Anton ~ Mye rart....

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Northman »

Har besøkt lysebotn et par ganger ja, går fint å kjøre tulling der hvis man vil ofre seg ;)

Har enda ikke trasket til bolten eller prekestolen på andre siden av fjorden, men det kommer.

Må bare planlegges litt bedre så jeg slipper å gå i kjøreutstyr :)

Det er på lista!
It is better to exist unknown to the law.
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Anton »

Hehe, sant det! :)

Ja, du får si ifra da så kan jeg bli med å kjøre der selv med den nye sykkelen. :D

Skulle til å legge ut noen bilder, men når jeg ser på bildene en uke eller to etter jeg har lasta de opp er de i utrolig dårlig kvalitet. Skjer med det?

Er ikke helt vandt med speilreflekskameraet jeg kjøpte for noen uker siden, men det kommer seg. Ble spesielt fornøyd med det første bildet. Vinteren nærmer seg og sykkelen blir satt inn for vinteren. Kan hende jeg triller den ut om vi får noen fine dager og tar noen bilder til for å få opp fotokunnskapene. Vinterplanene er så langt bare å få orden på motoren, få vaska motoren, få tatt service evt. fikse opp i vann-olje lekasje (mistanke), lakkere felgene, få meg nye svarte deksler og noen nye dekaler. Så får vi se hva mer vinteren bringer, kanskje jeg spanderer litt ekstra som en julegave til SXV'en.

Jeg tar gjerne imot forslag til farge på felgene (det skal være rød løve, foreløpig ubestemt design).

Bra, ok, dårlig.... Til sammenligning har jeg tatt bildene inn i PS for en liten redigering, øverste er det originale bildet.
Image

Image

Gjerne legg igjen kommentarer, eller si hva jeg kunne gjort bedre (innstillinger) for å få bildene bedre. :)


- Anton
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by supermons »

Når det er så mørkt hjelper det med stativ eller blits sånn at du får mer lys :)

Hva slags kamera har du kjøpt deg?
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Anton »

Brukte stativ ja, klarer ikke få den gode dybdeskarpheten når jeg ikke bruker stativ pga. den lange utløsningstiden. :) Er rett utenfor stuevinduet vårt, så tenkte det kanskje var litt unødvendig med blits der, da stuelyset lyser ganske godt ut (store vinduer).

Har kjøpt meg Pentax K-M 18/55mm, fikk det for 900kr helt nytt uten garanti. :)


Endring:

Se her på de skikkelige bildene med skikkelig opplastningskvalitet. :)

Image
Image
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by herkit »

Viktig å merke seg at stativ ikkje er det fulle og heile svaret. Man skaper lett en liten vibrering i stativet når en trykker på utløseren på kameraet, som igjen resulterer i uskarpt motiv. Man kan unngå dette ved å enten sette den på sjølutløser (2sek eller helst meir for å la stativet få tid til å stabilisere seg) eller fjernutløser som er det klart beste alternativet. Håndholdt fotografering i lite lys går også om en bruker høg nok ISO, men det går utover kvaliteten på bildet (blir kornete).
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by ToreLo »

herkit wrote:Viktig å merke seg at stativ ikkje er det fulle og heile svaret. Man skaper lett en liten vibrering i stativet når en trykker på utløseren på kameraet, som igjen resulterer i uskarpt motiv. Man kan unngå dette ved å enten sette den på sjølutløser (2sek eller helst meir for å la stativet få tid til å stabilisere seg) eller fjernutløser som er det klart beste alternativet. Håndholdt fotografering i lite lys går også om en bruker høg nok ISO, men det går utover kvaliteten på bildet (blir kornete).
Om man har et stødig stativ og er litt forsiktig så går det bra å bruke fingern på lange eksponeringer.. om man ikke er ute etter national geographic kvalitet da
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Anton »

Akkurat det du sa der Herkit har jeg faktisk lagt merke til! Det blir litt uskarpt pga. vibrasjonene fra utløsingen. Selvutløser ja, det skal jeg huske på neste gang! Takk for tipset! :D

