Ola M - våren ruller endelig avgårde
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Vi startet med litt kald porchetta, marinerte ansjos, og ferske fiken fra haven med salami fra Milano.
Som primo hadde vi ravioli con burro e salive.
Her er det secondi: Kylling stekt i ovn med sitroner fra haven, og grillet salsicce.
Vinen er, i tillegg til en vanlig Chianti (husets vin), en Chianti Riserva og en Chianti Classico, en Brunello di Montalcino. Meget bra!
Til slutt hjemmelaget iskrem. Til isen litt Muscato d'Asti.
Slik går nå dagan.
[TaSK]
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Jøss... det må jeg si! Nå må du ikke skjemme han helt bort. Risikrer bare at han ikke drar igjen hehe. Må si det frister veldig å kjøre til hjemlandet med sykkelen min når en ser hvilken gjestfrihet som møter en!
Meget imponerende Tage
Meget imponerende Tage
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Det ser jo helt forferdelig ut...
Mye bedre med jobb, og grått vær her hjemme...
Mye bedre med jobb, og grått vær her hjemme...
It is better to exist unknown to the law.
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Takk igjen for utmerket gjestfrihet Tage! Er nå på tredje døgnet utenfor Cotignac i Provence, været er perfekt. Temperaturen er litt lavere enn i Toscana dvs man blir ikke gjennomstekt, men får bare en god stekeskorpe og blir fin og rosa på innsiden. Har en haug med bilder, men det er litt logistikk involvert med resizing og uploading som jeg heller får ta meg tid til senere. Dykker dypt i bassenget og i den lokale vinen, skal ut på en liten svipptur nå før vi skal spise ute. I morgen blir det tur til Gorge du Verdon, en veldig dyp elvedal. Dagen derpå begynner hjemturen. Det er 2000 km til Hirtshals...må sette av tre dager til det. Det føles litt dumt siden jeg bruker nesten like lang tid på å reise hjem som selve oppholdet. Sånn er det å kjøre sykkel. Kanskje jeg ombestemmer meg og tar to 1000 km dager. Neste gang skal jeg ha en stor stabel penger, minst tre uker ferie og muligens en sykkel som er bygd etter den kalde krigen tok slutt. Uten vindskjerm er herlig på norske veier i 80 km/t, timesvis mellom 120 og 140 km/t er noe annet.
Suzukien har oppført seg fortreffelig tross alt. Oljelekkasjen var dramatisk i begynnelsen (to liter påfylt fra Hirtshals til Italia), men nå er det ganske stabilt. Visittkortene begrenser seg til små drypp og har ikke trengt etterfylling de siste 600 km. Tror totalen er ca 3500 nå.
Men har et annet seriøst problem, våkner opp midt på natten der jeg kaldsvetter og roper etter salsicce og Brunello. Fant noen pølser på Intermarchéen som het noe lignende, de skal til pers på grillen imorgen.
Suzukien har oppført seg fortreffelig tross alt. Oljelekkasjen var dramatisk i begynnelsen (to liter påfylt fra Hirtshals til Italia), men nå er det ganske stabilt. Visittkortene begrenser seg til små drypp og har ikke trengt etterfylling de siste 600 km. Tror totalen er ca 3500 nå.
Men har et annet seriøst problem, våkner opp midt på natten der jeg kaldsvetter og roper etter salsicce og Brunello. Fant noen pølser på Intermarchéen som het noe lignende, de skal til pers på grillen imorgen.
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Og det, unge mann, er før du har deltatt i et måltid komponert rundt Bistecca Fiorentina; se for eksempel her eller her.Ola M wrote:Men har et annet seriøst problem, våkner opp midt på natten der jeg kaldsvetter og roper etter salsicce og Brunello. Fant noen pølser på Intermarchéen som het noe lignende, de skal til pers på grillen imorgen.
Eller med andre ord: velkommen tilbake.
[TaSK]
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Jo takk, når og hvordan vites ikke men det er ikke vanskelig å innse at bakkene over Calci ennå ikke er ferdigbesøkt. Foreløpig kjennes det ut som neste Europatur bør innheholde en god sveip gjennom Frankrikes kyster, Alpene på tvers og en salig dupp sør til Toscana.
Før jeg planlegger for mye av den turen bør jeg vel strengt tatt bli ferdig med denne. Har kommet meg til metropolen Aalborg der jeg hygger jeg med på Det Hvide Hus hotell med et stykke internett til 35 danske kroner og den fineste (også eneste) Chablis som Flensburgs hyller kunne by på. Det gjenstår ca 60 km til kaia og et døgn ombord i Hirtshals' hvite svane; M/S Familiefyll. Rundt om 5750 km så langt på turen.
Som antydet i posten over ble det til at jeg ombestemte meg, tilbragte et døgn til i Provence og spiste de 2000 kilometerne fra Middelhavet til (nesten) Skagerrak på to dager. 100 mil på en dag er pokker meg langt, nå har jeg gjort tre sånne dager denne turen. På 75 mil sier liksom kroppen "ah nå skal det bli deilig å svinge av på neste stopp og la dagen bli ferdig" mens GPSen kremter høflig og minner om en tank til med bensin som skal drikkes opp. Men det går da.
De stakkars dekkene mine har fått skikkelig flate spor av all motorveien. Merket det godt da jeg jobbet meg friskt gjennom en skikkelig kurvete rute av Tages anbefaling. Der dekkene før ga lik motstand helt til det skrapte var det da tyngre å brekke sykkelen ned helt til den plutselig ville falle innover i svingen. Etter den turen, litt lean out teknikker på Autostradaen og noen dager i Provence inkl den fantastiske Gorge du Verdon var det blitt litt bedre igjen, men etter de siste to dagers brutal milsluking er det sikkert verre enn noensinne. Vet ikke helt ennå, har ikke funnet noen svinger i Danmark. Jaja, problemet løses jo på en veldig underholdende måte - nemlig å kjøre masse på svingete vei. Men det bakdekket vet nok at det ikke ruller mye etter sommeren er over.
Oljelekken er prioritet nummer en uansett. Trodde jeg hadde fikset det, men det kommer nok fra et annet sted enn der jeg trodde. Muligens fra området der starteren slår inn, der er det også en drenering som renner ut i framdrev området der lekkasje gir seg til kjenne. Det er også fartsavhengig, under 120 lekker det nesten ingenting i fart (men setter jeg den på sidestøtten er visittkortene der hele tiden) men når jeg drar gasswiren stram kan det gå fra 3/4 fullt siktglass til laveste linje på en tank. Er på femte oljeliteren nå siden jeg startet. Egentlig godt nytt, jeg skulle egentlig skiftet olje underveis etter intervallet. Men den har blitt skiftet desiliter for desiliter kontinuerlig, haha.
Har nesten 800 bilder, skulle gjerne postet noen teasers men denne netbooken er så traurig i bildehåndtering. Mandag morgen, æresord!
Før jeg planlegger for mye av den turen bør jeg vel strengt tatt bli ferdig med denne. Har kommet meg til metropolen Aalborg der jeg hygger jeg med på Det Hvide Hus hotell med et stykke internett til 35 danske kroner og den fineste (også eneste) Chablis som Flensburgs hyller kunne by på. Det gjenstår ca 60 km til kaia og et døgn ombord i Hirtshals' hvite svane; M/S Familiefyll. Rundt om 5750 km så langt på turen.
Som antydet i posten over ble det til at jeg ombestemte meg, tilbragte et døgn til i Provence og spiste de 2000 kilometerne fra Middelhavet til (nesten) Skagerrak på to dager. 100 mil på en dag er pokker meg langt, nå har jeg gjort tre sånne dager denne turen. På 75 mil sier liksom kroppen "ah nå skal det bli deilig å svinge av på neste stopp og la dagen bli ferdig" mens GPSen kremter høflig og minner om en tank til med bensin som skal drikkes opp. Men det går da.
De stakkars dekkene mine har fått skikkelig flate spor av all motorveien. Merket det godt da jeg jobbet meg friskt gjennom en skikkelig kurvete rute av Tages anbefaling. Der dekkene før ga lik motstand helt til det skrapte var det da tyngre å brekke sykkelen ned helt til den plutselig ville falle innover i svingen. Etter den turen, litt lean out teknikker på Autostradaen og noen dager i Provence inkl den fantastiske Gorge du Verdon var det blitt litt bedre igjen, men etter de siste to dagers brutal milsluking er det sikkert verre enn noensinne. Vet ikke helt ennå, har ikke funnet noen svinger i Danmark. Jaja, problemet løses jo på en veldig underholdende måte - nemlig å kjøre masse på svingete vei. Men det bakdekket vet nok at det ikke ruller mye etter sommeren er over.
Oljelekken er prioritet nummer en uansett. Trodde jeg hadde fikset det, men det kommer nok fra et annet sted enn der jeg trodde. Muligens fra området der starteren slår inn, der er det også en drenering som renner ut i framdrev området der lekkasje gir seg til kjenne. Det er også fartsavhengig, under 120 lekker det nesten ingenting i fart (men setter jeg den på sidestøtten er visittkortene der hele tiden) men når jeg drar gasswiren stram kan det gå fra 3/4 fullt siktglass til laveste linje på en tank. Er på femte oljeliteren nå siden jeg startet. Egentlig godt nytt, jeg skulle egentlig skiftet olje underveis etter intervallet. Men den har blitt skiftet desiliter for desiliter kontinuerlig, haha.
Har nesten 800 bilder, skulle gjerne postet noen teasers men denne netbooken er så traurig i bildehåndtering. Mandag morgen, æresord!
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Det jeg gjør i slike tilfeller er å pumpe dekket mye hardere enn vanlig, og så dra på sving-tur. Da slipper du følelsen av å falle inn i svingen.Ola M wrote:Jaja, problemet løses jo på en veldig underholdende måte - nemlig å kjøre masse på svingete vei. Men det bakdekket vet nok at det ikke ruller mye etter sommeren er over.
I sin alminnelighet: BMW sier 2,5 - 2,9 i bakdekket avhengig av lasten, Metzler sier 2,6-3,0 mens jeg kjører 2,7 - 3,1.
Bakdekket holder vanligvis 15.000 km (så jeg skifter mer enn én gang i året).
Rådet forutsetter at sykkelen er såpass ny at dan har radialdekk (og ikke diagonal)
[TaSk]
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Liten forsmak, tar litt tid å snekre sammen turrapport nå om dagen med jobbing og litt annet på programmet.
-
- Posts: 1102
- Joined: 30 Mar 2009 13:18
- MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
- Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Flotte bilder!
Flott utsikt med den veien der Så veldig svingete ut!
Flott utsikt med den veien der Så veldig svingete ut!
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Nice forsmak på bildene Ola!!!
Gleder meg til å se mere
Gleder meg til å se mere
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Har de første tre dagene klar, men forumet vil ikke ta imot. Muligens noe tilfeldig trøbbel, muligens for mye tekst for forumkoden....
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Turrapporteringen går ikke akkurat unna. Mye styr om dagen, men regner med å ha alt ferdig i løpet av helgen.
Her er noen av panoramaene:
klikk for stor
klikk for stor
klikk for stor
klikk for stor
Mye mye mer, bare et lite klikk unna: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=495660
Fortsetter på side to av den tråden, resten av Frankrike pluss turen hjem postes imorgen. Føles veldig lenge siden allerede, gleder meg til å legge ut på tur igjen. Montro hvor det skal bli?
Her er noen av panoramaene:
klikk for stor
klikk for stor
klikk for stor
klikk for stor
Mye mye mer, bare et lite klikk unna: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=495660
Fortsetter på side to av den tråden, resten av Frankrike pluss turen hjem postes imorgen. Føles veldig lenge siden allerede, gleder meg til å legge ut på tur igjen. Montro hvor det skal bli?
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Fy faen sier jeg bare
Sinnsykt!!
Herregud for en tur du må ha hatt!!
Sinnsykt!!
Herregud for en tur du må ha hatt!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Herregud for noen deilige veier
Ser ut som om at du har hatt en flott tur
Ser ut som om at du har hatt en flott tur
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod