Kawabloggen- Endelig på to hjul igjen... Og ny båt, da..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Du må tenke sjæææl...

Post by PerTore »

Lite nytt under solen (eller gråværsskyene??) her, har tatt etpar småturer bare.

Etter en "diskusjon" med Bomber her på forumet om hvorvidt det lar seg gjøre og styre en motorsykkel med kun kroppsvekt (les tråden "Nytt oppleg ved oppkjøring?" under Tung MC), måtte jeg selvfølgelig ut og prøve mer. Min påstand før prøveturen var: Du kan fint styre en motorsykkel ved kun og forflytte kroppsvekt, men du får "slappe" og upresise svinger. Har reist meg opp/ rettet meg opp og sluppet styret mange ganger og svingt litt frem og tilbake ved hjelp av kroppsvekt, så jeg visste jo at man kan ihvertfall få noe til og skje med kun kroppsvekt. Mente også og huske fra moppetida at vi lå med ganske bra nedlegg uten henda på styret.

Bomber mente det motsatte og mente at uten styrekommando, ville du ikke greid en sving på E6 engang, og henviste til Superbikeschool og Keith Code sin ZX6R som har fått montert "faste" håndtak over styret med gasshåndtak for og demonstrere at det ikke er mulig og styre en motorsykkel uten styrekommando. (Hans påstand er at alle som svinger en motorsykkel bruker ubevisst styrekommando, og lagde slike faste håndtak for og få folk til og prøve det selv) Dette er absolutt ikke uenig i, og det var heller ikke grunnlaget for diskusjonen, selv om Code's demovideo gir et litt feilaktig inntrykk av hvor "umulig" det er og styre med kun BS (BodySteering)

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Thekneeslider.com tar også opp temaet
http://thekneeslider.com/archives/2007/ ... o-bs-bike/

Etter litt søk etter videoer av folk som svinger med motorsykkel uten henda på styret, og litt generelt søk om emnet, ble jeg derimot litt usikker på om jeg hadde rett. Var det kun litt "vingling" jeg hadde opplevd uten hender??? Hadde jeg virkelig så selektive minner fra moppetida?? Eneste mulighet var ut og prøve!!

Prøvde meg litt fram på ei strekke jeg kjenner meget godt: Rv 35, Vestfossen-Eidsfoss langs Eikern. Slapp styret i lav hastighet (ca 50 km/t) og prøvde lengre svinger med henda på tanken. Problemet ble selvfølgelig at turtallet og hastighheten datt hurtig, løste det lett ved og dra n0en runder på tomgangsskruen (kan enkelt justeres i fart på min sykkel med et lite "ratt" som sitter lett tilgjengelig over clutchdekslet). Justerte den så den lå på ca 80-100 km/t på slettene. Bremset meg ferdig før svingene, slapp styret og gjorde Bomber og Mr. Codes påstander til skamme. Kjørte nesten helt til Eidsfoss og tilbake med nesten utelukkende henda av styret. Måtte kun justere i noen kombinasjoner som jeg kom litt for fort inn i. Men til og med kombinsajoner fikk jeg til så lenge ikke farta var for stor. Til og med de bråeste svingene ble tatt i rundt 60 km/t med henda av styret. Funket forbløffende bra! Tok igjen, og kjørte forbi noen biler, så kan til og med si at jeg holdt godt følge med trafikken ellers.



Så nå er jeg litt sugen på og fikse en lås/bremsedings på gasshåndtaket slik at jeg kan få meg en slags cruisecontrol. Noen som har tips eller har gjort dette før (bør være en skrue e.l. så jeg kan skru den av og på selvfølgelig)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Paiwani
Posts: 232
Joined: 07 Mar 2008 21:37
MC: Derbi gpr 125R 2006mod.

Re: Kawabloggen- Du må tenke sjææææl...

Post by Paiwani »

Ser jo brått at han ikke bruker beina eller noenting da. Funker fett og styre uten hender (til en viss grad). Spesielt med sykkel på 140kg \:D/
DU HAR RETT.

Prøvde det forsåvidt med en kar bakpå og da gikk det nesten galt. Funker vell hvis han er med på "leken" :roll:
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Du må tenke sjææææl...

Post by PerTore »

Funker fett med sykkel på 190 kg også. ;-) Vil vel egentlig tro at det funker nesten uansett hva slags sykkel du har, mulig vanskeligere med en chopper. Vet ikke åssen en styredemper vil påvirke dette, men vil egentlig tro at det skal funke med styredemper også.

Er egentlig forholdsvis enkel fysikk/geometri i praksis. Når du kjører rett frem, er sykkelens tyngdepunkt rett over dekkenes kontaktflate. Når man lener seg inn, vil tyngdepunktet forflytte seg inn, og sykkelen bikker. Det eneste som "motarbeider" dette er hjulenes gyroskopiske krefter.De gyroskopiske kreftene vil øke proposjonalt med hastigheten. Men dette vil man, med vedvarende "lening", overvinne, og når G-krefter og tyngdepunkt harmonerer, svinger sykkelen pga. at dekket har mindre diameter ytterst .

Image

Grønn pil A: Tyngdekraften
Grønn pil B: Motkraft fra underlaget
Rød pil C: Sidekraft som angriper i dekkenes kontaktfl ate mot underlaget
Rød pil D: ”Sentrifugalkraft”, en følt kraft som følge av sideakselerasjon i sving
Blå piler E: Summen av kreftene, er lik balanse
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen-Klasseseier Rally Grimstad

Post by PerTore »

Klasseseier i Rally Grimstad 1.August!!

Og med det, er også seieren i Volvo Orginal Cup sikret, som er 2. året på rad (Hvor er køen av interesserte sponsorer forresten...??)
For de interesserte ligger det løpsrapport på rallybloggen min.

http://pertoresblogg.blogspot.com/
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Kawabloggen- Klasseseier Rally Grimstad

Post by Rimol »

Gratulerer ;-)
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Kawabloggen- Klasseseier Rally Grimstad

Post by Night Rider »

Hey, gratulerer! Kult at det finnes flere VOC-folk her inne :smt023 Jeg kjørte den samme klassen i '96 og '97. Utrolig moro og helt klart undervurdert!
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Klasseseier Rally Grimstad

Post by PerTore »

Takker for gratulasjoner!

Hey, se det. Kan jeg spørre hva du heter? Har jo vært med i gamet siden den tid.
Volvo Orginal er helt klart undervurdert, ja. Når man ser på hva slags utstyr vi har til rådighet, så har vi et tempo og nivå som er meget høyt. De beste førerne i Volvo Orginal, er førere i toppklasse i Norge, og høster ufortjent lite oppmerksomhet.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Klasseseier Rally Grimstad

Post by PerTore »

Lett oppdatering av sykkelen. Har handla saltrekk på ebay

Image
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Kawabloggen- Klasseseier Rally Grimstad

Post by Rimol »

Stilig! er det bare et trekk eller et nytt sete du har handla? har sett litt på et likt sete til min og..
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Klasseseier Rally Grimstad

Post by PerTore »

Bare trekk til og trekke over det orginale og stifte ev. lime på undersiden. Bare og fjærne hvis man går lei e.l.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Fallskjermhopp

Post by PerTore »

Rally Flesberg ble gjennomført Lørdag 15. Aug. Det regnet no j... Glatt som f... Feil dekk, og "rullet" kun igjennom.


MEN... Dagen etter fikk jeg meg ihvertfall et skikkelig adrenalinkick. Søndag var det dags for og inkassere konas 30 års presang til meg. Om enn veeldig forsinket. (Har tross alt blitt *kremt* flerogtredve...) Fikk gavekort på tandemhopp med Tønsberg fallskjermklubb. I motsetning til gårsdagens tragiske vær var det i dag lettskyet pent vær, men det blåste litt. Ingen problem for hoppinga derimot...

Etter brifing var det dags og komme seg i Twin Otter'n og opp til 12500 fot (litt over 4000m) Flyturen opp tok 10-15min. Vi var ca 15-20 stk. (inkl. 4 tandemhoppere) som skulle ut. Tandemhopperne (med hver sin fotograf) var de siste ut, og jeg (og Mark) var nr. to av tandemhopperne. Rakk ikke og bli skikkelig nervøs, men kjente det kribla litt da vi sto i døra. Vups så var vi ute, og falt fritt i ca 45 sek. Mark løste ut skjermen på ca 5000 fot, og jeg kjente vi datt brått litt fortere et halvsekund før det tok tak i selen. Det tok noen minutter før vi landet, og det ble nok en litt hard landing.

En glad laks...

Image

Dette var en helt rå opplevelse, og ikke på langt nær så skremmende jeg hadde trodd. Forundrer meg ikke om jeg prøver igjen ved en senere anledning.

(Prøver og få lagt opp filmen på youtube, men pga. noen lydklipp/sanger, og rettigheter til disse, muter youtube lyden på den, så jeg må mixe og trixe litt...)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Kawabloggen- Fallskjermhopp

Post by KiM »

Har sinnsykt lyst å hoppe selv, men er så pisseredd at jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å gå gjennom med det :P
ingen KiM, ingen kos
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Kawabloggen- Fallskjermhopp

Post by RH racing »

jeg og har sinnsykt lyst... men koster jo så sjukt mye for ett hopp.... er jo snakk om 4000kr eller no...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Kawabloggen- Fallskjermhopp

Post by FreddyYZF-R125Dude »

PerTore wrote:Image
En hver kan se at dette er fake! Du henger jo etter en tråd! :lol:
Neida, bare tuller. Så sykt gøyt ut, en ting jeg lurer på, hvordan var det å hive seg ut av flyet? 8)
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kawabloggen- Fallskjermhopp

Post by PerTore »

Var bare og hive seg ut det... ;-)

Tønsberg fallskjermklubb tar 3290 for et hopp u/video. Se http://www.hoppfallskjerm.no/tofsk/index.php
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply