Anton ~ Mye rart....

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Anton »

Sykkelen er fjerna for salg og blir beholdt. Grunnen til at den lå til salg var egentlig for eksen min, rett etter jeg hadde lagt den ut gjorde hun det slutt. [-(

Har kommet litt lenger på SXV'en. Tenkte noen her kanskje var interesserte, så kopierer bare fra Apriliaforum. For øyeblikket venter jeg rødt kjede, og rødt drev - for å friske opp utseende og holde litt vedlikehold på kjedesystemet. :)

Får også en ny sykkel på lørdag. En 2001 Yamaha YZF-R1. Tror jeg lever en 17 årings drøm snart. :mrgreen: Alt fra min egen lomme selvsagt!

Kan også si at jeg har fått meg læreplass som motorsykkelmekaniker! :D


V-twin klar (11.03.12)

Da har jeg fått skru litt ikveld og fått skrudd sammen motoren. Det ble ikke splitting denne gangen, motoren ser såpass bra ut innvendig at jeg føler jeg kan droppe det denne runden. Tar det neste vinter, når økonomien er på plass, og jeg har fått litt ekstra kunnskaper. Har flere ting som venter nå som jeg må prioritere penger og tid på. Får heller ta en skikkelig overhaling neste vinter. Denne gang har det bare blitt vask av motor, ventilsjekk, oljeskift, oljefilter og luftfilter skift, og diverse små ting. Skal også gå gjennom å sjekke de vanlige feilene, blant annet skruene i svinghjulet. Bestilte inn Loctite 245 nettopp for å bruke det på svinghjulsboltene. Men sjekka boltene idag, og de satt, ser dermed ikke vitsen med å vente til jeg får Loctiten. Derfor har jeg smelt sammen motoren og klargjort den for å sette den i sykkelen. Prøvde å vaske bort det meste av dritt og lort, men noe satt så godt at jeg ikke klarte få det av. Så da får det bare være. Ble ihvertfall MYE bedre!

Neste som skal bli spandert på denne sykkelen er:
- Nytt kjede (rødt)
- Nytt bakdrev (rødt)
- 10W60 olje (finner det fa*n ikke noe sted i butikklokaler)
- Pulverlakkering av felger (svart)
- Velteklosser til ramme, gafler og svingarm
- Sett til å bygge den om til banesykkel
- Slicks etterhvert som jeg har brukt opp de gamle
- Kanskje eksos
- Kanskje ny mapp
- Kanskje noe carbon (må bli etterhvert, da dette tømmer banken)
- Kanskje nye deksler i svart

Har sannsynligvis ny sykkel i garasjen snart. Dere kan jo gjette hvilken sykkel det er? :D

Regner med en update blir mer interessant med bilder, så legger derfor ved bilder. Gidder ikke skrive noe tekst på hvert bilde, så bilder taler for seg selv.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image



Motor i sykkel (26.03.12)

Da har jeg endelig klart å få litt fremgang her. Var hos en kompis i går etter skolen og så på en RM85 cross sykkel han hadde fått for 3000kr. Etterpå bestemte vi oss for å dra til meg å se hvordan det lå an med SXV'en. Endte med at han fikk meg med seg og vi fikk i motoren. Uten han hadde jeg neppe klart det med den "jalla" jekken min. Motoren står nå i sykkelen med ikke skikkelig skrudd til. Må koble til diverse kabler og slanger. Sykkelen er forsåvidt snart klar, og planen er å få trilla den i gang i løpet av april eller ferien.

Det som gjenstår:
- Koble til kabler og slanger
- Skru på oljetank og radiatorer
- Koble til gass-spjeldene
- Skru på bakhjul
- Nytt kjede (skulle skifte, men fant aldri kjedelåsen, så endte med vinkelsliper)
- Gi sykkelen en SKIKKELIG vask
- Skru på deksler og tank

Så har jeg såklart fått med meg litt bilder. Vet jeg liker når andre poster bilder i en oppdatering, så satser på dere også liker det. :)

Image
Image
Image


For de som har følgt litt med, så kommer det ny sykkel på lørdag. En 2001 Yamaha YZF-R1 banesykkel med diverse små mangler. :D
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by supermons »

Hvorfor i alle dager la du den ut for salg for eksen? Krever hun noe sånt av deg er hun ikke noe å samle på (selvsagt kan omstendigheter som felles økonomi og barn endre det, men det tviler jeg på i din alder).

Grattis med banesykkel :) Lisens på gang da eller?
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by Anton »

Nei, si det. Elsket henne nesten mer enn sykkelen min. Hun prøvde hele tiden å presse meg til å selge sykkelen, da hun ikke liker jeg kjører ulovlig (selv ikke engang lovlig på bane). Så etterhvert sa jeg at jeg kanskje skulle selge sykkelen eller bytte den i en bil. Det tolka hun som at jeg SKULLE bytte den i en bil. Tiden gikk, og hun begynte å påstå at jeg løy til henne. Var så dritt lei det at jeg bare la sykkelen ut for salg, for å sjekke interessen i tillegg. En liten stund etterpå gjorde hun det slutt og fant seg en ny etter en måned. Nå skal det sies at hun har en far som kjører motard også, hun låner altså sykkelen hans i blant og kjører på banen. I tillegg kjører hun rævhøl med en RS125. Sikkert 4-5 gangen jeg har gått tilbake til henne. Men det skjer ikke denne gang.

Tusen takk! :) Planen var å dra til Karlskoga til våren å få tatt lisensen der, men har ikke noen som kan kjøre meg og sykkel dit så. :( Blir supermotard lisens i april da. :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by supermons »

Høres ikke ut som en god greie nei, men det er kanskje litt vanskelig å se når man er midt i det. Mitt råd er å ta det som erfaring og gå videre. Det er vår og du har motorsykkel, da er alt som det skal være ;)

Tar lisens på samme banen du har kjørt på tidligere? Kan kjøre skiltsykkelen din da eller må ha banesykkel?
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by KiM »

supermons wrote:Det er vår og du har motorsykkel, da er alt som det skal være ;)
Indeed!
ingen KiM, ingen kos
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by Anton »

Jo, er vel det jeg har innsett selv også! Får håpe det blir en bra sesong!

Ja, gjør det. :) Det er egentlig det samme. På SXV'en har jeg jo fjerna skiltet, speilene, baklykta og blinklysene. Satser på å få meg en vanlig cross-plate eller noe, uten lykt i.

På Karlskoga for å ta RR lisensen så kunne du visst kjøre med cruiser også om du ville det, på den praktiske delen. :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by Anton »

2001 Yamaha YZF-R1 (05.04.12)
På tide med en oppdatering nå som jeg har fått den nye sykkelen. Dette er da en 2001 Yamaha YZF-R1. Den er kjørt litt over 20 000km og er rigga til banesykkel. Denne sykkelen ble highsida på Karlskoga i fjor rundt første sving i et løp, dette skyldes feil dekk valg (for hard blanding). Sykkelen ble da kjøpt opp av Stian (Fubb fra Apriliaforum) som et reparasjonobjekt. Ettersom det ble lite av det fra hans side, kjøpte jeg den opp av han. Han kom og leverte den rett utenfor garasje porten. Er en del små feil med sykkelen, kosmetisk sett. Motor er helt i orden. Mangler bremsepumpe, bremse hendel og bremseslange foran.

Finnes litt godstoff på sykkelen også da:
- Öhlins innmat i gaflene
- Öhlins styredemper
- Carbon rammedeksler
- Carbon forskjerm
- 2 felgsett (slicks og vanlige)

Etter å ha fått den hjem fikk jeg varma den opp litt og fyrte den opp på turtall med lyddemper. Heftig lyd. Tok av lyddemperen på tomgang, grom lyd! Fyrte den opp på turtall uten lyddemper og kjente det vibrerte innvendig. FYFAEN SÅ SYK LYD! :mrgreen:

Flott prosjekt som kommer til å ta litt tid og penger å fikse opp. Men ettersom jeg begynner i lære til sommeren (som MC-mekaniker) og får litt rabatter her og der så tror jeg nok jeg skal klare få den ordna! Sykkelen er ikke akkurat en skjønnhet for å si det slik. :p


Har ordna litt bilder så dere får sett garasjen skikkelig. :D Og av den nye baben som sårt trenger oppmerksomhet. :mrgreen:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Så en liten film for de som vil høre lyden. Skal få til en kjøretur når det blir tørt på veien slik dere får høre den skikkelig. :)
http://s1196.photobucket.com/albums/aa4 ... PR0413.mp4


Gjerne legg igjen en kommentar! :D
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550

Post by Anton »

KTM power (07.04.12)
Har vært på besøk hos Joakim fra forumet i helga. Her har jeg fått møtt Magnus, Joakim, Rune og Mathias fra Apriliaforumet. Joakim har en helt utrolig rå samling av sykler! Enkelt og greit, 4-takt er uhørt! Sykkel samlingen består av blant annet:

- 2 Aprilia RS250 banesykler
- 1 Aprilia RS250 registrert
- 2 Aprilia RS125 registrert
- 1 KTM EXC300 registrert
- 1 Honda NSR250
- 1 GasGas 250 trailsykkel
osv.

Fikk prøvd den ene RS'en til Joakim med fullt oppsett og Italkit, og den ene EXC300'en. Definitivt noe som kan sammenlignes med SXV'en! Fikk også prøvekjørt Magnus sin EXC125 ettersom vi var hos han skrudde på den i dag. Ettersom eksosventil hadde hengt seg opp.

Har noen bilder fra dagen for de som vil se. :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Hva synes dere? :)




2-stroke power (09.04.12)
Har litt flere bilder som jeg tenkte jeg kunne dele. Fra helga jeg var i Bergen på besøk hos forumgutta. :D

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Blir helt kåt av de syklene!




Pussing, sparkling, liming (14.04.12)
Har fått til en liten oppdatering, ettersom det har skjedd litt.

Kan først nevne at jeg har fått litt mer dekor til garasjen. Blir mye mer trivelig når det henger et par motorsykler på veggen. :g

Jeg har blant annet fått olje på SXV'en, fått på et drev og nytt kjede jeg hadde på lager. Har også fått start på den. Men virker utrolig tungstartet, enda. Vurderer et effektanlegg og ny map etterhvert. Håper det hjelper. Skal få vaska sykkelen fortest mulig, da den rett og slett er full av støv og olje. Det er rett og slett ikke min stil! #-o

Har begynt på R1'en også. Har fått pussa ned noe, limt noe med glassfiber og sparkla. Brukte glassfiber på innsiden av kåpene der de var sprukket, og la på sparkel på utsiden for så å pusse det ned. Ble sinnsykt fornøyd med hekken. Tanken derimot ble litt skjev og sånt, i og med at bulken gjorde at det gikk litt utover noen steder. Tørr ikke sveise på noen pinner og dra den ut. Da jeg er redd for at det skal gå hull i tanken når jeg drar den tilbake. Men det ble definitivt mye bedre med bare det jeg har gjort til nå! :D Synes det er sinnsykt gøy å reparere ting selv, ihvertfall på den måten. Har gått med hodepine hele kvelden i går etter jeg pussa og pusta inn lakkstøvet.

Har fortsatt ikke klart å bestemme meg noe annet enn fargen på sykkelen. Det blir svart. Men hva synes dere detaljene (rimtape, oljepropp, barends, kåpeskruer osv) skal være? Rød, gull eller blå?

Bildene taler for seg selv.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by KiM »

De bildene fra når du var i Bergen. Er det den garasjen som er rett før Tysse? Midt mellom avkjørselen fra hovedveien (til Kvamskogen) og Tysse?

Har kjørt forbi der et par ganger, og sett at det er en del mcaktivitet der. Er en del merker etter dekk i veien der, for å si det sånn ;)
ingen KiM, ingen kos
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by Anton »

Er litt usikker. Er ikke kjent i området. Men er rett før Hagaåstunnelen, så er det en avkjørsel der - på Frølandsvannet siden. :)

Det kan GODT stemme! For er en del "burne" merker i veien ja! :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by KiM »

Ja, avkjørselen er rett etter Hagaåstunnelen (om man kommer fra Bergen). Har sett ganske mye crosseraktivitet der noen ganger når jeg har kjørt forbi :)
ingen KiM, ingen kos
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by Anton »

Stemmer det ja! Er mye motorsykkelaktivitet der ja, er forsåvidt KUN 2-taktere det går i - av både små og store. :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by jontosen »

Du er flink til å dele bilde, det skal du ha Anton! :D
Blir heilt frå meg når eg ser den sykkel samlinga der =D>
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - motor i sykkel

Post by Anton »

Haha, jo, vet hvor kjekt jeg synes det er når andre deler bilder såå.. :)

Håper det var positivt ment. :lol: :D


Lenge siden jeg har oppdatert her! Får slenge inn de siste oppdateringene. :)


Pussing, sparkling, liming (14.04.12)
Har fått til en liten oppdatering, ettersom det har skjedd litt.

Kan først nevne at jeg har fått litt mer dekor til garasjen. Blir mye mer trivelig når det henger et par motorsykler på veggen. :D

Jeg har blant annet fått olje på SXV'en, fått på et drev og nytt kjede jeg hadde på lager. Har også fått start på den. Men virker utrolig tungstartet, enda. Vurderer et effektanlegg og ny map etterhvert. Håper det hjelper. Skal få vaska sykkelen fortest mulig, da den rett og slett er full av støv og olje. Det er rett og slett ikke min stil! :)

Har begynt på R1'en også. Har fått pussa ned noe, limt noe med glassfiber og sparkla. Brukte glassfiber på innsiden av kåpene der de var sprukket, og la på sparkel på utsiden for så å pusse det ned. Ble sinnsykt fornøyd med hekken. Tanken derimot ble litt skjev og sånt, i og med at bulken gjorde at det gikk litt utover noen steder. Tørr ikke sveise på noen pinner og dra den ut. Da jeg er redd for at det skal gå hull i tanken når jeg drar den tilbake. Men det ble definitivt mye bedre med bare det jeg har gjort til nå! :D Synes det er sinnsykt gøy å reparere ting selv, ihvertfall på den måten. Har gått med hodepine hele kvelden i går etter jeg pussa og pusta inn lakkstøvet.

Har fortsatt ikke klart å bestemme meg noe annet enn fargen på sykkelen. Det blir svart. Men hva synes dere detaljene (rimtape, oljepropp, barends, kåpeskruer osv) skal være? Rød, gull eller blå?

Bildene taler for seg selv.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Ferdig lakkering og dekal klistring (29.04.12)
Har nå fått R1'en ferdig fra lakkering. Resultatet er helt greit, men kunne blitt mye bedre om jeg hadde gjort alt profesjonelt - eller om jeg selv hadde brukt mer tid på grunnarbeidet og kjøpt dyrere lakk. Fargen på sykkelen ble hvit matt, så dekalene skiller seg godt ut fra den hvite lakken ettersom det er klistret på blå chrome dekaler. Synes det ser skikkelig bra ut, sett bort fra litt dårlig lakk. Har også fått meg ny frontramme til forkåpa, nye blå bremseslanger (stålomspunnede), ny vindskjerm, samt nye hendler. Venter også hvit rimtape, nye håndtak og kåpeskruer. :)

Dere kan jo se hvordan det har blitt til nå (bildene taler for seg selv):
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Bilder av SXV (29.04.12)
Kan begynne med at jeg var på lisenskurs på fredag, den praktiske delen. Vi gikk først en runde rundt banen og gjorde oss deretter klar for kjøring. Fylte i ny luft i dekkene før jeg tok turen til lisenskurset. Etter noen runder på banen og en sleng på bakhjulet fikk jeg nok en sleng til på bakhjulet. Dette endte med en highsider i mellom 60-80km/t. Fikk minimale skader på sykkelen men endte med at jeg selv fikk en opphovnet høyre fot og en forstuet lillefing. Ser i etterkant at jeg var sinnsykt heldig som hadde en hjelm av god kvalitet, ellers hadde jeg nok ikke vært her den dag i dag ettersom jeg landa på ryggen. Har fått til litt bilder av kjøreutstyret. Ser bedre ut nå enn det noen gang har gjort! Fint med litt skrammer på dressen. :g Tenkte jeg ikke skulle ta med GoProen ettersom det bare var lisenskurs, men tok feil. Det burde vært med!

Grunnen til at jeg gikk på trynet var min egen feil. Jeg fylte for mye luft i dekka, som førte til at jeg ikke fikk skikkelig varme i dekka som igjen førte til dårlig grep. Hvis jeg bare hadde holdt jevn gass isteden for å sluppet den når den slapp bak, så hadde jeg sannsynligvis fått grepet tilbake eller gått i lowsider.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Satt inne å så en film i dag når jeg så ut vinduet og så den fine sola. Så jeg tenkte jeg kunne ta ut SXV'en for en liten photoshoot i kveldsola. Ble ikke noe særlig bra bilder (har mye mer, men ble litt mye skurr i bildene), men synes den var fin i sola. Helt uredigerte bilder (kun beskjærte). Elsker blandingen av natur og motorsykke!
Image
Image
Image
Image



Legg gjerne igjen en kommentar. :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Anton ~ R1 på bedringsvei...

Post by frode »

Særdeles stilig det siste bildet!
Post Reply