^nitro - mumler noe stygt

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Er igang!

Post by ^nitro »

Bor i Oslo, så ja :) Skal se om jeg får bestilt et sånt kit, og så kan det hende at jeg spør om hjelp. Takk for tilbudet!

Endelig regner det ordentlig her, så vi blir kvitt snøen og saltet. Går mot en knall påske dette :D
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Er igang!

Post by ^nitro »

Jeg og ninja'n var på årets første kosetur ista. Kjørte E18 nedover fra sentrum, og så forbi Tyrigrava. Været var nydelig:
Image
Image

Men så ble det litt for kaldt. Har mistanker om at gradestokken snek seg ned mot 0 der ute. Så da jeg kom til tusenfryd var det i grunn bare å snu og kjøre hjem igjen. Det var i hvertfall en fin tur så lenge det varte. Kan vel ikke forvente alt for mye når man tjuvstarter sånn på sesongen :D
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: ^nitro - Er igang!

Post by Kriston »

Modig gjort. Når jeg kom hjem fra trening i stad, var det is på bakken. :P
Har faktisk sett overraskende mange motorsykler ute på veien de siste dagene.
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Er igang!

Post by ^nitro »

Usj, det har vært mye drittvær i det siste. Hadde håpet på å få kjørt fra meg litt i påsken, men det var jo bare regn (bortsett fra søndagen, og da fikk jeg tatt en liten tur).

Men fra imorgen av ser det mye lysere ut: Yr.no

Etter hvert skal jeg få kjøpt meg ny hjelm. Den jeg hadde lyst på (Schuberth R1) passet ikke i det hele tatt, så jeg må finne en annen. Er det noen som har lyst til å dele erfaringer? De eneste kravene er at den er noenlunde stille, og den ha sånne innebygde solbriller som man kan skyve ned.

Tenkte også å kjøpe bukse og jakke etter hvert, men det kan vente til det blir varmere i været. Tenkte også å få bort litt pondus først ;-)
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Er igang!

Post by ^nitro »

I dag var jeg ute å kjørte fra Oslo mot Tyrigrava, og på den første rasteplassen sto det en lettere fortvilet dame som hadde flatt batteri på Ducatien sin. Hun mente den kunne trilles igang, men ingen av oss hadde peiling på hvordan vi gjør det, så jeg dro til Tyrigrava for å finne hjelp. Der var det noen hyggelige karer som sa seg villige til å dra dit for å hjelpe damen. Da vi kom frem satt han ene seg på sykkelen, og trur dere ikke den startet med en gang :lol: Skulle gjerne blitt litt på grava og skravlet, men jeg var på vei til et bursdagsselskap og fikk veldig dårlig tid. Var det noen her fra forumet som hjalp til kanskje? Syklene så mistenkelig kjente ut :)

Forresten, er det noen som vet om et sted man kan få lappet et dekk på en søndag? Skal egentlig på tur i morgen, men det blir jo ikke noe av dersom jeg ikke får lappet dekket (sitter en metallbit i det, så det siger litt luft ut). Helst i nærheten av Oslo..
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by Lord Erik »

Kudos til deg for det! I min erfaring hjelper det ofte å ta av lysene, og prøve igjen etter et par minutter. Skal ikke mye til før Ducatien min ikke er lysten på å starte ihvertfall. :-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by knetrom »

Sant det, det er ofte litt ekstra å hente av et batteri om du gir det noen minutters ro =) Lærte du å ta den på gir, da? Det er veldig greit å kunne, og det er ikke vanskelig på de fleste sykler.
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by ^nitro »

Lærte ingenting jeg. Han satt seg på sykkelen og trykket på startern, og så brommet den så fornøyd så :shock:
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by knetrom »

Hehe, ja det har jeg vært med på også. Enkelte har bare "the touch" ;) Nei, det var nok som Lord Erik sa, det hjelper ofte å vente litt

Forresten, for å ta på gir gjør du følgende:
1: Sett deg på sykkelen og sett den i 2. gir
2: Trill utfor en bakke eller få hjelp til å trille hvis du står på flat mark (du klarer det ofte alene også, men er lettere å ha kontroll på en tung sykkel om du sitter på den og noen andre skubber)
3: Sett deg godt til rette og slipp clutchen brått når du har litt fart på sykkelen, trenger ikke all verden men må være nok til at den ikke stopper opp når du slipper.
4: Hvis det bare mangler litt strøm vil motoren nå gå og alt er som vanlig. Har motoren andre problemer, vil du merke de nå ;)
5: Kjør deg en tur for å lade batteriet, en halvtime holder i massevis, ofte holder 2 minutter.

Så vet du det :P
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by ^nitro »

Takk, det er nyttig å kunne! Batteriet er jo ikke nytt i all evighet..
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by Lord Erik »

knetrom wrote:4: Hvis det bare mangler litt strøm vil motoren nå gå og alt er som vanlig. Har motoren andre problemer, vil du merke de nå ;)
5: Kjør deg en tur for å lade batteriet, en halvtime holder i massevis, ofte holder 2 minutter.
En annen variant er å prøve steg 1 til og med 3, før du på steg 4 får noen venner av deg til å dytte sykkelen opp den jævlig lange og bratte bakken igjen. Et par timer senere finner du ut at det var bensinpumpen som ikke slo inn, og at du aldri burde ha prøvd å trille sykkelen ned den sinnsyke bakken to begin with. ;-)

Tror jeg kjenner en som prøvde denne varianten en gang...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by inunf »

knetrom wrote:Hehe, ja det har jeg vært med på også. Enkelte har bare "the touch" ;) Nei, det var nok som Lord Erik sa, det hjelper ofte å vente litt

Forresten, for å ta på gir gjør du følgende:
1: Sett deg på sykkelen og sett den i 2. gir
2: Trill utfor en bakke eller få hjelp til å trille hvis du står på flat mark (du klarer det ofte alene også, men er lettere å ha kontroll på en tung sykkel om du sitter på den og noen andre skubber)
3: Sett deg godt til rette og slipp clutchen brått når du har litt fart på sykkelen, trenger ikke all verden men må være nok til at den ikke stopper opp når du slipper.
4: Hvis det bare mangler litt strøm vil motoren nå gå og alt er som vanlig. Har motoren andre problemer, vil du merke de nå ;)
5: Kjør deg en tur for å lade batteriet, en halvtime holder i massevis, ofte holder 2 minutter.

Så vet du det :P
Nå vet ikke jeg hva slags Ducati det var, men tviler på at det funker på R-syklene. Kompen er så høy at du låser bakhjulet. Er du så heldig at du har fått trillet deg litt fart så kan det hende du går på snørra også. Trillstart er ikke noe problem med totaktere eller sykler du kjenner, men å begynne å trille på syklene til vilt fremmede når du ikke er heeelt sikker på hva du holder på med er generelt ikke å anbefale. Å skru av lysene og vente litt høres ut som en bedre idé. Gjerne sjekke at dødmannsknappen ikke er på også, den er lett å glemme.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by knetrom »

Ja, absolutt, jeg triller ikke på ukjente sykler. Min egen sykkel låser bakhjulet i 5. gir pga kompen. Men oppskriften var generell siden nitro skrev han ikke visste hvordan man tar en sykkel på gir ;) Og han har en 250, så det skal funke for hans egen sykkel hvertfall. Får vel legge til at å følge oppskriften går på eget ansvar, da.

Husker det der, Erik, det var rough times :P
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by ^nitro »

Fikk kjørt rundt 30 mil i dag. Ca halvparten var på motorvei, så det var litt kjedelig.

Kjørte Oslo-Skien i dag tidlig, og tilbake igjen nå på kvelden. Det var ganske mange morsomme veier inni skogen der, spesielt rundt Siljan. Kunne kanskje valgt en rute med mindre E18, men skulle til en kompis, så jeg ville få mest mulig ut av dagen. Tok derfor raskeste vei.

Fant et verksted som var åpent 24/7 i natt, så jeg fikk dekket lappet til turen.

Nå har jeg ganske vondt i stumpen, men veldig fornøyd med dagen :D
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: ^nitro - Hverdagshelten

Post by ^nitro »

Her er veien jeg kjørte (fra E18 og innover). Den var svingete og fin, og så gikk det mye opp og ned. Litt skumle telehiv-dumper et par steder.

Image
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Post Reply