50cc + 660cc :DA!:

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

50cc + 660cc :DA!:

Post by ToreLo »

Hei!

På tide å lage seg en liten blogg. Kommer sikkert ikke å bli alt for ofte oppdatert, men det er da noe å finne på i "godværet" :)

Tore heter jeg, er 31 år og bor i Oslo.

Har alltid likt motorsykler, men har siden jeg vært ung sett på det som en uoppnåelig drøm. Helt til for et halvt års tid siden da jeg fant ut at det ikke kan være så forbaska vanskelig og at det nok skal være mulig økonomisk også.

Har ikke gjort det store støtet for å starte på førerkortet ennå da jeg regner med at det er lage køer overalt. Så det jeg har gjort er å kjøpe meg en scooter for å bli vant til veiene her i oslo. Kanskje det sparer meg for noen kjøretimer? Syns uansett at det er gøy å kjøre og nede i sentrum så trenger man ikke mer krefter. Er utrolig smidig å navigere seg til jobben nede i byen.

Scooteren min er en Honda Zoomer overligger fra 2008 som jeg fikk til en billig penge. Er veldig fornøyd med den selv om det tok litt tid å venne seg til de små ballongdekka. Hvis jeg har råd til det så tror jeg kanskje ikke at jeg kommer til å selge selv om det blir større sykkel en dag, men den tid den sorg.
Ellers så har jeg spart på min 85 modell Tempo Corvette fra de glade tenåra :) Den står hjemme på bygda hos foreldrene mine. Den er i god stand men det er noe smågreier som jeg skrur på når jeg er hjemme. Det blir nok fisketur mopeden etterhvert. Den hadde stått i 8 år når jeg begynte å mekke på den i sommer. Den starta helt uten problemer selv med gammel bensin. Fatter som driver og restaurerer biler var relativt imponert.

Hva jeg kommer til å kjøpe når jeg får lappen på tung sykkel vet jeg ikke ennå. Men jeg har siklet på alt i fra Ninja250 til Duke II til R6. Det er nok en stund til så vi får se hva som skjer.

En av mine store hobbyer er å fotografere så det er litt flaut at jeg ikke har noen bilder å poste her ennå, men det kommer.
For spesielt interesserte så kan dere se bildene jeg tar her: http://www.flickr.com/photos/torelo/

Setter stor pris på erfaringer og tips om det å ta førerkort i Oslo og gode nybegynnersykler. Kan også snakke moped da det er det jeg har mest erfaring med.
Last edited by ToreLo on 28 Mar 2012 08:57, edited 9 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 50cc og veien oppover

Post by tshansen »

Hei hei og velkommen til oss :D

Du har siklet på flere sykler ser jeg at du skriver. Hva som er en god nybegynnersykkel kan være så mangt!
R sykler har jo det beste du får når det kommer til kjøreegenskaper, bremser og motorytelser....men setter ofte begrensninger når det kommer til komfort, pris og forsikringer.

Der finnes vel strengt talt perfekte sykler til omtrent alle sammen der ute, spm er vel heller hva du liker best? dra innom forskjellige sykkelbutikker å prøvesitt, se på forskjellige sykler...er det noe du liker bedre enn andre sykler? Er du touring menneske? liker du å cruise? eller liker du aktiv kjøring på svingete vei? Kanskje "uoppnålige" plasser hvor høye offroad sykler er det som lokker mest?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

Heisann! Takk for det :D

Ja, jeg har lest en del tråder om emnet allerede. Fatter var Goldwing fører når jeg var yngre, en tradisjon som jeg garantert ikke kommer til å videreføre :lol: Tror det trengs litt prøvekjøring, valget står nok mellom en 600cc R sykkel eller en Duke. Eller vent! Kanskje en Monster! hehe, nei tiden vil vise.

Virkelig imponert over Ducati og Aprillia førerne på dette forumet. Mange utrolig fete beist!

Dagens lærdom: Ikke plenlegg dagen etter yr.no :roll:
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

Tok et par snapshots med vidvinkel i dag

Image
Image

Fikk vekka fotografen i meg litt så da ble det et produktfoto av hjelmen og! Ikke lett å ta bilder av ting som reflekterer.
Image

Er litt overkill den hjelmen til mopedbruk men 8)
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: 50cc og veien oppover

Post by erazar »

Velkommen til forumet, lurer på om jeg ikke har parkert ved siden av deg et par ganger, ut fra mursteinen og asfaltkombinasjonen tror jeg dette er ganske nærme et 37 busstopp ;-) Synes nesten å huske en zoomer der også ;-)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

erazar wrote:Velkommen til forumet, lurer på om jeg ikke har parkert ved siden av deg et par ganger, ut fra mursteinen og asfaltkombinasjonen tror jeg dette er ganske nærme et 37 busstopp ;-) Synes nesten å huske en zoomer der også ;-)
Halla! Det stemmer nok det ;) Har lurt på om den luckystrike sykkelen uttafor her var din ja ;) Da stemte det ja! :D
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: 50cc og veien oppover

Post by knetrom »

Haha, vittig moped du har :P Ang. førerkort er det bare å ta kontakt med kjøreskoler og se hva som er ledig, veldig greit å f.eks få tatt MC-kurset og tatt teorien, for da er du klar til å bestille oppkjøring og ta kjøretimer med en gang det blir ledig.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

knetrom wrote:Haha, vittig moped du har :P Ang. førerkort er det bare å ta kontakt med kjøreskoler og se hva som er ledig, veldig greit å f.eks få tatt MC-kurset og tatt teorien, for da er du klar til å bestille oppkjøring og ta kjøretimer med en gang det blir ledig.
Thanks! 8) Det er planen ja, tenker å få tatt MC-kurset i år i allefall. Om alt går bra så håper jeg at det er muligheter neste år. Men jeg har fått signaler om at det kan bli vanskelig :? Håper at denne bloggen/dette forumet kan holde oppe inspirasjonen i all denne ventingen :)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: 50cc og veien oppover

Post by knetrom »

Om det er vanskelig å få til noe til neste år også, hadde jeg reist ut av byen og sett etter noe :) Bloggen min holdt hvertfall motivasjonen oppe hos meg, så det funker sikkert hos deg og :D
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

Godt å høre :) Ja, jeg har tenkt å kanskje prøve andre byer. Jeg og en kompis fra Tana snakka om å ta den i Kirkenes og kjøre ned igjen. Men jeg syns det blir litt i drøyeste laget hehe. Har noen andre gode alternativer på lur.
Har sett på bloggen din og det er god inspirasjon det! Gratulerer med lappen btw! \:D/
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: 50cc og veien oppover

Post by PerTore »

Velkommen hit, og grattis med blogg!!
Enig med Knetrom ang. lappen utenbys. Og du som bor i Oslo trenger vel ikke reise så langt heller.

Må arrestere den godeste Shaft litt, hva priser på sykkel og forsikring på R-sykler. Du som har rundet den magiske grensen (30 år) for forsikringsselskapene, skal ikke betale mye for og forsikre en R sykkel. (Av en eller annen grunn er man talentløs og uansvarlig før fylte tredve, men snusfornuftig og drivende dyktig når man entrer sitt 4. tiår :roll: ) Jeg er 32 år, og betaler i overkant av 4000 for delkasko. (Muulig de legger på litt for tyveriforsikring og gateparkering i Oslo)

Og du får en helt pen og grei, sein-og-nitti-modell 600 R-sykkel ned i 30.000,- kr. Jeg ga 34.000 for min ZX6R Ninja for et drøyt år siden. Og den har fungert meget bra for meg på "lang"-tur (se Kawabloggen). Jeg synes jeg har fått masssse sykkel for penga. Det kryr forøvrig av 600 R-sykler på bruktmarkedet, så prisene blir deretter.

Jeg synes en 600 R- sykkel har fungert meget bra som min første sykkel. Det er kjøreegenskaper til tusen, mer enn nok power, bremser som hugger skikkelig til, og ei helkåpe som tar bra av for både vind og regn. Ninjaens sittestilling, setehøyde, sal-stopping (sete), og selvfølgelig image :D passer meg meget bra. Det er stor forskjell på sittestilling etc på R-sykler, så anbefaler og prøve litt rundt.

Man vet egentlig ikke helt hva man ønsker seg før man har kjørt litt. Og da kan det være dumt og ha lagt hundretusner av kroner i en sykkel man ikke orker kjøre.


Lykke til!!! \:D/
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

Takk for det PerTore! :D

Akkurat det du nevner der er nok grunnen til at jeg begynte å tenke at det var realistisk med MC kjøp. Man blir jo lettere forundret over at folk har råd til motorsykkel når man hører om forsikringer på 30 til 40k.
Først så tenkte jeg at å gå for en ninja250 ville være et fornuftig valg i forhold til forsikring og bygge opp litt bonus. Men tror jeg har slått fra meg den tanken nå. Virker som den er litt tung å selge og her til lands.

Det som kanskje er viktigst for meg er å få meg en sykkel som ikke krever alt for mye mekking. Jeg har ingen garasje og min mekke erfaring er stort sett fiksing av pluggsveis, bytte drev og kjede og gir justering på corvetta :P

Håper på å få noen aha opplevelser når det blir kjøretimer. Blir kanskje litt lettere å se hva man liker når man sitter på en tyngre sykkel.

Men pr. nå så sikler jeg mest på forskjellige 600R sykler pluss at jeg fasineres litt av Duke II. Synd at de nyere Duke modellene har blitt så stygge. Hva er dealen med å ha eksosanlegget under motoren på en slik sykkel? :roll:
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

Fuck'in hell! Første mekketabbe er et faktum. Knakk en skrue i eksosfestet på silynderen :evil:

Image

Er dette noe jeg klarer å fikse selv mon tro? Eller bærer det på verksted med meg nå :-k
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: 50cc og veien oppover

Post by ToreLo »

Slik ble det i allefall seende ut til slutt \:D/

Image

Har også montert på den boksen under setet. Ikke pent men praktisk!

Skulle gjerne fått den til å se ut som dette :shock:
Image
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: 50cc og veien oppover

Post by knetrom »

Du kan jo prøve med en grisepikk før du sender den på verksted. Du klarer vel strengt tatt å borre ut og gjenge opp igjen selv også, er bare snakk om å ha riktig verktøy.

Nå vet ikke jeg det skikkelige navnet på en grisepikk, og jeg har ikke prøvd den selv heller :P Men det går ut på at du skrur inn en tapp eller bolt med linksgjenger som vil skru ut bolten når den er skrudd helt inn. Links betyr venstre på tysk, med linksgjenger skrur du mot venstre i stedet for mot høyre for å stramme/skru inn. Så når du har skrudd den helt inn vil du begynne å skru den ødelagte bolten din ut. Problemet vil nok være at siden bolten din er så tynn vil du måtte bruke en liten tapp, som min begrensede erfaring tilsier at du vil rive over gjengene på, siden bolten du reiv av hodet på sikkert sitter noe jævlig nå.

Å gjenge opp er ikke vanskelig forresten, du borrer et vinkelrett hull som er litt større enn bolten, så tar du en gjengetapp i samme størrelse som borret og skrur den inn og fjerner rusket. Men det hjalp sikkert meg at jeg kun gjorde det på gøy i et verksted, å borre vinkelrett for hånd kan være litt vanskeligere.
Post Reply