Kasle begynner NESTEN å bli positiv
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Kasle begynner NESTEN å bli positiv
Ja, ja!
Då var eg òg i gang med bloggingen av meg og min Honda NSR. Eg e rimelig ny her, men førsteintrykket e konge
Heter Magnus, feirer bursdag i slutten av Juni som oftest, og e motorsykkelgal. Det eneste eg tenker på om dagene e MC, MC, MC! Dette har flere familiemedlemmer uttrykt sin misnøye med (måtte til og med ha en alvorsprat med min far; han mente eg måtte få andre ting å tenke på. Den praten prelte rett av ), men det får heller bare være.
Må vel kanskje begynne helt fra begynnelsen då..?:
Det begynte rundt konfirmasjonen min. Hadde fått skrekkelig mye penger og visste ikkje heeelt ka eg skulle bruke det på. Min fetter begynte plutselig å snakke om en nabo som hadde "Lett-Motorsykkel" og sa at dette kunne en kjøre når en var 16. Så vi leitet oss inn på nettet og ble forelsket med første øyekast.
Fetteren min snudde seg sakte og sa: "Du, vi skal ikkje bare ta å kjøpe oss motorsykkel..?" Dette må ha vert noe av det glupeste han noen gang har sagt (sjeldent han sier noe smart). Det gikk snaue halvåret før eg fikk en melding der det sto: "Hei! Har nettopp kjøpt meg Aprilia RS 125 2005 model!" Eg hadde hatt sterke følelser for Honda NSR helt siden konfen, og en stund seinere fikk eg tak i drømmen
Då får eg begynne med å snakke om ka sykkelen har gått igjennom:
Eg kjøpte sykkelen for rett før påske av en type som mange advarte meg mot
Eg valgte å stole på han, og sykkelen virket helt konge første dagen. Så gikk eg og la meg og drømte om lange turer på sykkelen. Dagen etter når eg skulle starte han, så nektet den å starte. Eg prøvde fortvilet i sikkert en halvtime i strekk før eg fant ut at batteriet var så godt som gåent. Dermed gikk turen til "Auto glass" der eg fikk kjøpt et nytt batteri som akkurat ikkje passet (snakk om èn millimeter). Måtte dermed sage av ytterste delen av batteriet for å dermed banke det ned i sykkelen med "hjertekompresjons-metoden"
Deretter la eg merke til at kjølevannet i den "svarte slangen" forsvant. Eg hadde jo ikkje peiling på at det skulle spyles over til ekspansjonstanken og deretter ned til sylinderen, så eg ringte den "tvilsomme typen" og spurte ka som var gale. Han mente at toppakningen var gåen, og beordret meg til å bestille en ny. Etter mye om og men kom han ned og ordet toppakningen, trodde eg. Det viste seg at han hadde greid å sette den feil vei! Trodde egentlig ikkje det skulle gå ann, så det endte med at eg måtte gjøre hele greien om igjen.
Samtidig som eg kjøpte sykkelen hadde han sagt at blinklysreleet var ødelagt. Greit nok, tenkte eg og bestilte et nytt. Så viste det seg at de "nye" blinklysene han hadde satt på bak var rustet i hel og var ubruklige. Måtte kjøpe nye der òg.
Vi ingikk en avtale samme dagen eg kjøpte sykkelen om at eg skulle få et nytt framdekk for 500,- mer. Dette godtok eg. Så først etter to uker kom han innom med et framdekk som knapt nok hadde 1mm på det mest slitte stedet. Då eg merket dette var forhandlingen for lengst lukket, men eg tok kontakt med han likevel. Han sto fast bestemt på at han hadde lovt meg et brukt dekk, men eg sto på mitt og fant til og med bevis fra MSN-loggen der han skrev at han hadde kjøpt nytt framdekk for 650 som eg kunne få. Etter eg nevnte dette har han begynt å unngå meg totalt og eg har ikkje hørt et ord fra han siden.
Så, når alle disse sakene ble unnagjort fikk eg høre om forgasseren på NSR som bare åpnet seg 75%. Min fetter har en RS, og eg nekter å la han kjøre forbi meg, uansett ka! Så eg fulgte rådet som sto på tråden "NSR Avsløring" http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=22&t=11027 . Først klippet eg av en grønn ledning (som vist på bildet)
, merket ingen forskjell på draget, men når eg skulle stoppe, nektet den. Eg trykte inn kveleknappen, vred om nøkkelen og kastet den vekk, men ingen reaksjon. Det endte med at eg tok ned støtten og satte den i gir. Dette virket. Når eg då koplet sammen den grønne igjen virket alt som normalt, så eg fortsatte og klipte den svarte ledningen i tillegg, koblet de sammen, satte motstand i mellom de og prøvde å kjøre. Kjente forskjell på toppdraget, men sykkelen ville ikkje stoppe der heller. Til og med når eg koplet sammen alt som det skulle være, så forsatte den å gå. Begynte å bli litt frustrert, men verre var det dagen etter.
Hadde kjørt tom for bensin og fylte tanken godt. Prøvde å starte den, men null reaksjon. Motoren gikk rundt, men den tente ikkje. Prøvde å trillstarte han i en laaang nedoverbakke, og det endte med at eg måtte dytte hele greien opp sjøl (fikk hvertfall litt trim) . Eg spurte blant annent "Fredr1kh" om råd, og han hjalp meg så mye han greide.
Så fikk eg en idé om at tenpluggen hadde kubbet. Eg skrudde opp, og testet pluggen. Gnisten sto langt uti huttiheiti. Og denne tenpluggen var visst "nettopp skiftet" i følge hr. Tvilsom. Så, eg fant fram en litt brukt en, og satte den i. Då gikk sykkelen som en klokke, men den stoppet fremdeles ikkje.
Etter dette fant eg ut at den grønne ledningen eg hadde klipt av IKKJE var pulsen til servoventilen, men en annen grøn ledning som sto for seg sjøl hadde overtatt den jobben . Denne tok eg fra hverandre og sykkelen fikk min far til å skvette når han prøvde å kjøre han over 6-7000 rpm.
Då funker sykkelen (nesten) konge! Det gjenstår bare å se om eg greier å få stoppet han på vanlig måte... Om noen har noen forslag, så e eg takknemlig
Magnus.
Då var eg òg i gang med bloggingen av meg og min Honda NSR. Eg e rimelig ny her, men førsteintrykket e konge
Heter Magnus, feirer bursdag i slutten av Juni som oftest, og e motorsykkelgal. Det eneste eg tenker på om dagene e MC, MC, MC! Dette har flere familiemedlemmer uttrykt sin misnøye med (måtte til og med ha en alvorsprat med min far; han mente eg måtte få andre ting å tenke på. Den praten prelte rett av ), men det får heller bare være.
Må vel kanskje begynne helt fra begynnelsen då..?:
Det begynte rundt konfirmasjonen min. Hadde fått skrekkelig mye penger og visste ikkje heeelt ka eg skulle bruke det på. Min fetter begynte plutselig å snakke om en nabo som hadde "Lett-Motorsykkel" og sa at dette kunne en kjøre når en var 16. Så vi leitet oss inn på nettet og ble forelsket med første øyekast.
Fetteren min snudde seg sakte og sa: "Du, vi skal ikkje bare ta å kjøpe oss motorsykkel..?" Dette må ha vert noe av det glupeste han noen gang har sagt (sjeldent han sier noe smart). Det gikk snaue halvåret før eg fikk en melding der det sto: "Hei! Har nettopp kjøpt meg Aprilia RS 125 2005 model!" Eg hadde hatt sterke følelser for Honda NSR helt siden konfen, og en stund seinere fikk eg tak i drømmen
Då får eg begynne med å snakke om ka sykkelen har gått igjennom:
Eg kjøpte sykkelen for rett før påske av en type som mange advarte meg mot
Eg valgte å stole på han, og sykkelen virket helt konge første dagen. Så gikk eg og la meg og drømte om lange turer på sykkelen. Dagen etter når eg skulle starte han, så nektet den å starte. Eg prøvde fortvilet i sikkert en halvtime i strekk før eg fant ut at batteriet var så godt som gåent. Dermed gikk turen til "Auto glass" der eg fikk kjøpt et nytt batteri som akkurat ikkje passet (snakk om èn millimeter). Måtte dermed sage av ytterste delen av batteriet for å dermed banke det ned i sykkelen med "hjertekompresjons-metoden"
Deretter la eg merke til at kjølevannet i den "svarte slangen" forsvant. Eg hadde jo ikkje peiling på at det skulle spyles over til ekspansjonstanken og deretter ned til sylinderen, så eg ringte den "tvilsomme typen" og spurte ka som var gale. Han mente at toppakningen var gåen, og beordret meg til å bestille en ny. Etter mye om og men kom han ned og ordet toppakningen, trodde eg. Det viste seg at han hadde greid å sette den feil vei! Trodde egentlig ikkje det skulle gå ann, så det endte med at eg måtte gjøre hele greien om igjen.
Samtidig som eg kjøpte sykkelen hadde han sagt at blinklysreleet var ødelagt. Greit nok, tenkte eg og bestilte et nytt. Så viste det seg at de "nye" blinklysene han hadde satt på bak var rustet i hel og var ubruklige. Måtte kjøpe nye der òg.
Vi ingikk en avtale samme dagen eg kjøpte sykkelen om at eg skulle få et nytt framdekk for 500,- mer. Dette godtok eg. Så først etter to uker kom han innom med et framdekk som knapt nok hadde 1mm på det mest slitte stedet. Då eg merket dette var forhandlingen for lengst lukket, men eg tok kontakt med han likevel. Han sto fast bestemt på at han hadde lovt meg et brukt dekk, men eg sto på mitt og fant til og med bevis fra MSN-loggen der han skrev at han hadde kjøpt nytt framdekk for 650 som eg kunne få. Etter eg nevnte dette har han begynt å unngå meg totalt og eg har ikkje hørt et ord fra han siden.
Så, når alle disse sakene ble unnagjort fikk eg høre om forgasseren på NSR som bare åpnet seg 75%. Min fetter har en RS, og eg nekter å la han kjøre forbi meg, uansett ka! Så eg fulgte rådet som sto på tråden "NSR Avsløring" http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=22&t=11027 . Først klippet eg av en grønn ledning (som vist på bildet)
, merket ingen forskjell på draget, men når eg skulle stoppe, nektet den. Eg trykte inn kveleknappen, vred om nøkkelen og kastet den vekk, men ingen reaksjon. Det endte med at eg tok ned støtten og satte den i gir. Dette virket. Når eg då koplet sammen den grønne igjen virket alt som normalt, så eg fortsatte og klipte den svarte ledningen i tillegg, koblet de sammen, satte motstand i mellom de og prøvde å kjøre. Kjente forskjell på toppdraget, men sykkelen ville ikkje stoppe der heller. Til og med når eg koplet sammen alt som det skulle være, så forsatte den å gå. Begynte å bli litt frustrert, men verre var det dagen etter.
Hadde kjørt tom for bensin og fylte tanken godt. Prøvde å starte den, men null reaksjon. Motoren gikk rundt, men den tente ikkje. Prøvde å trillstarte han i en laaang nedoverbakke, og det endte med at eg måtte dytte hele greien opp sjøl (fikk hvertfall litt trim) . Eg spurte blant annent "Fredr1kh" om råd, og han hjalp meg så mye han greide.
