Weblog/Blog - Hva det er og hvordan det hele startet.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Gixxerman

Weblog/Blog - Hva det er og hvordan det hele startet.

Post by Gixxerman »

Blog er rett og slett en forkortning av ordet Weblog, altså en Log på Web'en. Man skriver en Log om seg selv på nettet, noe som vi på norsk kanskje heller vil kalle for en dagbok. Jeg har som veldig mange andre søkt opp info om dette "fenomenet" på nettet og det er en del generelle retningslinjer som burde gå igjen i en Blog om man skal kunne kalle det for en Blog. Det er veldig vanskelig å finne en skikkelig og enkel definisjon på dette da det er ulike meninger både her og der, men jeg legger ved litt linker for de som måtte være interessert

Kilde 1
-
Kilde 2
-
Kilde 3

Og så fant jeg en kort og grei definisjon som jeg likesågodt limer inn her:
Blogger.com wrote:What's a blog?
A blog is a personal diary. A daily pulpit. A collaborative space. A political soapbox. A breaking-news outlet. A collection of links. Your own private thoughts. Memos to the world.

Your blog is whatever you want it to be. There are millions of them, in all shapes and sizes, and there are no real rules.

In simple terms, a blog is a web site, where you write stuff on an ongoing basis. New stuff shows up at the top, so your visitors can read what's new. Then they comment on it or link to it or email you. Or not.

Since Blogger was launched, almost five years ago, blogs have reshaped the web, impacted politics, shaken up journalism, and enabled millions of people to have a voice and connect with others.

And we're pretty sure the whole deal is just getting started.
Kilde

Ok, først og fremst. En blogg skriver man egentlig på sitt eget nettsted, og da dette er et forum så blir det enklere om vi bare ser på det som en dagbok. Det blir komplisert for enkelte, så for å korte det ned så passer det bra slik det står i det jeg quotet der: Det er hva du vil det skal være. MEN, det er alltid et men. Da dette er et forum så er det greit å bruke generell nettikette som man gjør i resten av forumet, så personer som bare skriver om hvem de hater osv har misforstått dette litt. Man kan skrive så mye eller så lite man selv vil, men når 6-7 av 10 linjer er om hvem du hater så vil ikke jeg kalle dette for din dagbok, og uansett godtas ikke dette.

Bruk normalt folkevett og oppførsel så slipper vi som moderatorer og sende dere den pm'en om hvorfor dere burde skrive ting på nytt.


Jeg lar denne stå åpen så får dere komme med kommentarer enten på fremgangsmåte eller til hva en blog er. :)
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Skal alle brukere lage en topic vær og legge prosjekt worklogs osv der?
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Alle som vil lager sin egen Blog, og når de har noe nytt og skrive så åpner man sin egen tråd og starter altså ingen ny tråd. Tja, legge worklogs der... Du får jo velge selv, men det er vel kanskje best og ta det i Worklogs tråden. Greit å ha Worklogene i én tråd da :)
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Den er skrevet av et individ og uttrykker holdningene og meningene til forfatteren på en subjektiv måte uten nødvendigvis å bli intim og privat.
*kremt* jah.. Allerede en "blog-regel" jeg har brutt... :lol:

At en blogg kan være det du vil den skal være synes jeg er en fin definisjon.
At det ikke er en faglig korrekt definisjon betyr ingenting.
Synes fint vi kan lage våre egne blog-regler ;)

Forøvrig et supert underforum!!! :D
Death Is The Road To Awe.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Lærer stadig noe nytt. Tenkte først at Blogg var Bikers-Logg. Og det kan det jo være ut fra Gixxer'ns definisjon.

Og det der med nettikette...
Vel, ja, altså, trengs vel ikke ikke å kommenteres mer :oops:

Vi får vel begynne en Rollator-blogg da :( vi som har kommet oss litt til her i livet
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det blir på en måte en offtopic del, bare at hver og enkelt har sin egen tråd hvor man kan skrive om nesten hva som helst. Jeg syntes det er en del bra blog'er allerede, og gleder meg til at flere skal legge inn :D
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Enig med du, Gixx. Det var et lurt trekk å lage det blogg-forumet. Jeg storkoser meg både med å skrive og å lese. Dessuten blir det antagelig mindre spam i de andre forumene når vi med skrivekløe kan raljere så og si fritt i bloggene. :lol:

Jeg skal ihvertfall bruke min blogg flittig til å rable ned det jeg gjør med min gamle sykkel, og til tanker jeg gjør meg rundt det med å skaffe meg en ny sykkel i tillegg. Så er det jo opptil hver enkelt om han/henne vil lese bloggen eller ikke. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bloggen er en kassasuksess allerede... Selge bloggen din Jalmar ? :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvor mye byr du da????? :smt029
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Må forhøre meg med forlaget først. Desmodromen und company A/S, husker ikke helt :P
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

15% royalties; så har vi en avtale! :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg byr biken min... Så får jeg 51% aksjekapital... Desmo klarer ikke å avskaffe seg med rivjernet sitt, og colgate-peden må nok bøye seg i støvet for teddy-bjørnen min. Riv ruskende gal skal jeg si deg 8)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Flere som koser seg med alkoholholdige drikkevarer i kveld??? :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

"Ka du tru,kar?????" :smt030
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Image
Post Reply