knetrom er MC-løs

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

knetrom er MC-løs

Post by knetrom »

Heisann,

fikk et voldsomt sug etter noe "MC-stoff" men siden jeg ikke finner noe nytt får jeg skrive litt selv ;)

Kort om meg:
Jeg er en 23 år gammel ingeniørstudent fra Bergen, og jeg elsker alt med motor! Fra jeg tok billappen i 2003 har jeg sagt at jeg skulle ta MC-lappen "til våren". Utenom i fjor, da tenkte jeg at jeg var blitt så voksen at jeg fikk heller la det ligge til jeg ble gammel.. Det var helt til min gamle mor tok MC-lappen og kjøpte en Honda CB500 fra ca 1996, da fant jeg ut at nå er det faen meg nok! :D Så MC-kurs ble unnagjort 31. januar, og i går tok jeg teoriprøven (0 feil, woho!). Har egentlig ikke råd til MC-lappen pga studier, men det får bare være sånn. Har klart meg med lite penger før, så det skal gå på et vis. Blir verre å få tak i MC, men kanskje det går..


Framgang på førerkortet, har BC fra før:
-31.01 MC-kurs i boks Pris: 1 100 kr
-11.02 Teoriprøve bestått Pris: 335 kr
-03.04 Første dobbeltime
-15.04 Dobbeltime i kjøregården
-29.04 Banekurs på Eikås 8)
-04.05 Landeveiskurs
-02.06 Oppkjøring+utstedelse av førerkort, Pris 665 +200 kr

Oppdatert liste over mine nåværende og tidligere 2-hjulinger:
Juni 09 - nå: 1994 Suzuki DR 650 8)
April 03 - juni 09: Ingen
Mai 01 - April 03: 2001 Motorhispania Furia som jeg kjøpte ny og satte på effektanlegg, selv om kvaliteten var så som så på disse syklene var min rimelig grei og jeg kjørte 20 000 km på 2 år. Savner mopeden min, vi var et kanonteam :D

DR:
Image
Furia:
Image
(Og om noen bryr seg om biler her, så har jeg hatt en del av de siden 03, i rekkefølge var de: '91 Ford Scorpio, '85 Opel Rekord, '86 Volvo 240, '92 Volvo 945 Turbo, '91 Volvo 940, '86 Volvo 240 og min nåværende italienske sportsbil; '97 Fiat Brava. Har og hatt en VW Golf 1 og 2 Volvo Amazoner fra hhv. '69 og '70, men de tre siste hadde aldri skilter da jeg eide de. Edit 10. april 2010: Har forresten solgt Fiaten, hadde en '97 Subaru Justy 4x4 etter det og nå har jeg kjørt '87 Volvo 740 siden i høst)

Min erfaring på 2 hjul er to år med moped fra 01 til 03, pluss noen turer de årene min bror eide den. Jeg har også prøvd med RS250, Viagra 125 og nevnte CB500, veldig gøy :D Ut i fra det har jeg funnet ut at "chopper" ikke er noe særlig, mens en RS250 er aktuelt om jeg finner en billig i god stand, samme med noe simpelt som CB500 o.l. =)
Foreløpig står det halvveis mellom Suzuki DRZ supermoto eller Aprilia RS250, men de ligger såpass høyt i pris at jeg kanskje "må" kjøpe en gammel Suzuki 450 som står i lokalet jeg hadde Amazonene mine i. Vet ikke helt hva type det er, men tror det er en GS for den er rimelig identisk med denne:

Image

Der vet dere hvem jeg er, og jeg satser på at å ha en tråd "offentlig" gir meg motivasjon til å jobbe ekstra for å få råd til lapp, sykkel og ikke minst kjøreutstyr =)

Lagt til 6. juni 2009:

Totalpris for førerkortet, for de som lurer:

Totalt har jeg betalt 16 650 kr for førerkortet. Da har jeg tatt med 4 kjøretimer + 1 en før oppkjøringen, pakke med 1 000 kr i avslag, den obligatorisk opplæringen, gebyr for teoriprøve og oppkjøring til vegvesenet, og utstedelse av førerkortet uten å ta nytt bilde :) Og 2*30 kr i faktureringsgebyr, det glemte jeg ;)
Last edited by knetrom on 06 Nov 2010 12:59, edited 37 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by tshansen »

Glimrende mann :)

Kjempe med blogg, gjør det litt lettere å bli kjent med brukerne bak nicka! Satser på at du oppdaterer jevnlig :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

Ja, planen er å oppdatere på sykkelfronten hvertfall, men jeg er ikke så voldsom på blogging og utlevering av de minste detaljer ellers :P Tenker å oppdatere med totalpris på lappen etterhvert som jeg tar den, og så totalsummen til slutt. Å, som jeg gleder meg til å begynne å kjøre! Synd at jeg ikke får øvelseskjørt pga sykkelen til mamma er smelt og jeg har ikke tilgang på noen andre. Føler ikke at kontrastyringen sitter som den skal (selv om unnamanøverene i kjøregården gikk bra da jeg prøvde i høst :-k )

Men nå er det Futurama på TVen, så tråden/bloggen får oppdateres når det er noe å skrive om :D
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: knetrom tar lappen :D

Post by Kriston »

Imponerende samling biler du har! :)
Blir spennende å se hva du ender opp med til slutt. Selv støtter jeg rs 250 for fult! :)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

Nå har jeg ikke alle de bilene fremdeles, har stort sett bare hatt en til to om gangen ;) Men jeg kunne fått en fin sykkel om jeg hadde alle de i dag og solgte de!

