Ola M - våren ruller endelig avgårde

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)

Post by knetrom »

Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe :D
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (link til turbilder s.3)

Post by TageSK »

Ola M wrote: Image
Fin Jaguar, elendig parkering. Kan ikke huske sist jeg så en dyr bil parkert bra. Hva er greia?
Du ønsker å ha med deg en liten lapp fra YouParkLikeAnAsshole.com.
Der krysser du av "Diagonal parking - cool car" og legger under vindusviskeren.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)

Post by gbruaset »

Bra lesing, bra bilder, bra strekning!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)

Post by Ola M »

Jeg glemte helt at jeg hadde en dag av turen igjen! Her er bildene litt skrudd på også, kameraet mitt tar litt for blå bilder. Overkompenserte litt så noen bilder er litt for gule igjen, spesielt 800x600 versjonene som ble batch konvertert ... jaja, jeg lærer stadig nye ting.

Dag 3 started så komfortabelt som mulig, dusj og egg og bacon til frokost. Må skryte litt av Vågå Hotell, en natt for en person koster normalt 725 kr men motorsyklister får 100 kr i rabatt. Verdt å merke seg!

Image

Her er dagens rute. Den røde streken er snarveien, også kjent som Tindevegen. En privat vei som er raskere og kjappere enn veien rundt + ferge.

Image


En myk start fra Vågå passet meg veldig bra. Jeg bestemmer meg for å ta "Solsidevegen". Ikke et dumt valg, fra Bjørnstjerne Bjørnson vet vi jo at på skyggesiden bor de temperamentsfulle og kranglevorne, mens på solsiden finner vi vene og vakre Synnøve Solbakken.

Image

Fin liten vei, riksvei 15 går på andre siden av vannet.


Image

Solsideveien overrasker meg med å bli til grus etter en liten stund, men det er heldigvis kompakt og jevn overflate. Sauene ble litt skremt, men skjønte ikke at den beste måten å rømme fra meg var lateral separasjon. Endte opp med å gjete de en god del meter nedover veien. Uskyldige sinn som ikke er vant til så mye gjennomfart her på solsiden altså.

Image

Vakker liten gård.


Image

Flate u-daler og sandbanker er uvanlig geografi for en vestlending.


Etter den koselige veien tar det ikke lang tid før klatringen starter igjen, denne gangen mot Sognefjellet. Følger etter en utenlandsk Harley en stund, han holder et komfortabelt tempo. Men før tregrensen kommer til syne må vi skilles ad, blæren min melder om behov for stopp.

Image

Jeg stopper ved denne festningen av nasjonalromantikk. Innsiden var tapetsert med Tiedemann, Gude og alle deres venner. Litt for mye for min smak, men sikkert kjekt å være turist her.

Image

Et saga monument, dekket av vikinger, drager og i det hele tatt.

Image

Et ordentlig monument, til vannet og tyngekraften.

Her går jeg tom for batteri på kameraet. Burde jo ladet på hotellet, men hadde glemt 220 V ledningen til universalladeren (mistet den originale for lenge siden), jeg trodde jo jeg skulle være tøffing i telt begge dagene. Men jeg husket gaffatape.

Image

Vips, rett i 12 volten, godt sikret til kjøretøyet og dokumentert med mobilkamera. Har tikket over til 89 000 også uten at jeg merket det. Hvis jeg går glipp av 100 000 kommer jeg til å åpne boksen, skru den tilbake og kjøre igjennom en gang til.

Pga batterisituasjonen går Sognefjellet forbi ufotografert, ser i store trekk ut som de fleste fjelloverganger, dog med endel bratte tinder.


Image

Ned mot Turtagrø har LiPo-batteriet kviknet fint til. Her er en stilig installasjon, et instrument der du kan lese navn og høyde på den toppen du har siktet deg inn på. Fjellene heter mye rart og er ganske høye. Dette hadde jeg ikke visst uten sikteinstrumentet.


Image

Turtagrø hotell, populært utgangspunkt for fjellturer.

Image

Og også begynnelsen på Tindevegen. Jeg prøvde å ringe opp for å høre om vær og føre, fikk ikke noe svar. Men et dansk par kunne opplyse meg om at det var tørt og fint. Glimrende, i veg!

Image

Første stigning.

Image

Opp mot toppen. Denne veien er KUL! Du ser langt fram mesteparten av tiden, asfalten har veldig få ujevnheter og masse gode svinger man kan bite skikkelig tak i. Jeg gadd ikke ofre kjøreopplevelsen for et stopp og et bilde av en sving, satser på at fantasien din kan fylle inn detaljene her!


Image

Bommen på toppen. 50 kr for biler, 25 for sykler.


Image

Imponerende snømengder, veldig stilig med de forskjellige lagene. Nesten som årringer.


Image

Nedoverturen begynner, ikke like god sikt og asfalt som på andre siden, men bra likevel.

Image

Siste biten ned til Øvre Årdal. Krappe hårnåler hvor jeg møter tre-fire biler imot, greiest å holde seg til joggetempo da. Jeg stopper ikke her, men fortsetter til Lærdal.

Image

Hvor det er lunsjtid!


Image

Lunsj på stranda til og med. Coop Lærdalsøyri stiller opp med lunsjkaker og skoleboller. Termosen holder ennå god varme i kaffen jeg fikk fylle på Vågå hotell.

Image

Image

Image

Flott liten bygd ja. Den er jo også startpunktet til det siste reisemålet på denne turen, Gamle Aurlandsvegen.

Image

Den begynner rett etter denne morenen, som jeg følte jeg måtte dokumentere. Har nok et snev av geogra-fluensa i meg, håpløs nerd.

Opp, opp, opp i bakkene for siste gang.

Image

Utrolig flott dal, skulle nesten tatt to lag med bilder til panoramaet.

Image

Snøgrensen.


Image

Husker endelig å stoppe på toppen for å feste til film hvordan en typisk fjellovergang ser ut. Litt mindre snø og litt færre tårnende tinder her enn de andre stedene.

Image

Toppen av nedstigningen. Tar en videosnutt for eksperimentets skyld, se den her:

Har ikke gjort noe med lyden, eller mic porten på kameraet for den saks skyld, så bare skru den av!

Snutten ender opp ved den stadig mer kjente utsiktsbrua.

Image

Ser kul ut...

Image

Og utsikten er naturligvis fantastisk. Jeg er offisielt en fan av turistvegprosjektet, burde kanskje sende en motsvarsmail til han elfenbenstårnarkitekten som surmaget seg om det i siste Morgenbladet.

Image

Der nede syder og koker det i Aurlands bybilde. Lurer på hva den rundingen i fjæra er...



Image

En liten badeplass, så kjekt.

Image

Kan du se utsiktsbrua?


Vel nede i Aurland kjennes det ut som turen er over. Det gjenstår kun en 16 mils porsjon av E16, inkludert den 11 km lange Gudvangentunnelen. Ikke akkurat Tusenfryd for motorsyklister der altså. Det gjorde ihvertfall godt å slippe 25 km Lærdalstunnel ved å heller kjøre 50 km Gammel Aurlandsveg!




Image

Jeg må stoppe på et sted som heter Onstad, som sikkert er opphavet til tegneren av Achewood, min favoritt-webcomic. http://www.achewood.com

Image

Det er ikke noe sted som sier at det er Onstad, bare et par hus og så er man tilbake i Aurland. Kanskje bygda gikk dukken etter at Chris Onstads familie gikk ombord i Amerikabåten.

Jeg setter igang med hjemturen, 16 mil i et jafs blir den lengste non-stop etappen jeg har gjort. Men jeg må stoppe en gang ved denne flotte rasvifta.

Image

Veldig imponert av PTGui (programmet jeg bruker til panorama) av dette, den kjente igjen de tre bildene i omvent L orientering uten problem. Siste raset her var i april... http://www.firda.no/nyhende/article4288781.ece

Men ja, spiste milene hjem, kom fram tidsnok ti utendørs øl med kompisene. Den lengste turen så langt på sykkel (1217 km) og en ok generalprøve på Europaturen som blir betraktelig lengre. Ting jeg har lært:

1. GSXen er lett heldags-komfortabel hvis man passer på å skifte sittestilling innimellom.
2. DRIT I TELT
3. Naturen er flott.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)

Post by knetrom »

knetrom wrote:Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe :D
Quoter mitt forrige utbrudd i tråden og står fortsatt for det, leker nå med tanken på å ta meg samme turen i ferien (og referere til ditt reisereferat i bloggen min i så fall :P )
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by icemanx »

du bør ta en titt på hugin for å sette sammen panorama bilder.. ser du har endel svarte områder/felt i bildene dine.. er veldig enkelt å få vekk i hugin i allefall.. :)
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Ola M »

knetrom wrote:
knetrom wrote:Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe :D
Quoter mitt forrige utbrudd i tråden og står fortsatt for det, leker nå med tanken på å ta meg samme turen i ferien (og referere til ditt reisereferat i bloggen min i så fall :P )
Det en glimrende rute, kan godt hende jeg gjør den igjen en gang!
icemanx wrote:du bør ta en titt på hugin for å sette sammen panorama bilder.. ser du har endel svarte områder/felt i bildene dine.. er veldig enkelt å få vekk i hugin i allefall.. :)
Det er ikke noe problem å få de vekk, jeg var bare for uvant til å ta panorama bilder mens jeg var på turen. Må ha større overlapping så blir det enklere å fylle en rektangulær ramme. På mange av disse hadde jeg ikke lyst til å klippe vekk så mye for å få det rent og på det siste så trodde jeg ikke det skulle bli sydd sammen i det hele tatt. Neste gang blir det perfekt. 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by tshansen »

Kjempebilder Ola!! =D>

Utrolig bra turreferat =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by rerell »

Fantastiskt referat och bra bilder! :smt023
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Erlend »

Hvilke merke er teltet ditt, Helsport (eventuelt hvilken type)? Hvor mye veier det? pris? tomannstelt?

Har funne et råbra telt for 4000 spenn, nesten vektløst \:D/

Er likevel i tvil , vet ikke om det er vedt det..får jo telt for 500 spenn åsså :roll:
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by icemanx »

Ola M wrote:
knetrom wrote:
knetrom wrote:Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe :D
Quoter mitt forrige utbrudd i tråden og står fortsatt for det, leker nå med tanken på å ta meg samme turen i ferien (og referere til ditt reisereferat i bloggen min i så fall :P )
Det en glimrende rute, kan godt hende jeg gjør den igjen en gang!
icemanx wrote:du bør ta en titt på hugin for å sette sammen panorama bilder.. ser du har endel svarte områder/felt i bildene dine.. er veldig enkelt å få vekk i hugin i allefall.. :)
Det er ikke noe problem å få de vekk, jeg var bare for uvant til å ta panorama bilder mens jeg var på turen. Må ha større overlapping så blir det enklere å fylle en rektangulær ramme. På mange av disse hadde jeg ikke lyst til å klippe vekk så mye for å få det rent og på det siste så trodde jeg ikke det skulle bli sydd sammen i det hele tatt. Neste gang blir det perfekt. 8)
pleier å overlappe 1/3 ca jeg.. annet trix er å legge kameraet på høykant.. da får du mere å klippe i ( himmel og forgrunn ) slik at du kan justere vekk det svarte..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Ola M »

Takk for skryt alle sammen! Gode fototips icemanx, jeg har også puslet litt med HDR men ikke fått til noe særlig. Spørs om jeg ikke må oppgradere den lille knipseren etterhvert, men det blir ikke med det første.

Teltet heter Basecamp Dovre, var på salg til 500. God plass inni, men litt knotete å sette opp. Helt kurant vekt, men å pakke det ned i posen sin krever lett hydraulisk utstyr.
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)

Post by Night Rider »

Som jeg skrev tidligere, utrolig morsom lesning! Dessuten interessant å lese om dine betraktninger av landformer og topografi. Du er nok ikke alene om å fundere over hvordan landet er bygget opp - for meg har dette ofte vært motivasjon nok i seg selv til å komme meg ut i fjord- og fjellheimen.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Ola M »

Mandag morgen ruller jeg ombord i danskebåten. Foran meg ligger Alpene, Toscana og Provence. Mulig det blir 8000 km på rett under to uker. Status er følgende:
  • Sykkelen lekker ca 1 liter olje pr 1000 km
  • Sykkelen går på 3 sylindre
  • Jeg tror jeg har svineinfluensa.
Høres kjempebra ut eller hva? Problem 2 løser jeg straks, fant ut at problemet var en coil, bestilte en brukt hos Krangnes motor. Den kom utrolig kjapt, men er ikke helt identisk med de jeg har fra før. Tror ikke dette er noe problem. Problem 1 er litt kjipt. Det er simmeringen til girvelgerakselen som lekker. Jeg bestilte hos Kårbø, de sa de hadde de på lager i Oslo men etter over en uke er de ennå ikke i Bergen. Til sammenligning tok det UPS 36 timer å sende en diger pakke med div MC utstyr fra California til døra mi i Bergen når jeg bestilte noe greier fra bikebandit.com og på jobben sender vi ofte PCer og annet utstyr til Oslo, tar alltid en virkedag. Han på Kårbø sa at importøren jobbet litt slapt nå i ferietid og prøvde å få meg med på hans lag, sammen skulle vi liksom humre litt over de der udugelige folkene i Oslo...

HAN OM DET! Min kundeopplevelse er like kjip uansett hvor i verdikjeden problemet ligger, jeg sa hvor kjapt jeg trengte de når jeg bestilte og det skulle gå helt fint. Helgen min er helt stappfull, jeg har egentlig ikke tid til å skru etter torsdag. Er den ikke der imorgen får jeg prøve å tette på annet vis og jeg setter aldri mine ben innom Kårbø igjen. Det er ikke deres feil sånn helt personlig, men igjen - resultat for meg som kunde blir kjipt uansett hvor problemet ligger. Det er ikke mange gode unnskyldninger for sluntre unna med logistikken i 2009. Sånn, utbrudd over.

Vi får se imorgen om jeg er friskere og om de pokkers pakningene har kommet. Skjebnen er i alle fall en dyktig planlegger. :lol:
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)

Post by Ola M »

Liten oppdatering, ny coil montert og alle fire sylindre tenner som mora di på Rune Rudberg konsert!
Post Reply