StigA - gsxr1000 K7 - Klargjøring for sesong

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

StigA - gsxr1000 K7 - Klargjøring for sesong

Post by Stiga »

Heisann!!

Helt fersk på forumet her og har virkelig fått dilla på MC i en alder av 29. (Blir tjueti i år.... :shock: )
Alltid hatt stor interesse for bil og da spesielt Audi. Har idag en 04 Audi A4 1.9Tdi Quattro S-line (huff langt navn..) som er gjort diverse med.

Var ute på min ALLER første tur med tung mc igår og det ga mildt sagt mersmak.
Har kun kjørt moped da jeg var i den aldern. Hadde ikke engang lappen men så "kul" som jeg var så kjørte jeg uten.... :roll:

Både min mor og far har tung mc og har vel mildt sagt dilla.
Så igår tok vi en tur med modern sin 800 for å finne ut om dette var noe for meg. Trenger vel ikke å si konklusjon...
Kjørte litt forsiktig rundt på en åpen plass først. Øvde litt på start og stopp og sving i sakte fart.
Det gikk veldig greit syns jeg! Så vi tok en tur på trafikkert vei og det gikk veldig greit.
Merket godt hvor mye enklere det var å ha kontroll på sykkelen når jeg kom meg opp i litt høyere fart. :)

Idag har jeg gått og tenkt og tenkt og nå er jeg nødt til å melde meg på kurs.
Det som er synd er vel at jeg tipper de aller fleste kjøreskoler rundt her er fullbooket resten av sesongen. (Hamar - Lillehammer)
Får prøve å øvelseskjøre mye med fadern nå i sommer hvertfall.

Men det jeg trenger er litt tips. Ja, jeg har både min far og min mor som har mc lappen og har hatt det i mange år.
Men greit med tips fra andre også :)

Hva bør jeg trene mye på i starten?
Syns kanskje jeg kastet meg selv ut i trafikkert vei litt for fort, men det gikk jo veldig greit.

Skal forhøre meg litt angående om det er mulig å få kastet seg på noe kurs i sommer.
Om det er fullt alle steder så kommer dette til å bli den lengste sommern, for ikke å snakke om vintern - i mitt liv.... :lol:

Så her er jeg! ENDA en som har fått mc dilla!

Regner med at jeg ikke er alene her? ;)
Last edited by Stiga on 13 Feb 2016 21:02, edited 32 times in total.
just cruising
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by KiM »

Alene er du garantert ikke. Finn deg en kjøreskole, så får du tips om hva du skal øve deg på :P Sikkert noen andre her inne som føler for å gi deg råd også ;)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by Lølle »

Enig, start med opplæringa, så får du fort greie på hva du skal øve på mellom timene.
Lykke til, du får det morsomt!
Image
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by maelling »

Stiga wrote:Heisann!!

Var ute på min ALLER første tur med tung mc igår og det ga mildt sagt mersmak.

Hva bør jeg trene mye på i starten?
Syns kanskje jeg kastet meg selv ut i trafikkert vei litt for fort, men det gikk jo veldig greit.
Du kan jo begynne med helt basic ting ved sykkelen, og bli fortrolig med de tingene der. Men, siden du allerede har vært på tur, så har du nok dreisen på gass, brems, gir og slike ting, i tillegg til å bruke motoren på en slik måte at den gjør hva du vil (dosering). Etterpå kan du jo ta balanseøvelser, og sette opp kjegler og ture frem og tilbake på en plass, siden bremseøvelser i fart med panikkbrems og slikt når du har blitt god. De tingene der er tross alt viktigst, siden du allerede har det som har med generell trafikkunnskap fra bil allerede. Når du har øvd nok på det, og du etter hvert kommer deg på en kjøreskole, så kan du begynne å lære mer mc-kunnskap om hvordan man kjører MC i trafikken og på offentlig vei. Her inngår å lære sporvalg, og bruke sykkelen dynamisk i trafikk med andre biler. En viktig ting her er å ha blikkene opp og igjennom sving, se etter andre bilister og kikke i speil. Det gjelder å få inn noen gode rutiner. Ellers blir det å lære seg hva en MC kan og ikke kan gjøre, og hva farene er (f.eks grus i sving, wobble m.m)

Dette her kommer seg nok når du kommer i gang med opplæring, men du kan kutte ned en del utgifter ved å trene på de mer basic tingene om du har en sykkel tilgjengelig og en allright plass. Da blir det muligens færre kjøretimer på deg : ) Da jeg tok MC-lappen for 10+ år siden og 100 000 km+ siden hvor jeg startet min karriere (som 16 åring), kjørte jeg 12 mil i hagen på forhånd :P Det ble ikke pen gårdsplass av det, men fikk trent nok ;) Den gangen var lappen billig, og jeg slapp vel unna med rundt 5000 kr for lett-lappen og 3000 kr for utvidelse etterpå med kun 1 kjøretime på begge deler utenom det obligatoriske. Trening på forhånd gir besparelser :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by RH racing »

Dilla? er vel ikke sååå gøy å kjøre sykkel at det er noe å stå etter 8)

Neida.. for F... vet hvordan den følelsen din er. hadde ikks stor intresse for sykkel for noen år siden jeg heller, da jeg brått fikk forespørsel om å flytte sykkelen til en kompis fra et sted til et annet (hadde da ikke lappen) endte med at jeg kjøpte sykkelen på stedet (1993 zxr750 r som det ligger bilder av på side 1 i bloggen min). kastet meg på et mc kurs som jeg desverre ikke fullførte, men begynnte på nytt igjen året etter... har ikke angret en dag.. eller jo..da jeg lå i grøfta angret jeg.. men det har gått over nå...

Viktige ting du bør øve på:
Nr.1 - Bremseteknik
Nr.2 - Svingteknik

en sykkel og en bil er storeforskjeller på disse punktene...

kul bil du har... har selv noe lignedne hva du har.. en A4 Sportec... lag deg en blogg.... og velkommen til mc forumet...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by PerTore »

Last ned og les "Full kontroll" Fra NMCU http://nmcu.org/gode-r-d-om-motorsykkelkj-ring

Her står det du trenger om presis kjøreteknikk.

Noe av det første jeg ville lært meg er blikkbruk,Bremseteknikk, styrekommando, og sittestilling/forankring. Da har du dannet et meget godt grunnlag.

Jeg har forøvrig lært en masse ved og "henge" på forumet her.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by KiM »

PerTore wrote:Jeg har forøvrig lært en masse ved og "henge" på forumet her.
Takk :lol: :smt040 :-
ingen KiM, ingen kos
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by PerTore »

eneRmiK wrote:
PerTore wrote:Jeg har forøvrig lært en masse ved og "henge" på forumet her.
Takk :lol: :smt040 :-


U'r welcome =D>
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by knetrom »

Stiga wrote: Idag har jeg gått og tenkt og tenkt og nå er jeg nødt til å melde meg på kurs.
Det som er synd er vel at jeg tipper de aller fleste kjøreskoler rundt her er fullbooket resten av sesongen. (Hamar - Lillehammer)
Ring til alle sammen, og så ringer du igjen i neste uke hvis de ikke har noe ledig nå. Så vet du at du har gjort det, hvertfall :D Om du bare får tatt MC-kurset som du må ha helt først, og så teorien, så er du jo godt i gang og klar for å hive deg rett på kjøring og bestille oppkjøring når det passer seg.

Fikk samme kicket som deg i fjor, da mamma tok MC-lappen. Har alltid hatt lysten, men kicket kom ikke før jeg fikk kjørt litt tung MC i nabolaget hennes :P Har oppkjøring om en mnd nå \:D/
PerTore wrote:
eneRmiK wrote:
PerTore wrote:Jeg har forøvrig lært en masse ved og "henge" på forumet her.
Takk :lol: :smt040 :-
U'r welcome =D>
Haha :D
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by Lord Erik »

Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye for trafikkert vei. Selv hadde jeg ikke en gang sittet på en sykkel når jeg tok min første time, men brukte ikke lange tiden fra å kjøre i åttetall på parkeringsplassen til å kjøre på lett trafikkert vei.

Personlig øvde jeg masse på krypekjøring mellom kjegler i veien ettersom det var det jeg hadde mest problemer med. Tror nok eneRmiK har rett i at et par timer raskt vil viser deg hva du trenger å øve på, men fram til da ville jeg holdt meg til relativt rolige øvelser og ikke nødvendigvis bremseøvelser hvor man har høyere fart.

Kjekt å høre at det finnes MC-interesserte i Lillehammer-området! Jeg flytter mest sannsynlig til Lillehammer i løpet av sommeren, og trenger folk å kjøre på tur med. ;)

Lykke til med lappen!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by Jeanette »

Hei, og velkommen hit!
Dette ser jo egentlig ut som starten på en blogg - si ifra, så kan jeg flytte den til bloggedelen av forumet :)
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by Stiga »

Takk for alle svar!
Skal studere de forskjellige linkene dere har gitt meg :)

Ja dette blir nok starten på en aldri så liten blogg.
Må nesten høre om fattern har tid til litt kjøring imorra! :lol:

Har kontaktet to kjøreskoler og begge er fulle.
Men gir ikke opp riktig enda.
Målet var jo uansett aldri å få lappen i 2009, Meeeeeen.... fikk jo litt dilla nå :roll:
just cruising
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by hakrist »

Stiga wrote: Det som er synd er vel at jeg tipper de aller fleste kjøreskoler rundt her er fullbooket resten av sesongen. (Hamar - Lillehammer)
Får prøve å øvelseskjøre mye med fadern nå i sommer hvertfall.
Prøv kjøreskolene på elverum.
Når jeg tok lappen for et par år siden var det akkurat samme situasjon. Sent på sesongen med å melde meg på.
Sjekket kjøreskoler i både hamar og lillehammer uten hell. Men på elverum.. der hadde de ledig kapasitet.

Ble noen ekstra mil og timer i bil frem og tilbake til kjøretimene, men det var det verdt.
comsy
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2008 09:33
MC: Bandit 600

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by comsy »

Hei. Er fra lillehammer selv. Tok mc lappen i fjord, og satt i samme situasjon som deg. ringte rundt i slutten av mai, og alt i byen var fullt. Fikk tatt "intensiv" på Otta (dalum og klashaugen) 3 turer opp dit ble det før jeg fikk lappen, og denne satt jeg med en drøy mnd etter att jeg bestillte. Jeg hadde dog kjørt litt før.

En kamerat ringte til de for en uke siden, og da hadde de ledig i juni. prøv der om du vil.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: FÃ¥tt DILLA!

Post by Jeanette »

Da har jeg flyttet tråden din! :)
Post Reply