MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 16 okt 2018 15:33

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 1943 innlegg ]  Gå til side Forrige 1126 127 128 129 130 Neste
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 16 mai 2018 12:23 

MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
inunf skrev:
Takk for info! F2P spesifiserte 12V og 300 mA, så da turte jeg ikke annet enn å bestille en slik. Men da kan jeg rigge meg til med noe midlertidig slik at jeg får testet at det virker før jeg monter på igjen lyktekåpen på Ducatien.

Ja, det finner du nok utav.

I teorien skal sendermodulen i sykkelen monteres slik at der ikke er metall helt i nærheten, men på MC er det ikke lett å finne et slikt sted.

Har selv benyttet F2P på flere sykler, og har egentlig gitt bang i å ta slike hensyn. Har montert senderboksen hvor det har vært mest praktisk. Man ødelegger ingen ting ved "feil" montering, man bare korter ned rekkevidden. Og det er merkbar forskjell mellom rekkevidde på ulike sykler. Dog skal jeg ikke kjøre gjennom garasjeporten før jeg kommer helt nært, så ulempen har maksimalt vært at jeg har måttet stoppe sykkelen litt for å vente at porten åpner seg.

Lykke til.
I ettertid kommer du til å spørre deg selv hvorfor du ikke monterte et slikt system tidligere \:D/

Toppen

Legg innLagt inn: 16 mai 2018 15:18 
Brukeravatar

MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Monterer den bak lykta, der er det mest plast så jeg håper det skal gå bra. Poenget er å slippe og styre med hansker, nøkler og lommer, har ikke all verdens krav til rekkevidde.

Har ikke hatt garasjeport så fryktelig lenge, men skal bli godt å få det på plass ja!

Har du erfaring med hvordan det er å montere senderen på sykler med canbus? Har ikke sett nøye på koblingskjemaet på Ducatien, men ser ut for meg som at det er gammeldagse ledninger fra bryteren og inn på ledningsnettet. Kan det stemme?

Toppen

Legg innLagt inn: 16 mai 2018 16:50 

inunf skrev:
Monterer den bak lykta, der er det mest plast så jeg håper det skal gå bra. Poenget er å slippe og styre med hansker, nøkler og lommer, har ikke all verdens krav til rekkevidde.

Har ikke hatt garasjeport så fryktelig lenge, men skal bli godt å få det på plass ja!

Har du erfaring med hvordan det er å montere senderen på sykler med canbus? Har ikke sett nøye på koblingskjemaet på Ducatien, men ser ut for meg som at det er gammeldagse ledninger fra bryteren og inn på ledningsnettet. Kan det stemme?

Sender er ment å kobles paralellt med langlys-pæren. Så om du har konvensjonelle lyspærer burde det gå helt greit.
Om sykkelen er som feks. de nyeste BMWene hvor signalet til lykta går via LIN-bus (LED-lys)kan den ikke kobles letvint over pæren.
På min GSA LC har jeg koblet den via CANswitch (ettermontert), og der finnes sikkert tilsvarende til Ducati.

I verste fall kan man jo sette på en egen bryter på dertil egnet sted og trigge åpner. Men det er siste utvei

Toppen

Legg innLagt inn: 16 mai 2018 17:37 
Brukeravatar

Har konvensjonell pære ja, da kobler jeg meg på lykta i stedet. Lettere å komme til der. Tusen takk!

Har polariteten noe å si på senderen?

Toppen

Legg innLagt inn: 16 mai 2018 22:11 
Brukeravatar

MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
SF'en har bare canbus mellom ECU, instrument og DTC-modulen i hekken :D Så bare vanlige knapper og ledninger mellom brytere og lys :thumleft

Dette portåpneropplegget så meget interessant ut.. Det har jeg lyst på!

Toppen

Legg innLagt inn: 16 mai 2018 23:06 

inunf skrev:
Har konvensjonell pære ja, da kobler jeg meg på lykta i stedet. Lettere å komme til der. Tusen takk!

Med forbehold om forandringer i design: Nei. I alle fall har ingen av de tre jeg har benyttet vært avhengig av polraitet. Og ledningene var/er heller ikke merket, sorte begge to.

Toppen

Legg innLagt inn: 17 mai 2018 08:45 
Brukeravatar

Andreas skrev:
SF'en har bare canbus mellom ECU, instrument og DTC-modulen i hekken :D Så bare vanlige knapper og ledninger mellom brytere og lys :thumleft

Dette portåpneropplegget så meget interessant ut.. Det har jeg lyst på!

Takk! Det var det jeg trodde, mengden ledninger ut fra bryteren så ikke ut som canbus.

Jeg kjøpte min på www.dinalarm.no, men den siden eksisterer ikke lenger. Ligger på ebay, søk på "flash 2 pass".

knutk skrev:
inunf skrev:

Med forbehold om forandringer i design: Nei. I alle fall har ingen av de tre jeg har benyttet vært avhengig av polraitet. Og ledningene var/er heller ikke merket, sorte begge to.

Det er to svarte ledninger på den jeg har, så da er det nok samme. De hadde vel vært nøye med å merke de om det hadde hatt noe å si.

Toppen

Legg innLagt inn: 17 mai 2018 10:08 

inunf skrev:

Jeg kjøpte min på http://www.dinalarm.no, men den siden eksisterer ikke lenger. Ligger på ebay, søk på "flash 2 pass".

Kan vel også nevnes at Flash2Pass er kjøpt opp/refinansiert og kaller seg nå Flash To Open, webside https://flashtoopen.com/

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mai 2018 00:09 
Brukeravatar

Har hatt en lang dag i garasjen i dag.

Bilde

Monterte blinklys, motstander og senderen til flash 2 open.

Bilde

Nr. 2 og 4 her er til langlyset.

Bilde

Bilde

Litt juks, men har mer tro på dette enn strømtjuver.

Bilde

Dessverre fikk jeg ikke til å bruke opp igjen de blå gummitetningene.

Bilde

Fylte opp med pakningstoff i stedet.

Bilde

Bilde

Dessverre er det en rift i gummihetta.

Bilde

Tapet over riften.

Bilde

Blinklysene virker :D

Bilde

Måtte ommøblere på ledningene for å få plass.

Bilde

Synes det ble greit jeg.

Bilde

Koblingen til instrumentpanelet ville IKKE spille på lag. Endte opp med å måtte ødelegge den for å få av lyktekåpen andre gang.

Bilde

Håper limen holder.

Bilde

Neste prosjekt var å ta ut luftfilterboksen for å fjerne resonanskammeret siden det ikke blir brukt med de nye luftinntakene. Veldig rett frem i manualen, et lite helvete i praksis.

Bilde

Der var den ute.

Bilde

Selvsagt var det vanskeligere å montere enn å demontere.

Bilde

Slangeklemmen i midten av bildet sitter på en slange som jeg tror er dreneringa fra luftfilterboksen. Sto ikke noe om den i manualen. Veldig lett å komme til.

Bilde

Inn bakom her var tilkoblingen.

Bilde

Det gikk til slutt!

Bilde

Neste prosjektet var å montere velteklosser. Er egentlig ikke noe fan av utseendet, men det hadde spart meg for mye styr om jeg hadde hatt det på RSV'en, så klok av skade setter jeg de på før jeg velter.

Bilde

Løsnet bolten i motorfestet og banket den forsiktig ut med bolten til velteklossene.

Bilde

Bolten som ble byttet ut.

Bilde

Bilde

Litt anonymt med svart på svart, men jeg synes det funker.

Bilde

Dagens siste prosjekt var å lage nytt feste for eksosen. Frykter at denne blir for spinkel, er bare ei remse av 2 mm syrefast plate. Skal teste hvordan det funker, blir det for ille lager jeg noe mer avansert.

Ny dag i morgen, og siden den er inneklemt blir det fri fra jobb og dermed tid til mer skruing :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Toppen

Legg innLagt inn: 19 mai 2018 19:29 
Brukeravatar

Ble litt mer skruing i går.

Bilde

Var en tur på Biltema og kjøpte litiumionbatteri til RDen i håp om at den skulle bli litt mer lettstartet. Det ble ikke helt som jeg hadde håpet på, men er nede på 2-3 tråkk i stedet for 4-6.

Bilde

Kjøpte også større utvalg av krympestrømper slik at jeg fikk koblet blinklysene bak.

Bilde

Bilde

Klemte fast en bit låsetråd i kolblingene, slik at de passer med de originale på sykkelen. Litt primitivt, men det funker.

Bilde

Ferdig.

Bilde

Rundet av kantene og polerte eksosbraketten.

Bilde

Her må man visst til med både det ene og det andre om det skal bli fint med åpent deksel. Da kan det like gjerne være.

Toppen

Legg innLagt inn: 19 mai 2018 20:16 
Administrator
Brukeravatar

MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
=D> =D>

2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp

Toppen

Legg innLagt inn: 19 mai 2018 22:35 
Brukeravatar

Det blei ei runde i garasjen i dag også.

Bilde

Viser seg at laderen til Scala Rider Q2 passer mottakeren til flash 2 pass. Den er bare 9V, men det funket! Dritkult å blinke med lysene og så åpner porten seg :D

Bilde

Et lite problem på Streetfighteren er at varmeskjoldet over eksosen på høyre side bygger så langt ut at det blir trangt for foten. Et triks noen gjør er å bende festet lenger inn mot eksosen.

Bilde

Bendet inn festet.

Bilde

Boret nytt hull.

Bilde

Tenker ca. slik.

Bilde

Muttere på plass

Bilde

Kappet bort den nederste biten, rundet av kantene og sprøytet på litt lakk. Lakkboks, pappboks samma det?

Bilde

Neste ut var bremsevæskeresvoaret bak.

Bilde

Ikke godt å se, men byttet reservoaret til en klar slange med propp i enden. Byttet bremsevæske i samme slengen.

Bilde

Varmeskjoldet montert. Synes det ble greit nok, litt mørkt i garasjen så bildene blir ikke all verden.

Bilde

Tanken på plass igjen, begynner å nærme seg!

Bilde

Snart nå.

Bilde

Luftinntak og nytt K&N luftfilter på plass. Synes det følger linjene til sykkelen bra. Nå skal motoren være lik den i 1098 (bare lettere). Den er oppgitt til 160 hk mot Streetfighteren sine 155. Har lest tester på nettet som også peker i retning av at luftinntakene kan være verd så mye som 5 hk. Må selvsagt flashe ECUen også, tenker å få tatt meg en tur til Klev Tuning i Horten i løpet av sesongen. Skal prøve meg på å legge inn ducati performance map med et program som heter jpdiag. Det bør være nært nok frem til jeg får lagt inn noe skreddersydd.

Bilde

Hadde ikke frontstøtte som passet, så det ble litt styrketrening. Måtte ha den bein for å ta oljeskift.

Toppen

Legg innLagt inn: 20 mai 2018 22:44 
Brukeravatar

Siste innspurt i dag.

Bilde

Hiflo racing oljefilter montert. Har sekskanthode slik at det er lettere å få av.

Bilde

Passe fullt.

Bilde

Jeg har ingen problemer med å banne i kirka, selv på en søndag.

Bilde

Måtte ta en ny runde på ledningene til blinklysene, det var rett og slett ikke plass.

Bilde

Ferdig loddet med lenger ledninger. Måtte bruke lampettledning siden jeg ikke hadde noe annet.

Bilde

Bilde

Bilde

Ble jo greit det? Hadde jeg visst hvor mye styr det skulle være å bytte blinklys tror jeg ikke jeg hadde tatt meg bryet. Uendelig mye lettere på de syklene hvor det bare er å bytte et relé i stedet for å måtte montere motstander.

Bilde

Synes den ble ganske hissig med luftinntakene i front.

Bilde

Hekken ble grei også :D Mangler bare skilt nå, dessverre blir det litt opp og frem. Skal på jobbreise hele neste uke, så det blir ikke før neste mandag tidligst.

Har gjort et lite regnestykke på vekten, alt i alt ble dette en reduksjon på 1865 g. Velteklossene var over 600 g tyngre enn bolten som ble erstattet, ellers var det en grei reduksjon på passasjerfothvilerne og luftinntakene. Med de 5,7 kg som jeg kuttet med eksosen er vektreduksjonen oppe i 7,5 kg. Våtvekta på original S-utgave er 195 kg, dvs. jeg er nede på 187,5 kg nå. Med et litiumionbatteri og 520-kjede bør det være mulig å komme i underkant av 185 kg. Det er ganske lett for en sykkel med så mye motor og skilt.

Bilde

Koblet meg til med laptopen og JPDiag. Fant en feilkode på ene viften, jordingsfeil. Man kan teste viftene fra programmet. Den høyre starter på kommando, men den venstre er død. Det betyr feilsøking på ledningsnettet, men det får bli en annen gang. Greit å være obs på problemet i tilfelle køkjøring i varmt vær.

Holder på å sette meg inn i hva som skal til for å flashe ecu. Det er en kronglete prosess.

Har skrudd litt på banesykkelen også. Var tenkt meg til Våler for å kjøre Norgescup denne helga, men det ble ikke. Sløvt av meg å ikke sjekke, men kjedet er helt utslitt.

Bilde

Flere av leddene er knust, bare flaks at det ikke har røket. Bestiller opp nytt kjede og drev, simmerringer til den lekke gaffelen er allerede på vei.

Toppen

Legg innLagt inn: 21 mai 2018 09:01 
Brukeravatar

MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
Bra arbeid, artig å følge med på :D

Toppen

Legg innLagt inn: 21 mai 2018 13:15 
Brukeravatar

MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Knallbra arbeid, og enda bedre at du deler =D> =D>
Minn meg på at jeg må ta en titt på JPDiag, virket ikke dumt :-k

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 1943 innlegg ]  Gå til side Forrige 1126 127 128 129 130 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00