Kjøre i Toscana

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

I mangel av et eget, egnet forum som kunne hete "Reisebeskrivelser" eller "Kjøreturer", eller noe, får vel også jeg opprette en blog.
Det er jo nå i oktober at kjøresesongen begynner for fullt, så tiden er vel inne.

Kort om meg: I mitt første liv var jeg lensmannsbetjent. Dette første livet varte til jeg ble 25 år.
I mitt andre liv strebet jeg dag og natt for å bli professor. Dette andre livet varte fra 25 - 45 år.
I mitt tredje liv lager jeg mat om sommeren og kjører MC om vinteren. Det skal vare i mange år enda.

Image

Dette er et typisk selvportrett. Det er representativt på mange måter. Mer om det senere.
Rent håndfast så viser det min 2000 modell BMW R1150GS og meg selv, på vei hjem mens solen er på vei ned.
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Kjøre i Toscana

Post by NoName »

Hyggelig å se at du bidrar med en blogg.. Blir spennende å følge med på. Forøvrig så har vi egne forum for turer, kjøreruter og reisebeskrivelser... ;-)
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

ADVARSEL: Jeg har ikke tatt norsk MC-førerkort, har aldri vært med på noen form for kjøreopplæring, har ikke tatt teorikurs, og har i sin alminnelighet alle de uvaner som gjør at du under ingen omstendighet bør ha meg som forbilde på noen måte.

I Toscana er det ikke frost. Derfor heller ikke telehiv og tilhørende greier. Å bygge vei er mye billigere enn i Norge, og veiene "varer" mye lengere. Det finnes mange gamle veier i Toscana. Og gamle veier, de har svinger. Her fra SS12 (Riksvei 12) som går Pisa helt opp til Brennerpasset i Alpene. Filmen viser et lite stykke av SS12 nord for Lucca.

Jeg kjørte 200 km til Bologna og derfeter 200 km hjem igjen. Min 52 liters Givi er alt for ofte full av alt for mye, og jeg har kjøpt et "stag" som skal stive opp brettet den står på.
Samtalen gikk slik: "Sende den? Neida, det er ikke nødvendig. Jeg kommer innom og henter den; bor like i nærheten".

Slik gikk den dagen.

[TaSK]
Last edited by TageSK on 10 Oct 2008 00:48, edited 1 time in total.
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

NoName wrote:Forøvrig så har vi egne forum for turer, kjøreruter og reisebeskrivelser... ;-)
Forstår det slik på tittelen at det er for planlegging og konrkete ruteforslag.
Men, uansett, nå etablerer jeg meg her med mine turbeskrivelser.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Kjøre i Toscana

Post by NoName »

User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

:oops:

Noen som kan flytte denne tråden dit?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Kjøre i Toscana

Post by Relax »

Ser fram til å følge tråden din:)

Kanskje en fordel å ikke ha norsk mc opplæring hvis man skal kjøre mc i Italia ;-) :lol: :lol:

Jeg var i Roma med mc i sommer, og jeg kan gjerne gjøre det igjen, MEN DET BLiR IKKE med min sykkel eller med kona bakpå som sist :lol: Makan til cowboy kjøring !!!!!!!!?????????,
Virket som det var en konkurranse HELE tiden om å være først i køen for både mc og biler og å holde avstand og den slags "tøys" vi driver med her oppe vet de knapt hva er ...lane splitting derimot er de mestre i og rødt lys i krysset anser de kun som veiledende.....

MEN...så snart man kom ut på "landet" var det fort langt trivigere og en ren fornøyelse:)
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

Image

Noen i familien skal alltid ha så mye med seg på tur, at andre i familien må bestille en brakett for å støtte platen som den digre GIVI Maxi toppkofferten er montert på. Wunderlich er stedet. Den nærmeste representanten er GFM Special Parts i Bologna.
Samtalen går slik (oversatt til Norsk - de snakker lite norsk på GFM Special Parts):
- Braketten er kommet. Skal vi sende den til deg?
- Neida. Jeg bor i nærheten så jeg stikker bare innom og henter den.


Det er to måter å komme seg til Bologna på. Den ene er å følge Autostrada. Da tar det omlag halvannen time. Det andre er å kjøre sin GS slk en GS skal kjøres. Da tar det hele formiddagen. Og vel så det.

Image

Eftersom sesongen bare så vidt har begynt gjør jeg ikke annet enn å kjøre i dag. Vanligvis bruker jeg mesteparten av tiden på å stoppe, kjøre små sideveier på jakt efter ting av interesse, og så videre. Men i dag bare kjører jeg. Det eneste er at da jeg får øye på denne broen må jeg lirke Bamsefar utpå. Oppslaget sier at broen er omtalt allerede i 1028 (980 år gammel i år), og at det er strengt forbudt å bevege seg ut på broen annet enn til fots. Så jeg kjører ikke lengere ut enn at jeg får sykkelen med på bildet.

Image

Det andre er at jeg får øye på den lille landsbyen Lucchio der oppe på toppen av fjellet. Jeg stopper, drømmer om å kunne røyke, og husker at jeg har vært der oppe en gang. Linken er til den lille turen er her

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

For å rekke å komme hjem før det blir mørkt må jeg ta den raske veien tilbake. Den røde. Triste greier. Og som om det å kjøre på motorvei ikke er ille nok i seg selv, mellom Bologna og Firenze er det noen ekle tunneller (tuneller? tunneler? tuneler?) som svinger seg. Filmen viser én av dem. Farten er er noen lunde i tråd med fartsgrensen, som er 130 km/h. I praksis er man like blind når man skyter ut av en sånn tunnell (tunel? tunnel? tunell) som man får inntrykk av på filmen. Jeg liker det ikke, men alternativet er å bli på kjot bakfra [-X

Og dermed var den dagen brukt opp. Til uken skal jeg ta en (svært forsinket) 100.000 service.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Kjøre i Toscana

Post by Banditbiker »

En fryd å lese det du skriver Tage, og SS12 hadde vært en stor fornøyelse å kjøre. Kanskje jeg skal ta turen innom Italia på vei hjem fra Kroatia i Juni neste år?
Du er heldig som har tilgang til dette, men det trenger jeg vel ikke å fortelle deg. Om noen få år så gjør jeg kanskje 'middelhavsbeboer' av meg jeg også. Det er det jeg har planlagt for hele livet i hvertfall.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Kjøre i Toscana

Post by boxer wolf »

Er du riktige (u)heldig kan det hende at vi snubler innom Toscana neste sommer vi også.
:)
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

Tatt i betraktning hvor mange ting det er å lese her i verden, da er jeg veldig fornøyd med at du bruker av ditt liv til å lese om mitt. Faktisk setter jeg stor pris på det!
Derfor her er en garanti: Dersom du har tatt deg tid til å lese det jeg skriver (slik at du ser dette her), da skal jeg til gjengjeld lage lunch til deg her i haven utenfor min villa i Toscana.

Du kan lese om en annen som kom på besøk her. Du skal ikke få dårligere lunch enn det han fikk!

Velkommen til Toscana!

(Klokken er fem, det er 19 grader i skyggen, og Capa delle Famiglia og jeg skal kjøre en tur på Bamsefar!)

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøre i Toscana

Post by tshansen »

=D>

Blir ikke rett lite misunnelig når jeg leser om turene dine. For ikke å snakke om at du har sesong hele året. Hvordan er veiene og trafikkbildet generelt der nede?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Kjøre i Toscana

Post by Joachim »

Veldig spennende lesning! Har lest artiklene dine på MC24, interessant og spennende :)

Dette er en blogg jeg vil følge med på ;-)
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

Image
En av de aller beste tingene ved å bo i Toscana, er at det fokuseres også på de små tingene. Det er nemlig ikke slik at man kan glemme detaljene og bare tenke på De Store Tingene. Livet er isteden summen av alle detaljene. En kopp kaffe er ikke bare en kopp kaffe, når du drikker den er den en del av livet ditt. Og dersom du mener livet ditt ikke skal ud ditt fulle og hele fokus, hva skal da ha ditt fulle og hele fokus? Så, derfor: Når man er til fjells, på 1.320 moh, har spist lunch, og ber om kaffe, da skal kaffe være laget med omhu. Ikke fordi kaffen i seg selv er så forbannet viktig, men gleden ved å få en kaffe som er laget med omhu. Han som står i baren sier: La meg se - skal jeg lage en herlig kaffe til deg? Det er bare fire uker siden jeg drakk kaffe både på Vågå, på Gjendesheim og oppe p Valdresflya. Ingen av stedene var kaffen laget med andre enn Mattilsynet i tankene (hygienisk).

Sjekk den crema på toppen av den kaffe der! Det er en glede å drikke den (uansett om man liker italiensk espresso eller ei); den er laget med omhu, med omtanke, og med fantastiske råvarer.

Image

Her oppe på 1.320 meter har høsten kommet for fullt. Ikke sne og greier, Image Det får være grenser. Men høstfarver.

Image

Vi har spist lunch på Campo Cecina i fjellene ovenfor Carrara (hvor marmoren som er brukt på Operaen kommer fra). Du ser fjellstuen hvor vi spiste her. Zoom skikkelig ut og skift til kart for å få forstå hvor det er.

Men, altså, Capa delle Famiglia og jeg er på en søndagstur. Vanligvis når jeg drar på tur så er jeg Kaptein om bord. Da er det stopp neste hele tiden, og det blir fort tatt hundre bilder i løpet av en tur. men når Capa delle Famiglia er med, da blir jeg degradert til Styrmann. Hun vil nemlig selv være Kaptein. Og kapteinen liker ikke å måtte gå av sykkelen i tide og utide. Hun vil kjøre, så vil hun spise en herlig lunch, og så vil hun kjøre hem igjen. Jeg skal sikkert ikke klage; Vi kjørte 235 km i dag.

Image

Fordi jeg ikke var Kaptein ombord har jeg (nesten) ingen bilder fra selve turen. Den gikk altså fra den lille høyden vi bor på og ned på sletten. Derefter langs havet 60 km til Massa. Over høyden og ned til Carrara. Derfra opp, opp, opp. Tilbake kjørte vi ned, ned, ned, noen åser i Garfagnana, og derefter langs havet tilbake.
Jeg lover jeg skal komme tilbake efterhvert med informasjon om alle disse stedsnavnene efterhvert.

Image

Helt til slutt: Dersom du blir sittende fast i en kø på motorveien en halvtimes tid, og køen går i gangfart (som er så fort at du ikke kan stenge motoren, men så sakte at du ikke får kjøling) da blir en 1150GS veldig, veldig varm.

Takk for oppmerksomheten!

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kjøre i Toscana

Post by TageSK »

LordShaft wrote:=D>
Hvordan er veiene og trafikkbildet generelt der nede?
Bortsett fra en ferie på Sicilia (som du finner beskrevet her) er all min erfaring fra Nord-Italia.
Her kan man stort sett si at trafikkulturen er som den norske, med to unntak: Avstand til forankjørende, og fartsgrenser.

Det første, at folk ligger noen cm fra bakhjulet, det man man bli gal av. Intet mindre. Image

Det andre endrer seg. Nå ser man en fartskontroll nesten hver eneste dag. Og selv om det tar tid så begynner selv italienerne å forstå at skiltene ikke er hengt opp for moro skyld. Det er (veldig) lenge igjen til norske forhold, men det blir stadig bedre.

Selv har jeg kjørt 100.000 km her nede uten uhell av noen art, og vi har ikke hatt noen uhell med (motor)syklene vi leier ut heller. Akkurat som trafikken er anderledes og mer krevende i Oslo enn på Koppang i Østerdalen, er den anderledes i millionbyen Napoli enn på landsbygden i Toscana.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply