar, og kronasjer til nytt leketøy er det ikke så veldig mye av om dagen for å si det pent. Og i første omgang blir det leilighet i Oslo som står for tur, men med fast plass til sykkel i stua og stor nok heis til å få den opp :lol: Kan jo ikke ha den stående i en mørk garasje!

Litt bilder kommer i løpet av helgen :)
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skravlesens blogg

Post by supermons »

Høres ut som en bra sesong det :) Uvisst på hva naboene sier hvis de ser deg kjøre rett inn i heisen da :P
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Skravlesens blogg

Post by aUg88 »

Kan ikke klage på den :D Hehe, blir nok vasket godt og tømt for bensin før den trilles inn for vinterlagring. Kan ikke risikere å få lyst til å fyre den opp på nach! Går ann på bygda, men tror ikke det blir like populært i byen :p
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skravlesens blogg

Post by supermons »

Tanken har bedre av å være full når du vinterlagrer den, så slipper du at den ruster innvendig. Du får legge nøkkelen langt unna :lol:
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Skravlesens blogg

Post by 1352cc »

ZX7R er en feit sykkel, husker at eg gjekk å sikkla etter en slik på VGS.
Som du har fått erfart så er R4 motora mjuke å fine og med normal bruk av rulla så trenger en ikkje å engste seg.
Var meget overasket når eg testet ZZR14 som eg kjøpte, utrulig sivilisert og lett kjørt. Problemet er heller at når en venner seg til den at en gjerne glømer at det ligger rå og brutale krefter som lett viser seg fram. Har ført til et par oijsan opplevelser med forbikjøringer når fremhjulet har begynnt å leike litt sprettball :shock:
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Skravlesens blogg

Post by gbruaset »

Hei, hei. Stilig tanke å ha sykkelen lagret inne i stua! Har faktisk vært inne på idèen selv, men ennå ikke realisert det. Mange fine veier å kjøre rundt på i Østlandsområdet, si i fra en gang, så blir jeg gjerne med på tur!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Skravlesens blogg

Post by aUg88 »

supermons wrote:Tanken har bedre av å være full når du vinterlagrer den, så slipper du at den ruster innvendig. Du får legge nøkkelen langt unna :lol:
Hehe, da legges den igjen hjemme i skogen i vinter er jeg redd
1352cc wrote:Som du har fått erfart så er R4 motora mjuke å fine og med normal bruk av rulla så trenger en ikkje å engste seg.
Ble overraska sjæl når jeg hadde fått litt tid på sykkelen over hvor rolig og mykt man kan kjøre den. Så lenge man holder den under ca 7omdr så er den veldig lite kvass og forutsigbar uansett vær og føre. Men smikker man den ned ett par gir eller 3 og gir gass er det ett helt anna dyr som viser seg :twisted:
ZZR14 er jo ett råskinn uten like da ;) En kompis på trollrally kjørte noen meter på bakhjulet med kjærringa bakpå pluss telt og full oppakning. Min er nok ikke like kvass som det, men mer enn kvass nok til hva jeg klarer å hondtere nå :)
gbruaset wrote:Hei, hei. Stilig tanke å ha sykkelen lagret inne i stua! Har faktisk vært inne på idèen selv, men ennå ikke realisert det. Mange fine veier å kjøre rundt på i Østlandsområdet, si i fra en gang, så blir jeg gjerne med på tur!
Har finni ut at det er nå jeg har sjangsen. Kjærringa er ute for en god tid tilbake og skal flytte inn til by'n med en kompis som også er mc-freak, så da må man bare vinterlagre sykkelen i stua :D Skal si ifra jeg vett!
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Skravlesens blogg

Post by 1352cc »

aUg88 wrote:
supermons wrote:
1352cc wrote:Som du har fått erfart så er R4 motora mjuke å fine og med normal bruk av rulla så trenger en ikkje å engste seg.
Ble overraska sjæl når jeg hadde fått litt tid på sykkelen over hvor rolig og mykt man kan kjøre den. Så lenge man holder den under ca 7omdr så er den veldig lite kvass og forutsigbar uansett vær og føre. Men smikker man den ned ett par gir eller 3 og gir gass er det ett helt anna dyr som viser seg :twisted:
ZZR14 er jo ett råskinn uten like da ;) En kompis på trollrally kjørte noen meter på bakhjulet med kjærringa bakpå pluss telt og full oppakning. Min er nok ikke like kvass som det, men mer enn kvass nok til hva jeg klarer å hondtere nå :)
På ZZR14 06 og 07 mod så låg der ei begrensning slik at den ikkje leverte fullt før 6000odm. Det irriterte livskiten av meg, for spesielt ved forbikjøring så dro den greit opptil siden av bilen for så å komme med allt på engang. Nappet ut nokre luftspjeld slik at det dro uten begrensninger fra bunn. Resultat var sjølvsagt meget kraftigare under 6000odm men det viktigaste at en fikk en mykje meir linær og forutsigbar lavering av kreftene som førte til at den vart meir komfertabel og ikkje minst morsomare å kjøre \:D/
For dei som ikkje har prøvd slike sykkler så vil eg tru at dei aller flest blir meget overasket over kor snill og mjuk den er ved normal bruk av gasse.

Telt,full bagasje og ei kjærring bakpå så blir jo alle sykkler lette på framhjulet :lol:
Post Reply