Eple's blogg - Nybegynner'n

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Eplejus
Posts: 10
Joined: 17 Nov 2011 05:04
MC: Suzuki SV650S K3 2003
Location: Vestby

Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Eplejus »

Hei

Får slutte å "stalke" på forumet som en eller annen creppy fyr og heller introdusere meg.
Kort om meg. Morten er navnet. 28 år og bor på østlandet en plass.
Bor sammen med noen dotter hybelkaniner, ellers ingen familie og samboerhold utover det :P

Har fagbrev i "Transport & Logistikk" og jobber for Norgesgruppen A/S. Egentlig utdannet som IKT-Teknikker, men fant ut at det ikke var noe for meg, da jeg er en person som fortrekker å jobbe med hendene og ikke har noe imot litt oljesøl.
Hobbyene mine må derfor også inneholde ordene "motor" og "olje". Altså, jeg har virkelig sansen for dirty thing ;)
Kan også nevne at jeg er ihuga Nissan/Datsun-entusiast og har så klart et prosjekt stående i garasjen.

Drømmer om å starte utdannelse innenfor et mekanisk fag, og planen er å starte med dette så fort jeg har fått spart opp nok kroner til å kunne ta meg et par friår ifra jobben.

Har siden jeg passerte tyveårsalderen drømt om å ta MC-lappen, men det er først nå, etter mange år HARD jobbing at jeg endelig tok til fornuften og innså at jeg måtte begynne å leve, og ikke bare jobbe meg halvt ihjel. Litt press ifra venner/kollegaer med mc-lappen har også vært en medvirkende faktor.
Begynnte dermed med mc-lappen nå i sommer og har fullført alt det obligatoriske, bortsett ifra oppkjøringa som jeg nå venter spent på til våren.

Har alikevel gått til innkjøp av en MC nå i høst! Var ute etter en god nybegynner-sykkel med sportslig preg, ikke for dyr, driftsikker og billig forsikring.
Valget stod da mellom en Honda CBR600f4i og Suzuki SV650. Valget endte til slutt på en SV650S K3! Momentet som man får med v-twin motor og den lineære effektkurven var det som falt mest i smak mellom disse to sykkelene.

Bilder av herligheten:

Image
Image
Image
Image

La først merke til akkurat denne sykkelen på Finn.no omtrent en måned før jeg ringte på den. Følte at det egentlig var helt feil tid å kjøpe sykkel på, da vinteren nærmet seg og lappen ikke var klar enda. Men tok alikevel å ringte selgeren og forhørte meg om sykkelen. Selgeren virket meget oppegående og ga et såpass postivt inntrykk at jeg ikke kunne la være og dra opp for å ta en titt på den.
Dro med meg en mer mc-kyndig kompis og lot han gå over sykkelen grundig samt prøvekjøring. "DENNA kjøper du!" sa han, og vips, plutselig var jeg eier av min første MC :D

Rakk dessverre ikke mer enn et par turer med sykkelen før jeg satte den inn til vinterlagring på verkstedet mitt, hvor den nå står klar for diverse små oppgraderinger og en skikkelig runde med polermaskinen så den er klar for kommende sesong.
Vil tro denna mc'en kan gi meg mye lærdom og hjelpe med å øke mine ferdigheter såpass, at jeg en dag kan slå til og anskaffe meg en Ducati eller MV Agusta ;)

And that's the story...om hvordan jeg fikk min første MC.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by ToreLo »

Hei, velkommen, grattis med sykkel og lykke til med oppkjøring! :)

Fin SV det der! Hva slags oppgraderinger er i vente?
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Jarle »

Kan jo ønske deg velkommen til forumet ;-)
Gratulerer med bra start på en blogg og ny sykkel, og en kommende mc lapp =D>
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by jontosen »

Velkommen til forumet!
Og gratulere med meget fin sykkel :D
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Jeanette »

Velkommen til forumet :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by supermons »

Velkommen hit og gratulerer med morsom sykkel :)

Høsten er jo perfekt sesong for mc-kupp! Du får holde oss oppdatert om oppgraderingen, da går ventetiden mot sesongen fortere ;) Min første anbefaling er et mindre skiltfeste.
User avatar
Eplejus
Posts: 10
Joined: 17 Nov 2011 05:04
MC: Suzuki SV650S K3 2003
Location: Vestby

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Eplejus »

Sykkelen fikk jeg til det man kalle kalle "høstpris" så det var kansje ikke så dumt med en handel på denna tiden av året nei. Selgeren sa også at han mest sannsynligvis ville fått mer for den om han hadde ventet til våren, men kona hans skulle også ha seg ny sykkel, så da ble det salg, til fordel for meg :D

Tilsvarende SV650'er som jeg fant kostet omtrent det samme, men da uten noe utstyr på kjøpet.
På min sykkel følgte det med kåpeset, M4 slip-on, K&N filter, Dunlop Sportmax dekk som ble lagt om i sommer og bagasjebrett med toppkoffert.
Samt at det også nylig var utført full service hvor det blant annet ble byttet bremseklosser/væske og drev/kjede.

Av oppgraderinger tenkte jeg bare på litt kosmetiske greier i starten. Den orginale skiltholderen er ikke videre pen nei! Så tenkte på å gå til innkjøp av en undertail ifra Hotbodies.

Image

Kommer med interigerte LED-blinklys, men LED-diodene som følger er visst såpass svake og vanskelig å se i dagslys, så jeg blir nødt til å foreta en liten modifisering der, og sette inn sterkere dioder, slik mange andre har gjort på akkurat denne undertailen.

Her ser du tydelig forskjell på orginal og modifisert blinklys:

Image

Sluttresultatet blir slik:

[youtube]rcqz0zRw0SY[/youtube]

Ellers blir det klare blinklysglass foran ifra en '07+ model, samt sette inn ekstra blinklys der hvor parklysene nå er.

Jeg planlegger også å bruke sykkelen på bane. Har kjørt en del på Rudskogen med banebilen/leketøy nr. 2, så har en del erfaring der, men kunne nå altså tenke meg å prøve ut banen på MC også ;)
De orginale støtdemperne/fjærene er visst en svakhet på Suzuki SV, og det anbefales at disse byttes ut om man skal kjøre mye på bane.
Jeg kommer til å vente med å bytte de ut etter å ha prøvd den på banen først. Mest sannsynligvis i starten, så vil jeg ikke ha ferdigheter til å kunne utnytte sykkelen fullt ut, og da ha nytte av oppgradert understell.

Ellers var jeg også nylig og kjøpte meg kjøreutstyr. Yamaha Vinterbro hadde/har 20% til 30% på mye Dainese utstyr, så da endte jeg opp med Dainese jakke, bukse og hansker. Kommer nok til å gå til innkjøp av en tynnere bukse da denne var mer ment for høstvær.
Utvalg i støver var det verre med, så endte opp med å ta turen til Monsterbike i Drammen og plukka med meg et par med TCX S-Race GTX til redusert høstpris ;)
Har fra før av en Nolan N103 hjelm som jeg har brukt til banebilen, men vurderer innkjøp av ny hjelm da jeg synes denne er tung og støyer mye.
Noen tips om en god hjelm som kan matche sykkelen?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Northman »

Min erfaring er at alle hjelmer støyer, litt avhengig av hastighet... Så ørepropper er en god ting :)

Velkommen!
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by herkit »

Velkommen til forumet. Virker som om du har gjort heimeleksa di, den undertailen såg bra ut, er baklyset slik originalt på den sykkelen eller kommer det med undertailen?
User avatar
Eplejus
Posts: 10
Joined: 17 Nov 2011 05:04
MC: Suzuki SV650S K3 2003
Location: Vestby

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Eplejus »

herkit wrote:Velkommen til forumet. Virker som om du har gjort heimeleksa di, den undertailen såg bra ut, er baklyset slik originalt på den sykkelen eller kommer det med undertailen?
Bremse/baklyset som vises i bildet og videoen er det orginale som kommer standard med sykkelen. Ser det finnes baklys med klart eller sotet glass ute på Ebay, men æsj! Det blir altfor harry.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Jarle »

Harry og harry...
På sølv sykkel hadde både sotet og klart gjort seg bra i mine øyne sammen med samme farge i blinklys foran.
Men smaken er delt :)
Hva med ett bilde av banebilen? \:D/
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Eplejus
Posts: 10
Joined: 17 Nov 2011 05:04
MC: Suzuki SV650S K3 2003
Location: Vestby

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Eplejus »

Jarle wrote:Harry og harry...
På sølv sykkel hadde både sotet og klart gjort seg bra i mine øyne sammen med samme farge i blinklys foran.
Men smaken er delt :)
Hva med ett bilde av banebilen? \:D/
Sotet glass kunne gått, men klart glass skriker litt "ricer" i min mening, og den alderen er jeg neeesten forbi ;)

Banebilen/gateraceren er en Nissan 200SX S14A og yter for øyeblikket ca 370 hk. Bilen har skilter og kan kjøres på vanlig vei, men står som oftest i garasjen og er nesten helt ubrukelig til vanlig bruk da understellet er såpass stivt og satt opp for banekjøring. Dvs mye camber som spiser dekk relativt fort.
Ny motor er under bygging og en ny, mer moderne turbo skal kjøpes inn. Nye motoren skal kjøres på E85/Etanol for økt effekt og kjøling.
Breddede skjermer blir også montert nå i vinter, da jeg har problemer med at hjulene tar i innerskjermen/skjermkantene under hard banekjøring.

Er også på jakt etter en Datsun 240Z veteranbil, men er for tiden få bra eksemplar til salgs her til lands :(

Image

Stresstesting på gang:

Image
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Trond_V »

Siste bildet tatt på Dagali??
User avatar
Eplejus
Posts: 10
Joined: 17 Nov 2011 05:04
MC: Suzuki SV650S K3 2003
Location: Vestby

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Eplejus »

Det stemmer ja :D

200SX Owners Group Norway pleier å samles på Dagali en gang i året, hvor vi da har fri kjøring. Fint sted for å teste ut bilen skikkelig. Brei og fin flystripe hvor det ikke er noen betongelementer, stolper e.l som man kan kræsje i, noe som gir muligheten for breie piruetter og annen leking ;)
Ellers pleier jeg også å kjøre på Gardermoen Raceway, ikke i nærheten så like stor, men mye nærmere dit for meg, enn å ta turen til Dagali.

Ellers kan jeg tenke meg Dagali er suveren for de som vil kjøre drag eller teste ut toppfarten på MC'en.
User avatar
Eplejus
Posts: 10
Joined: 17 Nov 2011 05:04
MC: Suzuki SV650S K3 2003
Location: Vestby

Re: Eple's blogg - Nybegynner'n

Post by Eplejus »

Da er første batch med deler kommet inn.

Undertail og nye frontblinkere i første omgang. Isteden for en undertail ifra Hotbodies, så kjøpte jeg en ifra Bestem, som er identisk som den ifra Hotbodies, men betydlig billigere, og kommer også med langt kraftigere LED pærer enn det som følger med på Hotbodies sin. Men om passformen er like bra, det gjenstår å finne ut til helgen, når delene skal monteres ;)

Ellers prøver jeg å få tak i et luftinntak/snorkel ifra en SV1000, men det er lettere sagt enn gjort. Ingen til salgs på Ebay, og jeg finner ingen som sender til Norge :(


Image
Post Reply