Ola M - våren ruller endelig avgårde

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Ola M »

Det skal jeg love dere!

Anbefaler alle å ta seg en Europatur. Det trenger ikke være så dyrt eller så hard langkjøring. Men det er en formel som må løses. Komfort og spennende destinasjoner på ene siden av likhetstegnet, kostnad og tid på den andre. Jeg er ikke god i matte, men så står kanskje de over en brøkstrek og under den finner man personlige forventninger, evner og gruppekompromiss. Glem det, bare hopp ut i det!
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by TageSK »

Ola M wrote:Glem det, bare hopp ut i det!
Jeg tror man enten kan planlegge, eller reise.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Ola M »

TageSK wrote:Jeg tror man enten kan planlegge, eller reise.

[TaSK]
Jeg er litt uenig, man kan godt planlegge ganske mye uten at det går utover opplevelsen. Idealet om impulsiv omstreifende reising er flott, men ikke alltid så kompatibelt med intensjonene, slik som mine var. Jeg ser på det sånn: hvis du reiser et sted impulsivt kan nok de tilfeldige opplevelsene med f.eks. mennesker man møtes føles sterkere. Men hvis du har planlagt å reise dit kan jo ikke menneskene du møter vite det! De er like interessante uansett, blomsten lukter like godt - sånn objektivt sett. Det viktigste er å være åpen for inntrykk og villig til å endre planene.


Nå er hele turrapporten postet! Her er en noen tilfeldige bilder fra siste siden.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Side 1: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=495660 Sørover gjennom Danmark og Tyskland til Alpene, så videre til Toscana.

Side 2: http://advrider.com/forums/showthread.p ... 660&page=2 Reise fra Toscana til Provence, slappe dager i Frankrike + Gorges du Verdon, hjemreise
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by TageSK »

Ola M wrote:
TageSK wrote:Jeg tror man enten kan planlegge, eller reise.

[TaSK]
Jeg er litt uenig, man kan godt planlegge ganske mye uten at det går utover opplevelsen.
Jeg mente det ikke slik. Jeg mente: Man kan sitte hjemme og tenke, planlegge, bekymre seg over hvor man skal overnatte
den 17. natten,..... eller man kan, som du sier, hoppe i det.
Litt planlegging må til, men når planleggingen kommer i veien for turen, da er man på feil spor.

Eller for å sitere fritt herfra:
Sakte dør den som forkaster sine prosjekter før de settes ut i livet.
[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - turrapport fra Europa ferdig, bilder og link side 7

Post by Ola M »

Ah sånn ja. Kunne ikke vært mer enig!
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - turrapport fra Europa ferdig, bilder og link side 7

Post by Ola M »

Godt nyttår internettmennesker. Her er en kondensert versjon av Alpene og Autobahn på MC24.

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=126
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - turrapport fra Europa ferdig, bilder og link side 7

Post by Ola M »

Nå er vi inne i "den grå sonen" av sesongen. Det er varmt nok til å jobbe i garasjen, men fremdeles litt snø. Så jeg har begynt på det arbeidet som måtte gjøres. Det viktigste var simmeringen i girvelgerakselen. Da måtte jeg ut med hele clutchen, noe som var lettere enn jeg trodde.

Image

Problemområdet.

Image

Akselen som girpedalen festes i. Her lakk det ut 4.5 liter olje i løpet av Europaturen. Har vel utryddet noen ekornarter. Har skjært vekk gummibitene og pakningsmassen jeg kladdet til før turen. Hastverk = lastverk.

Image

Andre siden av kassa. Clutchdeksel fjernet. Kompressor og slagdrill lager barnemat av de hardeste mutre.

Image

Tomt hus. Girvelgerakselens andre ende er festet til den gaffel-lignende saken.

Image

Massse vidunderlige biter. Platene var endel slitt, men skal sjekke manualen hvor stor margin det er. Nye plater er billige og jeg har nå lært at det er veldig lett å skifte de.

Image

Kunne til og med skimte inn i veivhuset. Her er undersiden av #4 stempelet.

Image

Med akselen ute av veien var det en smal sak å dra ut metallsylinderen som utgjør mesteparten av oljetettingen. Den satt allikevel godt nok til at jeg skjønte at det hadde vært helt umulig uten å ta ut clutchen.

Setter den sammen igjen i morgen, men trenger altså nå clutchdekselpakning før jeg fyller på olje igjen. Jeg skulle sette på stålomspunnede bremseslanger, men de jeg kjøpte var for lange...750 kr for nye er vel ikke så altfor ille. I tillegg har jeg en ny støtdemper på lur og nye braketter til lykten. Minst tre uker til jeg er kjørbar pga deleleveranse og tid til mekking, det skal bli godt.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen

Post by knetrom »

Ser bra ut, håper det går like lett når jeg skal bytte clutchen på min Suzuki :D
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen

Post by RH racing »

ser bra ut dette...greit å få tettet oljelekarsjer føre dem blir værre.. og 4,5 liter på europatur er en del ja ;) ikke noe gøy når dette treffer dekket ditt heller... eller en annen mc kjører i ditt oljesøl (selv om du sikkert ikke legger igjen store klatter) ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen

Post by Ola M »

Ja det var heldigvis i små porsjoner. Men siden det ikke blir noen yin uten yang klarte jeg selvsagt å knekke en bolt i clutch huben når jeg skulle montere den igjen.

Image

Klarte nesten å pille den ut igjen, men måtte gi tapt. Heldigvis var det billig for en brukt hub fra Krangnes Motor, satser på å ha den i hende før neste helg.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen

Post by Ola M »

Litt diverse bilder av arbeidet siden sist oppdatering:

Image

Ut med baksving, demper og alt.



Image

Årevis med dritt oppsamlet på svingarmen.


Image

Ikke vanskelig å skjønne hvorfor det knirket i opphenget.


Image

Ny deilig demper, rene og pene rullelager.



Image

Krangnes sendte meg desverre feil hub, selv om jeg tok mål og bilde. Prøvde heller å bore litt mer, det gikk jammen fint. Skulle prøvd hardt nok første gangen. Handlet meg et sett med gjengetapper, det skulle jeg gjort for lenge siden. Etter en liten behandling med M6 tappen ble gjengene i huben gode som nye.


Image

Det ble et sett med nye lameller også, siden de bare kostet 400. Bildet ble tatt før jeg skjærte bort den gamle pakningen, men ikke før jeg hadde prøvd å sette den sammen en gang - med en grusom lekkasje som resultat. Leksa lært - gjør overflatene skikkelig ren før du setter ting sammen.


Nå mangler det bare småting. En siste sjekk av hjulstilling og lufttrykk, litt fiks på en den ene bolten som hølder oljefilterdekselet, fininstilling og ferdigmontering av nytt lyktfeste samt litt rydding av ledninger og å feste slangen til preload adjusteren ordentlig. Og en ordentlig vask. Hvis jeg får alt det til i løpet av lørdag skal jeg prøve meg på stålomspunnede bremseslanger på søndag. Etter det er sesongen ordentlig i gang for min del. :)
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen

Post by Ola M »

Etter

Image

venting,

Image

pilling,

Image

knoting,

Image

slit,

Image

drit,

Image

gjørme,

Image

frustrasjoner,

Image

små seiere,

Image

påløpte kostnader,

Image

gradvis framgang

Image

og flere nederlag...


Image

...er det endelig ordentlig vår.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Roll on 2010.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - våren ruller endelig avgårde

Post by Ola M »

Litt diverse bilder fra gårsdagen. Prøver å bli flinkere til generell fotografi samt etterarbeid. Enkelt å gjøre, men vanskelig å gjøre bra! Kjørte "standardturen" rundt Fanafjellet og Rolvsvågen.

Image

Image

Kjøpte et polariseringsfilter på eBay her om dagen. Lærte fort at det ikke var en "instant good picture" ting.


Image

Lysekloster hovedgård, nedenfor klosterruinene som er avbildet tidligerei tråden.

Image

Her er fra Ulven flyplass. Både radiostyrte fly og glidefly var i aktivitet denne dagen. Denne flotte Super Cuben er slepeflyet.

Image

Pratet litt med piloten, veldig kul fyr.


Image

Up up and away!

Image

Off into the wild blue yonder.

Jeg tok en haug med bilder av de i luften, men siden jeg fremdeles hadde filteret på ble lukkertidene litt for lange og det meste ble utydelig. Sånn er det å være foto-n00b.

Image

Highland-kyr. Oksen til venstre stirret på meg som om vi var tungvektsboksere på pressekonferansen før kampen. Eller kanskje han kjente igjen bestefaren sitt skinn i dressen min. Uansett, jeg var ikke ute etter bråk så kjørte videre.

Image

Image

Sammenligning av maks (øverst) og minst (nederst) effekt på polariseringsfilteret. Legg merke til fargen på himmelen og detaljene i den tynne stripen av skyer. Ellers burde jeg lese endel om landskapsfotografi.

Image

Nede på fisketorget igjen, et sted som kanskje noen lokale har besøkt før.

Image

Ikke så mange sykler, men kanskje ikke varmt nok i været til å lokke sofagrisene ut på de vanlige 20 kilometers turene. ;-)

Image

Et matchende par CBRer, en 1100XX og en 600F4i. Muligens "Hans og Hennes"?. Veldig kult uansett. Har ganske lyst på en XX, kapabel tursykkel og fire store melkespann med krefter. De er ikke dyre heller, ihvertfall ikke 10-12 år gamle eksemplar. Spørs hvor lenge lappen hadde vart da.

Image

Et par 'Wings...

Image

...og en veldig flott BMW R1100S. Har veldig sansen for disse, men spørs hvordan det funker med 185 cm kropp og 50 kg baggasje på langtur.

Jeg har planlagt tur til England i sommer, men nå som en forsiktig svovelduft kan kjennes på vestlandet har jeg veldig veldig lyst til å dra til Island. 6300 kr med båt t/r fra Danmark. :-k
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ola M - våren ruller endelig avgårde

Post by KiM »

Flott bilde av Bryggen!

Har enda ikke vært på torget i år *skamme seg* Har jobbet way too much i det siste. 71 timer forrige uke :shock:
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - våren ruller endelig avgårde

Post by Ola M »

Takk for det! Hadde jeg visst at fargene ville bli så bra hadde jeg brydd meg mer om komposisjonen. :)

Ellers har jeg en idé...siden Flesland er stengt allikevel, mon tro om vi får lov til å teste syklene litt på stripa? :-k
Post Reply