FE-bloggen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

FE-bloggen

Post by rerell »

Har egentligen inte helt sett vitsen med att skapa en egen blogg tidigare, men har saknat ett ställe att samla diverse mc-relaterade ting på, och plötsligt gick det upp för mig att det ju precis är sånt en blogg är till för. :)

Får börja med det obligatoriska:
35 år, gift, barn, Kristiansand. Gick i mååånga år och intalade mig själv att MC var för farligt, onödigt, dyrt, och att jag inte hade tid. Tillslut gav jag upp med att försöka lura mig själv, och är nu inne på min 8. säsong. Bättre sent än aldrig.

Det jag har kommit fram till efter några år med MC är att jag egentligen hade helt rätt från början, men det spelar ingen roll nu - det är så mycket positivt som jag inte vill överge.

Hursomhelst, under de åren jag har haft A-kortet har jag hunnit låna och köra ganska många olika hojar, men jag har bara ägt 2 själv. En 2000 Ducati 748S, och en 2004 Ducati 998S Final Edition. Det är väl den enda fördelen med att börja relativt sent med MC - man har råd att gå direkt på den hojen man verkligen vill ha. :) Det enda jag saknade i 748S (borsett ifrån att den i likhet med min nuvarande hoj är otroligt opraktisk till allt annat än aktiv körning på bra underlag), var en motor som kunde matcha det fina chassit. Enter the 998S FE. Där jag tidigare låg med fullgas ut av svängarna eller vid förbikörning med 748 kan jag nu ligga och "smeka" gasen på FE'n, och det bara tar av. Den är bänkad till i underkant av 140 hk och responsen i mellanregistret är helt enorm.

998S Final Edition har varit en drömcykel för mig sedan den kom 2004. Det är den absolut sista utgåvan av den ikoniska och odödliga 916-serien och tillverkades enbart på beställning i en ganska kort tidsperiod, 10 år efter lanseringen av den första 916. Det byggdes under 900 exemplar totalt, ingen såldes ny i Norge. Jag hämtade min från Tyskland.

FE'n vårdas som en baby, ser ingen by- eller småkörning och körs inte i regn om jag kan undvika det. Med huset fullt av småbarn finns väldigt lite tid till mc-körning, då fungerar detta helt fint. När tiden kommer för mer körning både till vardags och ferie kan det hända att det inte alltid passar med en limited edition r-hoj med tortyrsittställning och över genomsnittet dyr i drift. Då får det kanske bli något annat, eller något i tillägg. Just nu har jag en 125cc scooter till småkörning i byn.

Har samlat upp några bilder som jag väl har postat här tidigare i olika sammanhang...

Gamla 748'n.
Köpt ny på Løvaas av första ägaren, eller ägarinnan rättare sagt. Gick 6000 km i Bærum innan jag övertog den. Jag sålde den till Stavanger och nu är den såld igen såg jag på finn.no.
Image

Vinterdvala hemma i garaget med en R1200S:
Image

På tur, Brokke-Suleskard:
Image

748or äter vipparmar till frukost fick jag dyrt erfara. Här en av de totalt 11 jag bytte medans den var i min ägo (det ska inte se ut så nej):
Image


998S FE hos förhandlaren i Tyskland:
Image

Klar för hemtransport:
Image

Image

Hemma, här mellan gamla 748'n och en 1098 som övervintrat i garaget:
Image

Förberedelse till teknisk kontroll:
Image

Passade på att fräscha upp clutchen:
Image

På teknisk kontroll, med originalsystem. Kontrollanten behövde visst inte provköra - "Kan jo se at den ikke henger sammen med gaffateip, akkurat" sa han. :)
Image

Ute på tur med en 999S. Vissa känner säkert igen rastplatsen:
Image

Italiensk dag 2008 (också med originalsystem pga stöykrav):
Image

Scootern har också fått åka bil:
Image


Just nu:
Image


Ska se om jag får ihop en lista över ny och gammal extrautrustning och modifieringar senare. Det är en del "ting och tang".
Har en todo/önskelista också. Hur mycket av den som blir realiserad vet man aldrig...

Uppdaterade hela garderoben i år också. Det blev följande ting:

Arai RX-7 Corsair:
Image

Spidi RR Wind Pro:
Image

Sidi Vortice:
Image

Alpinestars GP-Pro:
Image

Sedan tidigare kör jag med en Spidi Defender Back & Chest, som är den enda del av utrustningen som inte är utbytt.

Det blev ett jävla långt första inlägg, men nu tror jag att jag har samlat det mesta. :)
Last edited by rerell on 23 Jun 2009 02:34, edited 5 times in total.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: FE-bloggen

Post by inunf »

Har sagt det før og jeg sier det igjen, den 998'en din er SYKT pen.

Trodde 998S var enseter jeg, men du har jo to?
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: FE-bloggen

Post by MowZ »

Utrolig fin den der! Fine bilder og alt som skal til for en bra blogg :D stå på!!
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Tackar! :)

@inunf:
De kom som biposto också, men det är väldigt vanligt att de "konverteras" till mono, så det är kanske vanligast att se dem med singelsäte. Det kommer jag också att göra - väntar på en original FE-sits. Har en "vanlig" med vita nummerfält liggande (samma som sitter på 748'an på bilderna ovan) som jag kanske monterar medans jag väntar.

2002 998s i biposto-utförande:
Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: FE-bloggen

Post by supermons »

Grattis med blogg, tok sin tid :P

Veldig fin den duc'en din!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: FE-bloggen

Post by tshansen »

Kjempe blogg =D>

Blir helt våt her jeg sitter av alle de fete bildene!!!

Den 748'en din ;-) Solgte du den til en danske!? hehe historien var farlig lik historikken på min bike, (kjøpt i stavanger) hehe.

Vippearmer? 11 totalt? Hva er dette? Hvor på sykkelen sitter disse? Du sier at 748 spiser slike? Kanskje jeg burde inspisert mine også da?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

@supermons:
Ja, det har tagit några år. :)

LordShaft wrote:Kjempe blogg =D>

Blir helt våt her jeg sitter av alle de fete bildene!!!

Den 748'en din ;-) Solgte du den til en danske!? hehe historien var farlig lik historikken på min bike, (kjøpt i stavanger) hehe.

Vippearmer? 11 totalt? Hva er dette? Hvor på sykkelen sitter disse? Du sier at 748 spiser slike? Kanskje jeg burde inspisert mine også da?
Tror inte du har min gamla hoj. Den såldes väldigt nyligen från Stavanger. BR-skylt.

Vipparmarna (eller på engelska, rocker arms) är den del som öppnar (och i Ducati-motorer även stänger) ventilerna. En desmodromisk motor har alltså 2 vipparmar per ventil, en öppnare och en stängare. Den delen av vipparmen som har kontakt med kamaxeln har ett krombelägg vars syfte är att ha minst möjlig friktion (antar jag). Det krombelägget har en tendens att släppa, vilket resulterar i att vippan börjar slitas ner, och kamaxeln likaså. Om detta inträffar är det vanligt att se metallrester i pickupfiltret och på oljepluggen i samband med oljebyte.

Om/när dessa ryker kostar det runt 1500/vipparm att byta + kostnaden att byta en eller båda kammarna om dessa har slitits för mycket. Det kan fort bli ganska dyrt alltså. Detta är ett känt problem på alla desmoquattromotorer, kanske i synnerhet de som producerades efter 98-99 (jag tror Ducati bytte leverantör av vipparmar då) och speciellt på 748 som gärna varvas mer än de andra och därmed blir extra utsatt.

När du har hojen inne till service brukar detta kontrolleras rutinmässigt, men be gärna speciellt om det om du är orolig. Det är ovanligt att behöva byta så många som jag gjorde, men det är inte väldigt ovanligt att behöva byta en eller två per 20-30000 km.

Här är en bild som visar hur nedsliten min ena kamaxel var när jag bytte den. Det röda visar hur mycket som har slitits ned. Där skulle det ha varit metall!
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: FE-bloggen

Post by tshansen »

Takk for glimrende svar :)

Nei slik jeg forstod det har bare min hoy;-) hatt en tidligere eier. Å det han dansken...
Sist jeg skiftet olje (20.000) var der antydning til litt metallrester i oljen. Så dette kan nok tyde på at jeg bør ta en ekstra sjekk når jeg tar ventiljuseringene nå. Jævlig surt om noe skulle ryke pga dette.

Igjen takk for godt svar :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Lite metallrester kan det vara utan att det betyder att du måste byta något omedelbart. Det svåra är att avgöra vad som är "lite". :)
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: FE-bloggen

Post by Kriston »

Utrolig pen sykkel du har der, og har hatt!
Virker som om du tar veldig godt vare på den!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Tackar Kriston! :smt023
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: FE-bloggen

Post by RH racing »

sinnsykt pent med en strøken duc..selv om min favorit for tiden er nok 1098 utseende...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: FE-bloggen

Post by Kriston »

1098 begynner å bli litt "brukt opp" for min del. 998 derimot, er helt nydelig. Rett og slett en tidløs sykkel.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: FE-bloggen

Post by rerell »

Beställde precis dessa DPM Race Levers:
Image

Har letat efter såna en bra stund. Eller dvs, jag har letat efter de originala Ducati Performance-handtagen från den tiden, som såg ut precis som dessa (men i silver) och var visst tillverkade av DPM om jag ska tro det jag precis har läst. Var nära att få klorna ett par på eBay för några år sen, men det var någon annan som var ännu ivrigare.

Blir spännande att se hur dessa ser ut på hojen. För övrigt väntar jag på ett par carbon air runners från Kaemna också. Det blir ännu mer spännande egentligen.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: FE-bloggen

Post by inunf »

Smakfult. Ikke så glorete som enkelte andre hendler.

Er vel samme forstillinga på din som på Millen min? Ser ihvertfall veldig likt ut. Er bremse- og clutchsylinderene de samme? Tror du de passer? Får du dem til Brembo sine radialmonterte mastersylindere også?
Post Reply