Så fikk eg en idé om at tenpluggen hadde kubbet. Eg skrudde opp, og testet pluggen. Gnisten sto langt uti huttiheiti. Og denne tenpluggen var visst "nettopp skiftet" i følge hr. Tvilsom. Så, eg fant fram en litt brukt en, og satte den i. Då gikk sykkelen som en klokke, men den stoppet fremdeles ikkje.
Etter dette fant eg ut at den grønne ledningen eg hadde klipt av IKKJE var pulsen til servoventilen, men en annen grøn ledning som sto for seg sjøl hadde overtatt den jobben . Denne tok eg fra hverandre og sykkelen fikk min far til å skvette når han prøvde å kjøre han over 6-7000 rpm.
Då funker sykkelen (nesten) konge! Det gjenstår bare å se om eg greier å få stoppet han på vanlig måte... Om noen har noen forslag, så e eg takknemlig
Magnus.
Last edited by Kasle on 07 Aug 2010 19:11, edited 12 times in total.
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Re: Kasle's Blogg
Få se litt flere bilder av sykkelen da Digger den dekoren der (selvom det helst skal stå CBR )
ingen KiM, ingen kos
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Re: Kasle's Blogg
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Re: Kasle's Blogg
Prøvde virkelig hardt å få fatt i en CBR med lignende dekor (den var visst ikke helt lik) når jeg skulle kjøpe sykkel, men var jo umulig å oppdrive. Eneste jeg fant ila to måneder var en i Finnmark, men det var litt uaktuelt å kjøre så langt
ingen KiM, ingen kos
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Re: Kasle's Blogg
Typisk. Sånne enestående sykler ligger alltid, av en eller annen grunn, i Finnmark
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Slutt å forfølge oss som er paranoide!
Uff
Har jo ikkje lappen, ettersom eg ikkje e 16, men driver likevel å kjører litt rundt i nabolaget (burde vert sendt inn et lovforslag for at dette burde være lov). Hin dagen sto eg oppe med "hovedveien" og pratet med noen kompiser mens eg satt på sykkelen, som surret og gikk. Helt ut fra det blå kom det en stor og hvit Mercedes V-klasse med blå lys på toppen og blå skrift på sidene: "Politi". Eg kjente hendene mine begynte å skjelve, for eg har bare sett politiet 2 eller 3 ganger på den veien i løpet av 15 år (bor langt utenfor byen)! Bilen saknet farten til nærmere 20km/t og så ut til å stoppe helt. Sjåføren lente seg ut mot vinduet og nistirret på meg, og akkurat då skvatt eg sånn at eg bråslapp clutchen mens den sto i gir. Sykkelen gjorde et lite hopp før den sto stille. Dirringen fra henda spredde seg til beina, og eg var sikker på at purken skulle snu inn mot meg . Farten nærmet seg 10 km/t før han oppdaget to-tre biler bak han som virket nokså utolmodige og kjørte videre mot en snuplass lengre nede. Han ene kompisen min som eg sto å snakket med (kjører en Daelim Roadwin R, uten at det har nokke å si) snudde seg mot meg og sa: "Kjør hem... NO!" Og eg beinet hjem (30 meter), parkerte sykkelen og nærmest gjemte meg under bordet på rommet mitt. Kikket forsiktig ut og fikk øye på politibilen som kjørte sakte forbi der eg nettopp hadde stått... Puh
Dagen (og lappen) var reddet for denne gang
Har jo ikkje lappen, ettersom eg ikkje e 16, men driver likevel å kjører litt rundt i nabolaget (burde vert sendt inn et lovforslag for at dette burde være lov). Hin dagen sto eg oppe med "hovedveien" og pratet med noen kompiser mens eg satt på sykkelen, som surret og gikk. Helt ut fra det blå kom det en stor og hvit Mercedes V-klasse med blå lys på toppen og blå skrift på sidene: "Politi". Eg kjente hendene mine begynte å skjelve, for eg har bare sett politiet 2 eller 3 ganger på den veien i løpet av 15 år (bor langt utenfor byen)! Bilen saknet farten til nærmere 20km/t og så ut til å stoppe helt. Sjåføren lente seg ut mot vinduet og nistirret på meg, og akkurat då skvatt eg sånn at eg bråslapp clutchen mens den sto i gir. Sykkelen gjorde et lite hopp før den sto stille. Dirringen fra henda spredde seg til beina, og eg var sikker på at purken skulle snu inn mot meg . Farten nærmet seg 10 km/t før han oppdaget to-tre biler bak han som virket nokså utolmodige og kjørte videre mot en snuplass lengre nede. Han ene kompisen min som eg sto å snakket med (kjører en Daelim Roadwin R, uten at det har nokke å si) snudde seg mot meg og sa: "Kjør hem... NO!" Og eg beinet hjem (30 meter), parkerte sykkelen og nærmest gjemte meg under bordet på rommet mitt. Kikket forsiktig ut og fikk øye på politibilen som kjørte sakte forbi der eg nettopp hadde stått... Puh
Dagen (og lappen) var reddet for denne gang
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Re: Kasle's Blogg
godt der er noen her som er heldig med politiet.. vært borti samme situasjon selv.. men jeg kjørte på hovedveien med tung sykkel
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Re: Kasle's Blogg
Haha, og du ble ikkje tatt?
Det e vanvittig skremmende. No framover, blir eg sjelven i henda bare eg ser en eneste bil som kjører samme retning som meg nedover nabolaget. Har prøvd forjeves å lære meg bilmerkene til de sivile-purkene i Bergen, men uten hell.
Det e vanvittig skremmende. No framover, blir eg sjelven i henda bare eg ser en eneste bil som kjører samme retning som meg nedover nabolaget. Har prøvd forjeves å lære meg bilmerkene til de sivile-purkene i Bergen, men uten hell.
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Re: Kasle's Blogg
De kjører litt av hvert, har sett en svart Volvo 940 sedan med blålysene på, og har sett en grå Peugeot sedan (seks null noe) i speilet en gang. Ingen av de stakk seg noe særlig ut egentlig..
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Re: Kasle's Blogg
Takker
De eg har hørt/sett e en Golf med sotete ruter, Passat stasjonsvogn med sotete ruter også mener eg eg så en rimelig ny Merce på onsdagen, men den stakk seg godt ut.
De eg har hørt/sett e en Golf med sotete ruter, Passat stasjonsvogn med sotete ruter også mener eg eg så en rimelig ny Merce på onsdagen, men den stakk seg godt ut.
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Re: Kasle's Blogg
Pen nsr! kiipt med han oppkuka selgeren
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Re: Kasle's Blogg
Takker! Ja, fant òg ut at han hadde kjøpt sykkelen min for 23 000 bare noen måneder før. Og eg kjøpte han for 26...
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Re: Kasle's Blogg
Jaja.
Mine erfaringer er at jeg altid gjør et kjøp som gjør at jeg taper et par tusen. Men slik må det bare være
Mine erfaringer er at jeg altid gjør et kjøp som gjør at jeg taper et par tusen. Men slik må det bare være
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
Re: Kasle's Blogg
selv med lappen blir jeg nervøs når jeg har biler bak meg...spes nyere biler med Xenon lys.. les signaturen min....Kasle wrote:Haha, og du ble ikkje tatt?
Det e vanvittig skremmende. No framover, blir eg sjelven i henda bare eg ser en eneste bil som kjører samme retning som meg nedover nabolaget. Har prøvd forjeves å lære meg bilmerkene til de sivile-purkene i Bergen, men uten hell.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- Kasle
- Posts: 145
- Joined: 20 Mar 2009 18:58
- MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.
- Location: Salhus, Tha place to be
Re: Kasle's Blogg
Hehe, taper alltid penger eg òg, men fikk den ned fra 29k då
Ja, eg så signaturen, det var der eg fikk trøst om at eg ikkje var den eneste
Ja, eg så signaturen, det var der eg fikk trøst om at eg ikkje var den eneste
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg