FE-bloggen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

inunf wrote:Ser jeg har vært borte lenge. Synd du solgte den FE'en, den var veldig fin! Men kan godt forstå at en hypermotard passer bedre til gatebruk, og den var jo ganske snasen den også ;)

Hva slags spec er det på banesykkelen din, og kjører du noe løp med den?
Hypern passar mig ypperligt på gatan, har inte ångrat. Avslappnad sittställning, råstark i låg och mellanregistret. Rätt upp på hjulet med bara gas på första, andra och tredje växel, väldigt underhållande. :)

Banhojen är en '98 748 där allt utom ram och svingarm är bytt. 999S-motor med diverse uppgraderingar, Öhlins överallt, uppgraderade bromsar, lättare hjul, slipperclutch, osv. Jag omtalar den ofta som 748, men det är mer rättvist att kalla det en 998S egentligen.

Har inte kört något race i NC, men några klubblöp har det blivit i Ducatiklubbarna i både Norge och Sverige. Har kört ett par race i R4F-cup också, men det var mest för att jag råkade vara på plats när de gick.

Vad är dina planer för RR till nästa år? Blir det någon körning på större banor?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: FE-bloggen

Post by inunf »

Tviler ikke på at hypermotard er artig! Nærmeste jeg har prøvd som kanskje kan sammenlignes var en Aprilia Dorsonduro 1200, men den syntes jeg var daff. Klarte ikke å få den opp på bahjulet. Ikke at jeg er flink til å kjøre på bakhjulet, men med f. eks. SXV 550 er det ikke snakk om å være flink eller ikke, opp går den uansett. Da er nok Hypemotarden bedre :)

Det høres ut som en ganske seriøst speccet banesykkel! Hadde gleden av å prøve en banerigget 748R tidligere i år, fant meg veldig fort til rette på den. Største forskjellen fra 250'en var at jeg merket en del til den ekstra vekta under innbremsing, i tillegg til at bunndrag og mellomregister var noe helt annet selvsagt. Var veldig lett å bli komfortabel med den i svingene. Må være en skikkelig artig sykkel med 999S-motor! Har lekt litt med tanken på Ducati banesykkel, men tenker det blir UJM 600 nå inntil videre.

Planen for neste år er å kjøre rookie 600. Håper å finne meg en litt nyere 600 i god stand slik at jeg forhåpentligvis styrer unna tekniske problemer. Har vært litt for mye styr med de 250'ene. Har hørt mye fint om det opplegget til R4F, hadde vært gøy å prøve en gang. Kommer til å prioritere norgescupen neste år, det er noe jeg har hatt lyst til å gjøre i mange år! Ligger også an til at jeg blir med på opplegget til Bikeport på Karlskoga og ACR, tror nok jeg trenger litt trening på større bane :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Har inte kört Dorsoduro så vet inte hur de är jämfört med Hyper, men i vilket fall som helst så tippar jag att SXV 550 krossar dem båda när det gäller hur enkelt det är att dra upp den på bakhjulet. :) De verkar helt sjukt råa. Hade varit kul att prova en.

Väldigt kul att du ska köra Rookie 600! Blir spännande att följa med på resultaten.

Jag har kört med Bikeport på Gelleråsen (Karlskoga) och på Rudskogen. De har i stort sett väldigt bra kontroll på arrangemangen och ting fungerar smärtfritt. "Säsongstarten" på Karlskoga kan dock vara ganska kall. När jag var med stog vi och väntade på att isen skulle smälta på morgonen innan vi körde ut. :D ACR har jag inte varit på, den står på TODO-listan.

R4F-arrangemangen är bra de också. De drivs egentligen av Bike-Promotion, som är en väldigt rutinerad arrangör. Jag upplevde det som smidigt och avslappnat när jag körde med dem på Rudskogen i år. Och så var det speciellt att köra race med över 50 hojar på startgridden. :thumleft

En fördel med att ha en Ducati som banhoj är att man kan köra på Ducatiforeningens bandagar. Majoriteten av de dagar jag kör är i regi av dem. Det brukar vara ett väldigt fint och socialt upplägg både för skylthojar och oss som kör skyltlöst, med fokus på goda upplevelser och anmodning om "gentlemannaracing". Det går fort ändå (iaf i snabbaste RR-gruppen), men armbågarna är inte fullt så vassa som när det är träning till NC/NM med andra arrangörer.

När du är frisk från ditt UJM-äventyr är du varmt välkommen. :D

Bild från startgriden på R4F race i somras. Här syns inte hela fältet, det var några rader till. Stort startfält. Jag står till höger på bilden med nåt rött bak på hjälmen och vita stövlar.
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: FE-bloggen

Post by tshansen »

Er ikke vanskelig å se hvilken sykkel det er med den hekken der :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

LordShaft wrote:Er ikke vanskelig å se hvilken sykkel det er med den hekken der :thumleft
Hehe nej de är kanske ganska lätta att se. :) Alla oss 3 på denna bilden med liknande häckar är kompisar från samma by och vi kör tillsammans på nästan alla bandagar vi är med på. Vi har vårt eget lilla "team" och ankommer med bil och henger med egen logo på och grejer. Det är skitkul! Ser ut som den satsningen men allt är bara "for shits and giggles". :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: FE-bloggen

Post by tshansen »

Hehehe jævlig artig at du har to andre å dele det med. Er ikke ofte slikt går i dagens mas og livet generelt.

Dessuten er det noe som heter. ..its all about Apperence

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: FE-bloggen

Post by inunf »

Oi, det blir såpass kaldt på det opplegget på Karlskoga i april? Det hadde jeg ikke tatt med i beregningen. Menmen, når april kommer så er jeg vel så utsultet på banekjøring at jeg tåler det meste :lol:

Blir spennende å se hvordan det går til neste år, har jo ikke kjørt noe særlig på skikkelige baner. Synes jeg får til den gokartbana ganske bra, men det er jo bare ei gokartbane...

Kult med eget "team", skulle gjerne hatt noen å kjøre med jeg også. Er dessverre litt varierende miljø her oppe.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

LordShaft wrote:Hehehe jævlig artig at du har to andre å dele det med. Er ikke ofte slikt går i dagens mas og livet generelt.

Dessuten er det noe som heter. ..its all about Apperence
Vi är väl faktiskt 4 men han ena har flyttat till Vestlandet, så honom ser vi ju i princip bara på bandagarna. Men det är ju hyggligt det. :)
All about appearances ja, haha! Damn right! :lol: Det viktiga är att inte se *för* snabb ut och sen inte kunna infria förväntningarna ute på banan. :redface Men då är det behagligt att köra hoj som är 10-15 år äldre än de flesta andra, så har man alltid något att skylla på. \:D/ :roll:
inunf wrote:Oi, det blir såpass kaldt på det opplegget på Karlskoga i april? Det hadde jeg ikke tatt med i beregningen. Menmen, når april kommer så er jeg vel så utsultet på banekjøring at jeg tåler det meste :lol:

Blir spennende å se hvordan det går til neste år, har jo ikke kjørt noe særlig på skikkelige baner. Synes jeg får til den gokartbana ganske bra, men det er jo bare ei gokartbane...

Kult med eget "team", skulle gjerne hatt noen å kjøre med jeg også. Er dessverre litt varierende miljø her oppe.
Kör man bra på gokartbana finns väl all potential för att göra detsamma på större banor också, det är ju bara längre mellan svängarna. :D
Är ju inte omöjligt att vi träffar på varandra på en eller annan träning ila 2016 då, speciellt om du ska köra något på Rudskogen utom NC-rundan. Har varit med på heldagsträning med Borg MC ett par gånger, men eftermiddagsträningarna blir för långt att resa till för så kort tid på bana.
Var tog du licenskursen och vilken klubb kör du för?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: FE-bloggen

Post by inunf »

LordShaft wrote:Hehehe jævlig artig at du har to andre å dele det med. Er ikke ofte slikt går i dagens mas og livet generelt.

Dessuten er det noe som heter. ..its all about Apperence

Note4
Ser det er mange som er hissige på at ting skal se bra ut. Fancy depotstøtter, nye kåpesett lakket av proffe, masse klistermerker fra liksom-sponsorer osv. Jeg prøver å klare meg med så lite og så billige greier som mulig, og så kan jeg heller bruke mer penger på dekk. Blir liksom litt feil med en banesykkel som er strøken, den skal jo i grusen uansett. Det er nå iallefall min tilnærming, kanskje jeg endrer mening når/hvis jeg kjøper dyrere sykkel :lol:
rerell wrote:Kör man bra på gokartbana finns väl all potential för att göra detsamma på större banor också, det är ju bara längre mellan svängarna.
Är ju inte omöjligt att vi träffar på varandra på en eller annan träning ila 2016 då, speciellt om du ska köra något på Rudskogen utom NC-rundan. Har varit med på heldagsträning med Borg MC ett par gånger, men eftermiddagsträningarna blir för långt att resa till för så kort tid på bana.
Var tog du licenskursen och vilken klubb kör du för?
Ja, kan hende vi treffes. Har ikke planlagt noe på Rudskogen utover løpshelga der, det er forbaska langt fra Ålesund til Sarpsborg :( Nå bor jeg faktisk så kronglete til at jeg ikke rekker kveldstreningene i Molde heller. Det er synd, for jeg merker at mengdetrening hjelper.

Tok lisenskurset hos Borg MC på Rudskogen i vår. Kjørte med rekruttlisens i fjor, kjører for NMK Molde. Kjører du for Nidhogg? Er det ikke det ducatiklubben heter?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

inunf wrote: Ja, kan hende vi treffes. Har ikke planlagt noe på Rudskogen utover løpshelga der, det er forbaska langt fra Ålesund til Sarpsborg :( Nå bor jeg faktisk så kronglete til at jeg ikke rekker kveldstreningene i Molde heller. Det er synd, for jeg merker at mengdetrening hjelper.

Tok lisenskurset hos Borg MC på Rudskogen i vår. Kjørte med rekruttlisens i fjor, kjører for NMK Molde. Kjører du for Nidhogg? Er det ikke det ducatiklubben heter?
Jag har licensen hos Nidhogg ja. Många av de norska "RR-ducatisterna" är där, men det är också en del hos Borg och andra klubbar.

För övrigt förstår jag din tilnærming när det gäller banhoj. Man ska akta sig för att göra banhojen så fin att man blir rädd för att använda den. Samtidigt är det hyggligt att ting ser OK ut, tycker jag. Inte viktigt, men hyggligt. Och jadå, visst ska den i grusen ibland... :)

Image
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: FE-bloggen

Post by inunf »

Godt å se at en Ducati også kan brukes som landbruksredskap :D Er det mye som ryker når du velter, eller bruker det å gå bra?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Godt og godt, fru Blom... Hehe

Tror inte duccarna skiljer sig så mycket från andra hojar när det gäller vad som går sönder vid vält. Jag har varit i gruset 2 gånger med denna. Första gången var det ganska lite skador, några repor på sidokåporna bara. Kunde mer eller mindre bara spola av hojen och köra vidare. Andra gången var det värre (den på bilden ovanför). Slog sönder frontkåpan, tanken, styre, häck och diverse annat blev böjt och jävligt. Då var det bara packa ihop den dagen, en erfarenhet rikare.

Dagen innan hade jag kedjebrott på Anderstorp och kedjan slog bl.a. upp i ena potten. Man kan se att potten är något "komprimerad" på den krasch-bilden. Allt i allt var det en god del att fixa på hojen efter de dagarna...
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Startade säsongen denna veckan. Fortfarande en del sand på småvägarna och saltrester på de större vägarna, men med detta vädret gick det inte att vänta längre.

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: FE-bloggen

Post by tshansen »

Gratulere med sesongstart til deg også rerell :thumleft



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Jag har organiserat om lite på förarmiljön på Hypern; nya hendler, speglar och handguards med integrerade blinkers.

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply