MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 mar 2019 11:36

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 472 innlegg ]  Gå til side Forrige 128 29 30 31 32
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 13 mar 2019 21:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 06:50
Innlegg: 2528
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Gratulerer med ny jernpony til sønnen da :thumleft

_________________
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 mar 2019 23:59 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 3060
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Gode investeringer

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
https://www.facebook.com/grusturiost/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 mar 2019 08:28 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1347
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
tshansen skrev:
The computer can be fooled by putting a resistor of 22000 Ohm and 0,25W into the connector.

http://www.rottweilerperformance.com/sa ... gle-alone/

Er dette noe som er enkelt å lage selv? :-k :-k


Alle som ikke gidder å lese utredninger: Hopp til siste linje.

SAS blir styrt av en magnetventil. Når den blir borte registreres en åpen krets, som gir feilmelding. (Litt overflødig beskrivelse, ment å glede de som ikke helt er oppe på speed om hva som diskuteres).
Typisk motstand i en sådan er 300 - 500 Ohm.
Men en 300 ohms motstand blir litt varm. (Formel : U x U/ R, Dvs 14V x 14V/300ohm = 0,653W. Man bør doble Watt toleranse på motstand, 1.36W, dvs en 2W motstand. En litt klumpete og unødvendig varm løsning.

Siden ECU trolig bare ønsker å registrere at kretsen leder strøm er motstandsverdi ukritisk innen gitte rammer.
Der referers til 22K motstand så vel som 1K motstand og alt i mellom.
For egen del ville jeg siktet meg inn på en 250mW motstand. De minste og mest brukte er 0,125mW, men de blir litt pinglete i fysisk størrelse om de bare skal plugges inn.
Om man tar ytgangspunkt i mekkerens forslag om 2200 ohm blir regnesrykket: 14 x 14 /2200 = 0,089 W. Dvs perfekt å benytte en 250 mW motstand.

Forslag om 2.2K motstand på 250mW støttes.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 mar 2019 10:46 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2280
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
knutk skrev:
Om man tar ytgangspunkt i mekkerens forslag om 2200 ohm blir regnesrykket: 14 x 14 /2200 = 0,089 W. Dvs perfekt å benytte en 250 mW motstand.

Forslag om 2.2K motstand på 250mW støttes.

Ja, og for å presisere; 250mW er det samme som 0,25W eller 1/4W. Så, hvis du har t id å vente vinter og vår på forsendelse fra Kina, kommer du av det med en tikroning inkl frakt for 100 stykker herfra, f.eks:
https://www.ebay.co.uk/itm/100PCS-2K2-2K2-Ohm-1-4W-0-25W-5-Carbon-Film-Resistors-CF-NEW/141772560216?epid=1388848085&hash=item21024d9758:g:1LMAAOSwWnFV8-lc

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 mar 2019 11:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5360
MC: Nada...
Gratulerer til poden!


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 mar 2019 18:17 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17853
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
knutk skrev:
Alle som ikke gidder å lese utredninger: Hopp til siste linje.

SAS blir styrt av en magnetventil. Når den blir borte registreres en åpen krets, som gir feilmelding. (Litt overflødig beskrivelse, ment å glede de som ikke helt er oppe på speed om hva som diskuteres).
Typisk motstand i en sådan er 300 - 500 Ohm.
Men en 300 ohms motstand blir litt varm. (Formel : U x U/ R, Dvs 14V x 14V/300ohm = 0,653W. Man bør doble Watt toleranse på motstand, 1.36W, dvs en 2W motstand. En litt klumpete og unødvendig varm løsning.

Siden ECU trolig bare ønsker å registrere at kretsen leder strøm er motstandsverdi ukritisk innen gitte rammer.
Der referers til 22K motstand så vel som 1K motstand og alt i mellom.
For egen del ville jeg siktet meg inn på en 250mW motstand. De minste og mest brukte er 0,125mW, men de blir litt pinglete i fysisk størrelse om de bare skal plugges inn.
Om man tar ytgangspunkt i mekkerens forslag om 2200 ohm blir regnesrykket: 14 x 14 /2200 = 0,089 W. Dvs perfekt å benytte en 250 mW motstand.

Forslag om 2.2K motstand på 250mW støttes.

Takk for informativ post (nok en gang) knutk =D>

Selv har jeg liten eller ingen greie på dette. Så jeg er på syltynn is bare med å nevne Ohm, volt motstand... osv osv :lol: Bror min har allerede klart å hjemmestrikke og lodde en løsning. Så han skulle fikse en til meg også :thumleft

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 mar 2019 19:53 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 20:11
Innlegg: 1647
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
gratulerer til poden med riktig merke og sykkel

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 472 innlegg ]  Gå til side Forrige 128 29 30 31 32

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot], JK95, kvase, ojda og 27 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner