knetrom er MC-løs

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Morg'

Re: knetrom pusser opp DRen! snart ferdig..

Post by Morg' »

Var ikke du ute etter toppboks/tankbag, her har du et fint alternativ: :lol:

Image

Fått kjørt inn clutchen nå da?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! snart ferdig..

Post by knetrom »

Haha, nydelig :D

Har ikke kjørt inn clutchen, har vært litt her og der i det siste så jeg har nesten ikke vært lokalet, utenom en tur i dag med klinkeverktøy lånt av Ola M så nå skal hvertfall kjedet henge fast \:D/ Men hvis noen føler for å se over det på neste fellestur er de velkommen til det!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! snart ferdig..

Post by knetrom »

Meh, tok en prøvetur til i går, gikk ikke 100%.

Har funnet ut at clutchen kan gripe 100%, men da frir den ikke skikkelig ut og det blir f.eks vanskelig å få sykkelen i fri når motoren går, i tillegg girer jeg jo strengt tatt uten å clutche da. Hvis jeg strammer nok til at jeg får giret i fri, slurer clutchen når jeg drar på men den henter seg raskt inn. Høres ut som automatgir. Lurer på om jeg bare må slure en del på den slik at den slites ned, eller om det tar for lang tid..

I tillegg hadde sykkelen en kontrollert velt i forgårs da jeg skulle ha den opp på bakstøtten for å klinke kjedet, for jeg hadde fjernet bagasjebrettet og hadde ingenting å holde i. Resultatet var at den midlertidige festebraketten til lyddemperen ble bøyd slik at demperen kom litt inn under sykkelen, ikke noe problem egentlig. Men i tillegg kom eksosanlegget litt lenger ut der lyddemperen og fremre rør møtes, slik at det tok ani slangen fra bremsevæskebeholderen til bakbremsen og smeltet hull i denne. Jeg skyndtet meg tilbake for å spyle av bremsevæsken, men nådde det ikke i tide slik at lakken på svingarmen gikk av.

På første prøvestrekket oppførte speedometeret, som jeg har hatt problemer med at er utrolig nervøst, seg helt eksemplarisk, men på andre turen lå jeg i og vekslet mellom 90 og 120km/h 3-4 ganger i sekundet oppover bakker når jeg vet at jeg egentlig lå i 50km/h jevnt. Med smeltet bremsevæskeslange fant jeg ut at jeg skulle trille ned igjen deler av bakken for at ikke noe skulle ta fyr, og da ble speedometeret fint igjen. Så det viser seg at vibrering fra motoren er grunnen til at det er nervøst, men jeg forstår jo ikke hvorfor det virket fint de første kilometerene. Blir trøsykkelspeedometer i tillegg framover.


Ute i friluft :)
Image

Lekkasje, her har jeg bendt vekk slangen fra eksosen, det er den med eksosbeskyttelse på
Image


Hullet:
Image


Og et bilde av en klinket kjedelås
Image
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen.. det drøyer!

Post by knetrom »

Her har det skjedd lite siden sist! Av kjedelige unnskyldninger har vi at jeg gikk tom for penger og arbeidsvilje, at jeg har eksamener og hovedoppgave som skal gjøres osv osv, av gøye unnskyldninger har vi jo hatt fridager med nødvendig festing og at jeg og brodern har kjøpt båt :D Så nå må jeg ta båtførerbeviset siden vi måtte ha litt motor på den også :lol: Så sykkelen kommer litt bak i køen, jeg kan jo låne sykkel til de fleste fellesturene uansett.

MEN: Er det noen som både leser denne tråden OG som vet om det vil by på problemer om jeg rett og slett slurer til clutchplatene mine? Det virker som om stack height'en som det heter på engelsk er for høy, for hvis jeg strammer nok til at clutchen nesten frir ut og jeg kan sette giren i nøytral når motoren går slurer den under hard gassing. Hvis jeg slakker clutchen nok til at den ikke slurer, går sykkelen framover av seg selv og motoren må slukkes for å få den i fri. Hvis ingen vet får jeg lage en egen topic tenker jeg, må få orden på biken snart og :)

Her er båten, skal se om jeg ikke lærer meg å si "hun" om den ;)
Image

En annen ting er at min gamle Volvo 740 ikke vil starte lenger, tilfeldigvis(?) begynte problemene dagen etter at jeg måtte fylle den nye superbensinen fra Shell pga de var tom for vanlig blyfri. Husker jo alle havariene av gamle biler sist de lanserte lurium, så jeg får jo mine mistanker.. Så jeg måtte gå til toget i dag, men det var vel bare sunt..
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: knetrom pusser opp DRen.. det drøyer!

Post by inunf »

Kjipt med svingarma. På noen sykler er noen av friksjonsplatene tykkere enn andre. På den måten kan man regulere den totale "høyden" på clutchen. Vet ikke om det er slik på din sykkel, men i så fall kan du jo prøve å bytte ut en tykk plate med en tynn. Eller kanskje du har en av de gamle friksjonsplatene på lur?

Hvis du bestemmer deg for å la clutchen gå seg til så pass på at du ikke slurer for mye på en gang, du kan risikere å overopphete stålplatene slik at de vrir seg. Det vil også bli mer clutchgugge i olja, kanskje det er lurt å bruke billig olje som du bytter ofte?

Det er ikke speedowiren eller speedodrevet som begynner å bli slitent slik at speedoen hopper da? De gangene speedodrevet har røket for meg har speedoen vist mindre og mindre (men hoppende) helt til det la seg på null. Trøsykkelspeedo funker uansett utmerket.

Tøff båt!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen.. det drøyer!

Post by knetrom »

Det er 1 tykkere plate, ja, men jeg har riktig antall og fjerner jeg en pluss en av de andre platene blir det for lite, ser ut til å være små marginer det er snakk om. Har kastet de gamle platene for de var så slitte at det var like før de kun var stål. Prøvde meg på ebay nå, for å se etter single plater men det er nok ikke mange som er i markedet for de.. Må nesten vente med å bestille nytt sett til jeg har begynt å jobbe, må ha flytevester og et par lanterner til skuten også og den er nok prioritert den nærmeste tiden.

Ja, det var egentlig de stålplatene jeg var redd for. Bør vel kanskje bare kjøre som "normalt", dvs gasse hardt i noen gir og la den slure litt ut av kryss og sånt, selv om det høres ut som jeg kjører automatgir. God idé med oljen :)

Jeg syns å huske at din (gamle?) nabo hadde byttet speedometerwiren på sykkelen, er litt usikker, men som sagt så blir speedometeret dønn stabilt med motoren av. Jeg husker ikke lenger hvilken fart jeg hadde nedover bakkene jeg trillet, men tror jeg nådde 60 og det er da den begynner å hoppe. Og i det jeg startet motoren i den farten jeg hadde, hoppet det igjen. Sykkelspeedo koster så lite og kan sikkert justeres så det viser rimelig korrekt opp til 100km/h, som er mer enn nok på min sykkel og på "mine" veier.

Er kjempefornøyd med båten, har riktignok bare prøvekjørt den en gang, men jeg liker stilen på de gamle røverene og motoren var rimelig frisk også :D Nordkapp 16 fot med Johnson 70hk og frekk Tyssehenger for en fin pris var vanskelig å si nei til :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: knetrom pusser opp DRen.. det drøyer!

Post by inunf »

Hva om du bytter ut den tykke plata med ei tynn ei da? Originale plater selges løst, burde være mulig å få tak i ei løs ei til en overkommelig pris fra forhandler.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen.. det drøyer!

Post by knetrom »

Det bør gå, jeg får ringe Kårbø etterpå
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by knetrom »

Var hos pappa og klippet gresset i dag, og da nevnte han at han fant en del av en gammel bil i luftegården til hestene her en dag (de fant restene av et vrak som så ut som en 20-30-tallsbil da de gravde med gravemaskin der for ca 20 år siden, den ble gravd "fint" ned igjen). Men jeg er ikke så sikker, noen som har peiling på gamle våpen her? Morfar fant en pistol i veggen på huset for 25 år siden, den stammet visst fra en motstandsmann under andre verdenskrig. Det greiene vi gravde opp i dag minner om granater som folk finner i hagen innimellom. Ganske tung, ca 15-20cm lang og 10-15cm i diameter kanskje. Noen som har sett noe sånt før? :P

Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
absinna
Posts: 97
Joined: 15 Jul 2009 01:04
Location: Tønsberg
Contact:

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by absinna »

knetrom wrote:Var hos pappa og klippet gresset i dag, og da nevnte han at han fant en del av en gammel bil i luftegården til hestene her en dag (de fant restene av et vrak som så ut som en 20-30-tallsbil da de gravde med gravemaskin der for ca 20 år siden, den ble gravd "fint" ned igjen). Men jeg er ikke så sikker, noen som har peiling på gamle våpen her? Morfar fant en pistol i veggen på huset for 25 år siden, den stammet visst fra en motstandsmann under andre verdenskrig. Det greiene vi gravde opp i dag minner om granater som folk finner i hagen innimellom. Ganske tung, ca 15-20cm lang og 10-15cm i diameter kanskje. Noen som har sett noe sånt før? :P
Minner mer enn litt om en skikkelig hard og fin kuruke? hehe :)
Kjør som om enhver bilist er en elg...!
Honda VFR 800 '98
www.explorify.no
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by Lord Erik »

Tenkte litt på en WW2 "stick grenade" når jeg så bildene, men tror de var mer rektangulær. Skyt på den og se hva som skjer? ;-)
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by lassie »

Ser ut som en klokke, altså midten, eller diffen på en bakaksel.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by Onsløv »

Ser ut som en hard nøtt...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by knetrom »

Virker for liten til å være en diffklokke, tyngden stemmer gjerne i forhold til størrelsen, men det kan ikke ha vært en hverken tung eller sterk bil i så fall. Men så vidt jeg vet har jo gamle biler litt annen teknologi enn i dag så det kan jo være mange andre ting den er brukt til. Har fått forslag om vakumpumpe og støtdemper og "trimsett" til eldgamle motorer. I morgen kommer noen mineryddere og ser på den :P
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: knetrom pusser opp DRen.. fant noe rart i hagen i dag

Post by Lord Erik »

Hehe, så det kan være alt fra eikenøtt til vakumpumpe eller granat. Hold oss oppdatert på den der. ;-)
Post Reply