^nitro - mumler noe stygt

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo
It’s my birthday

^nitro - mumler noe stygt

Post by ^nitro »

Hei, jeg er 24 år, og bor i Oslo. Jeg er ny på forumet, men har smålest det siden jeg fikk interesse for sykler. Jeg har kjørt scooter i et års tid (til og fra jobb), men har nå funnet ut at jeg skal ta førerkort klasse A.

Både teorikurs og teoriprøve er vel overstått. Det gikk egentlg veldgi greit - bare 2 feil.

Dag 1
Den første (doble) timen gikk med til å bli kjent med sykkelen, ta en daglig sjekk (det gjør vi hver gang), og kjøre rolig rundt. Vi avsluttet dagen med krabbekjøring. Først rett og så i 8-tall, og fikk prøve oss på å kjøre mellom kjeglene.

Etter denne dagen ser jeg at jeg har ganske langt frem. Jeg hadde aldri sittet på en 2-hjuling med gir før, og det syntes. Krabbekjøringen rett frem gikk bra, men jeg slet litt med 8-tall (har en tendens til å svinge for brått på slutten), og kjeglene gikk heller ikke så bra. Veldig uvandt med stor sykkel i forhold til scooteren. Jeg har også veldig lett for å se mye ned på sykkelen i stedet for dit jeg skal. I tillegg har jeg aaaltfor stive armer.

Dag 2
I dag fortsatte vi der vi slapp - i krabbefart. 8-tallene gikk mye bedre i dag, men jeg sliter fortsatt med kjeglene. Prøver å se fremover dit jeg skal, men kroppen vil liksom ikke. Resultatet blir at jeg setter føttene nedi fordi jeg mister balansen. Tror jeg har for stive armer, selv om jeg prøver å unngå det.

Etter en stund skulle vi begynne å bremse. Sykkelen stoppet fint og alt, men jeg er litt ustø på slutten. Det gikk bedre etter hvert når jeg klemte lårene hardere mot sykkelen, men den har fortsatt en tendens til å lene seg til høyre i det jeg er i ferd med å stoppe. kjørelæreren sier det er armene, og jeg er ikke uenig :D Uansett så gikk det bedre etter hvert, og jeg synes det går rimelig bra med "unnamanøveren" også.

Dag 3
I dag skulle jeg ut i trafikken for første gang. Det gikk ikke så bra som jeg hadde håpet på. Jeg fokuserte altfor mye på selve sykkelen, og altfor lite på trafikken. Jeg har klasse B fra før, så det skal nok gå greit etter hvert, men jeg var ikke klar for det ennå. Det ble veldig "hakkete". Jeg har en tendens til å gire opp altfor fort. Tror det henger igjen fra bilkjøringen, der jeg girer opp når motoren lager høy nok lyd. Jeg må også lære meg å slippe gassen helt, før jeg begynner å clutche.

Så det ble en nokså kort runde, før vi kjørte tilbake for å trene på giring, igangsetting, og nedgiring. Jeg fikk beskjed om å ikke se ned på sykkelen i det hele tatt, men jeg tok meg selv i å gjøre det gang på gang. Jeg følte at alt gikk mye bedre etter hvert, spesielt det at jeg var mer bevisst på å gire ned et og et gir før jeg stoppet, slik at jeg visste at den var i første. Da var det bare å starte igjen med en gang, uten å måtte sjekke noe som helst.

Alt i alt så var denne kjøretimen et lite slag i trynet, men jeg håper og tror at det skal gå mye bedre neste gang. Jeg har definitivt ting å jobbe med.

Liten oppdatering; Fikk oppkjøring om mindre enn 3 uker. Håper det går..

Dag 4
Nok en gang er jeg ute og gjør Oslos gater utrygge, men denne gangen går det mye bedre! Både igangsetting, giring og nedgiring går stort sett veldig bra. Nå var det mer det trafikale som må terpes. Jeg så bortimot aldri i speilene, jeg kjørte litt for fort inn i noen kryss, og jeg glemte blinklyset noen ganger (tok meg selv i det som regel).

Når det gjelder selve kjøringen, så merker jeg (og læreren så klart) at jeg er ganske så ustø når jeg er i ferd med å stoppe. Jeg vet ikke helt hva det kommer av. Noen ganger er det fordi jeg ser ned, men jeg gjør slettes ikke alltid det lengre. Så det endte med at vi brukte det siste kvarteret inne i kjøregården og trente på bremsing.

Jevnt over så var det enorm fremgang i dag :D

Dag 5 - banekurs
Banekurset var i grunn veldig nyttig. Vi startet med å nødbremse. Først i 50, og så gradvis opp til 80 (+). Hadde litt varierende resultater her, men det gikk mye bedre etter hvert. Så skulle vi bremse i sving og kjøre unnamanøver. Begge disse gikkk veldig bra. Til slutt var det 180 graders sving i 30 km/t. Denne gikk også veldig greit egentlig. Visste ikke helt hvor langt man kunne legge seg ned, så det ble litt rotete et par ganger. I morgen er det ut i trafikken igjen. Gleder meg allerede :)

Dag 6-7-8-9...X
Hadde oppkjøring i dag. Var nokså bekymret for kjøregården. Fikk beinet nedi når jeg skulle starte med krypekjøringa, og måtte prøve bremsing og sving 2 ganger hver, men det ble ganske bra til slutt. Under kjøringa var sensor helt stille. Ganske guffent egentlig. Han sa bare hvor jeg skulle og ikke noe mer. Hadde en "feil" hvor jeg ikke hadde fått med meg at vi var på forskjørsvei, så jeg bremset for en fra høyre. Sensor sa han ikke trakk for det, siden det var uoversiktlig og han kom fort ut. Jeg fikk litt trekk for sporvalg i en del svinger (det var i Lillestrøm, så det var mest landeveiskjøring), men ikke noe ut over det.

Resultat: JEG STO!

Nå må jeg bare få bestilt sykkel, så blir det en knallbra høstferie neste uke :-)
Last edited by ^nitro on 23 May 2011 15:43, edited 17 times in total.
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by knetrom »

Kjempegreier, og velkommen til forumet ;)

Legg merke til når du ser på sykkelen, og før det samme skjer neste gang skal du konsentrere deg om å ikke se ned (men ikke glem å kjøre)
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by Mogen »

Velkommen til forumet \:D/
Har funne ut at det og ikkje se ned på sykkelen kommer av seg selv etter hvert.. gjorde det iallefall for meg :)
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by erazar »

Velkommen til forumet :)

Det er veldig vanlig for klasse B mennesker (eller burister som de gjerne kalles her) å gire tidlig. Hjernen sier at 4-5k rpm er veldig høyt og vil skifte gir, mens motorsykkelen ofte vil opp til det doble, du venner deg snart til det :) Et tips for å få opp blikket er å peke hakespissen mot "det som er viktig" av en eller annen grunn er det enklere en å konsentrere seg om å se korrekt.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by ^nitro »

Takk for velkomsten :)

Ja, jeg tror nok en del av "rotet" forsvinner bare jeg får litt mere tid på sykkelen. Hadde jo bare hatt 2 timer før vi prøvde oss på trafikken. Giring og clutching er fortsatt veldig uvandt, siden jeg bare har kjørt scooter det siste året, men regner med at det blir bedre og bedre med tiden. Synd jeg ikke har anledning til å kjøre privat.

Neste time er i hvert fall i morgen, så jeg kommer med ny oppdatering etter det. Tar gjerne imot tips!
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by tshansen »

Hei hei, og velkommen hit :)

Du får nok mere enn nok tips og hint fra kjørelæreren din! Ikke legg deg så mye opp i hva vi har av erfaringer før du selv mestrer kunsten å faktisk føre en sykkel. Det er jo strengt talt ikke før du har fått lappen i hånden, den store utdanningen starter :)

Giring, clutch og gass kommer seg for hver gang du sitter på sykkelen, trust me! Og det blir like naturlig som å holde på styret!
Du vil nok også erfare at du vingler og ting føles "rart" når du skal ferdes i trafikken, for ikke å snakke om å skru av og på blink lysene ;-) Jeg tørr vedde sykkelen min på at du kommer til å komme borti fløyten ett par ganger hehehe :-

Lykke til med sykkel lappen og håper det går knirkefritt :)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by ^nitro »

Har allerede kommet borti "hornet" flere ganger inne i kjøregården, så den er i boks, hehe.

Og du har helt rett, jeg glemte å skru av blinklyset ved flere anledninger på den lille turen vi hadde. Det var nok mest fordi jeg hadde så mye å tenke på, og attpåtil en som satt bakpå og kommenterte :-)
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by Erlend »

Gi han som sitter bakpå en hard høyre...Makan til tulling :lol:
User avatar
Sladd
Posts: 415
Joined: 03 Dec 2008 16:32
MC: Husqvarna Cr 125
Daelim Roadwin 125

Re: ^nitro - veien til klasse A

Post by Sladd »

Velkommen, ja :)

øvelse gjør mester, husk det :D
Stå på :smt026
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: ^nitro - veien til klasse A (aka. prosjekt 1mnd)

Post by ^nitro »

Førstepost oppdatert med Dag 4.
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: ^nitro - veien til klasse A (aka. prosjekt 1mnd)

Post by ^nitro »

Førsteposten oppdatert med banekurs!
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: ^nitro - veien til klasse A (aka. prosjekt 1mnd)

Post by KiM »

Går fort unna med deg gitt :P
ingen KiM, ingen kos
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: ^nitro - veien til klasse A (aka. prosjekt 1mnd)

Post by ^nitro »

Gikk ikke så fort unna allikevel. Måtte utsette førerproven i 3 uker fordi jeg ikke var helt klar. Men det er en gledesmelding nederst i førstepost :-)
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: ^nitro - veien til klasse A (aka. prosjekt 1mnd)

Post by knetrom »

Gratulerer \:D/
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: ^nitro - veien til klasse A (aka. prosjekt 1mnd)

Post by Erlend »

Gratulerer. sinnsykt fort alt gikk da. \:D/
Post Reply