Tar gjerne imot flere tips, prøver å lære meg så mye som mulig angående speilrefleks. :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by herkit »

ToreLo wrote:
herkit wrote:Man skaper lett en liten vibrering i stativet når en trykker på utløseren på kameraet
Om man har et stødig stativ og er litt forsiktig så går det bra å bruke fingern på lange eksponeringer.. om man ikke er ute etter national geographic kvalitet da
Joda er man forsiktig så går det fint med fingeren på utløseren, men som eg skriver så er det lett å være litt hardhendt, så om man har problemer med det så er sjølutløser fint :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by supermons »

Kan lære en del av å lese på nett og høre på folk,men må nok en del prøving og feiling til. Legger med denne som jeg fikset opp fra foto-tråden vår.

http://www.digital-photography-school.c ... hotography
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Northman »

Har faktisk fjernkontroll til kameraet mitt, og det er gammelt som fjella... Ikke at jeg har brukt den menneh... Virka fornuftig der og da ;)
It is better to exist unknown to the law.
Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550

Post by Anton »

Takk for svar og linker! Har tatt i bruk den 2 sekunders selvutløseren, funker bra! :D



Jeg har nå fått ut motoren på sykkelen, en litt sakte prosess da jeg ikke har hatt veldig mye tid til disposisjon i det siste. Selv om det gikk sakte, så var det en meget lett prosess. For å være helt ærlig var det eksosen jeg slet mest med, det så veldig lett ut. Men når eksosen er blitt oppvarmet og nedkjølet, samtidig sotet, så satt rimelig godt fast.

Nå er motoren klar for demontering. Noe jeg gruer og gleder meg til. Jeg har aldri skrudd på en motorsykkel V-twin 4-takts motor, så det blir spennende å se hvor mye jeg klarer ødelegge. :)

Motoren skal:
- Renses (det skal sykkelen og)
- Skiftes oljefilter
- Skiftes luftfilter
- Skiftes girolje
- Skiftes motorolje
- Skifte til svart pakningsmasse mellom motorblokkene (kjent problem at kjølevæske og motorolje begynner å blande seg)
- Skifte starter
- Bruke locktite og moment på svinghjulet (kjent problem at det løsner)
- Skifte ut eventuelle slitte deler
- Skifte ut lagre (kanskje)


Har noen bilder som kanskje er litt mer interessant enn bare tekst. :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Kan legge til at jeg trolig har fått meg læreplass hos Bikerstreet i Stavanger. Bør jeg akseptere tilbudet eller satse på fagbrev som bilmekaniker?

Ha en fortsatt fin dag. :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by supermons »

Morro å følge med på :)

Har lest mye om den morsomme orange tetningsmassen, godt du får byttet til den svarte før du får problemer.

Mulig RH har noen innspill på mekanikerbiten, han jobber som bilmekaniker.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Jarle »

Mulighet for fast jobb etter endt læretid?
Hvor mye er det å gjøre for en mc mekaniker når det ikke er sesong? :-k
Blir sikkert noe begrenset.
Bilmekaniker er vel sikker jobb, og mye mer å velge i...

Fin skruplass du har forresten \:D/
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by herkit »

Anton
Posts: 143
Joined: 28 Sep 2008 10:20
MC: 2006 Aprilia SXV550
2004 KTM SMR525
1999 Yamaha YZF-R6
1998 Aprilia RS125
Location: Rogaland

Re: Anton ~ SXV550 - banekjøring med video

Post by Anton »

Takk for hyggelige kommentarer! :)

Ja, jeg vil tro jeg har mulig for fast jobb etter endt læretid. Men etter endt læretid vil jeg prøve meg som helikopterpilot, og se om jeg stiller til kravene. :)

Stemmer det, Herkit. Sykkelen er for salg, og jeg tar gjerne innbytte i motorsykkel og. Kan være fullrigga banesykkel/motard (med mellomlegg til meg da). :)
It's not just my bike, it's my identity - it deserves only the best.
Post Reply