RS250 har jeg hatt lyst på siden jeg så en hos Arnes Motor da jeg kjøpte mopeden min der i 2001, så det hadde jo faktisk vært en liten drøm i oppfyllelse om jeg kom over en bra en jeg har råd til ;)
User avatar
AndyCandy
Posts: 106
Joined: 13 Feb 2009 00:40
MC: Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
Xinling QT50-B - Blue - ????? ( Til Salgs )
SOLGT: CPI Crab 50RS - Black - 2005

Re: knetrom tar lappen :D

Post by AndyCandy »

En rs250 må du nesten bare ta deg råd til. Livet er for kort til å kjøre kjedelige sykler! Så gå for en RS250 :D Støtter den fult ut. Det var en artig blogg forresten ;-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

Takk for det, Andy ;) Er ikke så lett å ta seg råd til en sykkel til 40 lapper når man egentlig ikke har en krone da, men jeg har jo lang sommerferie i år så kanskje jeg får råd til en på slutten av sesongen hvis jeg jobber mye. Men må jo ha fri til å kjøre noen mil og! Kjenner forresten en kar som hadde 3 stk RS250 sist jeg sjekket, 2 banesykler og en rå gatesykkel. Var den jeg prøvde for mange år siden, da var den original men ikke så mye nå lenger. Jeg har en liten forkjærlighet for 2-takt, greit at lyden er så som så men de er veldig lette å ha med å gjøre syns jeg, og turtallskicket er og blir GØY :D

Kan fortelle en historie om meg og 2-takt forresten, jeg var i transporten i militæret og kjørte sure gamle Scaniaer og div andre biler på diesel og/eller F35 (eller hva det het). Ikke noe negativt om Scania, er flotte biler det og jeg kjører litt Scania innimellom studiene, men den lukten av 15 stk 143er fra rundt 1990 på tomgang i minus 20 grader er ikke noe behagelig! Så var det en dag jeg kjørte langt og lenge og lenger enn langt, og endte opp i Røros. Der skulle jeg hente noen snøscootere, som de som var ansvarlig måtte kjøre oppi bilen for meg, jeg hadde visst ikke godkjenning for det! Men i militæret vet ingen noenting av hva andre har sagt, så jeg fyrte opp scooterene og da kom den deiligste lukten jeg hadde kjent på årevis: Deilig 2-taktslukt! For selv om jakken jeg brukte på mopeden luktet helt forferdelig, og folk sikkert kvidde seg for å sitte med meg på skolen, så lukter fersk 2-takt helt nydelig :D Så der fant du meg, kjørende rundt og rundt en militærbygning midt inni skauen på Røros :D Prøvde også scooterene vel tilbake på Værnes, men 2 cm snø på asfalt er ikke nok ;)
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: knetrom tar lappen :D

Post by inunf »

Hvis du har anledningen til det bør du absolutt gå for RS 250. Er mer vedlikehold enn på en firtakter, men er også mye lettere å skru på. Går absolutt fort nok, og bremsene kjøreegenskapene er bedre enn det meste.

Han med 3xRS 250 heter vel ikke Joakim og bor i Samnanger vel?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

RS250 går MER enn fort nok for meg, har jo satt som mål å aldri kjøre i nevneverdig over lovlig fart i Norge langs veien. Har gått uten lappen før og det er ikke verdt det, for å si det sånn. Ja, det var Joakim jeg tenkte på, har sett bilde av han og sykkelen i div tråder på Apriliaforumet, var vel et bilde av din sykkel og hans og så vidt jeg husker.

Veldig fin sykkel du har forresten, Inunf, mulig jeg skrev det en annen plass her en dag. Aner ikke noe om Chesterfield, men det er veldig tøft på sykkelen :P

Edit, hvor lange intervaller er det på vedlikeholdet da? Kan jeg forvente å kjøre sommermånedene uten å skru hver helg?
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: knetrom tar lappen :D

Post by inunf »

Har kjørt litt sammen med Joakim. Hyggelig kar det.

Vet ikke om RS 250 er så veldig gunstig å holde fartsgrensene med. Det vokser ihvertfall horn i panna på meg hver gang jeg setter meg på den. Den er ikke så fin til å holde konstant fart, blir heller til at man gir på det man er kar om på strekkene og bremser (litt) før svingene. Er usannsynlig morsomt, men kan fort koste deg lappen (been there). Men uansett så tror jeg den er bedre slik enn en 600 eller en 1000, de går så mye fortere at kjører man gris med dem så kjører man VIRKELIG fort.

Er få ting som gir så bra mestringsfølelse som å klare å holde en 250 totakter "on the pipe" på et svingete veistykke. kommer du under 8-9 000 rpm (alt etter trim) så har du ingenting, all effekten kommer brått rundt 9 000. Kjempegøy, men ikke spesielt bra på langtur.

Legger ikke skjul på at jeg er veldig stolt av sykkelen min. Har gått med en liten formue i både timer og kroner. Jeg trodde lenge at det var Chesterfield som i sofa-produsenten, men et kjapt søk på google viste at det var et tobakksmerke (såklart). Sykkelen min er en replica av den Max Biaggi ble verdensmester med, og han ble sponset av Chesterfield.

Serviceintervallene er 8000 km, men du bør rengjøre og kontrollere eksosventilene hver 3-4000 km eller sånn. Hver 8000 er det vanlig å bytte stempelringene og hone sylinderene. På 16 000 er det vanlig å bytte stempelene. Er viktig å passe på dette (og gjøre det skikkelig), ellers skjærer den seg. Å bytte stempel er enkelt å gjøre selv, men annbefaler å få med seg noen som har gjort det før, helst på en totakter.

Heldigvis finnes det et stort bruktmarked, og usannsynlig mye trim. Motoren er den samme som sitter i Suzuki RGV 250 VJ22, så du kan kjøpe reservedeler til motoren hos hvilken som helst Suzuki-forhandler. Er også flere nettbutikker med god service og gode priser.

Om du er interessert kan du lese mer på http://www.apriliaforum.no, vi begynner å bli en del der som har RS 250.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

Vel, har som mål å få prøvd meg på bane om jeg får meg en RS250, så får håpe at jeg klarer å kjøre fra meg der.. Er jo lett å dra på litt, og er jo ofte gøy det, men som du sier så går det ikke så fort så fort med 55 hester på hjulet enn med 100 og oppover =) Får se hvordan det går, tror at en RS hadde gjort seg på mange av de turene jeg har bestemt meg for å ta framover. Burde skjønt at Chesterfield var tobakk, tenkte kanskje at det var en bane men hvor mange baner sponser førerene? Ingen som jeg vet om.

Tror nok at hornene kommer til å melde seg i løpet av sommeren uansett hva jeg kjører, men jeg har lovd meg å aldri miste lappen igjen :twisted: Mitt andrevalg er jo en SM, spørs om ikke lappen ryker til der og i det bakhjulet ikke har vært nedi bakken de siste metrene.

Hehe, kan tenke meg at du har kjørt med han ja, han er flink å grave fram folk med Aprilia som han kan kjøre litt med.

Følger litt med på apriliaforumet og forresten =)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

Lite MC-relatert å rapportere her egentlig, utenom at jeg har ordnet meg 2 dagers jobbing i uken i stedet for 1. Dvs mer penger til å ta MC-lappen =) Har og tenkt meg bort på MC-messen neste uke, forutsatt at været er bra og at vi har en bil i kjørbar stand. Og det ser ikke ut som om CBen til mamma blir fikset, det var litt kjipt mtp å få kjørt tidlig i sesongen..
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by KiM »

Har du reservert timer hos noen kjøreskole? Hvilken skole tenker du evt å bruke?
ingen KiM, ingen kos
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom tar lappen :D

Post by knetrom »

Har ikke reservert, men har meldt meg på hos Bergen Bil og MC siden jeg tok MC-kurset hos de. Fikk beskjed der om at de kom til å ringe mot slutten av mars, men jeg har tenkt å ringe ca 10.-15. mars og få timer fortere.. Men må jo ha penger nok til å betale for herligheten og, satser på at jeg har nok til å fullføre i en engang. Så kanskje jeg må vente i en mnd ekstra eller noe for å ha nok..
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: knetrom tar lappen :D

Post by erazar »

En RS 250 ser jeg for meg som en konge startsykkel, om du ikke er redd for en fastnøkkel og to :lol: Det er noe med de 2 takts 250'ene, jeg startet selv på en 250 og synes det var en helt genial start! Du må jobbe litt for å holde flyten om du kjører med litt større gutter, men steike for en mestringsfølelse du får når det går! Ga meg mer å time en sving perfekt, for å skyte ut av den med gammaen og så fise forbi en av kompisene på 600+ sykkel. Enn å lunke ut av en sving på gsxren, vri på holken og ta samme forbikjøring.

Men skulle jeg på langtur kunne det fort bli litt drøyt slitsomt, girte jo mer på gammaen enn jeg gjør på DBS'en min med 23 gir jo.

BTW. Furiaen du har kjørt på kom aaakkuratt for sent til at jeg fikk den med meg i mopedæraen, men jeg husker det gikk rykter om at dette var jo hakket før r1! og alt en trengte var ett effektanlegg.. hehe det var tider..

Velkommen til forumet! (selv om det kanskje var litt sent å skrive det?) Hold oss oppdatert på priser, og hvilken sykkel du finner!
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Post Reply