Ola M - våren ruller endelig avgårde

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Ola M - våren ruller endelig avgårde

Post by Ola M »

Dette er gjenpost av loggen over på milslukeren.org, kanskje flere blir interessert i en veldig uformell, morsom og inspirerende konkurranse om kjørelengde. Les mer her: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=10609

Meld deg på ved å registrere deg på forumet her: http://milslukeren.org/ og send en PM til "uberkongen".

Konkurransen løper fra 15 april, men det er bare å slå seg med når som helst. Jeg kom litt sent igang så gjorde ikke dokumentasjonen unna før 24 april.

Image

Vi kan se noen av bandmedlemmene i Kaziers Orchestra stille seg svært spørrende til slik somling, det ble tross alt gjort unna ca 30 mil mellom den 15 og 24.

Her er the weapon of choice, en gammel geisha som sluker mil med spisepinner, gjerne med ris og soyasaus til:

Image

En 1986 Suzuki GSX750ES. Har blitt litt oversett av tidligere eiere, så rekken av småting som skal fikses / har blitt fikset er ganske lang. Nå får den godt med omtanke pluss at den gjennomsnittlige kjørelengden på ca 3500 km pr år siden ny blir mangedoblet. Planer for videre oppgradering er bl.a. en MotoGadget enhet, cartridge emulators i framgaflene, tilsvarende moderne demping bak, muligens høyere styre og definitivt stålomspunnede bremselanger. Men det haster ikke.

Opererer med base i Bergen sentrum, har den siste tiden hatt et par koseturer over Fanafjellet og Rolvsvågen, en litt større tur på 30 mil onsdag 29.04 - den gikk gjennom Bergsdalen og Eksingedalen (fantastisk natur) og forrige helg ble det et besøk til Sauda - ned gjennom Rosendal og hjem igjen via E39 i regn- og haglbyger - 50 mil tur retur. Har endel bilder som jeg poster i løpet av uken.

Kilometertelleren pr nu er 86 501. Målet mitt er å se fem nuller - dvs å komme over 100 000 km i løpet av 2009. En større tur gjennom Europa skal sørge for flittig rulling av tall - mer info om det en annen gang.

Nærmeste punkt på programmet er litt småmekking, rep. sett til bensinkran, tømme litt oppsamlet sediment i tanken, nytt olje og filter, overhale den skranglete Givi ramma og sjekke ventilklaringer.
Last edited by Ola M on 11 Apr 2010 01:56, edited 6 times in total.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by Ola M »

En haug med bilder som lovet. Tekst under bildet.

Image

Hadde et :-k øyeblikk på google maps og fant noen utrolig morsomme og vakre veier i Lindås nord for Bergen.

Image

Image

Image

Mongstad. På bildet kan du ikke se den store kjelleren hvor de lagrer bensinen på eikefat, men du ser XO prisene på kvitteringen din.

Image

En tilfeldig avstikker i nysgjerrighetens navn. Perfekt for en pauserøyk og litt ninjapissing bak et skur.

Image

Image

Hårete ku rett nord for Os.

Image

Meget hyggelig og pratsom bonde. Fikk god innføring i røkting av highland kyr uten at jeg oppfordret til dette.

Image

Image

Hun ble bare sjenert når jeg tok fram kamera.

Image

Hyggelig å se at tuning miljøet på Os holder tradisjonene i hevd.

Image

Karamellmuffins og kaffe, mmm!

Image

Kjøp din egen muffin, fjørball!

Image

Måtte spyle litt vårstøv av den.

Image

Lysekloster, ruiner fra 1100-tallet

Image


Image

Dette er fra en turen opp i Eksingedalen, nydelige veier og fantastisk natur. Her kan du se den originale broen, oppgraderingen oppå og den nye til venstre.

Image

Image

Ser litt forlatt ut, men bare forlatt av umiddelbar trang til maling tenker jeg.

Image

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Image

Image

Image

Bildene gjør nesten skam av det virkelige synet.

Image

Sykkelen duftet varmt av kumøkk etterpå. Fram med spyleslangen igjen.


Her er fra den lengste turen, sammen med kjæresten til familien hennes sitt hus i Sauda

Image
klikk for større

Et sted på veien ned.

Image

Amerikansk flagg på en båt i Rosendal. Enten lokale Alan Jackson fans eller noen med en virkelig god historie å fortelle.

Image

Når jeg betalte var det faktisk en bonde foran i køen som kritet en pakke røyk og en sjokolade.

Image

Image

Vel framme.

Image

Herlig hus med masse fin mark rundt.

Image
klikk for større

Smelteverket som Sauda er kjent for, startet av Union Carbide i 1915. Sauda er jo også kjent for sitt boligstrøk med amerikansk arkitektur, de tok rett og slett med seg en bunke tegninger fra Boston og bygde seg en liten by.

Image
klikk for større

Her ser du andre veien. Ned fra åsen på venstre side ser du bygdas livsblod, rør med vann til kraftgenerering.

Image
klikk for større

Vi gikk opp til Tjelmen, et hytteområde. Rødprince-lungene trengte tre grinepauser i bakkene.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hvem trenger terrengdekk? I første gir og med strammede skinker går det meste greit.

Image

Image

Fjellene rundt er visst sveitserost av alle tunnellene til vannkraften.

Image

Litt tøysing på veien hjem. :D

Kjørte sykkelen innom en NAF vekt på veien, 420 kg med passasjer og baggasje - og det litt lettere enn på veien ned. Oppførte seg ok men ikke perfekt. Tror nok jeg skal satse på oppgradering av støtdempingen før den store Europaturen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by tshansen »

imponerende =D> Mye bra bilder her...kjenner det jeg er gira på å kjøre sykkel igjen ja! Takk for fine bilder og at du deler de med oss! :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by supermons »

Masse fine bilder, likte det siste :lol:
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by knetrom »

Ola M wrote: Image
Image
OK, 2 kommentarer!

Nr 1: Han der så jeg på mandag :P
Nr 2: I går tenkte jeg at jeg måtte ta et sånt bilde av meg den dagen jeg kjøper kjøreustyr, hehe, synd for meg at du var raskere ute :P

Bra bilder, og fint å høre at veien i Eksingedalen er i stand (det ble jo sagt at den var dårlig i en annen tråd)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by KiM »

knetrom wrote: Nr 1: Han der så jeg på mandag :P
Jeg så han på søndag ;-)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by Ola M »

Takk for skryt!
knetrom wrote: fint å høre at veien i Eksingedalen er i stand (det ble jo sagt at den var dårlig i en annen tråd)
Den er veldig dårlig til tider...humpete og hullete, men ikke overalt. Uansett nok til å overbevise meg om at det trengs ny demper. Uansett ikke så mange steder man kan gi på, smal vei, blinde svinger og rutebuss er dårlig kombinasjon. Virkelig fin asfalt når man klatrer opp til det høyeste punktet, men mye grus i hårnålene. På de partiene kan man heller nyte naturen, men endel steder får man jo også slitt litt av kantene på dekket. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by tshansen »

de ruinene du har bilde av der? er ikke det når du kjører over fanafjellet!? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by Ola M »

LordShaft wrote:de ruinene du har bilde av der? er ikke det når du kjører over fanafjellet!? :-k
Stemmer det! Lysekloster, ligger akkurat der de beste veiene begynner når du kjører mot Os. Men allikevel burde du stoppe litt og dufte på blomstene en gang i blant. :)
Last edited by Ola M on 07 May 2009 10:44, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by tshansen »

Ja mener på jeg har sett noe slikt der ja ;-) men var ikke klar over at det var såpass fint! Blir nok lagt inn en stopp neste gang jeg er der ja.... :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by frode »

Antall kvalitetsbilder per første side i denne bloggen er...
Image
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by Jeanette »

Mye fine bilder, moro å lese! :)
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by Ola M »

Image

Syttende mai, er vi så glad i.


http://djmarvin.org/17mai/askpano.jpg

Feiret nasjonaldagen med noen få mil rundt Askøy. Tok ikke så mye bilder, men dette panoramaet ble ikke så verst.


Image

Fint liv på en av Askøys barneskoler.


Image

Pølse, is og brus som seg hør og bør.


Image

Image


Km stand pr 17.05: 86961. 1558 km så langt. For lite! :D
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by Chris »

Utrolig god førsteside av bloggen din! Kjempeflotte bilder, keep 'em coming! 8)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009

Post by _Adler_ »

LIkte tråden/bloggen din :) Fantastiske og varierte bilder, fikk virkelig lyst å kjøre, og kan ikke vente til det blir tung sykkel neste år (forhåpentligvis). Da skal jeg ta meg mange slike turer! Bruker den mye på mila, eller 100 km?
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply