hErkit's blog - Nord-Norge solo!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by tshansen »

Dette blir veldig spennende å følge med på fremover Henrik \:D/ Meget oppegående avgjørelse som jeg misunner noe voldsomt. Planen er å gjøre noe stort utav egne turplaner, men jeg er forpliktet til å vente til småen blir litt eldre 8)

Håper du får mulighet til å oppdatere ofte. =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by herkit »

Kant1 wrote:En REAL langtur.... fy faen i helvete og fandens oldemor (for å sitere en av Hardanger største ordkunstnere) så kult. Slikt drømmer jeg om, men kommer neppe til å oppleve det. Jeg bøyer meg i støvet og er selvsagt DRITmissunnelig. Enkelt og greit :thumleft =D>
Si ikkje det, plutselig byr sjansen seg, men det er nok litt vanskelig om man har familie og andre forpliktelser. Er inspirert av en kompis som gjorde nåkke tilsvarende i 2009, bare bestemte seg for å dra på seiltur, solgte leilighet og utstyrte båten og dro. Eg håper sjølvsagt å få innvilga permisjon fra jobb, men hvis ikkje så har man alltids et sikkerhetsnett som kan ta imot om eg velger å sei opp jobben.
Palma wrote:Den sykkern din, det var ikke noe fæl smerte å hvile øynene på den ei stund.
Takk takk, er vel en smule betatt sjølv, er jo et relativt nytt bekjentskap for min del, har kjørt knappe 170 mil på den siden eg fikk den. Så eg gleder meg til sesongen virkelig er igang, er dessverre frost på morningene enda så da blir det lite kjøring til jobb (som nesten er nødvendig om man skal rekke en passe tur etter jobb).
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by herkit »

LordShaft wrote:Dette blir veldig spennende å følge med på fremover Henrik \:D/ Meget oppegående avgjørelse som jeg misunner noe voldsomt. Planen er å gjøre noe stort utav egne turplaner, men jeg er forpliktet til å vente til småen blir litt eldre 8)

Håper du får mulighet til å oppdatere ofte. =D> =D>
Planen er å blogge hyppig, helst kvar dag. Skal og ha med et par-tre GoPros og kanskje et 360 kamera så det blir nok litt videoklipp også :) Er bare å følge sida mi på facebook: http://fb.me/TheGreatEscapeNo, eller twitter @TheGreatEscapeN så får man oppdatering når eg legger ut nye blogg-innlegg.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by herkit »

ArcticTiger wrote:
herkit wrote:Det tok eg ikkje ille opp, men ja, som sagt blir det nok uansett ingen eldre sykkel enn den eg allerede har. Er ellers nysgjerrig på om du har tips ang forsikring og registrering, har lest at man må ha amerikansk adresse og i enkelte stater amerikansk sertifikat?

- hErkit
- For å registrere et kjøretøy må du ha en egen amrikansk adr, evt bruke en c/o adresse til en venn/slektning som går god for dette.
- Det er vanskelig å få forsikring, som du MÅ ha. I tillegg til å ha adresse, er det til stor hjelp hvis noen du kjenner der kan "gå god for" deg.
- Gyldig norsk førerkort godtas generelt over hele USA.
Da blir jo neste spørsmål om du kunne tenke deg å hjelpe meg siden du har hytte der ;-) Men vi kjenner vel ikkje kvarandre så godt enda, og eg har jo nett skutt ned forsøket ditt på å selge meg sykkel :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by tshansen »

Ja siden jeg ikke er på facebook :redface så får det bli på twitter \:D/

Uansett, så blir jeg nok å klikke meg inn på bloggen din, samt se når du legger ut bilder på flickr kontoen din! :thumleft Kjenner misunnelsen tar meg litt når jeg hører om andre som realiserer drømmer jeg selv har satt meg =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by ArcticTiger »

ArcticTiger wrote:
herkit wrote:Det tok eg ikkje ille opp, men ja, som sagt blir det nok uansett ingen eldre sykkel enn den eg allerede har. Er ellers nysgjerrig på om du har tips ang forsikring og registrering, har lest at man må ha amerikansk adresse og i enkelte stater amerikansk sertifikat?

- hErkit
- For å registrere et kjøretøy må du ha en egen amrikansk adr, evt bruke en c/o adresse til en venn/slektning som går god for dette.
- Det er vanskelig å få forsikring, som du MÅ ha. I tillegg til å ha adresse, er det til stor hjelp hvis noen du kjenner der kan "gå god for" deg.
- Gyldig norsk førerkort godtas generelt over hele USA.
Og en liten detalj til: Ser du planlegger å være i USA i 4-6 mnd. På vanlig turistvisum, som vi norske statsborgere får automatisk, kan du være i USA i inntil 3 mnd. Hvis du vil være lenger, må du søke til USAs ambasade i Oslo PÅ FORHÅND, da kan du få være der i inntil 6 mnd.
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by ArcticTiger »

herkit wrote:
ArcticTiger wrote:
Da blir jo neste spørsmål om du kunne tenke deg å hjelpe meg siden du har hytte der ;-) Men vi kjenner vel ikkje kvarandre så godt enda, og eg har jo nett skutt ned forsøket ditt på å selge meg sykkel :redface
Ja, jeg har ekstra seng, og kjøleskap med øl :thumleft , på hytta :D . "Forsøket" på Gussi-salg var jo faktisk et tilbud til deg om å kanskje gjøre dette mulig for deg. Selv om sykkelvalget ikke var optimalt for deg. Her kan du lese litt om mine USA-turer, Hytta i Wisconsin, og Guzzi-turen.
http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtop ... f=4&t=1966
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by herkit »

ArcticTiger wrote:
herkit wrote:
ArcticTiger wrote: Ja, jeg har ekstra seng, og kjøleskap med øl :thumleft , på hytta :D . "Forsøket" på Gussi-salg var jo faktisk et tilbud til deg om å kanskje gjøre dette mulig for deg. Selv om sykkelvalget ikke var optimalt for deg. Her kan du lese litt om mine USA-turer, Hytta i Wisconsin, og Guzzi-turen.
http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtop ... f=4&t=1966
Høres veldig bra ut! Dette må vi snakke meir om. Mulig blir det, om eg så må ruinere meg i forsøket. Fant faktisk et selskap som såg ut til å ha spesialisert seg på å forsikre utlendinger: https://www.motorcycleexpress.com/insurance/

En grunn til å eventuellt selge her og kjøpe der er for å få en sykkel som er meir touring-retta enn min, en Road King eller Street Glide. Alt kommer an på totalprisen.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: RE: Re: hErkit's blog - Sesongstart + midtlivskrise

Post by herkit »

ArcticTiger wrote: Og en liten detalj til: Ser du planlegger å være i USA i 4-6 mnd. På vanlig turistvisum, som vi norske statsborgere får automatisk, kan du være i USA i inntil 3 mnd. Hvis du vil være lenger, må du søke til USAs ambasade i Oslo PÅ FORHÅND, da kan du få være der i inntil 6 mnd.
Har allerede et multiple entry visum som er gyldig til 2018, så det er ingen problem. Måtte ha det når eg var og seila i Karibien i 2009, da kom vi jo med eget fartøy til US Virgin Islands. Må bare forsikre meg om at det er greit at det står i et utgått pass, skal visstnok være ok så lenge passet ikkje er skada og man i tillegg har et gyldig pass sjølvsagt.

- hErkit
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: hErkit's blog - 1 mann, 48 stater

Post by ArcticTiger »

Sikkert best å sjekke at det visumet i det utgåtte passet er gyldig ja...
Har du tenkt litt på det økonomiske aspektet med å være på veien så lenge som 4-6 mnd? Bensinen er jo rimelig der borte nå, sjekk http://then.gasbuddy.com/ for å holde deg oppdatert. Ca $ 2 pr gallon i Wisconsin nå, det tilsvarer ca kr 4,40 pr liter, så bensinen er ikke så galt. Matprisene er omtrent som her med dagens kurs.
Det som etter min erfaring kan komme til å koste litt på en så lang tur er overnatting. Jeg bruker å overnatte på motel, det er greit og tryggt, og det er godt å ta seg en dusj og strekke seg ut i ei seng etter en lang dag på sykkern. Motelrom fikk du i tidligere tider for la oss si $ 30-50 pr natt for et greit rom. Idag er typiske priser mer $ 60-100+ pr natt. Med dagens dollarkurs blir det fort litt utgifter.
Alternativ er vel kanskje telt, men du må da på campingplasser, villtelting som vi er vandt med i Norge er ikke lov. Hører mange bruker Airbnb for å finne rimelig privat overnatting, det har jeg ikke prøvd.
Vel, bare noen betraktninger :D
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: hErkit's blog - 1 mann, 48 stater

Post by herkit »

ArcticTiger wrote:Har du tenkt litt på det økonomiske aspektet med å være på veien så lenge som 4-6 mnd? Bensinen er jo rimelig der borte nå, sjekk http://then.gasbuddy.com/ for å holde deg oppdatert. Ca $ 2 pr gallon i Wisconsin nå, det tilsvarer ca kr 4,40 pr liter, så bensinen er ikke så galt. Matprisene er omtrent som her med dagens kurs.
Det som etter min erfaring kan komme til å koste litt på en så lang tur er overnatting. Jeg bruker å overnatte på motel, det er greit og tryggt, og det er godt å ta seg en dusj og strekke seg ut i ei seng etter en lang dag på sykkern. Motelrom fikk du i tidligere tider for la oss si $ 30-50 pr natt for et greit rom. Idag er typiske priser mer $ 60-100+ pr natt. Med dagens dollarkurs blir det fort litt utgifter.
Alternativ er vel kanskje telt, men du må da på campingplasser, villtelting som vi er vandt med i Norge er ikke lov. Hører mange bruker Airbnb for å finne rimelig privat overnatting, det har jeg ikke prøvd.
Har tenkt en blanding mellom 30/70 telting og motell med litt spredt couchsurfing og airbnb. Regner med å klare et budsjett på ca en kvart mill, det vil tilsi 1400 kroner dagen om eg blir 6 måneder. Det er utenom budsjett på å evt kjøp av sykkel siden det vil finansieres med salg av den eg har. Det burde jo holde ei stund tenker eg. Har ikkje regna på det i detalj enda. Når det gjelder telting i det fri så veit eg at det i hovedsak ikkje er tillatt, men at det finnes områder (om enn ikkje så mange) kor det er lov. Men nyttig å vite at prisene for motell ligger på $60-100, har ikkje gjort så masse research der enda, er dette jevnt over heile USA, eller i populære turistområder? Kommer til å gjøre det eg kan for å unngå "turistfeller".
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: hErkit's blog - 1 mann, 48 stater

Post by Flanker »

Bloggen din er lagt til i Feedly for min del! Gleder meg til å følge deg [emoji106]
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: hErkit's blog - 1 mann, 48 stater

Post by Tommas »

I fjor sommer krøp overnatting overraskende nærme $100/natt ja, selv med motell av ymse klasse. I pressområder så var det faktisk ikke lett å få under 100, ble fort opp mot 125-150. Middag rundt $20-$40 på en normal dag (biff + noen øl). Nasjonalparker får man kjøpt årskort til, det er lurt, for de er fantastiske. Turistfeller er det greit å holde seg unna overnatting, og heller sove noen timer unna. Men grunnen til at det er turistfeller er jo at det ofte er noe flott å se på - så dumt å hoppe helt over de.

I fjor sommer brukte jeg omtrent $250/døgn på overnatting, spise/drikke, bensin og alle inngangspenger i parker etc. Det var ca 2/3 motell, resten hotell, og noen av de ganske så dyre (Midt i turistfeller ala Jackson Hole etc). Under 200 tror jeg skulle gått greit, og resten kunne jeg nok spart ved å telte litt etc. Så jeg tror ikke budsjettet ditt er helt skivebom.
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: hErkit's blog - 1 mann, 48 stater

Post by ArcticTiger »

En ting å tenke over når du er på mc-tur i USA om sommern er Varmen. Det er jo deilig med varme på skrotten for en frossen nordmann, men alt med måte :roll:
Fra midten av mai er det stort sett (unntak: fjellene) sommer og varmt i hele USA. Jeg vet ikke hvordan du kler deg når du er på mc-tur. Veldig mange (spes Harly-folk) der borte kjører i shorts, boots og et tørkle rundt hue. For min del liker jeg å bruke hjelm, mc-jakke og bukse, støvler og hansker med beskyttelse i.
Når det kryper over 25c (og 30-40 c er vanlig mange steder) blir det fort varmt i kjøreutstyret. Man svetter mye, lukker opp glidelåsen i jakka og alle mulige ventilasjonsmuligheter den har. Resultatet er en ganske rask dehydrering, hvis man ikke får i seg nok væske til erstatning for det man svetter ut.
Kjører du bil har man ac og drikker etter behov. På sykkern er ikke det med drikking like enkelt.
Ta ofte pause med inntak av vann, eller få deg en Camel-back så man kan drikke litt etter behov mens man kjører.
Ved dehydrering blir man innmari fort sliten og ukonsentrert, og turen kan bli et mareritt.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

hErkit's blog - Nord-Norge solo!

Post by herkit »

Først og fremst vil eg beklage at det er litt lite aktivitet fra meg innpå her... Er opptatt med å kjøre sykkel og tjene penger (dessverre er eg litt for flink til å bruke de også). Ser at det shafter'n og en del fleire herfra har vært på tur til Nord-Norge. Har ikkje lest igjennom alle turreferatene i tråden til LordShaft, men det eg har sett viste en del bilder eg kjente meg igjen i. Hadde sjølv en tur til Nord-Norge no i starten av August. Turreferatene mine finner dåkke på bloggen min:

https://thegreatescape.no/2016/07/29/visit-bremanger/
https://thegreatescape.no/2016/08/08/pl ... e-nothing/
https://thegreatescape.no/2016/08/09/lo ... esteralen/
https://thegreatescape.no/2016/08/16/tr ... -nordkapp/

Kort fortalt blei den en lone rider tur med innslag av nye og ikkje fullt så nye bekjentskaper fra HOG. Hovedmålet med turen var treff i Lofoten og så slang eg på en tur til Nordkapp på slutten før eg returnerte via motorveiene i Finland og Sverige (dørgende kjedelig, så eg har ikkje skrive om det).

Vil bare framheve et par videoer som og er på bloggen:

Lofoten by air
[youtube-iframe]ffJZE6C35Co[/youtube-iframe]
Nordkapp
[youtube-iframe]JZbqQPK6spo[/youtube-iframe]

Ellers kan eg melde om at USA turen er enda nermere gjennomføring enn den har vært; eg fikk innvilga 5 måneders permisjon på jobben! Så da slipper eg å si opp :)

Som eg og sa så e eg litt for flink til å bruke penger, så eg er ikkje heilt i rute med sparinga, men det ordner seg :)

Har kommet fram til at det blir kjøp av sykkel der borte, satser på en sykkel til rundt $10-15000, bør få en grei touring Harley for den prisen tenker eg. Det blir kanskje til at eg selger Softailen for å finansiere sykkel der borte, er jo unasett dumt å ha en sykkel stående og støve ned en heil sesong her heime. Når det er sagt så blir det med tungt hjerte. Har aldri kjørt så langt på en sesong som etter at eg kjøpte Harleyen, har kjørt 13000km siden midten av september ifjor. Den er rett og slett perfekt for min kropp. Ja, den rister og bærer seg, men aldri hadde eg kunna kjørt BMWen 210 mil på tre dager uten å være invalid i ei uke etterpå. Husker eg hadde en 50-mils dag på GSen og eg klarte knapt å gå opp trappa fra garasja etterpå. Har ikkje hatt nåkken slike smerter på Harleyen. Så det blir nok en ny Harley til 2018 sesongen.
Post Reply